Gå til innhold

AMD har en Vision!


Anbefalte innlegg

Intel bruker vel aktivt "Celeron" merket for å klassifisere pc'er som har Intel processorer innenfor den og den produktlinjen (detaljene er uviktige nå), med det og det chipsettet, og wifi(? usikker på den).

Celeron klassifiseringen sier ingenting om ytelse, men er aktivt brukt. Personlig har jeg aldri sett på Celeron merket som en "oi, den pc'n er bra!", både før og etter eg lærte noe om dette.

Du blander Celeron og Centrino. Og det kan du banne på at forbrukerene gjør også.

Selv ser jeg på Centrino som et kvalitetsmerke som innebærer en strømgjerrig prosessor, kvalitetsbrikkesett (Intel-brikkesett), kvalitetsnettverk (Intel-nettverk) og en grafikkløsning som alltid fungerer (integrert Intel-grafikk). Og ikke minst viser det at skjerm og nettverk fungerer knirkefritt med GNU/Linux.

 

En PC kan godt ha Centrino-merket selv om den har grafikkløsning fra Nvidia eller ATI.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm... Dårlig oppdatering fra min side i det siste da. Før Santa Rosa-plattformen innebar alle mobile-brikkesettene til Intel integrert grafikk, og derfor fikk man Intel-grafikk når man kjøpte Centrino. Men jeg ser nå at i hvert fall Santa Rosa og Montevina åpner for dedikert grafikk. Og med Capella (i5/i7) ser det faktisk ikke ut som at Intel tilbyr integrert grafikk enda.

Så takk for et lite spark bak. :)

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i konseptet med enkel merket segmentering for uten hardwarekompetanse, men jeg synes AMDs definisjoner og spesifikasjoner på klassene sine var noe rare.

 

Jeg ville ønsket meg i tillegg til prosessor produktlinje og GPU at de også satt en minimum klokk for CPU, mengde RAM, og skjermoppløsning. Jeg synes også spesifikasjonene de har satt på ultimate er latterlige, man får kjøpt et komplett stasjonært oppsett som slår dette til 3000kr (uten skjerm), og det vil ikke klare å dra nyere spill på akseptabel oppløsning og kvalitet for kategorien det er i.

 

Multitasking har mye mer å si på RAM enn CPU (for "folk flest"), så å bare tillegge det til de to øvre klassene når det ikke er RAM spesifikasjoner synes jeg er tullete. Om man gir den laveste kategorien 4GB RAM vil den multitaske lette applikasjoner lett.

CD -> MP3 konvertering vil jo de enkleste maskinene klare lett, og med akseptabel hastighet om man ikke skal kjøre store samlinger på mange tusen sanger av gangen.

Lenke til kommentar
Hmm... Dårlig oppdatering fra min side i det siste da. Før Santa Rosa-plattformen innebar alle mobile-brikkesettene til Intel integrert grafikk, og derfor fikk man Intel-grafikk når man kjøpte Centrino. Men jeg ser nå at i hvert fall Santa Rosa og Montevina åpner for dedikert grafikk. Og med Capella (i5/i7) ser det faktisk ikke ut som at Intel tilbyr integrert grafikk enda.

Så takk for et lite spark bak. :)

Har ikke kravene alltid vært Intelbrikkesett, -nettverkskort og mobil CPU (Pentium M og etterfølgere, ikke Celeron)? Rimelig sikker på at grafikk ikke har hatt noe å si for Centrinomerket.

Lenke til kommentar

Jo, kravene er de samme som de alltid har vært. Men tidligere hadde ikke Intel noen mobil-brikkesett uten integrert grafikk, og det var derfor naturlig at grafikken på en Centrino-PC var Intel-grafikk.

Nå har Intel et videre spekter med mobil-brikkesett, og man derfor ikke regne med å få Intel-grafikk lenger.

Lenke til kommentar
Intel bruker vel aktivt "Celeron" merket for å klassifisere pc'er som har Intel processorer innenfor den og den produktlinjen (detaljene er uviktige nå), med det og det chipsettet, og wifi(? usikker på den).

Celeron klassifiseringen sier ingenting om ytelse, men er aktivt brukt. Personlig har jeg aldri sett på Celeron merket som en "oi, den pc'n er bra!", både før og etter eg lærte noe om dette.

Du blander Celeron og Centrino. Og det kan du banne på at forbrukerene gjør også.

Selv ser jeg på Centrino som et kvalitetsmerke som innebærer en strømgjerrig prosessor, kvalitetsbrikkesett (Intel-brikkesett), kvalitetsnettverk (Intel-nettverk) og en grafikkløsning som alltid fungerer (integrert Intel-grafikk). Og ikke minst viser det at skjerm og nettverk fungerer knirkefritt med GNU/Linux.

 

Jeg har Centrino 2 PC, men et knakende godt ATI kort. Skal bare være Chipset, CPU, og nettverkskort fra Intel. Har 802.11 N, og Gigabit RJ45 kort, som jeg er fornøyd med. :p Energi-star 5 er det og greier og greier, så det med strømgjerrige komponenter kan stemme. 802.11 N bruker jo mindre strøm enn a/b/g, noe som er utrolig fantastisk. Jeg ser også på Centrino merket som et kvalitetsbevis, men skal ikke nekte for at det finnes dårlige centrino PC'er.

Lenke til kommentar

Jeg synes dette var smart av AMD. En ting som hadde gjort det enklere for folk flest var at butikkene ikke bare skrev "sprøyt"! "Kraftig gaming PC!" osv. De skriver også grafikkløsning fra ATI og kanskje slenger på VRAM, men det kan være hvilken som helst GPU... Har også sett at de har skrevet at den egner seg til ditt og den egner seg til datt, når dette ikke stemte. Husker ikke hva det var i farten. Denne løsningen er kanskje ikke 110% perfekt, men tror det vil være gode standarder, om alle partene tar det seriøst og ikke lurer kunden.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Syns desse kategoriseringene er tullete. Kunne sjølv tenkt meg ein enkel "FancyName PerformanceXXForPlatform/Year" som "Vision 12/2009", men så er det vel ikkje slikt som selger. Folk vil ha Turbo, 360, Super, Mega, OMG, OSV... :p

Veldig enig med å ha med årgang! Tipper de fleste er imot dette da det blir vanskeligere å selge gammle varer som nye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...