Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan få venner på ny skole?


Gjest Usosial gutt

Anbefalte innlegg

Har ikke helt forstått om du har startet i denne nye klassen enda, eller ikke?

Dersom du ikke har det enda vil jeg anbefale deg å bare smile koselig og si hei i første omgang. Det er nesten alltid noen i en klasse som vil gå bort å snakke med den nye i klassen :)

Dersom du allerede har begynt, men sliter med å bli inkludert er jeg enig med at du burde ta kontakt. Forstår at det kan virke veldig vanskelig å bare hoppe inn i en samtale med en haug av mennesker du ikke kjenner så godt, men du kan jo starte med å kun være i nærheten av samtalen, og delta smått :)

Uansett får du ha lykke til :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde kanskje vært best om du tok dette steg for steg. Hvis du en dag hører noen snakke om noe du interesserer deg for, så kan du eventuelt gå bort til dem og sette deg i nærheten. Hvis det blir litt for voldsomt i første omgang, så kan du vente til et eventuelt friminutt og si "Hei". Hvis det er en du vil bli bedre kjent med i klassen, så kanskje sette deg ved siden av ham i timen hvis det ikke sitter noen med ham fra før. Hvis det da er gruppearbeid i med sidemannen i timen, så er jo det en god mulighet til å bli bedre kjent med en person. Jeg kjenner deg ikke så godt, så det blir litt vanskelig å anbefale noe å gjøre som vil passe deg best. Men du må ikke være redd eller nervøs for at folk kommer til å le av deg hvis du tar av deg hetten eller noe. Hvis det skulle skje, drit i dem - kort og godt. Men den enkleste måten å bli kjent med en annen person i klassen på er å begynte med et "hei", eller at du havner i gruppeprosjekt i noen i klassen og på den måten bli bedre kjent med andre. Måten jeg ble kjent med en som i dag er en av de beste vennene jeg har begynte med "Unnskyld, kan jeg bomme en snus?". Ble det til at vi så hverandre i friminuttene og snakket de første gangene om snus, vi ble bedre kjent og ble gode venner over tid. Ikke det at du må spørre en om å få en snus, men det viser egentlig hvor lite det er som skal til - spesielt hvis du finner en med samme interesser.

Lenke til kommentar
Gjest Usosial gutt
Har ikke helt forstått om du har startet i denne nye klassen enda, eller ikke?

Dersom du ikke har det enda vil jeg anbefale deg å bare smile koselig og si hei i første omgang. Det er nesten alltid noen i en klasse som vil gå bort å snakke med den nye i klassen :)

Dersom du allerede har begynt, men sliter med å bli inkludert er jeg enig med at du burde ta kontakt. Forstår at det kan virke veldig vanskelig å bare hoppe inn i en samtale med en haug av mennesker du ikke kjenner så godt, men du kan jo starte med å kun være i nærheten av samtalen, og delta smått :)

Uansett får du ha lykke til :)

Delta smått? Hvordan gjør man det? Er vel endten det ene eller det andre? Hvordan å delta smått? Kan du gi ett ekspempel? Uansett, jeg vil helst bli en ''gud''/''helt'' blandt de andre på skolen iløpet av ên dag... Er det mulig? Uansett så må jeg kjenne dem/vite noe om dem før jeg vet om interresene dems?

Lenke til kommentar

Du kan ikke bli gud/helt på en dag. Det krever tid og selvsikkerhet, som du sier du mangler.

 

Prøv å vær sosial :)

Vet det, men hvor normalt er det at en gutt stormer inn i en samtale, med vilt fremmede folk? Og hvor normalt er det at man dummer seg ut foran jenter?

 

Det er normalt å starte eller bryte inn i en samtale dersom du er i en ny klasse og vil bli kjent med folk. Det er ingen som reagerer negativt på det. Og drit i om du dummer deg ut. Jenter glemmer det, du må bare gå med hevet hode.

 

Gode svar, men er litt ''rar'' når det kommer til samtaler, uansett om jeg er flink i dem, frekk, slem, så sier jeg og gjør så mye flaut mens jeg og andre snakker, da begynner folk å le av meg, det liker jeg ikke. Uansett så greier jeg f.eks. ikke å snakke med gutter, da virker jeg homo, noe jeg ikke er, jeg greier ikke å snakke med jenter, fordi jenter setter pris på øyekontakt, og merker fort når jeg titter på puppene dems, det er også flaut (selvom jenter får større pupper for å imponere gutter). Det er mere samtaler og ''normal'' oppførsel jeg er dårlig til, og slikt kan ikke forandres på.

 

Prøv å ikke stirre på puppene deres. Det kan du gjøre på avstand. Jenter i din alder kan nok ikke kontrollere hvor store pupper de får.

Lenke til kommentar
Gjest Usosial gutt

Takker for fine svar, skal holde dere oppdatert på hvordan det går. PS: Som sagt så begynner jeg til jul, er det noen forskjell å begynne på en ny skole når det er jul eller sommer? Har aldri byttet skole før, så er helt ny ved bare å bytte skole skjønner dere :)

Lenke til kommentar

Ja, det er ikke vanskeligere enn man tror selv. Hvis man er sjenert og vet at man har vondt for å ta kontakt med ukjente, vil det bli vanskelig. Men hvis man ikke har noe imot å treffe nye mennesker, så vil det gå fort og greit. Noe må du gjøre, hvordan skal du få venner uten å snakke med folk?

 

Jeg kan fortelle om en fyr i klassen min. Jeg begynte på vgs i år og siden jeg har ønsket å flytte hit i mange år, var jeg veldig innstilt på å treffe nye folk. De to første ukene prøvde jeg meg fram og snakket litt med alle i klassen min, alle som oppholdt seg på de samme stedene som meg, osv. De fleste kjente allerede mange i klassen, for elevene kom hovedsakelig fra tre kommuner i fylket.

De fleste hadde noen å snakke og henge med, så det var lettere for meg å snakke litt med en annen som ikke så ut til å kjenne noen andre i klassen. Han var og er veldig asosial. Jeg merket hvor uinteressant han er og hvor lite han hadde å si. Men jeg er den eneste som hadde tatt initiativ til å snakke med ham, derfor hang han seg på meg i pausene og midttimene. Det er ikke noe jeg har noe imot, men jeg har ikke fortsatt å ta initiativ. Jeg har prøvd å snakke med ham mye, men han er innesluttet, har ingen interesser, og har ikke noe å tilføye noe, dersom det ikke er ei prøve i vente om en eller to uker.

Jeg har ingen ting imot ham, men jeg ønsker ikke å bli bedre kjent med ham, for det er ikke noe å snakke med ham om, og det vil ikke lede til at jeg blir bedre kjent med andre mennesker. Derfor bruker jeg heller tiden min på de andre i klassen min som er like sosiale som meg og ønsker å bli kjent med meg.

 

Det jeg altså sier er: ikke bli som ham. Han har ingen ting å tape på å vise litt interesse, og det har ikke du heller.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar
Gjest Usosial gutt
Det er nok lettere å svare på hvis du forteller oss hvilken klasse du går i, men ofte vil det nok være liten forskjell.

Jeg går i 9-ende klasse. Men spiller det noen rolle hvilken klasse man går i? Sånn... De i 8 er snillere, og de i 9 er slemme? Eller?

Og det du sa, om ''ikke bli som han'', nei, jeg kan ikke bli som han, jeg er som han, snakker lite med folk, er redde for at de skal le og se rart på meg, evnt. gå bort, hvis jeg sier noe rart, flaut, osv.

Lenke til kommentar

Har ikke lest ett eneste innlegg i tråden, ikke en gang førstepost, men mitt råd til deg TS basert på tittelen vil være å ta initiativ, snakke med folk, gjøre deg kjent, få folk til å huske deg og vite at du er interessert. Ikke forvent at de skal ønske deg velkommen til gjengene sine osv. Du må selv komme deg inn. Ikke vær redd for å dumme deg ut elns, du må bare prøve.

Lenke til kommentar
Gode svar, men er litt ''rar'' når det kommer til samtaler, uansett om jeg er flink i dem, frekk, slem, så sier jeg og gjør så mye flaut mens jeg og andre snakker, da begynner folk å le av meg, det liker jeg ikke. Uansett så greier jeg f.eks. ikke å snakke med gutter, da virker jeg homo, noe jeg ikke er, jeg greier ikke å snakke med jenter, fordi jenter setter pris på øyekontakt, og merker fort når jeg titter på puppene dems, det er også flaut (selvom jenter får større pupper for å imponere gutter). Det er mere samtaler og ''normal'' oppførsel jeg er dårlig til, og slikt kan ikke forandres på.

 

 

Blir vi lurt her??? Dette hørtes litt for dumt ut.

Lenke til kommentar
Det er nok lettere å svare på hvis du forteller oss hvilken klasse du går i, men ofte vil det nok være liten forskjell.

Jeg går i 9-ende klasse. Men spiller det noen rolle hvilken klasse man går i? Sånn... De i 8 er snillere, og de i 9 er slemme? Eller?

Og det du sa, om ''ikke bli som han'', nei, jeg kan ikke bli som han, jeg er som han, snakker lite med folk, er redde for at de skal le og se rart på meg, evnt. gå bort, hvis jeg sier noe rart, flaut, osv.

 

Da blir dette en god mulighet for deg. Ikke vær redd for å ta kontakt med folk du ikke kjenner. Hva er det verste som kan skje? Ingen vil le av deg for småting. Forskjellen mellom klassetrinn er at folk er mer modne når de er eldre. I 9. klasse er det liten risiko for å bli mobbet, hvis du ikke kommer til et veldig dårlig miljø og kommer dårlig ut med folk den første tida. Det beste vil uansett være å være hyggelig, sosial og selvsikker.

Lenke til kommentar
Gjest Usosial gutt
Har ikke lest ett eneste innlegg i tråden, ikke en gang førstepost, men mitt råd til deg TS basert på tittelen vil være å ta initiativ, snakke med folk, gjøre deg kjent, få folk til å huske deg og vite at du er interessert. Ikke forvent at de skal ønske deg velkommen til gjengene sine osv. Du må selv komme deg inn. Ikke vær redd for å dumme deg ut elns, du må bare prøve.

Skal jeg bare gå liksom når 5-10 folk sitter sammen og sette meg sammen med dem og si: ''Jeg er med i gjengen deres jeg :)''. Skal jeg det? Har hørt jeg skal bryte inn i samtaler, og at det er normalt, men jeg er ikke normal, og det er noe man ikke kan forandre på. Gjøre meg kjent? Det vil ta årevis, jeg går i 9. Og skolen har bare til 10'ende trinn.

Lenke til kommentar

Ikke for å regne på paraden som foregår her, men jeg lurer på om han tuller med oss? Uansett, om han ikke gjør det, så nekter han jo å droppe den negative holdningen sin. Man kommer jo ingen vei med mindre man prøver og slutter å kritisere seg selv og se det verste i alt.

 

Forresten, kutt ut å si at du ikke kan forandre deg selv, alle kan forandre seg, det er ikke noe medfødt. Personlighet og utvidelse av sin personlige verden går på selvinnsikt og erfaring. Jo mer man lærer og kommer over jo mer vil din personlighet utforme seg i en positiv retning. Ta det med et smil.

Endret av Narsissisten
Lenke til kommentar
Man trenger ikke å være så sinnsykt interessant for å kunne snakke med folk.

nettopp.

I gjengen min snakker vi ikke om "hvordan universet ble til, eller meningen med livet", selv om flere av vennene mine er kompetente og intressert i å snakke om slikt. vi snakker om den siste festen, om hva vi skal finne på i helgen, hvem som er den diggeste jenta i klassen osv... ALT og INGENTING.

Lenke til kommentar
Man trenger ikke å være så sinnsykt interessant for å kunne snakke med folk.

nettopp.

I gjengen min snakker vi ikke om "hvordan universet ble til, eller meningen med livet", selv om flere av vennene mine er kompetente og intressert i å snakke om slikt. vi snakker om den siste festen, om hva vi skal finne på i helgen, hvem som er den diggeste jenta i klassen osv... ALT og INGENTING.

 

Han har jo et poeng da, jeg gidder ikke sosialisere med mennesker som er helt stille og aldri sier noe som helst. Jeg er snill med dem, men der går grensa.

Lenke til kommentar
Gjest Usosial gutt

Gode svar, men hvis overskriften skulle vært noe annet som

''Hvordan få venner, når man er sjenert og gjemmer seg bak lærern, snakker ikke. osv.)

Har fått de svarene jeg ''trenger'' nå. Skal si hvordan det går når jeg begynner der.

PS. Skolen har:

8 A,B,C,D

9 A,B,C,D

10 A,B.,C,D

med andre ord så er det vanskelig for meg (9) å få kontakt med de i paralellklassene?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...