Gå til innhold

Fotomesse i Trondheim


Anbefalte innlegg

å dra inn eksempelet med nettavisen fra PFU mener jeg er et bomskudd. Ser ikke likheten i sakene i det hele tatt. Nettavisen er deleier i firmaet de skrev artikkel om, en artikkel som så ut som en nyhetsartikkel.

 

3) Hvis denne artikkelen er tekstreklame, er vel også vår tradisjonelle julekalender det. Skal vi kansellere den, synes dere?
Dersom det bryter god presseetikk, synes jeg dere skal endre dette. Sett en i annonseavdelingen til å promoter konkurransen, ikke la journalistene deres miste integriteten med å gjengi/kopiere produkttekst fra produsenten. Klarer dere ikke dette, og resultatet blir at dere bryter VVP og tekstreklameplakaten, får dere heller la være å holde konkurransen.

 

Jeg synes redaktørene i Hardware-nettverket skal lese gjennom Tekstreklameplakaten og Vær Varsom-plakaten, og gjøre en vurdering hvorvidt disse jule-konkurransene skal gjennomføres med journalistisk preg.

 

Hvis noen mener at en julekonkurranse setter journalistens integritet i fare så mener jeg fortsatt at det er på tide å puste dypt et par ganger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
å dra inn eksempelet med nettavisen fra PFU mener jeg er et bomskudd. Ser ikke likheten i sakene i det hele tatt. Nettavisen er deleier i firmaet de skrev artikkel om, en artikkel som så ut som en nyhetsartikkel.

Det er ikke en direkte likhet, nei. Men begge har et uklart skille mellom annonse og redaksjonelt materiale, og PFU påpeker i Nettavisen-saken at dette skillet må være soleklart

 

Bom er det derimot ikke. Dette ble nevnt i Nettavisen-saken, og dette kunne like gjerne vært om artikkelen til Akam:

 

Forutsetningen for et slikt brudd må være at artikkelen framstår som et reklamebudskap for den kommersielle virksomheten Gullvekten og Sølvtorget bedriver, og ikke primært som en informerende redaksjonell artikkel til nytte for de av Nettavisens brukere som skulle ønske å omsette noe av arvesølvet i klingende mynt.

 

Hvis noen mener at en julekonkurranse setter journalistens integritet i fare så mener jeg fortsatt at det er på tide å puste dypt et par ganger.

Her må du forklare hva du mener. Høytider er da ingen grunn til å tillate brudd på Tekstreklameplakaten og Vær Varsom-plakaten. Den skal gjelde hele året.

Lenke til kommentar
KristofferB - ta deg en bolle.

 

Javel - akam er et seriøst nettsted, men tilbud og messer er noe de fleste her som leser akam vil vite om. Håper at du gjør dette for å kverulere, for jeg mener at et så utstyrsfokusert nettsted absolutt bør skrive om messetilbud. Såvidt jeg kan se så gjør de ikke forskjell på leverandørene.

 

http://www.akam.no/sok/?query=messetilbud

 

Nå bor ikke jeg i trondheim, men håper at innlegg av typen du kommer med gjør at Akam slutter å presentere messetilbud i artikler.

Hvis man skal stole på ett slikt nettsted, så må man vite at journalistene har sin integritet i behold, og hvis du leser hele tråden , ser du at det er grunn til å stille spørsmål. Iallefall når journalisten mener man kan gjøre gode kjøp , og det viser seg at man IKKE kan det.. Når brosjyren i tillegg ligger på Akams servere , så sier det seg selv at man undres.

 

Så jeg synes ikke du har grunn til å be KristofferB om å ta seg en bolle.

 

Nb . Jeg tror at du har en skrivefeil i siste setning? Det mangeler ett ord?

 

Hvorfor mener du man ikke kan gjøre gode kjøp her?

Lenke til kommentar
KristofferB - ta deg en bolle.

 

Javel - akam er et seriøst nettsted, men tilbud og messer er noe de fleste her som leser akam vil vite om. Håper at du gjør dette for å kverulere, for jeg mener at et så utstyrsfokusert nettsted absolutt bør skrive om messetilbud. Såvidt jeg kan se så gjør de ikke forskjell på leverandørene.

 

http://www.akam.no/sok/?query=messetilbud

 

Nå bor ikke jeg i trondheim, men håper at innlegg av typen du kommer med gjør at Akam slutter å presentere messetilbud i artikler.

Hvis man skal stole på ett slikt nettsted, så må man vite at journalistene har sin integritet i behold, og hvis du leser hele tråden , ser du at det er grunn til å stille spørsmål. Iallefall når journalisten mener man kan gjøre gode kjøp , og det viser seg at man IKKE kan det.. Når brosjyren i tillegg ligger på Akams servere , så sier det seg selv at man undres.

 

Så jeg synes ikke du har grunn til å be KristofferB om å ta seg en bolle.

 

Nb . Jeg tror at du har en skrivefeil i siste setning? Det mangeler ett ord?

 

Hvorfor mener du man ikke kan gjøre gode kjøp her?

Hvis du leser hele tråden , så forstår du. Det som ser ut som tilbud , er det ikke. Det kommer da tilbake på journalistens integritet, da han da fremstår som en plakat for Japan Photo. Det virker som har refererer noe som Japan Photo har informert han om , uten selv å faktisk sjekke påstanden om *gode kjøp* .

Når man lager en slik*messe* og annonserer gode tilbud , så synes jeg at ett tilbud på ett i utgangspunktet svært kostbart kamera, ikke er nok til å forsvare påstanden om gode priser.

 

Jeg kan legge til at jeg var i ferd med å arrangere tur for meg og en kamerat til Tr. heim , en 30 mils tur en vei , da jeg finleste brosjyrene fra JP , og så at tilbudene var kosmetiske. (for andre enn de som har 40.000 til å bruke på kamera, forstår visst at dette er ett bra tilbud). Jeg reiste ikke.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...