Gå til innhold

Livet etter WoW


Anbefalte innlegg

gode innlegg DFN!

Noen gikk rett i trane-positur (som vi alle vet fra KarateKid er uslåelig) på innlegget mitt. I grunn litt merkelig, siden jeg skriver om meg selv. Jeg mener at uansett hvordan du vrir på det, så er ikke 30++ timer WoW i uka heldig for noen. Ta et enkeltmoment som språkbruk. Blar vi tilbake på responsen til dette inlegget, så ser man at enkelte er rimelig preget av "online-språk", en tone som man ikke kan bruke i det virkelige liv, uten å komme i trøbbel. Om man da bruker all sin fritid i den virituelle verden, så blir man selvsagt preget av det, fysisk og psykisk, og det er slett ikke all pregingen som er like heldig. Jeg har jobbet mye med unge mennesker i min karriere, og det er en gjennomgående sammenheng mellom fritidsaktiviteter og sosiale ferdigheter. Superheltene i WoW kan nok i mange sammenhenger være noe helt annet i vanlig hverdag. For de som sliter der ute, kan nok WoW være en fin arena for mestring og status, men den spiralen er i beste fall uheldig.

Men alt her er fullt diskuterbart, og man ender vel opp i en "mening med livet" diskusjon på et høyt filosofisk plan. Uansett tror jeg det er viktig for alle WoW-spillere å gjøre seg opp en status i forhold til sin egen tidsbruk online. Har man mistanke om at spillet forringer livet i forhold til jobb, utdanning, venner, familie etc. så bør man kanskje roe litt ned.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

urk. har spilt beklagelig mye i mange år (begynte i april 2005!).

la isammen /played time på alle mine chars heromdagen, og kom vel opp i ca. 160 days played! det er helt sykt selv om jeg veit jeg ikke er den verste på time played.. det er faktisk 240 dager hvis man skal telle tiden man faktisk er våken! 240 dager!!! i want to cry :D

 

de siste 2 årene har jeg stortsett bare drivi med twinking 29,39,49 og har da sikkert 15+ twinks nå. etter en patch for ikke lenge siden ble battlegrounds gjort om til xp / noxp, da gikk antallet (noxp) kraftig ned, så det eneste som skjer nå er stortsett litt lvl29 action mellom 10-12 på kveldene.

 

men jeg syns fortsatt det er for mye, med en time eller to om dagen! får dårlig samvittighet for å kaste bort tid på NOTHING, jeg kunne brukt tiden på så mye evig mye bedre!

 

men når man tenker på det på en annen måte, jeg ser ikke på TV nesten idetheletatt (bortsett fra når det er nye episoder av simpsons/familyguy/nyttpånytt). så tiden jeg har brukt på wow iløpet av denne perioden har sikkert de fleste andre "kasta bort" på tvserier.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke at wow kan være så morsomt i mange år? det er jo tidenes mest repetive spill. Eneste variablene er verdier på armor, damage, healing osv som økes med oppdateringene. Du grinder ved å stå å trykke på 1 2 og 3 ved en npc i 2 minutter, så dør den og du plukker opp noe, så er det videre til neste. HVA ER MORSOMT MED DETTE?

 

edit: da snakker jeg ikke om de med problemer i hverdagen som bruker dette som flukt fra livet der de feiler, men de som spiller dette som et spill.

Endret av Daily-Drifter
Lenke til kommentar
Det må da være lov å kommentere at WoW kan være et ekstremt tidkrevende spill på en konstruktiv måte uten at fanboisa går av skaftet. Så vidt jeg kan se er det ingen som demoniserer WoW her, det folk sier er i bunn og grunn at det er et vanskelig spill å legge fra seg om man først har kommet skikkelig igang med det. Det er jo både en kvalitet og en potensiell ulempe.

 

Så kan man selvfølgelig diskutere om det er manglende selvkontroll, "svaaaahaaake meeeensker" osv som er problemet og ikke WoW. Det man må huske på da er at det er mange unge mennesker som spiller WoW (tenåringer), og unge mennesker har gjerne mindre utviklet impuls- og generell selvkontroll. Det er da også en av årsakene til at man forsøker å holde denne gruppen unna nikotin, alkohol, bilkjøring osv. Nå kan neppe WoW direkte sammenlignes i potensielle skadevirkninger med forannevnte og det er heller ikke meningen, men som illustrasjon for poenget duger de.

 

Årsaken til at media har skrevet såpass mye om WoW de siste årene er nok delvis fordi det rett og slett er grasat mange som spiller WoW og da vil det også være fler ekstreme tilfeller å fråtse i for den 4. statsmakt. Imidlertid så er det faktum at det er opprettet diverse komersielle klinikker og avvenningsprogrammer for nettspillere, gjerne med spesielt fokus på MMORPGs både i Europa, Asia og USA et hint om at det faktisk er et marked for disse tilbudene.

 

En annen faktor er at denne typen spill muligens tiltrekker seg menneskerm med diverse tilleggsproblemer fra før av, være seg psykiske lidelser, sosiale problemer, ei kjeftasmell av ei kjærring og mye annet. Den isolerende effekten hard MMORPG-spilling kan ha på individene forsterker nok i mange tilfeller også de grunnleggende problemene personen kanskje sliter med og forhindrer at de faktisk har hue i real life og tar tak i sine egne liv.

 

Det er mange muligheter her, men å enten si at alle som bruker usunt mye tid på spill som WoW bare har dårlig selvkontroll, eller at denne typen spill er fullstendig ufarlige i seg selv blir i overkant forenklet og unyansert. Dette er komplisert materie og også viktig for forskere og samfunnet generelt sett i fremtiden. Hva er de samfunnsmessige konsekvensene av at en ikke ubetydelig mengde primært unge mennesker lever en stor del av livene sine i virituelle verdner? Hvilken effekt vil det ha på sosiale relasjoner, omgangstone og ja tilogmed språk? Vil det f.eks. bli en hardere og mer brutal tone i sosiale sammenhenger fordi den gjerne røffe, tøffe og uforsonlige tonen fra internett overføres og videreføres i real life?

 

Ha gjerne meninger om WoW, men når en ikke har prøvd WoW og like fult assosierer det med heroin, da tenner jeg litt på pluggene. Det er ikke en snev av konstruktiv krittisering av et spill i slikt da.

 

Når det gjelder unge mennesker, nå er det vel slik at når man er under 18 er man under foreldrenes ansvar. Derfor, igjen, blir det feil å si at det er WoW som er feilen, når foreldrene skulle hadt kontroll over podene sine. Men det ser man i dagens samfunn at mange velge å bruke spill som barnevakt for ungene sine, for deretter å sutre over spillenes destruktive virkning på barna. Jeg mener heller at foreldrene burde være der for ungene sine og ta seg av dem. Det er trosalt deres ansvar.

 

Det som irriterer meg grenseløst er at WoW samfunnets over 11 millioner spillere blir forhåndsdømt ut etter minoriteten, dem som ikke klarer å begrense seg. Og da den litt mindre gruppen av mennesker over 18 år med eget ansvar, dog, naturligvis er de nærmeste fremdeles ansvarlig for å si fra når ting går over styr.

 

Det som blir riv ruskende galt er å angripe WoW som spill. Det sies at det er galt å angripe tobakks industrien, fast food industrien eller alkohol industrien bare fordi noen blir avhengig av produktene deres. Og det er jeg enig i, det er valg man selv fatter og det er valg man må stå for. Men ulikt de nevnte bransjer er det WoW som blir feilen, ikke menneskene, altså en komplett omsnuing.

 

I bunn og grunn er WoW kun et spill. Slikt som mange andre spill. Jeg har faktis brukt flere sammenhengende timer i Hyrule enn jeg har i Azeroth, men, et er ingen som purrer på med hvor onde Nintendo er samt de destruktive kreftene som finnes i Zelda spillene. Det gjør man derimot i WoW.

 

For all del, kritiser spillet, men det blir komplett feil å skylde på WoW for valg man selv har tatt. Har man tatt et valg, må man og ha ryggrad til å stå for det.

 

@Daily-Drifter

 

Det kommer helt ann på hva du ser etter, WoW kan være et endeløst repetivt grinde helvette, men, det er og mye morsomt i det. F.eks å raide sammens med de jeg er i guild med er meget morsomt, ikke fordi raidet er noe spesielt interesangt, men fordi det er morsomme folk å prate med, og praten går på alt, ikke bare raidet.

Denne sosiale biten av WoW er meget avslappende og befriende. Er ikke nødvendigvis innholdet som er det mest interesange - for min del i alle fall - men den morsomme sosiale delen av spillet.

 

Edit:

 

Jeg venter på en artikkel nå om fluebindingens destruktive virkning. Jeg har tilbringet mange timer med samme ting hele tiden. Snurre diverse ting rundt en krok. Huff denne destruktive fluebindinga.

Endret av Bear^
Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke at wow kan være så morsomt i mange år? det er jo tidenes mest repetive spill. Eneste variablene er verdier på armor, damage, healing osv som økes med oppdateringene. Du grinder ved å stå å trykke på 1 2 og 3 ved en npc i 2 minutter, så dør den og du plukker opp noe, så er det videre til neste. HVA ER MORSOMT MED DETTE?

 

jeg har aldri skjønt de som raider eller generelt driver med noe der de hele tiden må spille for å oppdatere gear osv. prøvde det selv i 2006 og det tok sykt mye tid og føltes som en jobb. selv driver jeg bare med twink pvp der vi er en gjeng på 40-50 stk. som spiller mot hverandre i forskjellige settings. det som er morsomt med det er selvfølgelig å vinne mot andre spillere man etterhvert kjenner ganske godt. (og spille på lag med dem)

Endret av jagarock
Lenke til kommentar
[...] sluttet nylig pga at WoWs PvP bare er geargrindgeargrind og, vel, autoattack.
Wat. Meg og deg kan umulig ha spilt samme spill. :<

 

Spilt WoW siden niende klasse. Går i 3 VGS nå. Er fortsatt like glad i spillet som den gang, men jeg sitter likevel av tid til både jobb, skole, kjæreste og kamerater. Og ja, jeg raider relativt aktivt i en halvgod guild. Det går an!

 

Edit: Ville bare slenge inn at jeg i tillegg - av å ha spilt WoW - trolig har forbedret mine språklige kunnskaper minst tre hakk og samtidig har jeg fått mer innsikt i andre lands kulturer. Har også fått utrolig mange venner igjennom spillet, blant annet et par fem-seks stykk fra Oslo-området, samt en del utlendinger. Har møtt noen av dem og planlegger å møte flere når jeg er ferdig med skolen.

Endret av Calath
Lenke til kommentar
Ha gjerne meninger om WoW, men når en ikke har prøvd WoW og like fult assosierer det med heroin, da tenner jeg litt på pluggene. Det er ikke en snev av konstruktiv krittisering av et spill i slikt da.

 

Når det gjelder unge mennesker, nå er det vel slik at når man er under 18 er man under foreldrenes ansvar. Derfor, igjen, blir det feil å si at det er WoW som er feilen, når foreldrene skulle hadt kontroll over podene sine. Men det ser man i dagens samfunn at mange velge å bruke spill som barnevakt for ungene sine, for deretter å sutre over spillenes destruktive virkning på barna. Jeg mener heller at foreldrene burde være der for ungene sine og ta seg av dem. Det er trosalt deres ansvar.

 

Det kan være mange årsaker til at foreldre ikke passer så godt på barna sine som de kanskje burde. Dagens 14-15-16-åringer har det vel typisk ganske fritt og foreldre bedriver sjelden detaljstyring av livene deres. Det er ingen automatikk i at foreldre uten erfaring eller forståelse for farene ved overdreven spilling ser signalene. Akkurat som at det ikke er noen automatikk i at foreldre klarer å forhindre at barna blir rusmisbrukere. Slikt skjer, selv i gode hjem.

 

Det som irriterer meg grenseløst er at WoW samfunnets over 11 millioner spillere blir forhåndsdømt ut etter minoriteten, dem som ikke klarer å begrense seg. Og da den litt mindre gruppen av mennesker over 18 år med eget ansvar, dog, naturligvis er de nærmeste fremdeles ansvarlig for å si fra når ting går over styr.

 

Tror dette eksisterer mest i ditt eget hode, virker som om du er en smule paranoid angående WoW-spillinga di. Nesten som om du har dårlig samvittighet for Wow'inga og overkompanserer med å forsvare spillet kraftig. Det er ingen som er ute etter å "ta" WoW'ere her.

 

Det som blir riv ruskende galt er å angripe WoW som spill. Det sies at det er galt å angripe tobakks industrien, fast food industrien eller alkohol industrien bare fordi noen blir avhengig av produktene deres. Og det er jeg enig i, det er valg man selv fatter og det er valg man må stå for. Men ulikt de nevnte bransjer er det WoW som blir feilen, ikke menneskene, altså en komplett omsnuing.

 

Nå har faktisk tobakksindustrien blitt dømt på høyeste nivå i en rekke land og det er vel i juridisk forstand i hele vesten en klar realitet at selskaper har et ansvar for sine produkter og eventuelle skadevirkninger av dem. Når det gjelder valg så er sjelden dette black 'n white, og mange ting kan påvirke valgene mennesker tar. Ting som medfører fysisk eller psykisk avhengighet virker kraftig inn på evnen mennesker har til å fatte gjennomtenkte valg. Mennesker kan også være psykisk syke, eller i en sosial/økonomisk/praktisk situasjon eller rett og slett ikke ha kunnskap nok, noe som begrenser valgfriheten kraftig. Valg er langt mer nyansert enn enten/eller og de valg mennesker tar må sees på bakgrunn av deres totale livssituasjon. Å dømme noen nedenom og hjem fordi de ikke makter å rive seg ut av Azeroth er like lite objektivt som å si at "WoW er totalt ufarlig, dermed basta!". Cause and effect my friend.

 

Om man skal vurdere WoW utover sine egne subjektive erfaringer er det nødvendig å ta et par steg tilbake for å få et overblikk. Å vurdere hvordan WoW påvirker mennesker i en fullstendig annen livssituasjon enn deg, kan ikke gjøres på en konstruktiv eller nogenlunde helhetlig måte om man kun bruker sine egne erfaringer som målestokk.

Endret av DFN
Lenke til kommentar
Når vi først er inne på "hva er morsomt med spill". Wow er repetivt, FPS er repetivt, andre RPG spill er repetivt alle spill er repetive, men det kan være morsomt i forskjellige settinger. Det er heller ikke bare å gå og drepe mobs, du gjør quester som har en storyline også...

 

Ja, men hva er det som repeteres? dueller med andre spillere i CS, som egentlig er en duell i reaksjonshastighet og presisjon, eller repetisjon av å trykke 1, 2 og 3 til npc`en dør. Ja det finnes sikkert mer i spillet enn å drepe npc`er, men innrtykket mitt er at for å ha det gøy med de andre tinga må du grinde noe ufattelig mye. Når det er mer jobb enn morro er det ikke et spill for meg. Da går jeg heller på jobb :p

Lenke til kommentar
Når vi først er inne på "hva er morsomt med spill". Wow er repetivt, FPS er repetivt, andre RPG spill er repetivt alle spill er repetive, men det kan være morsomt i forskjellige settinger. Det er heller ikke bare å gå og drepe mobs, du gjør quester som har en storyline også...

 

Ja, men hva er det som repeteres? dueller med andre spillere i CS, som egentlig er en duell i reaksjonshastighet og presisjon, eller repetisjon av å trykke 1, 2 og 3 til npc`en dør. Ja det finnes sikkert mer i spillet enn å drepe npc`er, men innrtykket mitt er at for å ha det gøy med de andre tinga må du grinde noe ufattelig mye. Når det er mer jobb enn morro er det ikke et spill for meg. Da går jeg heller på jobb :p

 

 

 

Spilte WoW ei stund, men ga meg like før tredje utvidelsen siden jeg hadde gått lei. Enkelt og greit spilte jeg aldri nok eller målrettet nok til å få tak i imba utstyr som må til for å få gjennomført de hardeste delene i spillet, og jeg var lei av å ikke ha nok venner online til å få gjort div. gruppe quest eller instancer.. Samtidig koste jeg meg fælt med det helt vanlige utstyret mitt, og elsket å ture rundt i verdenen på egenhånd eller med tilfeldige forbipasserende. Selv om det er mye grinding er det ikke alltid at det er grindinga som er i fokus. Det kan være stress å finne fram, eller det er n00bs som ganker deg herfra til Stranglethorn. Spillet byr på mye, og at det er repeterende er et dårlig argument for at det er et "dårlig" spill. Spillet legger også til rette for folk som er flinke uten superutstyr, selv om noen instancer og liknende krever et minimum av utstyr.

 

Hva som gjør spillet gøy er hva man gjør det til. Jeg koste meg med en dårlig utstyrt mage i ca. 2 år. Fokuset var ikke på hva jeg ikke kunne gjøre, men heller på hva jeg faktisk fikk til. WoW var fett det, men jeg kjedet meg etterhvert... 2 år med et spill sier litt om hvor bra det tross manglene sine var. Ihvertfall for meg.

Lenke til kommentar

Etter noen års spilling bestemte jeg meg for å slutte.. Syntes at Blizzard har ødelagt WoW, og spillermiljøet er helt annerledes på serveren min enn det var da jeg startet.

 

Warcraft vil alltid være en del av meg. Jeg har sluttet med World of Warcraft, men spiller enda WC2 & 3, leser bøkene & fanfics, diskuterer Warcraft med andre og holder meg oppdatert. Fatter ikke hvordan noen klarer å bare legge WoW helt vekk, for meg ville det innebæret å endre hele tenkemåten min, skyve vekk gode minner og bryte kontakten med flere fantastiske mennesker. Jeg kan heller ikke gjøre noe annet enn å takke Blizzard for å ha gjort ungdomsskoletiden min lettere.

 

Men jeg er en svak sjel, tipper at Blizzard vil klare å suge meg inn igjen med Cataclysm.

Lenke til kommentar

Jeg begynte med MMORPG for første gang for noen uker siden (EQ2), og er veldig bevisst på akkurat dette. Derfor er jeg for min del skeptisk til å bli med i guilds, f.eks. Hvis jeg gjør det, så blir det mer laidback guilds som ikke krever at du er tilstede timevis av gangen flere dager i uka. Spesielt siden jeg tar master-studie nå, så er jeg avhengig av å kunne spille akkurat når det passer meg og hvor lenge det passer meg - og det fungerer kjempefint så langt.

 

Jeg tror, som andre nevner, det handler om å være bevisst. Det trenger ikke være slik at man enten lar være å spille eller må spille så mye at det går ut over andre ting. Jeg har et rikt og flott liv med samboer, familie, venner, kafèbesøk, turgåing med hund, studier osv - samtidig som jeg spiller.

Lenke til kommentar
Etter noen års spilling bestemte jeg meg for å slutte.. Syntes at Blizzard har ødelagt WoW, og spillermiljøet er helt annerledes på serveren min enn det var da jeg startet.

 

Warcraft vil alltid være en del av meg. Jeg har sluttet med World of Warcraft, men spiller enda WC2 & 3, leser bøkene & fanfics, diskuterer Warcraft med andre og holder meg oppdatert. Fatter ikke hvordan noen klarer å bare legge WoW helt vekk, for meg ville det innebæret å endre hele tenkemåten min, skyve vekk gode minner og bryte kontakten med flere fantastiske mennesker. Jeg kan heller ikke gjøre noe annet enn å takke Blizzard for å ha gjort ungdomsskoletiden min lettere.

 

Men jeg er en svak sjel, tipper at Blizzard vil klare å suge meg inn igjen med Cataclysm.

 

Mener akkurat det samme som deg. WoW vil alltid være en del av meg, og jeg har aldri greid å legge fra meg wow heller. Trodde jeg slutta for godt nå i sommer, men neida - "upcoming expansion pack - cataclysm." Jeg satt med åpen munn og sikla når jeg så den videoen om hva nytt som kommer.

 

Og som han over her ett eller annet sted sa, så har WoW hjulpet på språklige fag også.

Ligger på, og har alltid ligget på en 5'er i engelsk, uten å øve.

så - takk WoW, for at du gjør livet mitt mye bedre <3

Lenke til kommentar
Det kan være mange årsaker til at foreldre ikke passer så godt på barna sine som de kanskje burde. Dagens 14-15-16-åringer har det vel typisk ganske fritt og foreldre bedriver sjelden detaljstyring av livene deres. Det er ingen automatikk i at foreldre uten erfaring eller forståelse for farene ved overdreven spilling ser signalene. Akkurat som at det ikke er noen automatikk i at foreldre klarer å forhindre at barna blir rusmisbrukere. Slikt skjer, selv i gode hjem.

 

Foreldre derimot er nødt å sette seg litt mer inn i hva barna gjør fremfor å legge skylden over på andre. Det er i bunn og grunn foreldrenes ansvar å ta seg av ungene, ikke andre. Og det er ingen andres feil om det går skeis med ungene enn foreldrene.

 

Tror dette eksisterer mest i ditt eget hode, virker som om du er en smule paranoid angående WoW-spillinga di. Nesten som om du har dårlig samvittighet for Wow'inga og overkompanserer med å forsvare spillet kraftig. Det er ingen som er ute etter å "ta" WoW'ere her.

 

Har veldig ren samvittighet så nei, du bommer like mye som USA's grunn for å gå inn i Irak.

 

Påstår ikke at noen er ute etter å ta WoWerne, hva jeg sier er at alle som spiller WoW blir sett på som asosiale kvisete nerder uten noe liv. Det er et helt skrudd og feil syn.

 

Om man skal vurdere WoW utover sine egne subjektive erfaringer er det nødvendig å ta et par steg tilbake for å få et overblikk. Å vurdere hvordan WoW påvirker mennesker i en fullstendig annen livssituasjon enn deg, kan ikke gjøres på en konstruktiv eller nogenlunde helhetlig måte om man kun bruker sine egne erfaringer som målestokk.

 

Å bruke av sin egen erfaring på spillet, klart, men hvordan kan de som ikke har prøvd spillet bedømme det ene veien eller andre? Det blir helt feil å dømme spillet uten kjennskap til hva man dømmer, herunder hvorfor jeg er irritert på folk som forhåndsdømmer WoW og dets spillere etter overflaten.

Lenke til kommentar
Prøve WoW i ca 1 mnd. Spillte alle klassene og kom meg til lvl 20.

 

Utrolig kjedelig spør du meg

 

Kanskje du burde prøve å levle videre fra level 20 da, å kanskje oppleve litt mer av spillet? De første 20lvlene er jo så å si likt over hele linja, samt at de forskjellige klassene du sikkert har spilt er i tidlig utviklingsstadiet enda.... Bare et tips..

 

On topic: Mye bra innlegg her, godt vi er flere i samme båt ;)

 

Et annet tips for å holde kontakten oppe med gamle guildvenner etter man har sluttet å spille wow, er å bruke Xfire (www.xfire.com), dette krever jo selvfølgelig at de installerer det også :) Da kan man chatte fritt med de uansett hva man gjør på pcen; spiller,surfer whatever ;)

Lenke til kommentar
Foreldre derimot er nødt å sette seg litt mer inn i hva barna gjør fremfor å legge skylden over på andre. Det er i bunn og grunn foreldrenes ansvar å ta seg av ungene, ikke andre. Og det er ingen andres feil om det går skeis med ungene enn foreldrene.

 

Så det er foreldres ansvar om et barn blir voldtatt av en pedofil jækel på vei til skolen og får hele livet ødelagt i en vond spiral av psykiske senskader? Det er foreldres skyld at barn blir mobbet og plaget på skolen til en slik grad at barnet til slutt ser repet som eneste løsninga? Det er foreldres skyld at en tenåring på en vanlig fest kommer borti noen eldre karer og i beruset tilstand går med på å dra litt coke opp i snyteskaftet, noe som er starten på et liv som rusmisbruker?

 

Dude, selvfølgelig har foreldre et stort ansvar for barna sine, det er ikke det samme som at de kan forhindre at barn blir utsatt for ethvert potensielt skadelig element. Å tillegge foreldre et omnipotent ansvar er umenneskelig, tror du ikke de som har mistet barn til rus, i ulykker osv bebreider seg selv nok som det er uansett hvor tilstedeværende, påpasselige og aktive foreldre de var?

 

Har veldig ren samvittighet så nei, du bommer like mye som USA's grunn for å gå inn i Irak.

 

Påstår ikke at noen er ute etter å ta WoWerne, hva jeg sier er at alle som spiller WoW blir sett på som asosiale kvisete nerder uten noe liv. Det er et helt skrudd og feil syn.

 

Nå er vel ikke akkurat dette fullstendig usant, det er utvilsomt mange kvisete nerder som spiller WoW (et subjektivt eksempel - guilden min hadde i større eller mindre kvisebefengt grad rundt 120 til 150 nerder mellom 16 og 56) :D Det er imidlertid kun noe galt med å være kvisete nerd om du selv tillegger det en negativ betydning. At samfunnet generelt sett ikke "forstår" den subkulturlignende gruppen som spiller MMORPGs og andre spill på harde livet er nå ikke akkurat overraskende. Samfunnet "forstår" vel ikke akkurat gothere, homofile, døve, swingere og mange andre grupper, de blir og vil vel alltid bli sett på med litt skepsis fra det etablerte. Det er ellers mulig det er noe i dette med "samfunnets forrakt" på ungdoms- og videregående skole, men i voksenlivet gir nå stortsett folk blanke i hva folk gjør privat så lenge de klarer å gjøre rede for seg i samtaler og ellers gjør jobben sin. Livet er ikke helt som amerikanske college-filmer med en evig kamp mellom nerdene og fotballgutta.

 

Å bruke av sin egen erfaring på spillet, klart, men hvordan kan de som ikke har prøvd spillet bedømme det ene veien eller andre? Det blir helt feil å dømme spillet uten kjennskap til hva man dømmer, herunder hvorfor jeg er irritert på folk som forhåndsdømmer WoW og dets spillere etter overflaten.

 

Det er alltid irriterende når folk gjør seg opp en mening om ting uten tilstrekkelig grunnlag og kunnskap. Det finnes imidlertid viktigere ting å hisse seg opp over ei den sammenheng enn et MMORPG. Det finnes også langt viktigere saker å forsvare med nebb og klør enn noe så banalt som et dataspill. Det er mye positivt ved å spille MMORPGs, ikke minst sosialt sett (spesielt for mennesker med begrenset sosialt nettverk fra før av, f.eks. funksjonshemmede), man kan også dra forskjellig nytte av slik virksomhet som språktrening. Likevel må det være greit å påpeke at å dypdykk i Azeroth kanskje ikke er det smarteste du gjør med forbehold om hvordan din livssituasjon er. Om ikke du, bestemora di eller kompisen din får problemer som følge av MMORPG'ing, så er det vel ikke urimelig å i genrell folkeopplysnings navn informere om at MMORPGs gjerne er ekstremt tidkrevende og tendenser til å være en fristende flukt fra en kjip hverdag for mange mennesker?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...