Gå til innhold

Livet etter WoW


Anbefalte innlegg

Viss det cornfakes sier er sant, så er jo halve norges befolkning agressive, usosiale tapere, men som vi alle vet er ikke dette tilfellet. For meg er det mer skremmende at en som jobber i skoleverket virkelig ikke er mer opplyst og nekter å se bak "problemet" Det er ingen som nekter for at veldig mange er og har vært svært opptatt med wow, men vær så snill og ikke skuld andre verdenskrig på wow, det blir så altfor enkelt. Skal vi klandra sprøyta for at vi har narkomane?(Nei jeg sier ikke at pc er det samme som dop, men noen skjønte vel poenget)

 

I tillegg er det utrolig respektløst å dra alle under en kam slik cornfakes gjør, det blir vanvittig useriøst. Rimelig drøye påstander fra en som ikke vet mer om personene enn at de spiller wow.

 

Og til deres neste spm, nei jeg spiller ikke wow. Kjenner et lass som spiller og som har spilt.

 

Men ja, artig tråd, trodde ikke det var så mye fordommer lenger, og ignorante folk.

Endret av Crispin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet at vi som mennesker vil oppleve mestring, være en del av noe og føle at vi betyr noe. Det som kan få negative konsekvenser er om vi søker dette konstant, dag ut, og dag inn i en fiktiv verden som wow er. Hvis vi gjør dette så vil den dagen komme at wow en gang må ta slutt og mesteparten av kunnskapene vi har fra denne verden, hvor vi var viktige og betydde noe for mange, ikke lenger bety noe. Det er først da en kan forstå at det ikke var verdt det, imo :)

 

samtidig når jeg ser tilbake på ting, og diskuterer med godt voksne, og ikke så godt voksne, ihvertfall et innblikk i hva WoW er - og kan komme med argumenter for og imot uten problemer. :) en ting man lærer i wow som er greit å ta med seg videre(om man var i en high-end-guild) er at man må jobbe for ting og opparbeide seg en respekt for å få det man vil ha. Man må respektere sine ledere og sine fellow-guild-members for å få respekt tilbake. Dette er en viktig ting i det sosiale livet også.

 

Med wow som mitt første, og mest sannsynligvis siste, mmorpg spill, så føler jeg at jeg har fått så mye utav det som jeg kunne forvente av lærdom i dagliglivet :) men merker selv at jeg blir provosert når folk som aldri har prøvd det skal provosere med usaklige argumenter og kommentarer.

 

Men det blir vel kanskje litt med wow som folk flest i samfunnet dømmer "data-nerder" - de har et bilde av at det bare er kvisetryner og no-lifers som spiller det. Det er synd imo..

Lenke til kommentar

Det er jo en veletablert sannhet at det ikke går ann å kombinere spilling og sosialt liv, eller leksejobbing eller Jobb, eller Ungene, Eller dama eller whatever. Spiller du WoW gjør du ingenting anna. Trangsynte idioter noen er.... Spilt WoW siden vg1, går på Universitet nå, har venner og jobb. Huff, WoW har fucket meg opp BIGTIME!

Lenke til kommentar

Må bare takke Cornflakes for et gjennomtenkt og bra innlegg. Ser at det genererer voldsom kontrovers og engasjement, og må bare kommentere at den harde og agressive tonen flere benytter jo faktisk bekrefter noen av de observasjonene han kommer med. Det er vel ikke akkurat noe ukjent fenomen at folk lar seg engasjere på nettbaserte debattforum og det er åpenbart at å uttale seg på en måte som kan oppfattes som negativt om WoW er som å banne i kjerka ;)

Lenke til kommentar

Er vel mer at folk generaliserer og drar normale folk med jobb, kone og 2 barn under kammen "nolifer som nesten ikke tør gå ut døre". Det er provoserende, vi er mennesker vi å som lever helt normale liv. Vi sitter ikke inne 24/7 og spiller. Hadde noen kommet til meg på gata og sagt noe av det som blir sagt på diverse forum, hadde jeg klabbet til vedkommende.

Lenke til kommentar
Ser at det genererer voldsom kontrovers og engasjement, og må bare kommentere at den harde og agressive tonen flere benytter jo faktisk bekrefter noen av de observasjonene han kommer med.

 

Det der er like dumt å si som at jeg sier til deg. "Alle som går med hvit bukse er sinte" så sier du "Nei?" så sier jeg "Jo, det var en på TV som var skikkelig sint, han hadde hvit bukse, det betyr at du også er en sint mann". Du blir selvfølgelig irritert av det siden jeg sier det til deg hele tiden, og da sier jeg når du blir sint "Der ser du! Ædda bædda, du blir sint, så det bekrefter jo at alle som har hvit bukse er sint"

 

Dummeste jeg har hørt.

Lenke til kommentar

Det egentlige problemet her er at folk som ikke gamer WoW, eller har sluttet å spille WoW, føler så skinnhellige at de føler at de må rake ned på folk som spiller WoW.

 

Det er vel ikke til å legge bak en stol at WoW har fått ekstremt mye negativ omtale og er et synonym med mye elendighet, for mange. Ergo blir det på en måte ''kult'' å ikke like WoW.

Lenke til kommentar
Jeg så meg nødt til å gjøre meg til medlem etter å ha lest innlegget til Kaffelaban.

Først vil jeg si at innlegget er godt skrevet, og responsen har nettopp derfor vært svært stor.

Jeg er en voksen mann, og jobber i skoleverket. Derfor har jeg de siste årene hatt dette spillet ganske tett innpå min arbeidsdag, da jeg har jobbet med elever som er svært preget av nettopp World of Warcraft.

Å lese de mer aggressive/ pro-WoW svarene i denne tråden, er for meg svært gjenkjennelig i forhold til de samtaler jeg har hatt med elevene.

De som spiller, har gjennom årene tilegnet seg mange argumenter som skal rettferdiggjøre et svært høyt tidsbruk foran skjermen. Jeg har jobbet i klasser der opp mot halvparten av elevene, (med stor overvekt på gutter) har vært svært aktive WoW spillere. Denne gruppen har gjennomgående likhetstrekk:

1) Aggressiv respons når de blir konfrontert med sitt spillemønster. Dette er i psykologien en veldig vanlig reaksjon, når man blir konfrontert med livsmønster som man selv vet i bunn og grunn ikke er rett. Han/hun opparbeider seg en konto av "gode" argumenter som fungerer som skjold mot omverden, og for egen samvittighet.

2) Et gradvis forverrer forhold til foreldre/ foresatte grunnet tidsbruk. Foreldre ytrer bekymring og maktesløshet. Hele familier blir rammet av en aktiv WoW-spiller, som genererer forsuret miljø i huset.

3) Dårligere karakterer (med unntak av engelsk), høyere fravær og trøttere i skolehverdag.

4) Dårligere fysisk form, ryggplager, stivhet i nakke/skuldre, hodepine.

5) Den sosiale biten skal ikke jeg kommentere, da jeg ikke har tall, rapporter og samtaler å underbygge mine påstander med. Men vi ser tendensen av at de samme som engasjerer seg i WoW, også er de som detter av aktiviter som idrett, korps, teater og andre sosiale aktiviteter.

 

Hovedpoenget mitt nå er at de elevene jeg har hatt de siste årene som har spilt WoW (og det må vel være sikkert 100 stykker), bærer alle preg av det. Noen i tråden forsøker å si noe om at dette gjelder en marginal gruppe av WoW spillere, og det er ikke tilfelle. Hovedgruppen av WoW spillere, bruker svært mye tid på dette, og med en tidsbruk på flere timer om dagen, så vil du falle under de punkter jeg har skrevet tidligere.

Det slår meg og at ofte er det faglig sterke elever som blir bitt av WoW spillingen. Det må tyde på at WoW krever endel personlige ressurser for å kunne mestre det. Dette virker logisk, da et høyt tidsbruk må motiveres av ulike utfordringer på mange plan, jeg tipper WoW er nettopp slik. Men trist er det å sette "ikke grunnlag" på en elev som kunne prestert topp karakter.

De elever jeg har snakket med som har sluttet, (og det ofte med tvang, der i et tilfelle knuste faren PCen i fustrasjon) sliter med å fylle dagene med noe annet. Dette er kjernen i problematikken. WoW suger deg inn i en verden, og ut av en annen. Kognitive psykologiske prosesser endres, og etterhvert blir "alt det andre" fjernt fra deg selv. Den dagen WoW ikke er mer, så er det gamle sosiale aktivieter blitt forkrøplet, og spillet har forringet mange av livets andre aspekter, som kan være tung å hente inn igjen.

 

I hele dette innlegget ditt slår deg meg noe; dette er barne & ungdomsskolen, hvor er foreldrene når barna trer inn i internett verden?

 

Mange foreldre sitter å tenker på karieren sin og bryr seg ikke om ungene, de bruker internett, spill og TV som barnepassere men når tiden kommer at ungene - som tydelig hadde trengt litt disiplin fra starten av - ender opp med en "avhengighet" til et spill, er det plutselig spillets feil, og dermed forhåndsdømmes hele sulamitten av folk på basis av dette.

 

Barn opp til 18 år er under foreldrenes ansvar, om ungene da blir avhengige av WoW er det fordi foreldrene ikke satte harde nok restriksjoner i fra starten av.

 

Det som slår meg gjennom hele tråden er at så snart noen trer frem og "forsvarer" WoW er det straks vi som er blinde og ikke ser denne forferdeligheten som omgir oss. Det er vi det er noe feil med. Og spesielt er denne hysteriske ex wow spiller gjengen som driver å forteller hvor "flink" de har vært som har klart å slutte med dette forbanna møkret og hvor blinde alle er som ikke slutter. Minner meg om gudfryktige ex røykere som leksjonerer overfor dem som røyker hvor langt de er på vei til helvettes indre porter.

 

Fra 1 til 18 er du foreldrenes ansvar, blir du avhengig av WoW da burde foreldrene heller sette seg mer inn i ungenes internett bruk. Etter 18 er du ansvarlig selv for hva du gjør, og andre har ingen ting de skal ha sagt. Du kan ikke fortelle en alkoholiker at han er alkoholiker, han må innse det selv. Samme gjelder for dem som driver overdrevent bruk av WoW og ikke klarer å se grensene, de må se det selv. Det nytter ikke å ha disse internettes Jehovas vitner som banker på envær tråd for å fortelle om de grusomheter som befinner seg i WoW, nei takk, legg brosjyren igjen i inngangspartiet så brenner jeg den om noen dager når jeg får tid.

 

Alt dette oppstyret rundt WoW begynner å gjøre meg irritert. Ja jeg spiller WoW, hvorfor skal jeg derimot forhåndsdømmes som avhengig? Så snart man nevner WoW i dagens samfunn er stemplet ute og "avhengig" er klistret i panna på deg. Hvorfor er det en slik forhåndsdømming i samfunnet i dag? Jo, jeg skal fortelle det, mange skjønner ikke WoW, de skjønner ikke spillet og de skjønner ikke hvorfor folk spiller det. De anser det som dårlig, end of story, uten sidestykke, og ingen skal fortelle dem noe annet. Hvem er det som er fanget i en vrangforestilling, WoW spillere eller dem som ikke spiller WoW? De som ikke spiller WoW baserer seg på hva de har hørt fra disse gudfryktige ex WoW spillerne som messer av seg WoWs forferdeligheter, og baserer seg på det. Men å baserer seg på fakta og realitetet er for mye å be om.

 

En hobby er en hobby, for enkelte tar hobbyen overhånd. Om dette gjelder sports intereserte, sjakk intereserte, spill intereserte, frimerke intereserte eller hva enn deres interesse er så er en hobby en hobby. Men i dag er det bedre å tilbringe 5 timer fremfor TVen og heie på 22 voksene mannfolk som springer etter en lærkule, enn det er å tilbringe 3 timer i WoW i et raid, for eksempel.

 

Vel la meg avslutte med; lenge leve trangsynhet.

Lenke til kommentar
Ser at det genererer voldsom kontrovers og engasjement, og må bare kommentere at den harde og agressive tonen flere benytter jo faktisk bekrefter noen av de observasjonene han kommer med.

 

Det der er like dumt å si som at jeg sier til deg. "Alle som går med hvit bukse er sinte" så sier du "Nei?" så sier jeg "Jo, det var en på TV som var skikkelig sint, han hadde hvit bukse, det betyr at du også er en sint mann". Du blir selvfølgelig irritert av det siden jeg sier det til deg hele tiden, og da sier jeg når du blir sint "Der ser du! Ædda bædda, du blir sint, så det bekrefter jo at alle som har hvit bukse er sint"

 

Dummeste jeg har hørt.

 

Så vidt jeg kan se ut av tråden så er det ingen som har sagt at "alle" WoW-spiller er sånn og sånn, de observasjonene som kommer frem, er at det er en god del spillere som bruker for mye tid på WoW. Det er en viss forskjell på uttrykkene "mange" og "alle". Om det kritiske som kommer frem om WoW i denne tråden ikke gjelder deg, hvorfor føler du deg så vannvittig truffet?

 

At media og "almenheten" muligens ikke har et perfekt differensiert og helhetlig bilde av gamere er en sak, men de fleste som skriver her i tråden er enten aktive eller eks-spillere, eller har personlig erfaring med mennesker som spiller. Det er ikke deres feil at media eventuelt er unyansert (det er media når det gjelder det meste igrunn...) og det betyr heller ikke at deres observasjoner og erfaringer automatisk er ugyldige.

Lenke til kommentar

Det er veldig sant cpt, ang. det at det er kult å ikke like wow... men jeg ville gjerne begynt å spille igjen hadde det ikke vært for at jeg vet at det ville krevd noen timer per dag hvor jeg følte at jeg faktisk MÅTTE spille(i motsetning til mange andre spill, noe jeg også føler er en stor forskjell fra det og "vanlige" spill) - men den dag i dag når jeg går rundt og snakker med folk og temaet kommer opp så forsvarer jeg alltid wow, men sier samtidig at det tok usunt mye tid fra meg og min familie/venner--

Lenke til kommentar

Men en ting som er litt bra med WoW, er at faktisk går an å spille uten at kvaliteten på ditt sosiale liv blir komprimert. Dette er både jeg å mine venner gode eksempler på.

 

Det kommer bare litt an på hvordan spillestil man har/hva man faktisk liker å gjøre in-game.

Endret av Cpt
Lenke til kommentar

Generelt er det snakk om at "alle" som spiller WoW er nolifers osv. Faktisk så er det virkelig sånn. Bear har helt rett, man får stempelet med EN gang i trynet. Husker da jeg dro i militæret og noen av oss spilte WoW der, yes, sikker på at 98% av de som ikke spilte dreiv å kalte oss nolifers og joka rundt det, menige som løytnanter. "Dere er så nørd ass".

 

Nå gamer jeg det ikke mer og driter i det, men på den tiden, faen så plagsomt det var. Man vegrer seg jo til å svare "Jeg spiller WoW" når noen spør hva slags spill du spiller, det er nesten 100% sikkert at det kommer omså bare en LITEN kommentar "nørd ass".

 

Har enda ikke sett noen som faktisk er aggresiv i den tråden her.

Lenke til kommentar
Ser at det genererer voldsom kontrovers og engasjement, og må bare kommentere at den harde og agressive tonen flere benytter jo faktisk bekrefter noen av de observasjonene han kommer med.

 

Det der er like dumt å si som at jeg sier til deg. "Alle som går med hvit bukse er sinte" så sier du "Nei?" så sier jeg "Jo, det var en på TV som var skikkelig sint, han hadde hvit bukse, det betyr at du også er en sint mann". Du blir selvfølgelig irritert av det siden jeg sier det til deg hele tiden, og da sier jeg når du blir sint "Der ser du! Ædda bædda, du blir sint, så det bekrefter jo at alle som har hvit bukse er sint"

 

Dummeste jeg har hørt.

 

Så vidt jeg kan se ut av tråden så er det ingen som har sagt at "alle" WoW-spiller er sånn og sånn, de observasjonene som kommer frem, er at det er en god del spillere som bruker for mye tid på WoW. Det er en viss forskjell på uttrykkene "mange" og "alle". Om det kritiske som kommer frem om WoW i denne tråden ikke gjelder deg, hvorfor føler du deg så vannvittig truffet?

 

At media og "almenheten" muligens ikke har et perfekt differensiert og helhetlig bilde av gamere er en sak, men de fleste som skriver her i tråden er enten aktive eller eks-spillere, eller har personlig erfaring med mennesker som spiller. Det er ikke deres feil at media eventuelt er unyansert (det er media når det gjelder det meste igrunn...) og det betyr heller ikke at deres observasjoner og erfaringer automatisk er ugyldige.

Kan ikke du komme med håndfaste tall som viser at "mange" av Wows 11 millioner and counting spillere er ødelagte folk?

Lenke til kommentar

Utrolig mange som tar denne debatten helt sykt personlig. Nå har jeg hatt min tid der jeg mest trolig har spillt for mye. Men etter en kort pause så har jeg ingen problemer med å kontrolere spillinga. Jeg sier iallefall ikke nei til noen fordi det går utover spilletid (om det så går utover ett raid, ohh noes!). Eneste reglen jeg har i forhold til spilling er at jeg binder meg ikke til noe sånn at jeg "MÅ" spille i helger, da skal man ut å være sosial (Vrikke litt på dansefoten og ha det gøy, synes iallefall jeg).

 

De som mener at WoW ikke kan kombineres med kjæreste, venner og familie har definitivt veldig veldig feil, for min del går det veldig bra. Spillet er definitivt ikke det jeg bruker mest tid på. Selv om jeg også liker å ha dager der jeg kan være litt alene, spille eller se tv, synes ikke jeg er usosial av den grunn.

 

Bare i denne tråden ser vi hvor mange som erger seg over å bli kalt nerd eller hva det skulle være fordi de spiller WoW. For min del virker det som om disse føler de må beskytte seg selv. Om du føler du har full kontroll på spillinga og at det ikke går utover andre aktiviteter så er det vel bare å la folk tro hva faen de vil vel?

 

Jeg går egentlig ut ifra at alle de som føler de har oppnådd noe nærmest uoppnåelig ved å slutte å spille har vært sykelig avhengig, og at det ikke er noe som berører veldig mange. Når jeg føler jeg spiller fordi jeg svikter andre i guildet. Da slutter jeg. Sålangt har jeg det gøy når jeg spiller, selv om WoW for min del fungerer for det meste som MSN med grafikk.

 

Å til slutt er ikke dette noe som bare preger WoW miljøet. Jeg husker mange raseri anfall, ødelagte tastatur og skjermer grunnet CS spilling, noe jeg aldri selv har spillt. En annen teori jeg har er at det er gjerne de unge som blir mest aggresive (da tenker jeg de i 15-18 åra). Å siden alkohol allerede er nevnt i tråden så må alt nytes med omhu. Selv om jeg spiller WoW i ukedagene, drikker meg halvfull hver helg så er jeg hverken spillavhengig eller alkoholiker. Alt med måte.

Lenke til kommentar
Er vel mer at folk generaliserer og drar normale folk med jobb, kone og 2 barn under kammen "nolifer som nesten ikke tør gå ut døre". Det er provoserende, vi er mennesker vi å som lever helt normale liv. Vi sitter ikke inne 24/7 og spiller. Hadde noen kommet til meg på gata og sagt noe av det som blir sagt på diverse forum, hadde jeg klabbet til vedkommende.

Han generalisert ikke voksne folk med jobb, kone og barn, men viste til sine erfaringer med ungdomsskoleelever. Det er jo en viss forskjell.

 

Det som slår meg gjennom hele tråden er at så snart noen trer frem og "forsvarer" WoW er det straks vi som er blinde og ikke ser denne forferdeligheten som omgir oss.

Jeg spiller selv, men jeg tror diskusjonen er litt delt opp i hva vi tror vi diskuterer. Noen virker det som om tror at "motstanderne" er imot ALL WoW-spilling, og så er det noen som prøver å argumentere for at avhengighet og voldsomt mange timer i spillet hver eneste dag ikke er bra.

 

Etter 18 er du ansvarlig selv for hva du gjør, og andre har ingen ting de skal ha sagt. Du kan ikke fortelle en alkoholiker at han er alkoholiker, han må innse det selv. Samme gjelder for dem som driver overdrevent bruk av WoW og ikke klarer å se grensene, de må se det selv.

Så om din 18 år gamle sønn/datter får et avhengighetsproblem med spilling kommer du ikke til å si noe på det, men vente til h*n innser det selv og begynner å ordne opp i avhengigheten sin? De fleste som har et slikt problem trenger en eller annen motivasjon eller en slags drahjelp for å komme ut av sirkelen.

 

Men i dag er det bedre å tilbringe 5 timer fremfor TVen og heie på 22 voksene mannfolk som springer etter en lærkule, enn det er å tilbringe 3 timer i WoW i et raid, for eksempel.

Du drar det veldig ut av perspektiv, det er vel ingen som har sagt det er helt sykt om noen bruker 3 timer på et raid. Samt det er vel ganske mange som er imot heavy fotballsupportere også :p

Lenke til kommentar

Jeg lurer veldig på hva som hadde skjedd hvis man gikk knallhardt ut mot en "normal" og "akseptert" hobby og sa at det var ditten og datten om det. Hadde nok blitt masse styr og mas, på samme måtesom her, men da blir det vel bare "det er jo helt naturlig blah blah blah". Noen spiller WoW, andre ikke. Hvorfor folk skal hakke på folk som spiller skjønner jeg lite av. Heldigvis har jeg venner som respekterer at jeg spiller, fordi de vet at jeg synes det er gøy. Godt de ikke er som mange her inne.

Lenke til kommentar
Kan ikke du komme med håndfaste tall som viser at "mange" av Wows 11 millioner and counting spillere er ødelagte folk?

 

Du vet utmerket godt at slike tall ikke finnes, like lite som det finnes statistikk på at alle WoWs spillere er fullstendig 110% patente under topplokket ;) Som jeg påpekte tidligere i tråden, så har det i de siste åra blitt opprettet klinikker og behandlingstilbud både i Asia og vesten rettet mot nettspillere spesielt (ikke bare gamblere). Slike tilbud er avhengig av betalende kunder, om det faktisk da er leveverdig så er jo det et hint om at de har en del kunder og at det er et behov for dette. Spillavhengighet (igjen, ikke bare gambling) er også i større grad blitt tema i fagmiljøene (blant psykologer o.l) rett og slett fordi de for noen år siden begynte å komme over folk som var alvorlig stuck i nettspill, mennesker som ikke umiddelbart passet inn i de klassiske gruppene av mennesker med psykiske problemer av forskjellig type.

Lenke til kommentar

Siden du ikke har noen håndfaste beviser, men synsinger fra media, så kunne du blitt interessert i å se en studie gjort i Nederland(?) hvor man konkluderer med at spillavhengighet ikke finnes(altså av dataspill som WoW, ikke gambling), men at det er sosiale problemer som gjør at folk forsvinner inn i spillverdenen. Altså er det ikke spillet sin "skyld" men underliggende problemer i en persons psyke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...