Gå til innhold

hvorfor ikke elkjøp/lefdal pc?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
At man spør om hvorfor man ikke skal kjøpe PC på Elkjøp, blir som å spørre hvorfor man ikke kjøper bil hos Rema1000 eller piller av han duden med sjuskete klær på hjørnet.

 

Årsaken er helt enkelt at du skal lete lenge for å finne en selger der som har noe som helst greie på datamaskiner. Datamaskiner kjøper man hos en forhandler som er spesialisert på datamaskiner, om man ønsker å være fornøyd med produktet selvsagt.

 

Omg for et argument - piller av duden på hjørnet. Dette kan du dra så langt du bare gidder. Hva med olje på bensinstasjonen da? Eller pølser på bensinstasjonen da? Tror du Elin på 17 i kassa på Esso kan noe som helst om pølse eller olje? Alvorlig talt man har garanti og kunnskapen på serviceavdelingen til Elkjøp er da like god som serviceavdelingen hos Komplett - hvorfor skulle den ikke være det? Ansettelser kan en være uheldig med uansett, men Komplett og andre nettbutikker har da like stort sortiment som Elkjøp - og de som reparerer er vel like mye eksperter på papiret uavhengig av hvor de er ansatt?

 

Det her er en så idiotisk diskusjon (at jeg burde egentlig ikke skrevet noe i denne tråden:), men det er vel konfigurasjonen av PC som betyr noe - ikke hvor du kjøper den. at noen har dårlig service enn andre er en ting - men Elkjøp eller Komplett - det er da en meningsløs diskusjon.

 

Det eneste fornuftige innholdet i tråden er hvorvidt en får en spesialtilpasset PC eller ikke (og det er viktig - men ikke det vedkommende egentlig spør om). Butikkdiskusjonen virker helt meningsløs spør du meg.

 

Selgerspørsmålet er noe helt annet. Komplett har ikke selgere i butikk - men å spørre en selger på Elkjøp er jeg enig i er idiotisk. Men det har da ikke noe med PCen å gjøre og spiller ingen rolle om den kjøpes på Elkjøp, Lefdal eller Netshop (mnente jeg)....

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Nå var det jo slik at jeg har bygget pc'er før, men denne gangen har ikke lyst eller gidder ikke heller for den saksskyld.

 

Folk nevner at det er dårlig service på elkjøp, men ser jo til stadighet at folk har problemer med servicen på komplett, netshop og alle de andre nettbutikken også.

 

Tanke ved å kjøpe denne maskinen på elkjøp/lefdal var at man fikk ganske bra hardware for en billig penge og windows 7.

 

Skjermkortet i den er et Nvidia GT230 1.5 gig, som tydeligvis kun selges til pc produsenter. Har ikke det største behovet for å kjøre alt på fullt, bare det virker greit av og til når det skal spilles litt på pc i stedet for ps3 eller xbox360.

 

Skal man sette noe sammen hos komplett/netshop/ps blir det fort mye dyrere og blir det så mye bedre???

Lenke til kommentar
Omg for et argument - piller av duden på hjørnet. Dette kan du dra så langt du bare gidder. Hva med olje på bensinstasjonen da? Eller pølser på bensinstasjonen da? Tror du Elin på 17 i kassa på Esso kan noe som helst om pølse eller olje? Alvorlig talt man har garanti og kunnskapen på serviceavdelingen til Elkjøp er da like god som serviceavdelingen hos Komplett - hvorfor skulle den ikke være det?

 

Jeg kjøper ikke bil på Esso heller jeg. Jeg fatter ikke hvorfor du siterer meg når du helt tydelig ikke har evnen til å lese innlegget mitt før du kommenterer. Jeg har ikke nevnt service med et ord jeg. Det jeg sikter til er at folkene ikke har evne til å gi deg det du har behov for, da de ganske enkelt ikke kan noe som helst om datamaskiner, stort sett. Jeg har i alle fall ikke sett noen i dataavdelingen til slike butikker som vet hva de snakker om. Det har nemlig skjedd at jeg har vært nødt til å handle ved slike steder. Selv enkle spørsmål etter TP-kabel går over hodet på folkene på slike steder. Det er min personlige erfaring.

Lenke til kommentar
Omg for et argument - piller av duden på hjørnet. Dette kan du dra så langt du bare gidder. Hva med olje på bensinstasjonen da? Eller pølser på bensinstasjonen da? Tror du Elin på 17 i kassa på Esso kan noe som helst om pølse eller olje? Alvorlig talt man har garanti og kunnskapen på serviceavdelingen til Elkjøp er da like god som serviceavdelingen hos Komplett - hvorfor skulle den ikke være det?

 

Jeg kjøper ikke bil på Esso heller jeg. Jeg fatter ikke hvorfor du siterer meg når du helt tydelig ikke har evnen til å lese innlegget mitt før du kommenterer. Jeg har ikke nevnt service med et ord jeg. Det jeg sikter til er at folkene ikke har evne til å gi deg det du har behov for, da de ganske enkelt ikke kan noe som helst om datamaskiner, stort sett. Jeg har i alle fall ikke sett noen i dataavdelingen til slike butikker som vet hva de snakker om. Det har nemlig skjedd at jeg har vært nødt til å handle ved slike steder. Selv enkle spørsmål etter TP-kabel går over hodet på folkene på slike steder. Det er min personlige erfaring.

 

 

Din personlige erfaring regner jeg med begrenser seg til noen svært få butikker, og kvaliteten kan selvfølgelig variere. Men gå f.eks. og spør en selger på Elkjøp Megastore Lørenskog eller en annen større butikk, og du vil treffe svært dyktige folk. Men selvfølgelig, en normal "data"-avdeling på en normal elkjøp-butikk spenner fra små kompaktkameraer, innom alskens tilbehør fra kameravesker til dockingstasjoner for bærbar, til noen temmelig kraftige stasjonær-PCer, og det er umulig å kunne alt om alle produkter.

 

(Og forresten, hvor mange kunder tror dere ikke kommer innom og sier at harddisken deres har røket og de må kjøpe ny, og når du går og henter en ny harddisk til dem ser de veldig rart på deg og spør "hva er det..?" og gløtter forsiktig bort på utstillingsmodellene av stasjonær-PC...) De aller fleste på Elkjøp kan mer enn en helt vanlig kunde.. Og jeg regner ingen inne på "data"-delen av forumet her som "vanlig" kunde..

Lenke til kommentar

Hvis ansatte på elkjøp kan mer enn den "vanlige pc-bruker" så må da minst jeg være ett geni! (Noe jeg da altså ikke ser på meg selv at jeg er)

 

Jeg har ved flere anledninger bestillt pc'er hos netshop.no hvor jeg har bestillt en "bygge"-pc. I steden for å sette den sammen på nettsiden dems selv, så setter jeg den sammen mens jeg har dem på tråden. Litt mer beroligende og jeg får hjelp til ett par ting i løpet av prosessen som jeg ikke viste fra før.

 

Det går ikke på hvilket skjermkort/hovedkort/strømforsyner jeg skal ha, men det går på hvilke deler som passer best sammens med annet.

 

Sist så hadde jeg satt opp en stasjonær pc på siden dems. Når jeg mente jeg var fornøyd, så ringte jeg dem. Når jeg fortalte at jeg trengte litt assistanse før jeg la den i handlekurven, bisto de sef. med glede.

 

Jeg ba omn å snakke med en som kunne litt med pc'er, da jeg var ganske kresen. Noe jeg sef. fikk.

 

I kabinettet jeg hadde valgt var det en forhåndsmontert strømforsyner. (dette var en typisk modell som ble reklamert som "gamer model" på nettsiden dems).

Han sa jeg burde gå for en kraftigere strømforsyner som attpåtill var mer lydløs. Dette kostet vist bare 250,- ekstra, så jeg slo sef. til.

 

Slik fortsatte vi gjennom hele listen, hvor jeg også fikk en dyptforklarende fortelling om hvordan skjermen var bygget opp og at han hadde vært på omvisning hos Asus. Litt trettende og høre på, men dog.

 

Til slutt fikk jeg beskjed om å fjerne valget "vi tester og setter opp pc'en for deg - 340kr."

Dette skulle dem ta på seg selv. Og dermed så hadde jeg allerede spart inn ekstrakostnaden ved den litt dyrere strømforsyneren.

 

Saken er at det er så utrolig enkelt og "bygge" en pc selv via nett!

 

Min erfaring med elkjøp er at de er en gjeng hodeløse kyllinger. De kan det som står på produktarket, men ikke noe mere.

 

Nå skal ikke jeg være alt for sjåvinistisk her... men hvis en jente kommer bort til meg og spør om jeg skal ha hjelp på elkjøp når jeg tilfeldig kikker på en pc i forbifarten, så regner jeg med at hun ikke kan en dritt mer enn det som står på arket, og det kan jeg jo sagtens lese selv.

 

Noen få ansatte kan sef. være flinke, men min erfaring er at dem ikke fårstår seg særlig på innmaten av en pc.

Lenke til kommentar
Hvis ansatte på elkjøp kan mer enn den "vanlige pc-bruker" så må da minst jeg være ett geni! (Noe jeg da altså ikke ser på meg selv at jeg er)

 

*snip*

 

I quote:

De aller fleste på Elkjøp kan mer enn en helt vanlig kunde.. Og jeg regner ingen inne på "data"-delen av forumet her som "vanlig" kunde..
Endret av cmyrland
Lenke til kommentar
Hvis ansatte på elkjøp kan mer enn den "vanlige pc-bruker" så må da minst jeg være ett geni! (Noe jeg da altså ikke ser på meg selv at jeg er)

 

*snip*

 

I quote:

De aller fleste på Elkjøp kan mer enn en helt vanlig kunde.. Og jeg regner ingen inne på "data"-delen av forumet her som "vanlig" kunde..

Ja...

 

Å siden trådstarter er her inne så annser jeg han/hun også for å være en over middels oppegående pc-bruker. Vertfall så lenge han/hun anntyder han/hun har bygget pc før.

 

I den forbindelse så fraråder jeg altså trådstarter og handle på elkjøp.

 

Bruk heller netshop.no eller komplett.no er min mening.

Lenke til kommentar

Kjæresten kjøpte pc på elkjøp. Samme pc fikk en hos de fleste webbutikker, og billigste webbutikk lå vel ca 500 kroner billigere på en pc til 13000,-

 

Etter et år slutta strømuttaket å virke, vi gikk tilbake, elkjøp tok inn pc, reparerte, og et par uker etterpå fikk vi maskinen igjen. 2 dager etter innlevering fikk vi sms med beskjed om at feilen var funnet og ny del var bestilt. Ny sms kom når pc-en var fiksa. Har selv kun gode erfaringer med å kjøpe pc/reparere pc hos elkjøp, men det kan selvfølgelig være en fordel å kunne litt om pc slik at en slipper å stole på det selgerne sier.

Lenke til kommentar
Kjæresten kjøpte pc på elkjøp. Samme pc fikk en hos de fleste webbutikker, og billigste webbutikk lå vel ca 500 kroner billigere på en pc til 13000,-

 

Etter et år slutta strømuttaket å virke, vi gikk tilbake, elkjøp tok inn pc, reparerte, og et par uker etterpå fikk vi maskinen igjen. 2 dager etter innlevering fikk vi sms med beskjed om at feilen var funnet og ny del var bestilt. Ny sms kom når pc-en var fiksa. Har selv kun gode erfaringer med å kjøpe pc/reparere pc hos elkjøp, men det kan selvfølgelig være en fordel å kunne litt om pc slik at en slipper å stole på det selgerne sier.

Det som undrer meg er nettopp HVORFOR strømuttaket gikk i stykker...?

Hadde Elkjøp spart inn på PSU'en kanskje...?

Lenke til kommentar
Kjæresten kjøpte pc på elkjøp. Samme pc fikk en hos de fleste webbutikker, og billigste webbutikk lå vel ca 500 kroner billigere på en pc til 13000,-

 

Etter et år slutta strømuttaket å virke, vi gikk tilbake, elkjøp tok inn pc, reparerte, og et par uker etterpå fikk vi maskinen igjen. 2 dager etter innlevering fikk vi sms med beskjed om at feilen var funnet og ny del var bestilt. Ny sms kom når pc-en var fiksa. Har selv kun gode erfaringer med å kjøpe pc/reparere pc hos elkjøp, men det kan selvfølgelig være en fordel å kunne litt om pc slik at en slipper å stole på det selgerne sier.

Det som undrer meg er nettopp HVORFOR strømuttaket gikk i stykker...?

Hadde Elkjøp spart inn på PSU'en kanskje...?

 

Pc-en var en original HP bærbar pc, så det er vel strengt tatt HP som har spart og ikke Elkjøp i så tilfelle. Det problemet vil en i så tilfelle ha ved kjøp av HP bærbar pc både hos Elkjøp og i webbutikker.

Lenke til kommentar

Ikke elkjøp sin feil i utgangspunktet... men pc'en er fortsatt kjøpt på elkjøp... og det er vel elkjøp som har "tvunget" hp til å spare inn...

 

Uansett... Det å bygge en pc via netshop er strengt tatt ikke vanskelig... så jeg ser ikke helt fordelen med å handle slikt på Elkjøp.

 

Mye bra og billig på Elkjøp.. men ikke PC'er...

Lenke til kommentar

Selgere på Eljøp blir opplært til å selge deg produktene kjeden selv tjener best på. De gir en god faen i hva du måtte ha bruk for som kunde. Det alene er nok til at man bør unngå å handle der. Dette har jeg direkte fra en kompis som har jobbet der.

 

Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hørt om / sett følgende scenario.

 

Kunde: Jeg trenger en ny bærbar pc. Jeg ønsker å bruke den som spillmaskin. Kan du anbefale en?

Selger: Ja! Skjermkortet på denne har svært mye ram!

 

Mye RAM for faen? Som om det alene er nok. Husker hw.no hadde en liten notisartikkel om enkelte skjermkort de ikke helt forstod vitsen med. Et tonn med trege rambrikker og en rett over middels prosessor...

 

Når det gjelder service hos elkjøp fungerer den stort sett fint har jeg hørt. Har dog selv opplevd å bli ulovlig tvungent henvist til leverandør ved et supportcase.

 

Elkjøp => Elkjip.

 

Hvis man ønsker god service går man ikke til han duden med sjuskete klær på hjørnet. En bedrift som gjør en ting, og bare en ting; vil nesten alltid kunne gi bedre service / pris. Netshop ordner alltid opp og de er gode på pris. Trådstarter: ta deg en tur i butikken deres.

Lenke til kommentar

Det skal dog sies at hvis man overhodet ikke har muligheten til å bygge pc selv.. eller ikke skjønner skjorta av hvordan "pc-byggingen" foregår på nettsidene til netshop/komplett samt at man også gir blaffen i å lære det, samt ringe dem å spørre, så er man såpass uvitende angående pc at det kanskje er like greit og kjøpe pc på Elkjøp.

 

Unntaket er hvis man trenger en kraftig pc til spilling og eller videoredigering etc. Da tror jeg det er svært få av pc'ene på elkjøp som duger så veldig godt.

 

Bare ta en titt på den "råeste stasjonære pc'en" elkjøp selger på nettsiden sin:

http://www.elkjop.no/product/data/stasjona...oductTabcontent

 

Når det heftigste elkjøp kan bidra med er en maskin med GT230 skjermkort, så synes jeg ikke det er så mye å skryte av.

 

Samme pc'en kostet forøvrig 10.390,- + evt. frakt hos Netshop.no. Men da får man HD4890 skjermkort... noe jeg anser som et vesentlig bedre skjermkort enn det som sitter i pc'en til elkjøp.

 

Hvis man feks. vet hva man skal bruke pc'en til, så kan man på netshop sine sider feks. velge 2GB. mindre ram (hvis man ikke trenger så mye som 6GB. og heller bruke pengene man sparer på ett LITT bedre skjermkort. Da får man en pc som passer seg selv bedre og koster stort sett det samme eller mindre enn oppsettet hos elkjøp.

 

Pc'en hos elkjøp er ikke direkte dårlig... Den har en av markedets råeset CPU'er og hardiskplassen på 1TB er mer enn nok nesten uansett hva du skal bruke den til. Men man ser tydelig at det er spart inn på skjermkortet her. Ikke finnes det noe informasjon om Strømforsyningen heller...

 

EDIT:

Etter nærmere ettersyn, ser det ikke ut til at pc'en fra Elkjøp har intigrert skjermkort..... Stemmer dette...?

 

Hvis dette stemmer, så er det bare å glemme denne pc'en...

Lenke til kommentar
Neppe, siden Elkjøp ikke utfører service selv. Elkjøp har et (ufortjent?) dårlig rykte, og selvfølgelig kan opplevelsen av butikkene variere.

Jeg har et dårlig forhold til Elkjøp's support etter flere leveringer av en bærbar pc. Leverte den inn første gang pga. varmgang, toppet 80-85 grader på flatt bord i normalt temperert rom og ble ubehagelig å bruke fordi du ble ekstra svett i knyttnevene. Det tok dem nesten tre uker og på den tiden regnet jeg med de byttet ut kjøler/mer effektive komponenter som lagde mindre varme men neida, de blåste den rein og dekselet ble festet feil så en flik stakk opp. Da orket jeg ikke ned igjen for å fikse denne overlappingen i frykt for at det skulle ta enda tre uker.

 

Neste gang jeg leverte den inn ble lista større:

Batteriet begynte å daffe ut. Sansynligvis på grunn av konstant varme, jeg bruker ofte maskinen med kun batteri når jeg reiser så dette var viktig

Lyset som skulle indikere status på touchpad (av/på) lyste ikke

Power-lys funket delvis, brudd i ledning.

Dekselet var feil festet (fra forrige levering)

Varmgang igjen

 

Alt ble notert men likevel ble ikke touchpad-lys fikset. De byttet batteri (bra!) og lys i power-knapp funket som normalt (bra), maskinen ble kald (bra). Men det ergrer meg fortsatt at touchpad-lyset ikke funker.

 

Kjipt å levere inn på garanti og ikke få alt fikset med en gang.

 

Jeg fraråder ikke folk å kjøpe maskiner fra Elkjøp med tanke på service/retur men ryker _en_ komponent på egenbygd pc så trenger du jo bare levere inn den delen og lete etter en billig erstatning. OG det å bygge pc er for meg morsomt, om det så er for en venn.

 

Årsaken er helt enkelt at du skal lete lenge for å finne en selger der som har noe som helst greie på datamaskiner.

Det har jeg erfart. Selgerne gjør ofte ikke mer enn å lese opp spesifikasjonene som står på et ark ved siden av utstillingings-modellen. En selger mente til og med man trengte dedikert skjermkortminne for å drive med (enkel)bilderedigering?!

Her holder det sikkert med integrert skjermkort på HK og 4+ GB med ram.

Endret av Thor.
Lenke til kommentar

Trådstarter har aldri sagt noe om å få råd fra Elkjøp. I sin første post lister vedkommende konkret en PC - og hvorvidt det er noe problem å kjøpe en slik på Elkjøp/Lefdal. I mitt innlegg tidligere i denne tråden - tok jeg det som utgangspunkt i min kommentar. Dersom man har en konkret foreslått PC - som vurderes her - spiller det ingen rolle hvor vedkommende kjøper den. Sikkerheten, garantien og servicen på Elkjøp/Lefdal tviler jeg på er noe dårligere enn på dedikerte nettbutikker. Det var i forhold til det jeg kommenterte.

 

Hvorvidt konkrete kjøpsråd, anbefalinger eller ikke hos Elkjøp/Lefdal ol er dårligere enn hos feks Komplett/MPX ol har jeg ingen forutsetninger for å svare på. Jeg tipper det vil variere fra ansatt til ansatt - og har sannsynligvis ingenting med butikkene å gjøre. Derimot å tro at Elkjøp/Lefdal er mere kyniske i sin salgsstrategier enn Komplett ol - vel det tror jeg personlig er å skyte langt over mål. Butikkene kan i prinsippet ikke sammenlignes i det hele tatt utover prissammenligning.

 

@Nikka: vi snakket nok om to frorkjellige ting, så det var derfor jeg siterte deg. Det var nok ikke helt riktig. Du snakket om selgerne, jeg snakket om en konkret PC/anbefalingen. Anbefalingen kom ikke fra en selger i butikk.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

on topic:

IMHO

mitt problem er ikke med utsalgs stedet, men mer med leverandøren. pcen er i seg selv ikke dritt, er bare det at HP, Dell etc etc etc ofte opererer etter egne komponent standarder. Noe som gjør oppgradering til et helvete.

 

jeg har komet over pakke pcer med egne hovedkort, minne standarder kabinetter, ledninger o.l som ikke er kompatibel med vanlig industri standard. Det betyr ikke at det alltid er slik, men jeg har sett det ofte nok til å forbli tvilende til at de forbedrer seg.

 

Fordelen derfor med komplett o.l er at når de bygger pce bruker de alltid industri standard. Det vil si at det aldri er et problem å bruke delene fra slike pcer i et nytt oppsett såfremt du bruker rettt socket og drr versjon f.eks. Det gjør det også lettere å skaffe rimelig oppgraderinger. Siden du ikke er bundet av leverandøren.

 

et annet problem er også at det ofte er en grunn til at de er rimelige. Og den er som oftest sentrert rundt at komponentene har sub standard ytelse. skulle ha sagt mye mer men må stikke nå.

 

Jeg kan avslutte med å si at ja jeg anbefaler pakek pcer, men som oftest bare til personer av eldre generasjoner som ikke har behov for noe annet en en ny rimelig pcen med 3 års mellomrom.

Lenke til kommentar
Ikke elkjøp sin feil i utgangspunktet... men pc'en er fortsatt kjøpt på elkjøp... og det er vel elkjøp som har "tvunget" hp til å spare inn...

 

Uansett... Det å bygge en pc via netshop er strengt tatt ikke vanskelig... så jeg ser ikke helt fordelen med å handle slikt på Elkjøp.

 

Mye bra og billig på Elkjøp.. men ikke PC'er...

Hvordan har elkjøp tvunget hp til å spare inn?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...