Gå til innhold

Radeon HD 5970 er her


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe, jeg mente ikke amputert som i at ATi er et dårlig kort eller lignende. Det eneste jeg mente med amputert var i den settingen som testen tar for seg. Det kommer klart frem av grafene i testen at ATi (som forventet) blir kappet ved knærne (eller kanskje midjen?) når PhysX er skrudd på i BM:AA i Tom's sin test.

 

Amputert altså i denne (BM:AA med PhysX) konteksten, ikke i det store og det hele.

Endret av Deluze
Lenke til kommentar
"Dog er frekvensene litt lavere på HD 5970." LITT? Takk gud det er enkelt å klokke opp, føles ut som ATI har handicappet det på stock.

Hvis du hadde sjekket artikkelen hos Anandtech så hadde du kanskje forstått hvorfor. Ytelse er ikke eneste faktoren vet du. Det finnes ting som varme, støy og at AMD må følge ATX standarden for under 300W powerdraw for skjermkort ;)

 

Ser ikke helt logikken i å lese om noe hos HW.no for så å undersøke alle andre sider? Viser seg ifg anandtech i tilleg at kortene var ubrukelig, klarte ikke 5870 hastigheter det ene kortet de hadde og det andre throllet ned hele tiden. Dritt produkt, mye bedre å kjøre crossfire med 5870 IMHO.

Lenke til kommentar

Kortet er vel omtrent 34 cm langt om jeg ikke tar mye feil. Det skal bli ganske problematisk i mange kabinetter, spesielt siden det blir en diger vegg som sperrer det meste av luftgjennomstrømningen.

 

En Core 2 Quad eller Phenom II X4 på rundt 3 GHz er ikke flaskehalser i de aller fleste spill i dag, med noen få unntak der optimaliseringen er dårlig. Det gir mye mer for pengene å legge pengene i skjermkort enn en unødvendig kraftig CPU, med tilhørende dyrt hovedkort (hvis primært bruksområde er spilling).

Lenke til kommentar

Problemet med PhysX er at det enten krever en GPU som støtter CUDA eller en PhysX-chip, og siden nVidia så langt har ingen planer om å åpne opp PhysX slik at AMD/ATI får implementere det. Så lenge dette forblir slik vil ikke PhysX bli utbredt. Men så har vi da OpenCL som er støttet av begge parter og som gir muligheter for implementasjon av et plattform-uavhengig API.

 

Men for de som absolutt må kjøre PhysX og et Radeon-skjermkort så er det mulig å få dette til med et nVidia-kort i tillegg (

link ), altså et "hjelpekort" for PhysX. Men dette krever en liten patch for at driveren ikke skal slå av maskinvare-akselerasjon av PhysX. (Jeg har ikke prøvd dette selv) De som har et GeForce 8800 eller 9800 liggende vil nok da kunne dra nytte av dette sammen med f.eks. Radeon HD 5970. Så får du brukt gamle skjermkort mer :)

Lenke til kommentar
Problemet med PhysX er at det enten krever en GPU som støtter CUDA eller en PhysX-chip, og siden nVidia så langt har ingen planer om å åpne opp PhysX slik at AMD/ATI får implementere det. Så lenge dette forblir slik vil ikke PhysX bli utbredt. Men så har vi da OpenCL som er støttet av begge parter og som gir muligheter for implementasjon av et plattform-uavhengig API.

nVIDIA har aldri nektet AMD og implementere støtte for CUDA. Foreløpig er nok ikke ikke OpenCL modent nok til å kunne implementere PhysX, men det kommer nok.

PhysX er faktisk ganske populært blandt spillutviklere.

Lenke til kommentar
Problemet med PhysX er at det enten krever en GPU som støtter CUDA eller en PhysX-chip, og siden nVidia så langt har ingen planer om å åpne opp PhysX slik at AMD/ATI får implementere det. Så lenge dette forblir slik vil ikke PhysX bli utbredt. Men så har vi da OpenCL som er støttet av begge parter og som gir muligheter for implementasjon av et plattform-uavhengig API.

nVIDIA har aldri nektet AMD og implementere støtte for CUDA. Foreløpig er nok ikke ikke OpenCL modent nok til å kunne implementere PhysX, men det kommer nok.

PhysX er faktisk ganske populært blandt spillutviklere.

At hvem som helst kan laste ned SDK for CUDA betyr ikke at det er gjennomførbart å implementere standarden. Hvis det hadde vært så enkelt, så burde det vært null problem å implementere f.eks. DirectX-støtte i åpne drivere, men alle som er innenfor området vet at dette ofte medfører disassembling. I tillegg må du huske at CUDA er designet for nVidia sine GPUer, og at AMD/ATI må sannsynligvis endre en god del på designet for å kunne konkurrere på ytelse.

 

OpenCL er mer enn modent nok til å brukes til implementasjon av en fysikkmotor eller lignende. Å konvertere PhysX til OpenCL er kanskje ikke helt enkelt (men nå har jeg ikke kildekoden til driveren så jeg kan ikke si det sikkert), siden det vil bli veldig mye omskriving, så det er kanskje enklere å lage en ny. I tillegg må du huske at OpenCL er beregnet på generelle beregninger, og ikke litt "avgrenset" til spill- og multimediabruk som DirectCompute.

Lenke til kommentar
[OpenCL er mer enn modent nok til å brukes til implementasjon av en fysikkmotor eller lignende. Å konvertere PhysX til OpenCL er kanskje ikke helt enkelt (men nå har jeg ikke kildekoden til driveren så jeg kan ikke si det sikkert), siden det vil bli veldig mye omskriving, så det er kanskje enklere å lage en ny. I tillegg må du huske at OpenCL er beregnet på generelle beregninger, og ikke litt "avgrenset" til spill- og multimediabruk som DirectCompute.

Tro meg, OpenCL er ikke modent nok hverken på AMD eller nVIDIA sine kort til en så omfattende fysikkmotor. Da snakker jeg både om bugs, hastighet etc, men som sagt så tror jeg det kommer, men ikke med det første, kanskje om et års tid.

 

Det vil ikke være så veldig komplisert å lage et OpenCL lag på PhysX, OpenCL 1.0 er ganske likt CUDA 2.0, jeg brukte ikke veldig lang tid på å skrive om et par av mine mindre applikasjoner. Nå skal det jo tilføyes at det kun er HD4xx0 kort og nyere fra AMD som får støtte for OpenCL da.

 

og her er litt om ati sitt alternativ til cuda nemlig ati stream

 

http://www.tomshardware.com/reviews/amd-st...gpgpu,2335.html

Stream er ganske dødt nå. AMD har sagt at de kommer til å satse på OpenCL

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Altså... Nå sliter CPU å holde følge..

I hvilke spill med hvilke innstillinger?

 

; Crysis, Entropia universe(cryengine2), 3dmark-- er testet så langt, og alle blir begrenset av cpu..

 

Tja, om man kjører i lav oppløsning, blir man som regel begrenset av CPU om den er svak. Om frameraten ikke blir for lav, kan man skru opp oppløsningen for å utnytte kortet litt bedre.

 

3DMark er vel et erketypisk eksempel, spesielt de eldre utgavene. Lav oppløsning som standard uten antialiasing, da blir det garantert lav score siden skjermkortet ikke har jobbet til sitt maksimum.

Nå kjører jeg 1900*1200 i alle spill, men har en "Athlon64 6000+" @ 3,5Ghz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...