Gå til innhold

Bruker nettet under eksamen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg liker ikke dette. Jeg vet ikke hvordan det står til i det danske skolesystemet, men i Norge er det altfor liten fokus på kildekritikk opp til og med videregående skole. Nå skal det jaggu meg legges opp til at kildene forringes ytterligere i Danmakr også, for jeg regner med at brorparten av elevene blir å bruke wikipedia, som som kjent ikke er noen god kilde til skoleoppgaver overhodet.

Lenke til kommentar

Jeg hadde tilgang til internett under eksamen i både teknisk dokumentasjon og ledelse,økonomi og markedsføringsfag i sommer. Jeg kunne bruke alt utenom mail og andre kommunikasjonmåter på teknisk dokumentasjon, ikke at jeg hadde noe bruk for det :)

 

LØM eksamenen var litt spesiell da, der fikk jeg 2 dager forberedelse der jeg kunne sitte hvor jeg ville og gjøre hva jeg ville med eller uten internett.

Men siste dagen var skriftlig og uten tilgang til internett.

 

I den virkelige verden der du skal vise noen hva du kan, feks på en arbeidsplass har du jo tross alt adgang til internett. Det handler jo om å bruke ressursene du har til rådighet.

 

Bra insj!

Lenke til kommentar
Dette er bare ett steg de tar pga de skjønner at noen med nogelunde god pc kunnskap kan lett få tilgang til kommunikasjon under eksamen.

 

Er jeg den eneste som har hsda kort i pcn min?

 

Hva hjelper det når domenepolicy nekter deg å benytte slike ting? I tillegg kan man packetshape og benytte andre metoder slik som proxy og brannmur for å hindre kommunikasjon. Det er i prinsippet, ikke noe problem å hindre livekommunikasjon, web-mail er noe helt annet.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er et bra tiltak. Dagens eksamensform tar utgangspunkt i en helt hypotetisk situasjon som ikke forekommer i det virkelige arbeidsliv.

 

Faktisk tror jeg denne eksamensformen vil kreve mer av elevene, fordi her blir det lagt vekt på hva man har forstått, ikke hva man kan utenat. Det nytter ikke hva man kan ramse utenat hvis man ikke har forstått noen ting.

Lenke til kommentar

For å utdype hva jeg mener, kan jeg komme med en klassisk historie.

 

A student teacher asks students, "What would you find if you dug a hole in the earth?" There is no response. The student teacher repeats the question and gets the same response. The master teacher interrupts and asks; "What is at the center of the Earth?"

 

The class replies in unison, "Igneous fusion."

 

Elevene hadde altså ikke forstått noen ting, de hadde bare pugget masser av setninger uten å forstå hva de faktisk betyr. Hvis vi for eksempel tillot elevene å ta med alt de makter av bøker på alle eksamener, ville det gjort det mulig å lage oppgaver som måler hva elevene forstår heller enn hva de bare kan utenat.

Lenke til kommentar

Dette fenomenet ser jeg hver eneste dag - jeg er ansvarlig for en IKT-lærling. Jeg tror jeg fikk han til å forstå poenget, da han koblet sin testserver til vårt datanett for å laste ned oppdateringer og installering av IIS og WSUS, uten å deaktivere DHCP-scopet på sin server. La oss bare si at det fikk følger han ikke hadde tenkt på. ^^

Lenke til kommentar

Det var ikke for tidlig. Evnen til å bedømme og analysere info er i 2009 sentralt - å skaffe info er peanuts. Problemet er at info er ikke bare info. . Godt prosjekt og fornuftig tenkt. Tenk at skolen er begynt å snuse inn på dagens verden i stedet for å leve på Bell og Gutenberg sin tid. (Jadda, jeg vet det var to forskjellige epoker, men jeg snakker om NÅ)

 

MVH

Kjell G Offerdal

Lenke til kommentar

I Norge ville ikke dette fungert på noen måte det er i alle fall helt sikkert.

 

..men initiativtagerne mener dette er en tillitserklæring til elevene. De mener elevene er såpass disiplinerte at de ikke kommer til å jukse.

 

Gi meg styrke

 

Mulig dette vil være tilfellet i Danmark.

 

Husker sogndal-cup for en god del år siden.. Den engelske faren til en av spillerene var med og overnattet på skolen der vi sov. Han sa at han var imponert over norsk ungdom. En slik ordning hvor lagene som på skoler hadde aldri fungert i England grunnet at ungene rett og slett hadde rasert hele skolen..

 

Så kanskje danskene er enda bedre enn oss? :dontgetit:

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

Skal ikke så veldig mye til for at noen andre skal være bedre enn norske skoler eller norsk ungdom...

 

De fleste lærerne i dag er i mitt syn relativt inkompetente i det de gjør og burde egentlig ha funnet seg noe bedre å bruke tiden på enn å stå foran ei tavle og følge det pensum han eller hun har fått utdelt.

 

Er det rart norsk ungdom jukser når de har lærere som ikke klarer å lære bort en puck ?

De forstår ikke hva de "læres", de bare pugger og husker de setninger de blir lært.

 

Go Danmark! :new_woot:

Lenke til kommentar

Utfordringen er vel som noen nevner her om en del elever vil velge å gi eksamensspørsmålene til en annen part på nettet, for å så vente på den ferdige oppgaven.

Jeg tror helt klart at mange elever ikke ville hatt noen betenkelighet med å sette bort hele oppgaven til en annen, for å så selv bare sitte å henge igjennom eksamensdagen.

 

Det er jo ikke mulig å overvåke netttrafikken, hvis man får bruke egne maskiner (mobilt bredbånd m.m.).

Hvis skolen deler ut maskiner, som er sterkt låst og overvåket, så er det noe annet.

Lenke til kommentar

Det er vel ganske naivt å tro at elevene er så disiplinerte at de ikke kommer til å jukse. Men man kan jo kjøre et "logge" system på maskinene slik det gjøres på VGS her. Er det da noe mistanke, så er det bare å lese logg :-)

 

Nå har ikke jeg lest så mye om saken, men om det skal brukes all slags private maskiner som det er nevnt her så er det selvsagt ikke bare og bare. Litt værre når det ikke er skolens maskiner i skolens domene osv :-)

Endret av Sceolan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...