Gå til innhold

Hva er Norges beste forum?


Dotten

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som er litt morsomt er at den tråden som lenkes til illustrerer glimrende hvorfor det hadde oppstått problemer om foraene ble slått sammen. Det er rett og slett en helt annen kultur:

 

Redaktør (av alle ting) er heftig innvolvert i en debatt, og drar deretter en kjapp "jeg får siste ordet, tråden stenges". Noe slikt hadde aldri falt i god jord på diskusjon.no. Vi har interne føringer mot det, og om det faktisk hadde skjedd, ville brukerne våre reagert, sannsynligvis kraftig. At en myndighetsperson som er dypt aktiv i en diskusjon også bestemmer seg for å sensurere diskusjonen er en uting, og bryter med noe av det fundamentale verdigrunnlaget vi har her på forumet.

 

At kvinneguiden tillater slikt gir et ganske bra hint om at direkte sammenslåinger av foraene hadde vært særdeles problematisk.

Lenke til kommentar
Kvinneguiden og Diskusjon.no er jo som bror og søster, eksisterer under samme paraply. :)

 

De er individuelle forum med samme eier. De er for meg totalt forskjellige i oppbygning, brukermasse, osv.

 

Clicky

 

Ergo: to forskjellige forum.

 

 

Ingen som har sagt annet, men at de to forumene deler mye og er under samme paraply er udiskutabelt. Men regelverk og annet er forskjellig (vi ville eksempelvis aldri stengt en slik tilbakemeldingstråd som du linket til). De to forumene kombinert bør gi mye god bredde og supplere hverandre fint.

 

Det hadde vært fordelaktig om man kunne bruke samme bruker på et av dem til å logge på det andre (akkurat som du kan bruke din Diskusjon.no konto til å logge på Prisguide.no), men det er en litt annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Det som er litt morsomt er at den tråden som lenkes til illustrerer glimrende hvorfor det hadde oppstått problemer om foraene ble slått sammen. Det er rett og slett en helt annen kultur:

 

Redaktør (av alle ting) er heftig innvolvert i en debatt, og drar deretter en kjapp "jeg får siste ordet, tråden stenges". Noe slikt hadde aldri falt i god jord på diskusjon.no. Vi har interne føringer mot det, og om det faktisk hadde skjedd, ville brukerne våre reagert, sannsynligvis kraftig. At en myndighetsperson som er dypt aktiv i en diskusjon også bestemmer seg for å sensurere diskusjonen er en uting, og bryter med noe av det fundamentale verdigrunnlaget vi har her på forumet.

 

At kvinneguiden tillater slikt gir et ganske bra hint om at direkte sammenslåinger av foraene hadde vært særdeles problematisk.

 

Merkelig, mitt inntrykk er at sensuren her inne på diskusjon.no er veldig mye mer strengere enn på KG, faktisk til det rigide.

 

Og siden jeg er modde der inne så kan jeg jo svare deg: det er helt greit å diskutere, men ris og ros-forumet på KG er ikke for at man skal diskutere i det vide og brede, der stiller man spørsmål, man får svar, og så kan man heller ta den videre diskusjonen på et av de andre underforumene på KG.

 

Sensur? Det er da ingen sensur der? Som modde har jeg ihvertfall aldri bedrevet sensur på KG ihvertfall.

Lenke til kommentar
Det hadde vært fordelaktig om man kunne bruke samme bruker på et av dem til å logge på det andre (akkurat som du kan bruke din Diskusjon.no konto til å logge på Prisguide.no), men det er en litt annen diskusjon.
Det ser jeg på som problematisk å få gjennomført. Ganske enkelt fordi det er mange som allerede har kontoer på begge steder. Skal disse kontoene bli merget i tilfelle? Vil en advarsel telle begge steder?

Hva skjer med de som har to vidt forskjellige brukernavn på de to forumene og ikke ønsker at alle skal vite hvem de er over alt? Brukeridenten er gjerne basert på eposten man har brukt. Så hva om jeg hadde hatt en konto der registrert med samme epost og ikke ønsket samme brukerident? De praktiske problemene står i kø.

Lenke til kommentar
Merkelig, mitt inntrykk er at sensuren her inne på diskusjon.no er veldig mye mer strengere enn på KG, faktisk til det rigide.

Nå tok du ikke poenget i det hele tatt. Jet har da aldri sagt at det ikke bedrives sensur på diskusjon.no. Alle fora som modereres bedriver sensur, det er ikke til å komme utenom. Det jeg påpekte er at på diskusjon.no anses det som svært uheldig at vedkommende som sensurerer en diskusjon også er en større aktiv part i diskusjonen.

Og siden jeg er modde der inne så kan jeg jo svare deg: det er helt greit å diskutere, men ris og ros-forumet på KG er ikke for at man skal diskutere i det vide og brede, der stiller man spørsmål, man får svar, og så kan man heller ta den videre diskusjonen på et av de andre underforumene på KG.

Illustrerer akkurat det jeg sa: Kulturen for hvor, når og hvem som utfører sensur er såpass forskjellig på foraene at en direkte sammenslåing ville bli svært vanskelig.

Sensur? Det er da ingen sensur der? Som modde har jeg ihvertfall aldri bedrevet sensur på KG ihvertfall.

Du har aldri slettet en post? Du har aldri redigert en post? Du har aldri stengt en tråd?

Lenke til kommentar
(Facebook-connect eksempelvis). :)

Nå sporer jeg av, men facebook-connect er skummelt. Veldig skummet. Nye sosiale nettsteder har tydeligvis, i sin søken etter å bli mest mulig populære over natten, glemt hva sikkerhet er. (Jeg driver og pusler på en artikkel om akkurat dette). Sikkerheten på tjenester slik som facebook og twitter stinker, rett og slett. Jeg har, siden jeg opprettet min første konto et eller annet sted på nett sånn rundt 95, alltid vært opptatt av sikkerhet: Gode, trygge passord, gode, trygge rutiner, osv. Fra 1995-2009 har jeg aldri opplevd ubudne gjester hverken på en maskin, eller på en konto på nett. Men i 2009 var det slutt. Plutselig i løpet av siste måneden har jeg opplevd 2 ganger at noen har fått tilgang til min facebook konto, og brukt den for å reklamere. Det samme skjedde også en gang på twitter.

 

Konklusjonen min kan ikke være annet enn at de som står bak mange nye sosiale nettsteder slik som twitter og facebook rett og slett tenker alt for lite på sikkerhet, og har prestert å lage, sikkerhetsmessig, svært sårb are system. Tanken at en så svak og sårbar tjeneste skal samle all min innloggingsinformasjon på et sted er skummelt, veldig veldig skummelt. Det kunne aldri falt meg inn å bruke facebook til noe slikt, og jeg vil aktivt advare alle mot nettopp å gjøre det.

Lenke til kommentar
Du har aldri slettet en post? Du har aldri redigert en post? Du har aldri stengt en tråd?

 

Selvsagt har jeg det, mente heller meningssensur i den forstand at man setter føringer for alle tråder osv. Altså, egne meninger er overhodet ikke tillatt.

 

Og ja, det gjør det vanskelig å slå sammen diskusjon.no og KG, og takk og lov for det. Det betyr dog ikke at diskusjon.no er bedre enn KG, bare fordi det er en annen kultur. ;)

Lenke til kommentar

Fordelen med begge forum er jo at man tillater at brukerne selv kan bli moderatorer. Det er også en utfordring, fordi den ideelle moderator bør ha kunnskap innen alt fra medievitenskap, filosofi og kundebehandling, men det er nå bedre enn mange andre løsninger vil jeg si. Man lærer jo også, såfremt man er ydmyk og åpen for å ta til seg slik kunnskap.

 

Det jeg er glad vi har fått til (og fortsatt prøver å utvikle videre) er brukerombud og veilederrolle, som sikrer enda mer innflytelse fra brukerne. Videre er de som jobber med forumet folk som også er rekruttert fra miljøet.

 

At det er gratis og veldig lite informasjon om brukerne samles inn er vel også å anse som en fordel. Dette gjelder jo både KG og Diskusjon.no. Det sikrer mange bidrag og det gir et mangfold av perspektiv i diskusjoner. :)

Lenke til kommentar
Fordelen med begge forum er jo at man tillater at brukerne selv kan bli moderatorer. Det er også en utfordring, fordi den ideelle moderator bør ha kunnskap innen alt fra medievitenskap, filosofi og kundebehandling, men det er nå bedre enn mange andre løsninger vil jeg si. Man lærer jo også, såfremt man er ydmyk og åpen for å ta til seg slik kunnskap.

 

Det jeg er glad vi har fått til (og fortsatt prøver å utvikle videre) er brukerombud og veilederrolle, som sikrer enda mer innflytelse fra brukerne. Videre er de som jobber med forumet folk som også er rekruttert fra miljøet.

 

At det er gratis og veldig lite informasjon om brukerne samles inn er vel også å anse som en fordel. Dette gjelder jo både KG og Diskusjon.no. Det sikrer mange bidrag og det gir et mangfold av perspektiv i diskusjoner. :)

 

Det er jeg veldig enig i. Det gir et stort mangfold, med mange ulike innfallsvinkler og fordeler - mye fordi man kan bruke hverandres kunnskap.

Lenke til kommentar
Selvsagt har jeg det, mente heller meningssensur i den forstand at man setter føringer for alle tråder osv. Altså, egne meninger er overhodet ikke tillatt.

Ah. Men det var ikke meningssensur jeg pratet om. Det håper jeg vitterlig ingen av foraene driver med (og jeg vet at vi gjør vårt ytterste for å sørge for at det ikke skjer - men jeg vet det har skjedd tidligere, og det skulle undre meg om det ikke kom til å skje igjen. Det er en av tingene man ganske enkelt må leve med så lenge moderatorer bare er mennesker). Dog skjer det nok stadig begge steder, på grunn av norsk lov (en lov jeg er sterk motstander av): Rasismeparagrafen. Jeg skjønner rett og slett ikke hvordan et oppegående samfunn slik som Norge kan ha en slik lov. Ytringsfrihet er greit (men ikke dersom du har svært politisk feil meninger - da lukker vi kjeften på deg). Faktisk fungerer rasismeparagrafen slik at den faktisk gjør rasisme til et større problem enn det det behøvde å være, men det er en annen debatt.

Og ja, det gjør det vanskelig å slå sammen diskusjon.no og KG, og takk og lov for det. Det betyr dog ikke at diskusjon.no er bedre enn KG, bare fordi det er en annen kultur. ;)

Å si at et fora et bedre enn et annet, gir i mine øyne lite mening. Eneste man kan si er at et fora er, rent subjektivt, nærmere ens eget moralske synspunkt, eller personlige preferanser. diskusjon.no ligger mye nærmere mitt moralske og etiske standpunkt, men stort mer enn det kan jeg ikke si.

"FRP-troll" vil sikkert hevde at dagbladet er det beste forumet som finnes, "Operativsystem-troll" vil sikkert hevde at itavisen er det beste forumet som finnes.

 

Det jeg derimot kan si er at begge foraene sikkert har mye som kunne vært lært fra hverandre: Vi har f. eks. sex og samlivskategorier som ikke akkurat er uproblematiske, og jeg er sikker på at kg hadde hatt noe å bidra med der. Jeg ville bli svært forbauset om det ikke også finnes saker som kg kunne gjort bedre med bidrag fra kunnskapene som ligger hos diskusjon.no

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Norsk amatørfilm forum, norsfilmforum.com er (var da jeg var aktiv) et bra nisjeforum.

Brukerne har erfaring og kan oppføre seg

Innhold: Brukerne laster opp forskjellige filmer, av all kvalitet.

Rettigheter: sjeldent moderering av poster og tråder.

Kommersielt: et banner og litt google adverts

Tilgang: alle har tilgang og kan lese tråder uten å være registrert.

Forumprog: Ikke det mest avanserte tror jeg.

Regler: tror det baserer seg på sunn fornuft. Ikke at jeg noen gang leser FAQ'er.

Involvering: ganske greit å involvere seg i greier. Ved visse tråder trenger man kanskje en smule erfarning innen film.

Lenke til kommentar
Kvinneguiden og Diskusjon.no er jo som bror og søster, eksisterer under samme paraply. :)

 

At de bor under samme tak betyr ikke at de er særlig like. Kvinneguiden er helt håpløst og uten mål og mening, spør du meg. Nei, takke meg til diskusjon.no, da. Her går det jo an å ha seriøse diskusjon, og ikke bare om sko, babyer og hårstyling. I motsetning til Kvinneguiden, som er overlesset av nettopp kvinner, er det her en bedre blanding av begge kjønn. Naturligvis en del flere menn, fortsatt bedre blanding enn det er på Kvinneguiden.

 

Når det gjelder nisjeforum, må jeg vel sette en knapp på The Gathering-forumet. Lite og stort sett inaktivt det meste av året, men rundt påske er det som å komme til en stor familiesamling år etter år. Det er nice.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...