Gå til innhold

DirectX 11 for Vista


Anbefalte innlegg

DX11 uten tesselation (alså omtrent som DX10 ser ut)

Capture036596.jpg

 

DX11 med tesselation

Capture035014.jpg

 

Radeon HD 5870 med Catalyst 9.11 Beta (OpenCL Driver)

ytelsen har vel noe med cpuen min (5000+ for øyeblikket) og at drivern jeg bruker er beta ;)

 

har hørt at ATI skal komme med en overaskelse driver med god ytelse i 9.12

 

og i tilegg bruker nok unigine VELDIG mye tesselation, de legger på ALT, så ytelsen blir jo snegle når alt må ha tesseleation, trur heller ikke de bruker DirectCompute

Endret av wiak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snegle-ytelse høres ut som fremskritt :p

 

</sarkasme>

 

De to bildene der er kun egnet til å lage et falsk bilde av hva Dx11 gjør for grafikken. Man hadde fått til akkurat det samme med litt flere polygoner og displacement mapping. Altså Dx8. Scenen på bildet er så enkel at ytelsen ville vært glimrende selv på 5 år gamle skjermkort. Nå vet jeg ikke hvordan resten av landskapet er, men Dx11 virker rett og slett uforskammet oppskrytt med den bildesammenligningen.

Lenke til kommentar

Tesselering er i seg selv ikke noe stort, både AMD/ATI og nVidia har tilbydd støtte for dette i lang tid blant annet i OpenGL. Det er egentlig en avansert type for geometri.

 

Det som er mer interessant er at DirectX 11 tilbyr DirectCompute som gjør at GPUen kan brukes til andre ting en grafikkberegninger, for eksempel fysikk. Men dette har vi allerede i form av OpenCL.

 

wiak:

Det du ser på sideveggene der er i hovedsak noe som kalles "bump mapping", med sannsynligvis litt tweaking i tesselation for å få det bittelitt penere.

 

Det du ser i trappen midt i bildet er et eksempel på at utviklerne bak Unigine har brukt to ulike 3d-modeller for å overdrive forskjeller. I det øverste bildet har de brukt et enkelt plan for hele trappen, selv 10 år gamle spill har flere detaljer enn det. Trappetrinn utgjør ikke betydelig forskjell i polycount, og tesselation er heller ikke tenkikken som brukes til slikt.

 

Poenget mitt er som følger; bildene er dårlige eksempler på å vise hva DirectX 11 har å by på. Det er ikke vanskelig å få til det du ser på det nederste bildet i DirectX 9.0c om du vil, med unntak av litt utglatting på hjørnene på trappetrinnene. Det er i terreng og ordentlige 3d-modeller at vi eventuelt kan se nytte av tesselation, ikke på flate plan.

Lenke til kommentar
DX11 uten tesselation (alså omtrent som DX10 ser ut)

Capture036596.jpg

 

DX11 med tesselation

Capture035014.jpg

 

Radeon HD 5870 med Catalyst 9.11 Beta (OpenCL Driver)

ytelsen har vel noe med cpuen min (5000+ for øyeblikket) og at drivern jeg bruker er beta ;)

 

har hørt at ATI skal komme med en overaskelse driver med god ytelse i 9.12

 

og i tilegg bruker nok unigine VELDIG mye tesselation, de legger på ALT, så ytelsen blir jo snegle når alt må ha tesseleation, trur heller ikke de bruker DirectCompute

 

Meh produsert piss i fra markedsavdeling/salg som ikke er teknikere. (Angåendes bildene)

 

Her er dx10 på sitt bedre og forskjellen er langt så stor som de bildene du viser.

 

DX10 uten bruk av steep parallax: parallax mapping

clearsky11b.jpg

DX10 med bruk av steep parallax: parallax mapping

63145978.png

Endret av Professional
Lenke til kommentar

Imponert av en annen presentasjon enn det vi ble vist ja :). Ellers var det ikke alt i den videoen som imponerte meg, men er det en techdemo eller et spillbart miljø? Er det et spillbart miljø var det meget pent, men noe sier meg at det ikke er det med tanke på antall detaljer.

 

Ellers kjøper jeg ikke det faktum at texturene ser dårligere ut på flate vegger når man slår av tesselation i demoen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Kan godt være, jeg har ikke studert HD-videoen i detalj, og kan heller ikke kjøre den selv. Men det jeg har sett har på ingen måte imponert meg, og da vet jeg at utviklerene bak Unigine har lagt veldig mye arbeid i å optimalisere motoren mot DirectX 11. (Kan forøvrig nevne at tidligere Unigine Tropics var på ingen måte banebrytende)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...