Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpt bruktbil, mange skjulte feil og mangler. Hva gjør jeg?


B5234T

Anbefalte innlegg

Kjøpte for en ukes tid siden en bruktbil av en kar i Båtsfjord, og siden jeg bor på Vestlandet, ble denne sendt med hurtigruten.

 

Selger fortalte meg at bilen nettopp var eugodkjent og bilen var helt i orden. Jeg spurte om ting som f.eks kollisjonskader og lekkasjer.

 

Så kom bilen:

 

Bilen gjorde godt førsteinntrykk, fra 10 meters avstand. Nærmere fant jeg ut at bilen hadde store feil. Hele høyresiden var ripa opp, det var gjort barnehagearbeid med lakkskader og takluken lakk som en sil.

 

Etterhvert brukte jeg bilen litt, og ble stoppet i teknisk kontroll hos statens vegvesen og fikk bruksforbud pga at fjærene var kappet.. Hvordan kan dette ha gått gjennom eu godkjenning?? Jeg ble heller ikke fortalt at bilen hadde kappede fjærer/feil fjærer.

 

Kan jo og nevne at turboen var slitt, lakk olje, og at bilen bruker mer olje enn bensin..

 

Hva gjør jeg?? Kan jeg heve kjøpet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, og det ene punktet i kontrakter er oppfylt med andre ord.

Du kjøper den usett og har ikke ett ord om tilstand i kontrakten...

Har du noen sms-er, mail e.l som beskriver bilen fra selger?

Hva slags bil, hvor gammel er den og hva ga du?

Ga du 3000,- så stiller jo det saken i ett annet lys enn om du ga langt over markedspris for tilsvarende bil i god stand.

Selgeren er og regne som privatperson og ikke en som driver kjøp og salg av biler i større skala?

Endret av agvg
Lenke til kommentar

Å kjøpe bil usett er ikke noe sjakktrekk, men gjort er gjort. Du har forhåpentligvis lært noe!

 

Jeg har selv kjøpt bruktbil med "skjulte feil "som jeg oppdaget i etterkant. Pratet litt med en bekjent som jobber på et advokatkontor, og hun sa det var vanskelig å kreve tilbake penger eller heve kjøpet. Forsto det sånn at loven legger ansvaret på kjøperen. De hadde mange klienter med samme problem! Du kan selvsagt kontakte selgeren og prøve å løse det på egen hånd, men det kommer du neppe langt med.

 

Når det gjelder EU-godkjenninga og fjørene, så kan de være satt på etter godkjenninga, det kan ha vært en vennetjeneste med i bildet, eller så kan bilen ha blitt godkjent med kappa fjører. Jeg har en bil som ble EU-godkjent med 60mm senkesett, som ikke var godkjent og skrevet inn i vognkortet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det har ingenting å si at det står "som den er" i salgskontrakten hvis det er mangler som selger må ha vært oppmerksom på og ikke har opplyst om. - Betingelsen er at bilen er i vesentlig dårligere stand enn du hadde grunn til å regne med utifra pris og alder samt beskrivelsen fra selger.

 

Kjøpsloven gjelder for salg av brutkbil mellom privatpersoner. - Jeg foreslår at du får noen til å ta en titt på bilen og vurdere hva som er vesentlig dårligere enn du hadde grunn til å regne med, og deretter fremsetter krav om dekning av disse utgiftene ovenfor selger subsidiært heving av kjøpet.

 

Informasjon fra forbrukerrådet; http://forbrukerportalen.no/rettighetsarti...ine_rettigheter

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...