Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva bør toppakning-skift koste?


Anbefalte innlegg

Hei!

Min 1997 mod. Peugeot 406 1,8 lekker kjølevæske.

Lekkasjen er til friluft, et sted fra toppakningen. Topplokket er muligens bøyd, og må planslipes.

 

Hva bør merkeverkstedet kreve for å fikse dette?

Verkstedet sier ca. 12.000 kroner.

 

Hva annet bør de sjekke/skifte mens de har lokket av? Bilen har gått ca. 250.000 km.

Fatter'n mener de bør bytte ventiltetteringene, noe verkstedet sier vil koste ytterlige 8.000 kroner.

 

Er totalt 20.000 en fornuftig pris for dette? De sier at de beregner ca. 15 arbeidstimer på å utføre dette.

Verkstedet har godt rykte, og jeg stoler på at de ikke prøver å voldta lommeboka mi. Jeg har nok penger, men liker ikke å betale mer enn nødvendig.

 

Er dette for avansert for den lokale Shell-stasjonen som har MECA-verksted for alle bilmerker på baksiden? Hvor mye billigere ville de være?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 tusen for ventiltettningene er litt mye

 

Var det tidenes underdrivelse, eller er det ikke veldig mye dyrere enn ventet?

Seriøst spørsmål. Sarkasme virker jo dårlig på nett.

 

EDIT:

Motoren har 16 ventiler. Bensin.

Det er bare å ta av kamakslingene og ta av ventillåsene og ventilløfterne så er det bare å skifte de ut. Som sagt, ca 1 times jobb.

Lenke til kommentar

Virker veldig unødvendig å bruke merkeverksted for en bil fra '97. Merkeverksteder tar seg heftig betalt, selv om andre verksteder kan gjøre nøyaktig samme jobb like bra.

 

Har selv en litt gammel bil, hvor jeg hadde endel arbeid som skulle gjøres. Merkeverkstedet i Oslo skulle ha over 20k for jobben, mens et merkeverksted utenfor Kongsvinger fikk jobben for 7k. Var noen kroner spart, selv om det kostet meg to togturer...

 

Moralen er; sjekk med andre verksteder, kan være en idé å komme seg litt ut fra bykjernen.

Lenke til kommentar

8000 må være prisen de tar om de ikke skal gjøre annet. Men når motoren allerede er delt, var dette en drøy pris.

 

Toppakningskifte er vel prisen sånn ca hva det koster på merkeverksted. Antar de skifter ut reg reima med ny når de peller opp dette? Uansett er det greit å betale for den delen i samme slengen, og eventuelt spennhjul og vannpumpe om det er nødvendig.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

og med mindre du har kjørt bilen uten kjøleveske så den har "tørrkokt" toppen, er det ganske usansynelig at du må planslipe den... Nå skal ikke jeg begi meg utpå hva som er fornuftige verkstedpriser, for jeg skrur selv når det trengs, men jeg kan si at 20.000 kr for å skifte toppakning og ventiltettinger høres ut som sykt mye penger for meg, og skulle toppen være ujevn ville det uansett være en tanke å kjøpe en annen topp og bare be dem om å bytte denne istede for å både planslipe og skifte tettinger i den som er der. Er toppen først skeiv, kan det også være sprekker.

Lenke til kommentar

sånn generelt lønner det seg å planslipe toppen når du skal bytte pakning, du kan jo sjekke selv (eller verkstedet) med en rettholt, men plansliping koster jo ikke mye, 500-800kr.

 

en ting som kan være greit å huske på her, er att det er langt fra sikkert alt går på skinner på en slik jobb, på en gammel bil kan det være mye som sitter fast og blir ødelagt. jeg snakker av egen erfaring som mekaniker.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Jeg bet tenna sammen og satte den inn på merkeverksted. Bilen feiler flere ting, så jeg vil ha noen som har god greie på nettopp denne bilmodellen til å fikse den. Å sette folk på billigverksted til å fikse dette kunne selvsagt gå bra, men jeg ønsker å være sikker.

Dumt å betale noen for å fikse den, om de ikke fikser alt før de slenger på lokket.

 

Vannpumpa blir også byttet, den har vært der hele bilens levetid, 13 år.

Kan skadd vannpumpe forklare at bilen blir varm når den kjører i kø?

Lenke til kommentar
Jeg bet tenna sammen og satte den inn på merkeverksted. Bilen feiler flere ting, så jeg vil ha noen som har god greie på nettopp denne bilmodellen til å fikse den. Å sette folk på billigverksted til å fikse dette kunne selvsagt gå bra, men jeg ønsker å være sikker.

Dumt å betale noen for å fikse den, om de ikke fikser alt før de slenger på lokket.

 

Vannpumpa blir også byttet, den har vært der hele bilens levetid, 13 år.

Kan skadd vannpumpe forklare at bilen blir varm når den kjører i kø?

 

Om vannpumpa er sliten grunnet kavitasjon (utgravninger på bladene) så kan det gi dårligere trykk og sirkulasjon.

Lenke til kommentar
Interessant. Det var samme merkeverksted som byttet registerreima for et par år siden. Rart de ikke tok vannpumpa da.

 

Det hender de ser det ann. Problemet er at reg reim skiftes på 100-120K. Vannpumpa kan fint leve denne tiden, men neppe så lenge som to reg.reim skift. Derfor er det greit å få med denne i samme slengen. Det er et lager idenne og, og en del av det å føre reg reima rundt, så det er en fordel denne er i orden også.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...