TorVidle Skrevet 11. november 2009 Skrevet 11. november 2009 Etter mange tusen fuglebilder med canon 50D - de aller flest, ja over 90% er tatt med ISO 1600. Selv på optimale solskinndager. Bruker et EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM objektiv. Som regel alltid i den lengste halvdelen, og nesten alltid i seriemodus. På en måte: "Klem ned og følg fjærkreet i lufta til huset ikke orker mer" Straks man vipper over midten av objektivet skruer ISO-trollet som bor inni huset mitt verdien opp til 1600. ISO 1600, støyen er en sak, for de fleste bilder blir croppa, men de blir ofte og svakt duse, litt softe. Er sikkert naturlovene eller noe annet komplisert, samme hva det er så er "problemet" der, altså ISO 1600. Har selvsagt prøvd manuelt, men ned med ISO'en på 300mm legger hele greia med 6bps dødt, og da har det ingen hensikt. Når man skyter fugler i flukt blir selv 50bps aldri for mye, er ikke mulig med "for mye" - men er mulig med "for lite". Joda f5.6. Tror jeg forstår den. Var planen å kjøpe et EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM, men leste på ryktesiden til Canon at det kanskje (på høy tid) kommer en ny utgave over nyttår. Årsaken for å kjøpe 100-400 er 2 delt, den ene er at vi som skyter fugler får aldri lang nok tele, den andre er at skarpheten i den lange enden på det objektivet er en tanke bedre enn det jeg har. Men ja, 5.6 - igjen. Og da blir nok det og ISO 1600. Setter jeg ned ISO'en og beholder speeden blir bildene mørke som natten nesten, selv om dagen.. For meg ser det ut til at ISO 1600 blir noe jeg ikke klarer unngå til mitt bruk. Jeg akter ikke å leie en bærer og bytte ut halve bilen med et mer lyssterkt objektiv, dessuten har de ikke zoom, faktisk er fast lite anvendelig til mitt bruk. Av og til kommer fuglene så nær at man burde hatt vidvinkel for å få med begge øynene, men oftest må man bruke kikkert. 7D ser ut til å være noe kvassere ved crop enn 50D, støyen er ikke særlig forskjell på ved min ISO synes jeg, altså ISO 1600. Siden jeg nå antagelig bør vente til over nyttår og se om det virkelig kommer et nytt 100-400 - ville det da blitt en gevinst med å oppgradere til 7D med det objektivet jeg bruker nå, dvs 70-300? Trollet flytter jo inn der og straks og setter sin egenrådige ISO, og da til 1600. ISO, det er vel bare et slags parameter som er med å styrer sammen med de andre i dag i den digitale verdens kamerahus, og har vel ingen reell likhet med filmens ISO? For ikke lenge siden var ISO 1600 veldig høyt, nå er det vel "vanlig" - normalt(?) Jo, klart man kunne kjøpt et hus til 40.000,- og objektiv og bærer, men det blir for drastisk, men selv der ville ISO trollet vel satt sine 1600 ved samme f? Noen gode råd som ikke gjør at jeg må selge halve kjerra og begynne å pumpe jern?
tomsi42 Skrevet 11. november 2009 Skrevet 11. november 2009 (endret) Nå får du nok mer penger hvis du selger hele kjerringa, og pumper jern koster masse penger; så da er det bedre å se på mer fornuftige alternativene du har. Det du sier, er at du trenger ISO 1600 eller 3200 for å ta bildene du ønsker. Noe som rimer med det jeg hører andre fuglefotografer sier. Nå vet jeg ikke hvilke innstillinger du bruker; men jeg mistenker at det er støyfjerningen som er trollet i denne sammenhengen. For å få gode resultater på ISO 1600 og ISO 3200, så tror jeg at det beste er å skyte i RAW og foreta prosesseringen og støyfjerning selv. Og det er ikke sikkert at DPP eller Adobe Camera RAW som er de beste verktøyene for deg heller. Tom Endret 11. november 2009 av tomsi42
boos Skrevet 11. november 2009 Skrevet 11. november 2009 (endret) Du har ingenting å gå på når det gjelder lukkerhastigheten? boos Endret 11. november 2009 av boos
arnold_layne Skrevet 11. november 2009 Skrevet 11. november 2009 Hvis du poster noen eksempler med EXIF-data er det mye lettere å komme med konkrete råd... Men utfra teksten din høres det ut som du ikke helt har forstått sammenhengen mellom blender, lukker og ISO. At "ISO-trollet" velger 1600 i all slags vær høres jo merkelig ut. Hvilke innstillinger bruker du mest (P,A,S,M eller Auto)?
TorVidle Skrevet 11. november 2009 Forfatter Skrevet 11. november 2009 (endret) Nå får du nok mer penger hvis du selger hele kjerringa, og pumper jern koster masse penger; så da er det bedre å se på mer fornuftige alternativene du har. Det du sier, er at du trenger ISO 1600 eller 3200 for å ta bildene du ønsker. Noe som rimer med det jeg hører andre fuglefotografer sier. Nå vet jeg ikke hvilke innstillinger du bruker; men jeg mistenker at det er støyfjerningen som er trollet i denne sammenhengen. For å få gode resultater på ISO 1600 og ISO 3200, så tror jeg at det beste er å skyte i RAW og foreta prosesseringen og støyfjerning selv. Og det er ikke sikkert at DPP eller Adobe Camera RAW som er de beste verktøyene for deg heller. Tom Støyfjerningen står på standard (har aldri rørt den engang). ISO 3200 er meget sjeldent for min del og kan stort sett glemmes. RAW går ikke, får for korte serier før bufferen stopper. Et ferskt eksempel: Kom nettopp en spurvehauk på besøk og satte seg på en kvisthaug i hagen. Da er det bare tid til å klemme ned og håpe at noen av skuddene blir bra, altså holder jeg nede "avtrekkeren" til fuglen fløy, vi snakker om sekunder totalt sett, men allikevel sekunder nok til at ved RAW ville det blitt kjapt stopp og vent, så ville fuglen ha fløyet før neste runde. Egentlig er ikke støyen fiende nr 1, men det svake duse skjæret man får når en ikke utypisk beskjærer ned et fuglebilde til 30-50%. På en måte som om fokus ikke er 100%, men 95-97%. Noe man vel så i den testen i 7D tråden til snekkern mellom 50D og 7D. Er samme sak uansett objektiv (av samme klasse da) jeg har prøvd. Mulig at 100-400 objektivet kan ta en eller to prosent opp. Ellers til annet bruk er det ofte ikke samme problem, men der er det jo som regel ikke så synlig pga man cropper ikke så mye. Tor Du har ingenting å gå på når det gjelder lukkerhastigheten? boos Nei, for da går bps ned med en gang. Det er vel der "problematikken" ligger, kameraet jekker opp ISO for å klare sine 6bps. Tor Endret 12. november 2009 av WheelMan
boos Skrevet 11. november 2009 Skrevet 11. november 2009 Du har ingenting å gå på når det gjelder lukkerhastigheten? boos Nei, for da går bps ned med en gang. Det er vel der "problematikken" ligger, kameraet jekker opp ISO for å klare sine 6bps. Tor Det synes jeg høres ut som en gal prioritering. Lukkerhastigheten bør vel heller settes i forhold til det man fotograferer (fugl i flukt?) og ikke av hensyn til bps? Eller er bps viktigere? boos
Sutekh Skrevet 11. november 2009 Skrevet 11. november 2009 Uansett så burde det ikke akkurat være et sjokk at ISOen må bøffes opp en del for å få kort lukkertid på f/5,6 på denne tiden av året. Hvis du vil ha kort lukkertid og samtidig lavere ISO, så er det ikke noen andre alternativer enn å øke blenderåpningen, noe som ikke akkurat er billig. 100-400 gir vel kanskje et halvt trinn større blender på 300 mm enn 70-300. Neppe noen revolusjon, med andre ord.
TorVidle Skrevet 11. november 2009 Forfatter Skrevet 11. november 2009 (endret) Hvis du poster noen eksempler med EXIF-data er det mye lettere å komme med konkrete råd... Men utfra teksten din høres det ut som du ikke helt har forstått sammenhengen mellom blender, lukker og ISO. At "ISO-trollet" velger 1600 i all slags vær høres jo merkelig ut. Hvilke innstillinger bruker du mest (P,A,S,M eller Auto)? For min del er det som teller mest bps, dermed har den 1. prioritet enten man bruker fabrikkens program eller prøver selv å mekke til. Problemet når man f.eks skyter bilder av fugler i flukt er at ikke to forhold blir 100% identiske, og når man følger fuglen vil og lyset forandre seg i samme hastighet. Vet ikke om du har prøvd selv, men de fleste som aldri har prøvd får seg en aha-opplevelse når de prøver. Sålenge alt forandrer seg mens man rusler rundt og må reagere som på jakt straks det kommer en fugl, kan man ikke be fuglen vente litt mens man stiller inn til akkurat den scenen og lyset, for den forrige var ikke lik. Man bestemmer ikke en scene, men må ta det som kommer på sparket uten forhåndsvarsel, og får ingen ny omgang. Hva jeg forstår eller ikke betyr ikke så mye egentlig, jeg har prøvd selv å sette andre parametere, men da går enten speeden ned, eller bildene blir for mørke ved lavere ISO ved samme bps og brennvidde 300mm. Tviler på om bildene sier så mye, de er rett eksponert, har den vanlige ISO-1600 støyen, men og det lille softe man ser i testen mellom 7D og 50D. Selv om ingen av de er "helt max" virker 7D en bitteliten tanke skarpere ved ISO 1600, dog med omtrent samme støyen (om objektivene var like, dvs det samme, om man har fått fokus 100% rett og på samme lille frimerkeutsnitt er vel og et spørsmål på slike tester(?) 1-2 prosent ute av fokus vil vise på så sterkt croppa utsnitt på den avstanden) Tor Du har ingenting å gå på når det gjelder lukkerhastigheten? boos Nei, for da går bps ned med en gang. Det er vel der "problematikken" ligger, kameraet jekker opp ISO for å klare sine 6bps. Tor Det synes jeg høres ut som en gal prioritering. Lukkerhastigheten bør vel heller settes i forhold til det man fotograferer (fugl i flukt?) og ikke av hensyn til bps? Eller er bps viktigere? boos Bps er viktigst fordi når man følger en fugl i flukt (og jeg snakker her om kanskje svaler som flyr i 100 og svinger brått) så skal man og treffe med fokusen, jo flere skudd man får, jo flere bilder har truffet de få sekundene man fikk. Vanligvis slettes 8 av 10 etterpå pga fokusen ikke traff korrekt. Noe som er rimelig "normalt". Tor Uansett så burde det ikke akkurat være et sjokk at ISOen må bøffes opp en del for å få kort lukkertid på f/5,6 på denne tiden av året. Hvis du vil ha kort lukkertid og samtidig lavere ISO, så er det ikke noen andre alternativer enn å øke blenderåpningen, noe som ikke akkurat er billig. 100-400 gir vel kanskje et halvt trinn større blender på 300 mm enn 70-300. Neppe noen revolusjon, med andre ord. Nei du er selvsagt inne på noe vesentlig i problemstillingen. For egen del er det snakk om marginaler på en måte, på en annen ikke da de siste få prosent i skarphet kunne vært ønskelig å hentet inn noe av. Kanskje en 7D pluss et 100-400 kunne hentet inn halvdelen. Men tipper 100-400'n blir antagelig mest brukt i den lengste enden, og da er man fremdeles på ISO 1600 med f 5.6. Kan man tolke det grovt til å si at dagens sensorer ikke er lyssterke nok til å dra ned ISO'en til f.eks 800 eller lavere ved f 5.6 og samtidig oppretteholde høy bps? Snakker crop nå. En ting er prisen på mer lyssterke objektiver, noe annet er vekten som ikke er anvendelig uten stativ. Samt at de ikke er zoombare.. Tor Endret 12. november 2009 av WheelMan
Napoleon XIV Skrevet 11. november 2009 Skrevet 11. november 2009 Jeg har en Nikon AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G VR og med denne må jeg naturligvis sette blenderen til typisk fra F5.6-F8 i den korte enden og til F 8-10 i den lange enden for å få nogenlunde brukbar bildekvalitet, "les skarphet", med objektivet. Det sier seg selv da at jeg må sette opp ISOen for å få korte nok lukkertider, særlig på denne tida av året. Men jeg forventer ikke noe mer ut av dette objektivet all den tid det er et forholdsvis rimelig "konsumentobjektiv". Skal jeg ha noe bedre må jeg pent betale for det, sånn er det bare. Men det hjelper å lære seg sitt utstyrs begrensninger også samt muligheter, fremfor å fyre løs og håpe på det beste
Andreasfe Skrevet 11. november 2009 Skrevet 11. november 2009 Hva slags lukkertider får du på bildene du tar? 50D klarer jo å holde seriehastigheten selvom lukkertiden er helt oppi 1/30 or so, så forstår ikke helt hvordan du får det til at trege lukkertider hemmer bps'en. Uansett så trenger du jo såpass raske lukkertider til å fryse fugl i flukt, at det aldri vil bli noe problem. 1/500 eller raskere er vel nødvendig. Du har jo to programmerbare moduser på 50D. Hva med å stille inn en til ISO 800 og største blenderåpning for de bildene der fuglen faktisk er litt i ro, slik at det blir minimal støy. Og så den andre til ISO 1600/2000 for å få de nødvendige lukkertidene der fuglen er i flukt. Switching mellom disse går jo raskt. Tror nok ikke det er noen billig løsning på dette, hvis man ikke anser 10k som billig. Dollarkursen er fin og Canon EF 300mm f/4L bør man kunne få tak i for 10 lapper inkl mva. fra unaiten
Sutekh Skrevet 11. november 2009 Skrevet 11. november 2009 Kan man tolke det grovt til å si at dagens sensorer ikke er lyssterke nok til å dra ned ISO'en til f.eks 800 eller lavere ved f 5.6 og samtidig oppretteholde høy bps? Snakker crop nå.Som herren over meg påpeker, hva får du av lukkertider? Jeg vet ikke hva som er lengste lukkertid for at 50D skal kunne opprettholde full seriebildehastighet (men skal jeg gjette, så er det speilmekanismen som er dominerende i det regnestykket). For den saks skyld, hvilket program bruker du? Jeg kjenner ikke hvordan programmene til 50D prioriterer, men det kan vel godt tenkes at programauto eller lukkerprioritet i samarbeid med auto-iso kan finne på blende ned og så skru opp isoen. Det kan være verdt å prøve blenderprioritet stilt på største blenderåpning og manuell ISO 800.
tomsi42 Skrevet 11. november 2009 Skrevet 11. november 2009 Støyfjerningen står på standard (har aldri rørt den engang). ISO 3200 er meget sjeldent for min del og kan stort sett glemmes. Prøv å slå støyfjerningen helt av. Se om bildene blir mindre grøtete da. De blir mer støy men det kan du fjerne i ettertid. Tom
TorVidle Skrevet 11. november 2009 Forfatter Skrevet 11. november 2009 (endret) Jeg har en Nikon AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G VR og med denne må jeg naturligvis sette blenderen til typisk fra F5.6-F8 i den korte enden og til F 8-10 i den lange enden for å få nogenlunde brukbar bildekvalitet, "les skarphet", med objektivet. Det sier seg selv da at jeg må sette opp ISOen for å få korte nok lukkertider, særlig på denne tida av året. Men jeg forventer ikke noe mer ut av dette objektivet all den tid det er et forholdsvis rimelig "konsumentobjektiv". Skal jeg ha noe bedre må jeg pent betale for det, sånn er det bare. Men det hjelper å lære seg sitt utstyrs begrensninger også samt muligheter, fremfor å fyre løs og håpe på det besteVel, når det gjelder fugler må man ofte bare "fyre løs og håpe på det beste" samme hvor mye eller lite man kan om kameraet, fugler gjør ingen forskjell på proffe og amatører, man får bare en sjanse pr scene, og den varer ofte kun i sekunder, man må gå med kameraet "ladet" som med et gevær og reagere kjapt med å få den i siktet (fokus) før den er borte. Tid til å rote med innstilninger kan en ofte bare glemme, samt man vet aldri fra hvilken vei lyset vil komme inn da man ofte heller ikke vet hvilken retning fuglen vil vise seg. Det objektivet jeg bruker er regnet for å være brukbart i plussdelen av det ordet, dog som de fleste zoomer er det noe soft i den lengste enden. Selvsagt er et til femdobbelt pris en tanke bedre, men såvidt jeg vet når det gjelder Canons zoomer er den lengste den på 100-400 og som da er en tanke skarpere i den lange enden. Jeg kan ikke bruke fastoptikk, det vil for min del ofte bli ubrukelig. Dermed blir lysstyrken den samme som den som er på dagens 70-300. Å gå under 300mm er ikke aktuelt da som sagt fugler aldri kommer nærme nok samme hva en putter på der fremme. Tor Hva slags lukkertider får du på bildene du tar? 50D klarer jo å holde seriehastigheten selvom lukkertiden er helt oppi 1/30 or so, så forstår ikke helt hvordan du får det til at trege lukkertider hemmer bps'en. Uansett så trenger du jo såpass raske lukkertider til å fryse fugl i flukt, at det aldri vil bli noe problem. 1/500 eller raskere er vel nødvendig. Du har jo to programmerbare moduser på 50D. Hva med å stille inn en til ISO 800 og største blenderåpning for de bildene der fuglen faktisk er litt i ro, slik at det blir minimal støy. Og så den andre til ISO 1600/2000 for å få de nødvendige lukkertidene der fuglen er i flukt. Switching mellom disse går jo raskt. Tror nok ikke det er noen billig løsning på dette, hvis man ikke anser 10k som billig. Dollarkursen er fin og Canon EF 300mm f/4L bør man kunne få tak i for 10 lapper inkl mva. fra unaiten Lukkertiden varierer enormt fra omtrent der huset begynner å sinke til 1/2000, men ISO'en kan i samme serie stå limt på 1600 ved 300mm. Når man skyter bilder av en flygende fugl vil og lyset forandre seg når man snur seg etter fuglen, antar da at der ligger forskjellene i lukketiden i en serie(?) Har prøvd å stille inn slik du sier, men problemet er tiden og ikke minst lyset, hvor det kommer i forhold til den fuglen som spretter frem som troll fra en eske i alle himmelretninger. Tenk deg at du f.eks går på en holme uten trær, sollyset vil alltid komme fra en himmelretning. I tillegg varierer lyset kanskje pga skyer, og tiden på dagen, refleksjoner fra havet osv osv. Men fuglene kommer så i fra alle himmelretninger uten å først gi beskjed. Blir omtrent som dette enten man går i en skog eller myr, lyset og retninger forandrer seg kjapt og man har veldig ofte som regel ikke tid til å begynne å stille og prøve manuelt, før man er ferdig er fuglen over i neste fylke. Mulig jeg forventer for mye av huset, og at f.eks 7D pluss canon's 100-400 vil gi det jeg søker selv på ISO-trollets 1600? Dvs at jeg bare må innfinne meg med ISO 1600 for å få det til å funke i praksis og hente noen få prosent i oppgradering av hus og objektiv? Tor Kan man tolke det grovt til å si at dagens sensorer ikke er lyssterke nok til å dra ned ISO'en til f.eks 800 eller lavere ved f 5.6 og samtidig oppretteholde høy bps? Snakker crop nå.Som herren over meg påpeker, hva får du av lukkertider? Jeg vet ikke hva som er lengste lukkertid for at 50D skal kunne opprettholde full seriebildehastighet (men skal jeg gjette, så er det speilmekanismen som er dominerende i det regnestykket). For den saks skyld, hvilket program bruker du? Jeg kjenner ikke hvordan programmene til 50D prioriterer, men det kan vel godt tenkes at programauto eller lukkerprioritet i samarbeid med auto-iso kan finne på blende ned og så skru opp isoen. Det kan være verdt å prøve blenderprioritet stilt på største blenderåpning og manuell ISO 800. Det kalles så fint for "sport" (er usikker på hva parametere som styrer og prioriteringsrekkefølgen) - det er det safeste av alle de fabrikkvalgene som er føler jeg. Problemet er at jeg må ha noe som er safe, får bare en sjanse før fuglen er borte som regel. Men, har prøvd meg frem med manuelle innstilninger for å få ned ISO'en, men da skaper ofte det skiftende lyset problemer igjen. Dette er jo fotografering uten fast lik scene og lys, man styrer null, kun det å prøve å få objektet (fuglen) i fokus de få sekundene den plutselig viser seg. Kanskje har jeg prøvd det du foreslår, kanskje ikke - føler jeg har prøvd det meste snart, men kan prøve igjen. Har aldri problemer med ordinære scener som man styrer det meste med selv, men dette er noe helt annet, man må ta det man får og tiden er ofte sekunder før scenen er borte. Noe som slettes ikke bare gjelder fluktbilder, man har samme problem når man plutselig oppdager en fugl det ene sekundet i en busk med skrålys som viser seg i 4 sekunder, mens 5 meter lenger fremme dukker det opp en i skyggen i 5 sekunder osv osv. Men takk for forslaget. Tor Støyfjerningen står på standard (har aldri rørt den engang). ISO 3200 er meget sjeldent for min del og kan stort sett glemmes. Prøv å slå støyfjerningen helt av. Se om bildene blir mindre grøtete da. De blir mer støy men det kan du fjerne i ettertid. Tom Ok, kan prøve. Prøvde med 400D'en, men var liten forskjell. Mulig det er mer å hente på 50D pga oppløsningen. (begynner å friste for mye snart med å bare hoppe til 7D for å få svaret, dvs forhåpentlig etpar prosent mer skarpe detaljer, hehe. Men hadde ihverfall kjøpt 100-400 nå hadde det ikke vært for ryktene om en forestående oppgradering av dette objektivet) Tor Endret 12. november 2009 av WheelMan
Inc Skrevet 11. november 2009 Skrevet 11. november 2009 (endret) Her høres det ut som bps har tatt helt overhånd. Kvantitet foran kvalitet høres ikke bra ut. Jeg ville heller øvd på treffe riktig med fokus og ikke fyre så inn i ¤##¤&% med bilder. Det blir nesten som å skyte spurv med tommygun... Les og lær http://www.birds.cornell.edu/NetCommunity/Page.aspx?pid=1112 http://www.birds.cornell.edu/NetCommunity/Page.aspx?pid=1111 Endret 11. november 2009 av Inc
Sutekh Skrevet 11. november 2009 Skrevet 11. november 2009 Det kalles så fint for "sport" (er usikker på hva parametere som styrer og prioriteringsrekkefølgen) - det er det safeste av alle de fabrikkvalgene som er føler jeg.Hm. Kan være det overprioriterer kort lukkertid og skrur opp ISOen mer enn nødvendig. Går det an å endre parametrene til motivprogrammene på noen måte, eller er de helt låst? Har du eventuelt en mulighet til å bestemme maks ISO som programmet kan velge? Det høres jo ut som du har litt å gå på mtp. lukkertid, så hvis det er mulig å sette den ned til 800 så kan det hjelpe.
tomsi42 Skrevet 11. november 2009 Skrevet 11. november 2009 Hm. Kan være det overprioriterer kort lukkertid og skrur opp ISOen mer enn nødvendig. Meget sannsynlig. Går det an å endre parametrene til motivprogrammene på noen måte, eller er de helt låst? Har du eventuelt en mulighet til å bestemme maks ISO som programmet kan velge? Det høres jo ut som du har litt å gå på mtp. lukkertid, så hvis det er mulig å sette den ned til 800 så kan det hjelpe. Det er ikke mulig å endre parametrene på motivprogrammen hos Canon heller. Vil nok anbefale trådstarter å lære seg å bruke Av og Tv programmene kombinert med auto-ISO. Tom
TorVidle Skrevet 11. november 2009 Forfatter Skrevet 11. november 2009 (endret) Her høres det ut som bps har tatt helt overhånd. Kvantitet foran kvalitet høres ikke bra ut. Jeg ville heller øvd på treffe riktig med fokus og ikke fyre så inn i ¤##¤&% med bilder. Det blir nesten som å skyte spurv med tommygun... Les og lær http://www.birds.cornell.edu/NetCommunity/Page.aspx?pid=1112 http://www.birds.cornell.edu/NetCommunity/Page.aspx?pid=1111 Jo takk, har lest de, her sakset noen linjer som vel påpeker det samme som jeg har prøvd å forklare (understreking av meg): "Important functions to look for in an autofocus camera include track focusing, dynamic or multisensor focusing, matrix metering, and a motordrive or autowinder that allows you to shoot at least six frames per second" "Shooting multiple frames per second is critical for great flight photographs, and the more frames you shoot, the better. Why? Wing position is everything with birds in flight. Your images may be sharp and perfectly framed, but if the wing is too high, too low, or casts a shadow on the bird’s head, the image is less effective. Using a motordrive and shooting at multiple frames per second increases the odds of getting an image with wings in the perfect position, capturing peak action." "For most large birds, shutter speeds of 1/250 of a second or faster freeze wing motion. Slower shutter speeds will cause wing blurring in your images" (mindre fugler har ofte en mye raskere vingebevegelse enn store fugler og dermed må en justere tilsvarende) Tor Hm. Kan være det overprioriterer kort lukkertid og skrur opp ISOen mer enn nødvendig. Meget sannsynlig. Går det an å endre parametrene til motivprogrammene på noen måte, eller er de helt låst? Har du eventuelt en mulighet til å bestemme maks ISO som programmet kan velge? Det høres jo ut som du har litt å gå på mtp. lukkertid, så hvis det er mulig å sette den ned til 800 så kan det hjelpe. Det er ikke mulig å endre parametrene på motivprogrammen hos Canon heller. Vil nok anbefale trådstarter å lære seg å bruke Av og Tv programmene kombinert med auto-ISO. Tom (Du svarte Sutekh omtrent det jeg ville selv sagt) Ok, får prøve igjen, men har prøvd før og den forb... auto-ISO'en skruer kjapt oppover. Har vel lest at andre og har sagt sine ord om auto-ISO'ens dominans. Takk for svar og forslag. Tor Endret 12. november 2009 av WheelMan
Sutekh Skrevet 11. november 2009 Skrevet 11. november 2009 Åkei, jeg baserer meg på Nikon-tankegang her, men jeg antar innstillingsmulighetene er noenlunde like på Canon. Det jeg ville gjort er å bruke blenderprioritet (på største blenderåpning) kombinert med auto-ISO, og så stilt inn auto-ISO slik at lengste akseptable lukkertid var f.eks. 1/250 sek. Da skal kameraet ikke begynne å øke isoen før det er nødvendig. For øvrig (og litt på siden av diskusjonen): kan lysmålingen spille en rolle for lengste lukkertid i seriebildemodus? Jeg mener det var en diskusjon rundt 7D, hvor det ble nevnt at det prioriterer å få låst lysmålingen fremfor å opprettholde hastigheten (med mindre man endrer noen innstillinger). Kan det være noe lignende med 50D? Eventuelt noen som husker diskusjonen bedre enn meg og kan opplyse oss?
TorVidle Skrevet 11. november 2009 Forfatter Skrevet 11. november 2009 Åkei, jeg baserer meg på Nikon-tankegang her, men jeg antar innstillingsmulighetene er noenlunde like på Canon. Det jeg ville gjort er å bruke blenderprioritet (på største blenderåpning) kombinert med auto-ISO, og så stilt inn auto-ISO slik at lengste akseptable lukkertid var f.eks. 1/250 sek. Da skal kameraet ikke begynne å øke isoen før det er nødvendig. For øvrig (og litt på siden av diskusjonen): kan lysmålingen spille en rolle for lengste lukkertid i seriebildemodus? Jeg mener det var en diskusjon rundt 7D, hvor det ble nevnt at det prioriterer å få låst lysmålingen fremfor å opprettholde hastigheten (med mindre man endrer noen innstillinger). Kan det være noe lignende med 50D? Eventuelt noen som husker diskusjonen bedre enn meg og kan opplyse oss? Ok, skal prøve det du foreslår, men antar at ISO-trollet ikke vil følge oss, men la sin vanlige engenrådighet styre. Til det du nevner om lysmålingen (husker ikke den diskusjonen jeg heller) så kan det kanskje stemme på en måte med 50D i seriemodus, om ikke slik du kanskje antar(?). For si man følger en fugl i flukt 180 grader så vil og lyset forandre seg, og som jeg vel sa i et svar lenger opp varierer lukketiden ofte mye en en serie (selv om ISO'en er lik). Dermed påvirker lyset (ved måleren) på en måte også bps dersom man er på en grense i lys. Noe som da kan jekke ned bps straks lysmåleren sier at lukketiden må under den nødvendige for å holde xbps. Er vel egentlig logisk på en måte? Noe slikt.. Tor
se# Skrevet 11. november 2009 Skrevet 11. november 2009 Jeg kjenner igjen problemstillingene og har ikke noe fasitsvar, men noen forslag. * Jeg har 30D og 100-400mm selv, og 100-400mm er ikke løsningen på alle problemer. Jeg har ikke brukt 70-300 så jeg kan ikke sammmenligne, men 100-400 har heller ikke noen superrask autofokus. * Fugler med så mye fine detaljer og høy Iso går ikke godt sammen. Jeg låser Iso så lavt jeg "tør" og det går på bekostning av antall skarpe bilder. Men jeg foretrekker færre skarpe, men at de til gjengjeld blir har litt bedre kvalitet. På 30D går jeg helst ikke over Iso 400, og 1600 bruker jeg uhyre sjelden på den typen motiver. 50D kan kanskje gå litt høyere, men å bruke 1600 hele tiden burde ikke være nødvendig. * Bli kjent med utstyret. Kanskje du er det, men vil nevne det likevel. For å ta utgangspunkt i 100-400 så er det selvsagt fristende å bruke F5.6 på full tele, men er det mulig blender jeg ned en halv eller hel blender. Det gir litt bedre skarphet og kontrast. Det samme gjelder sannsynligvis for din 70-300. Prøv den på full tele under kontrollerte forhold, og gjerne et hakk under full tele også. Ta bilde med stativ og MLU på største blender og litt nedblendet, kanskje det gjøre en forskjell. Dette er en kjedelig prosess som krever ganske stor nøyaktighet, men som hjelper deg å finne optimale innstillinger for din kombinasjon. Det kan godt hende at du ender opp med full tele og full blender likevel, men da vet du i hvertfall hva det betyr for bildekvaliteten. * Mikro fokus justering. 50D har dette, har du sjekket at det ikke er en liten fokusfeil? * Tilpass deg til utstyret. Har du ikke råd til 1D MK IV og du ikke er fornøyd med bildekvaliteten fra det du har så går det kanskje an å gjøre noe med din egen teknikk? Større fulger er gjerne litt tregere. Selv svaler har steder de er i ro, og det er mye lettere å treffe hvis du kan prefoksuere på et sted du vet de kommer ofte. Ikke bare gå på jakt, men sett deg ned og vent litt innimellom. Det er masse du kan gjøre for å gi kameraet og deg selv litt bedre tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå