Gå til innhold

Alvorlig feil i Snow Leopard


Anbefalte innlegg

Der fant du svaret ditt. Men artikkelen sier: Batteriet i følgende MacBook Pro-modeller BØR kun byttes av en Apple-autorisert tjenesteleverandør.

 

HVis garanti osv, er gått ut, og du har litt peiling, så er det jo ikke noe problem.

 

EDIT: Tror det er litt lavere pris for bytting på mbp 13 og 15", men ikke skyt meg om jeg tar feil.

Det står jo også at garanti bortfaller på selve maskinen om man gjør det feil..

 

Nei, Apple leker ikke butikk, det er rimelig sikkert :wee:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prisen er da inkluder arbeid og batteri?

"Prisen på erstatningsbatteriet inkluderer installasjon av det nye batteriet og miljømessig forsvarlig avhending av det utbrukte batteriet."

Det var da betryggende :D

 

Jaja.. vet ikke hvor lang behandlingstid apple har, men det må jo være utrolig upraktisk å være uten maskin for en filleting som å bytte batteri :hmm:

Lenke til kommentar
Oppløsningen kan være god selv om kontrasten og fargegjengivelsen er dårlig. Jeg sa aldri at skjermen i seg selv er dårlig.

 

Batterilevetiden er også hentet fra Notebookcheck. (se vedlagt bilde)

 

Dere som snakker om god batterilevetid på mac; jeg skal være ganske økonomisk på bruken før jeg kommer over 3 timer på min Pro.

 

Jeg kan ikke si annet enn at på Min Macbook Pro 13 (mid 2009) så får jeg greit 8 timer når jeg sitter på toget, surfer litt på nettet og skriver rapport i TexShop..

 

Når man skal snakke om hvor mye man får hardware-messig for pengene på en mac, så er det i mine øyne ikke det beste å sammenlikne batteritiden direkte, fordi OSet spiller mye inn. Da er det mer riktig å sammenlikne batteriets kapasitet i wattimer/amperetimer direkte.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg har en liten hendel under min tidlig 09 MBP unibody, som åpner et lite deksel som lar meg løsne batteri og harddisk tilnærmet skrueløst.

Trodde du kjøpte deg en Dell Studio XPS 16 for et par måneder siden??

Prøver du å si at du bare har 1 laptop?

Nei, jeg stilte et spørsmål til WheelMan.

 

 

Prisen er da inkluder arbeid og batteri?

"Prisen på erstatningsbatteriet inkluderer installasjon av det nye batteriet og miljømessig forsvarlig avhending av det utbrukte batteriet."

Det var da betryggende :D

 

Jaja.. vet ikke hvor lang behandlingstid apple har, men det må jo være utrolig upraktisk å være uten maskin for en filleting som å bytte batteri :hmm:

Ja, jeg synes det er betryggende å handle fra en produsent som forsøker å ta et visst miljømessig ansvar.

 

Skifte av batteri er gjort på minutter, og noe f.eks Eplehuset vil kunne gjøre mens du venter. Men skifte av batteri skal normalt ikke være nødvendig på minst 4 år på en slik maskin, ettersom det er laget for å opprettholde 80% kapasitet etter 1000 fulle ladesykluser - mot kanskje 200 sykluser for tilsvarende kapasitetstap for tidligere generasjoner batteri.

 

Når man skal snakke om hvor mye man får hardware-messig for pengene på en mac, så er det i mine øyne ikke det beste å sammenlikne batteritiden direkte, fordi OSet spiller mye inn. Da er det mer riktig å sammenlikne batteriets kapasitet i wattimer/amperetimer direkte.

Fra brukerens synspunkt så er det én ting som teller: hvor lang tid kan jeg kjøre mine vanlige applikasjoner når maskinen kjører på batteri. Dette kan ikke leses direkte ut av antall wattimer/amperetimer.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Om man ikke ser med en gang hvorfor mac>windows, da har man enten spesielle behov, eller så er det liten sjangse for at noen her klarer å overbevise dem om hvorfor.

 

 

OSX er ikke uten feil.

Macbook har ikke overlegen hardware.

Apple er ikke bestevenner med forbrukerrådet.

 

MEN, når dem lanserte iPhone, så revolusjonerte dem måten vi bruker telefon på. Hvor mange surfet aktivt fra telefonen før iphone? Hvor mange gjør det nå? Hvem brakte for alvor touch inn i telefonverdnen?

 

Hvilket operativsystem er det Windows strekker seg etter å etterligne i windows 7? En rekke funksjoner er hentet ret ut fra OSX.

 

Når jeg kjøper en PC fra HP eller Dell, som vistnok er bedre enn Mac i følge flere, så er den stappfull av "bloatware". Jeg har svært ofte måtte assistere med å "fikse" 1 uke gamle maskiner som er suppetrege pga masse unødvendig dritt som skyggekopier på skjulte aprtisjoner, 98 programer som kjører i bakgrunnen osv.

 

På min mac, åpnet jeg bare lokket, og fikk spørsmål om hva jeg heter, og hva brukeren min skal hete, samt at den ville ha passordet till nettverket. Og siden den gang har jeg ikke rørt den. Det er 4 år siden, og den er enda like rask og fin.

 

Min siste windows instalasjon (win7) har overlevd overaskende lenge. Den er nå inne i sin 3 måned. Men så langt, i de 7 årene jeg har eid min egen stasjonære PC, så har jeg måtte formatere hver 4. måned minst. Rett og slett pga system degenerering.

 

Nevnte jeg at jeg hadde en 4 år gammel mac? En iBook. Denne har jeg brukt hver dag på skolen. Ofte på batteri. Og jeg har fremdeles batteri i 3 timer. Knappene henger også der dem skal være. En av mine bedre venner hadde en Acer som var 3 år gammel, og den manglet 5 knapper.

 

Jeg betalte rundt 10 000kr for den maskina for 4 år siden. Den var overhode ikke spesielt bra for den prisen, og jeg kunne sikkert fått mye mer maskin for pengene om jeg hadde kjøpt noe annet. Men, som de fleste andre som gjorde det, så hadde jeg for lengst måtte kjøpt meg enda en. For de 2-3000kr jeg betale "for mye" for 4 år siden, så har jeg fått en maskin som nå har overlevd to av maskinene til min venn med acer. Jeg har sluppet å formatere maskinen hver 6 måned. og jeg har hatt ett 100% problemfritt PC hold. Eneste jeg har trengt å gjort er å trykke "godta" når den spørr om jeg vil oppdatere. Thats it. Jeg veit ikke med dere andre, men jeg synes det egentlig taler for seg.

 

Skal du ha et problemfritt PC hold med minst mulig anstrengelse, så kan ingen som har prøvd mac si at noe annet er bedre.

 

Liekr du derimot å fikkle med ting, luske lang nede i registeret i window eller drive terminal-voodoo med pingviner, så har du det nok best der du er. Jeg har en stasjonær med windows fordi jeg liker å bygge selv, og siden Apple ikke leverer det jeg trenger.

 

På min bærbare vil jeg kun ha 100% problemfritt og pålitelig system, og mine erfaringer gjenom 4 år med min iBook sier at Apple leverer dette.

 

Kunne ikke sagt det bedre. Det var helt jævlig å gå tilbake til XP etter å ha hatt en MBP i over 2år. Håper W7 kan gjøre opp for de 3mnd jeg har hatt med XP nå.

Lenke til kommentar
Skal ikke motsi deg, men ja.. Jeg tør likevel påstå at det ikke er noen annen 13" laptop som er i nærheten av samme batterilevetid og ytelse.

 

Det finnes allerede mange mobiltelefoner som kan gjøre mye av den samme jobben som en bærbar mac / eller pc kan , og disse kan også vise til en batteritid som ofte er tosiffrede nummer.

 

At en bærbar pc utstyrt med et kraftig skjermkort "kun" greier ca 3 timers bruk er forsåvidt imponerende for meg og jeg personlig kan ikke helt se for meg et allment (studenter , kontorrotter )bruksmønster der man går over flere timer uten muligheter til å ladde batteriene.

 

Sånn sett så er det vel til / fra studier / jobb man har behov for batterikapasiteten og dermed så bør man kanskje ikke påstå at batterikapasitet er det aller viktigste for en bærbar , spesielt når det enkelt kan løses ved å koble den til strømnettet.

 

Det kommer helt ann på hvordan man benytter maskinen. Hvis man kun har laptoppen sittende på skrivebordet, klar for gaming, så er det klart at batterilevetid ikke er så fryktelig viktig.

 

For de av oss som faktisk bruker en bærbar maskin som bærbar, så er ihvertfall batterilevetid svært viktig for min del. Når Macbook'en min tilbyr meg svært god levetid i tillegg til alt det andre til tilnærmet samme pris, så kan jeg jo ikke nekte for at foretrekker Macbook'en min fremfor Dell'en eller Acer 5930G'n min

 

Når man skal snakke om hvor mye man får hardware-messig for pengene på en mac, så er det i mine øyne ikke det beste å sammenlikne batteritiden direkte, fordi OSet spiller mye inn. Da er det mer riktig å sammenlikne batteriets kapasitet i wattimer/amperetimer direkte.

 

AtW

 

For min del bryr jeg om hvor lenge jeg kan jobbe på maskinen. Jeg reiser en god del, og kunne sitte å programmere i 7-8 timer er herlig.

 

Men, igjen, Macbook'n koster ikke mer enn tilsvarende pc'er, til tross for at så mange prøver febrilsk å fremstille det slik. Ser man på tallene, så er rett og slett ikke dette tilfellet. Sony Vaio-laptopper er overpriset, Macbook'en sklir pent inn mellom andre high-end laptopper med tilsvarende ytelse + kvalitet.

 

EDIT: Vil igjen presisere at jeg ikke er ute etter å hevde at Macbook er bedre enn alle andre laptopper, men vil bare få frem at Macbooken ikke er verken overpriset eller stiller dårligere med tanke på ytelse enn andre laptopper på samme prisnivå.

Endret av Lokii
Lenke til kommentar

Så var vi i gang igjen.

Kan ikke folk få lov til å bruke det de vil uten at andre hele tiden skal komme å fortelle dem at man må bruke det og det fordi det er så mye bedre osv osv?

 

For noen funker windows best, for andre osx, eller Linux eller kansje noe helt annet.

Folk burde heller ikke være så veldig opphengt i hva noe koster i innkjøp, det er TCO som gjelder uansett.

 

Å sammenligne merke maskiner med selvbygg blir også uansett feil, uansett merke.

Lenke til kommentar

prisen her kommer jo an på hvordan man sammenligner.

 

uansett hvordan man definerer det så har en vanlig pc en prisgruppe mere som er lavere en mac.

 

elles så er det folke selv som skal bestemme hva en liker. ingen skal komme å fortelle meg at den eller den er best meg bare fordi det funger bra for han.

 

generelt så er det slik at det noen liker hater andre

Lenke til kommentar
uansett hvordan man definerer det så har en vanlig pc en prisgruppe mere som er lavere en mac.

 

Men da ser man KUN på CPU, minne, HDD og skjermkort.

 

Annet hardware som tastatur, chassi og trackpad og skjerm regnes ikke med, men er fremdeles viktige deler av en PC. Det er nemlig på disse delene av maskinen at Apple med rette setter opp prisen. Aluminium og glass koster mer enn plastik, og fresing er dyrere enn plaststøping.

Lenke til kommentar

for noen år siden kostet et normalt tastatur til en pc ca 500 kr mens mac lå rundt det doble ( jeg mer at noen snaket om 2 lapper den gang ) . veldig høy pris for bare designet .

 

man samler da ikke på juveler men driver med nyttig arbeid

 

det finnes også designtastatur til vanlig pc som koster mye penger. forskjellen her er at man ikke trenger å bruke det . det finne også billige alternativer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Jeg finner det litt morsomt at det eneste mac-motstanderne kan klare å grave opp av argumenter mot mac er prisen ?

Diskuterer man ikke hvorvidt mac er en god plattform eller ikke (selv om denne tråden har slidd ut for lenge sida..) ?

 

Om det er dyrt eller ikke sier da ikke så mye om kvaliteten, eller er det jeg som har misforstått..?

Lenke til kommentar
for noen år siden kostet et normalt tastatur til en pc ca 500 kr mens mac lå rundt det doble ( jeg mer at noen snaket om 2 lapper den gang ) . veldig høy pris for bare designet .

 

man samler da ikke på juveler men driver med nyttig arbeid

 

det finnes også designtastatur til vanlig pc som koster mye penger. forskjellen her er at man ikke trenger å bruke det . det finne også billige alternativer.

 

Apples "vanlige" usb tastatur koster 400 spenn i appelstore med gratis frakt ;)

Og det ser bedre ut og er uovertruffent bedre å skrive på enn noe annet tastatur jeg har prøvd :)

Lenke til kommentar
for noen år siden kostet et normalt tastatur til en pc ca 500 kr mens mac lå rundt det doble ( jeg mer at noen snaket om 2 lapper den gang ) . veldig høy pris for bare designet .

 

man samler da ikke på juveler men driver med nyttig arbeid

 

det finnes også designtastatur til vanlig pc som koster mye penger. forskjellen her er at man ikke trenger å bruke det . det finne også billige alternativer.

 

Apples "vanlige" usb tastatur koster 400 spenn i appelstore med gratis frakt ;)

Og det ser bedre ut og er uovertruffent bedre å skrive på enn noe annet tastatur jeg har prøvd :)

 

nå har jeg ikke sagt noe om kvaliteten bare prisen .

om Apples biligste tastatur koster 400 kr så er et vanlig pc tastatur helt nede i under 100 kr.

hvordan kvaliteten er vet jeg ikke.

 

popenget er at med en vanlig pc får du tak i skikkelig bilige dele (kanskje for billig ) hvis man vil , mens mac må du betale litt mere .

det kan hande at jeg har en annen grense på hva som er billig en det du har.

 

det som gjør det litt vanskelig å sammenligne er at windwos også selges som et separat produkt noe mac os ikke gjør ( slik jeg er blitt fortalt )

 

nå har jeg i alle år trodd at Apple skulle ha en slags garanti mot at dette skulle skje

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...