Gå til innhold

Bruker nettet under eksamen


Anbefalte innlegg

Hvilke trinn er det snakk om?

 

Hva tror du? Man har bare eksamen en gang før videregående... 10'ende klasse.

Dersom du sjekker kilden, så snakker man om videregående skole.. noe som stemmer bra med at eleven som blir spurt er 18 år. Man har selvsagt eksamener både på videregående og universiteter/høyskoler, forstår jeg dette riktig, så vil denne ordningen gjelde alle skoler fra 2011 dersom alt går bra.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
Noe mer fordummende enn å la elevene bruke internet ved eksamen kommer ikke jeg på.

Dette er feil. Det vil faktisk bli langt mer krevende både for elev og sensor fordi spørsmålstillingene må endres.

 

Det er imidlertid en fare for at god viten om internett og søkemetoder til en viss grad kan erstatte fagkunnskaper. Dette kan imidlertid motargumenteres med at de som til enhver tid kan søke opp relevant informasjon ikke egentilg har behov for å kunne den. Problemet blir da f.eks. hva en nyutdanna lege gjør når han påtreffer sjuke folk på et sted uten nettforbindelse...

Lenke til kommentar
Problemet blir da f.eks. hva en nyutdanna lege gjør når han påtreffer sjuke folk på et sted uten nettforbindelse...

Eller hva som skjer når han bruker Wikipedia som kilde. Nei, i noen fag vil vi helst at folk bare skal bruke noen få, begrensede men anerkjente kilder om noen i det hele tatt. Da er det nok bedre med åpen bok-eksamen enn netteksamen. Men rene puggeeksamener hører fortiden til i min mening.

Lenke til kommentar

Det er vel knapt noen verktøy jeg som it-konsulent bruker mer aktivt enn internett, dette forumet og mitt nettverk med andre it-folk. Det er jo slik man jobber. Man kan ikke kunne alt, det er det vel ingen som gjør. De jeg anser som skikkelig udugelige er de som har pugget masse stoff, men ikke evner å bruke den.

 

Et eksempel på dette er jo de som vet meget godt hva en DHCP-server gjør, men ikke forstår konsekvensen av at de stapper en server fra testlab i driftsnettet uten å deaktivere denne. Puggere er de mest udugelige mennesker i praktisk arbeid, det er nå min personlige mening. De som forstår kunnskapen og evner å innhente informasjon er mye mer verdifulle i mine øyne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...