Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Beskylt for og stjele å blir ransaket.


DubleTruble

Anbefalte innlegg

Som utgangspunkt er ransaking ikke tillatt uten samtykke.

I norsk rett er det et prinsipp som kalles nødrett, (jfr. straffeoven § 47). Kort fortalt vil det si at urett mot urett er greit i noen tilfeller. Dette kan rettferdiggjøre ransakelsen. Men vilkåret er at den rettighet butikken beskytter, må være betydelig større enn den rettighet butikken krenker ved å beskytte den gjennom f. eks ransakelse.

 

Selv om du ikke hadde stjålet noe, bygger det bare videre opp mistanken om at du hadde stjålet i butikken ved å nekte ransakelse. Det kan være ubehagelig med ranaking, men kanskje greit å samarbeide slik at man får renvasket seg?

 

Det virket som om butikkmedarbeideren tok deg med på bakrommet og ransaket deg der. Du slapp i hvertfall ydmykelsen med å bli ransaket åpenbart i butikk.

 

I teorien har du mulighet til å anmelde forholdet. Saken vil bli henlagt, og det vil være bortkastet tid både for deg og politiet. Selv om politiet ikke har lov til å nekte å ta inn en anmeldelse, kan de råde deg til å ikke levere den inn, da saken ganske sikkert blir henlagt.

 

Syns du bare skal legge dette bak deg.

 

(Heldigvis er staten bygd opp etter maktfordelingsprinsippet. Det er en grunn til at den dømmende, lovgivende og utøvende makt er tredelt, gjennom domstoler, regjering og Storting)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ett av de alminnelige vilkårene for nødrett er at faren det beskyttes mot er umulig å unngå på noen annen, mindre inngripende måte. Jeg kan ikke se at dette vilkåret er oppfylt.

 

For øvrig er det ikke total ransakelse som er ulovlig. Ting som den pågrepne kan bruke til å utøve vold eller stikke av skal tas fra ham, og med det formål kan han ransakes (jf straffeprosessloven § 178).

Lenke til kommentar
Selv om du ikke hadde stjålet noe, bygger det bare videre opp mistanken om at du hadde stjålet i butikken ved å nekte ransakelse. Det kan være ubehagelig med ranaking, men kanskje greit å samarbeide slik at man får renvasket seg?

 

 

(Heldigvis er staten bygd opp etter maktfordelingsprinsippet. Det er en grunn til at den dømmende, lovgivende og utøvende makt er tredelt, gjennom domstoler, regjering og Storting)

 

Så du synes med andre ord at man skal godta at individets rettigheter krenkes. Hva blir det neste. "Jeg fant ikke noe i lommen dine, men vi mangler fortsatt en pakke " Ekstra" tyggegummi og noen AA-batterier, vil du være så vennlig å dra ned buksene og bøye deg forover?"

Lenke til kommentar
Selv om du ikke hadde stjålet noe, bygger det bare videre opp mistanken om at du hadde stjålet i butikken ved å nekte ransakelse.

 

Eg er enig med det krkkert sier om nødrett, men eg vil understreke på det sterkeste at dette argumentet uansett er uholdbart. En kan ikke benytte det at en nekter et inngrep, her ransaking, som argument for at det er tilstrekkelig mistanke til å rettferdiggjøre inngrepet.

 

Tenk deg situasjonen. Politiet kommer på døren og vil foreta ransaking. Du nekter fordi det ikke er tilstrekkelig mistanke til å foreta ransakingen. Politimannen sier da at siden du nekter er det ihvertfall tilstrekkelig mistanke.

 

Det er en farlig vei å gå når vi sier at det bare er den som har gjort noe kriminelt som har noe å skjule, og at de som ønsker å skjule noe derfor må være kriminelle.

Lenke til kommentar
Hvis jeg blir anklaget/beskyldt for å stjele, har jeg krav på no.

Nei! Ikke i dette tilfellet.

Eks. Jeg er på butikken etter skolen, går litt rundt og ser(prøver å finne noe jeg vil ha), finner ikke no og går ut. På vei ut kommer en som jobber i butikken og sier jeg skal bli med på kontoret. De i butikken tror jeg har tatt noe men er ikke sikre, jeg sier jo selvfølgelig nei. De tror meg ikke og bestemmer seg for å ransake meg (de kjenner opover begge bukse benene, ryggen, lommene, magen, armene. (Total ransaking) men finner ikke no.

Mitt spørsmål er om jeg kan få no erstatning eller lignende?

Dette kommer slettes ikke under hverken frihetsberøvelse, legemsfornærmelse, 'seksuelt krenkende atferd' eller noe som helst annet som bryter med norsk lov. Du har ikke krav på fem flate øre i erstatning.

Noen sier jeg har krav på 500 kr, men tviler egentlig litt på det.

Er det sant, har jeg krav på noe?

Hvem i alle dager har sagt det til deg? Dette er vås. Du kan herved fjerne all tvil.

Endret av RickyRon
Lenke til kommentar
Jeg anbefaler at du følger TTT-prinsippet. Tenk, Tenk, Tal.

Han samtykte selv til å bli ransaket. Slik som han beskrev ransakingen, kan jeg ikke se at de gjorde noe som helst galt. Da kan vel du kanskje fortelle meg hva de gjorde galt. Kan du ærlig talt si at du mener TS burde kunne få erstatning slik han beskriver denne saken, ev. hvorfor i alle dager skulle han det? For det tror jeg egentlig ikke at du mener.

Endret av RickyRon
Lenke til kommentar
Jeg anbefaler at du følger TTT-prinsippet. Tenk, Tenk, Tal.

Han samtykte selv til å bli ransaket. Slik som han beskrev ransakingen, kan jeg ikke se at de gjorde noe som helst galt. Da kan vel du kanskje fortelle meg hva de gjorde galt. Kan du ærlig talt si at du mener TS burde kunne få erstatning slik han beskriver denne saken, ev. hvorfor i alle dager skulle han det? For det tror jeg egentlig ikke at du mener.

Dette er en av de tingene man ikke kan samtykke til. Ransaking skal skje i regi av politiet, ikke privatpersoner (strpl § 199). Og selv politiet trenger skriftlig samtykke, beslutning fra retten, eller oppfylle vilkårene i § 198.

 

Jeg mener ikke TS har krav på erstatning. Men det er ikke derved sagt at det som ble gjort er lovlig.

Lenke til kommentar
Hvis jeg blir anklaget/beskylt for og stjelle, har jeg krav på no.

 

Eks. Jeg er på butikken etter skolen, går litt rundt og ser(prøver og finne noe jeg vil ha), finner ikke no og går ut. På vei ut kommer en som jobber i butikken og sier jeg skal bli med på kontoret. De i butikken tror jeg har tatt noe men er ikke sikkre, jeg sier jo selvfølgelig nei. De tror meg ikke og mestemer seg for og ransøke meg (de kjenner opover begge bukse benene, ryggen, lummene, magen armene. Totall ransøking) men finner ikke no.

Mitt spørsmål er om jeg kan få no erstatning eller liggnende?

 

Noen sier jeg har krav på 500 kr, men tviller egentlig lit på det.

Er det sant, har jeg krav på noe?

 

de har ikke lov til å ransake deg. Da kunne alle slibrige jævler få seg jobb hos securitas på kjøpesenteret og ta på småjenter. Politiet har lov til å ransake. Er du så dum at du frivillig lar dem klå på deg har du ikke krav på noe. Holder de deg igjen heter det frivhetsberøvelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...