Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan få venner på ny skole?


Gjest Usosial gutt

Anbefalte innlegg

Gjest Usosial gutt

Hei, jeg skal begynne på en ny skole snart, og jeg lurer på hvordan jeg får venner der, er ikke flink til så mye, og utseende betyr mye uansett om det er kjæreste eller venn(er) jeg skal få. Er ikke noe sosial.

Hvis jeg skulle gjort det på MIN måte som ny i klassen:

1. Jeg gjemmer meg bak lærern og titter frem litt når hun skal forklare at jeg er ny osv

2. Setter meg bakerst så ingen ser meg

3. Skjuler hodet mitt inni hetta når folk ser på meg

4. Når de andre går til friminutt og med andre venner som er like gamle, (B eller C), så bare står jeg der, uten noe å gjøre. Tør heller ikke gå ut i friminuttene, jeg kjenner ingen.

5. Er elendig på skolen, slem, ikke snill. Men heller ingen mobber. Kommer til å bare være ''stille'' i 5 dager før jeg tør ta intiativet til å KANSKJE si ''Hei'', deretter gjemmer jeg meg i hetta fordi jeg er redd for om de skal le ellerno

 

Vet dette er gal måte å gå fram på. Men kan noen hjelpe meg å si hva jeg bør gjøre på de:

1

2

3

4

5

Trenger veldig hjelp, MvH: Usosial gutt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg regner med at du har noen interesser eller hobbyer, og da er den en sjanse for at noen i klassen har akkurat de samme interessene. Når du finner ut at personen(e) interesserer seg for et eller annet går du bort til dem og sier "Hei, hørte at du liker *interesse*?" og du har en samtale igang.

Med mindre du har kommet sammen med noen rompehatter er de ikke intereserte i å drite deg ut, men ser heller muligheten til å utvide vennekretsen sin.

Lykke til!

 

Og en ting til, ikke vær sjenert, ikke gjem deg. Du er en kul person, så du har ingen grunn til å gjemme deg på noen måte, og hvis noen ikke liker deg, så er det dumt for dem, da mistet de akkurat sjansen til å bli godt kjent med deg.

Lenke til kommentar
Gjest Usosial gutt
Jeg regner med at du har noen interesser eller hobbyer, og da er den en sjanse for at noen i klassen har akkurat de samme interessene. Når du finner ut at personen(e) interesserer seg for et eller annet går du bort til dem og sier "Hei, hørte at du liker *interesse*?" og du har en samtale igang.

Med mindre du har kommet sammen med noen rompehatter er de ikke intereserte i å drite deg ut, men ser heller muligheten til å utvide vennekretsen sin.

Lykke til!

 

Og en ting til, ikke vær sjenert, ikke gjem deg. Du er en kul person, så du har ingen grunn til å gjemme deg på noen måte, og hvis noen ikke liker deg, så er det dumt for dem, da mistet de akkurat sjansen til å bli godt kjent med deg.

Dette var gode råd, men hvis alle de med mine interreser er i B, C, eller D, og jeg evnt. går i A, så blir det vansklig å komme i kontakt med dem. Og det eksemplet for å starte en samtale var bra, men husk at jeg har probleme med slikt. Hvis jeg skal gjøre det på din måte:

Når det ringer ut så hører jeg folk i klassen diskutere fotball:

De: ''Nei, er du gal, Italia vinner ikke VM andre gang på rad, jeg tror England vinner''

Så diskuterer dem hvem de tror vinner

Jeg: ''Jeg tror Italia vinner, fordi de har (nevner alt om spillerne klubbene dem spiller på, alt jeg vet om fotball)''

De tenker da at jeg er en fotballnerd, fordi jeg vet så mye.

De: ''Jasså? Han nye i klassen er en fotballnerd, du sitter vel foran tv'en og pugger lag og spillere på FIFA elns''. Og der er ordkrigen igang når jeg kaller dem idioter osv fordi de er slemme mot meg. Vet med andre ord ikke når og hvordan jeg skal komme inn i en samtale.

Lenke til kommentar

Hvis du skulle være så uheldig å hverken komme med noen som deler noen av interessene dine, og isteden komme med idioter, tror jeg en god strategi vill være å i alle fall være defensiv, da ikke kalle dem idioter, heller si "Jaja, det kan DU tro."

Det er klart at det vill være vanskeligere å måtte finne sine venner i andre klasser, men slettes ikke umulig. Bruk den 1. uka på å bli kjent med klassen din, hvis du er ordentlig uheldig så ser du i neste klasse, om det er noen der. Hvis du til slutt finner noen i en annen klasse, kan du jo spørre om du kan bytte klasse dit, kanskje du får lov.

Lenke til kommentar
Gjest Usosial gutt

Forstår svarene. Leser dem, ikke tro jeg ikke gjør det. Men du må forstå dette:

1. Jeg gjemmer meg i hetta mi når andre snakker til meg

2. Tar aldri intiativet

3. Er verdens mest kjedelige gutt.

4. Personlighet og alt innen (meg) er jeg født med, det kan ikke forandres på.

Lenke til kommentar
Forstår svarene. Leser dem, ikke tro jeg ikke gjør det. Men du må forstå dette:

1. Jeg gjemmer meg i hetta mi når andre snakker til meg

2. Tar aldri intiativet

3. Er verdens mest kjedelige gutt.

4. Personlighet og alt innen (meg) er jeg født med, det kan ikke forandres på.

slik du skriver virker det som om du er klar over problemet men overhodet ikke har noe ønske om å forandre på deg selv. og da kan ingen tips i verden hjelpe deg.

Lenke til kommentar

1. Ja, men hvorfor? Er du redd for andre mennesker? Jeg kjenner deg ikke, men uansett hvordan du er vill andre folk ha et mer negativt inntrykk av deg når du gjemmer deg.

 

2. Der er vi i samme båt, jeg er også sånn, at med nye mennesker er jeg veldig sjenert. Eksempelet jeg brukte med interessen var det faktisk noen som brukte på meg 1. skoledag.

 

3. Nei, det er du ikke. Jeg vet ikke hva du legger i kjedelig, men er det feks. at du ikke snakker så mye? Vel, jeg er heller ikke den som åpner munnen og ord bare renner ut, og jeg klarer meg, og det kan du også!

 

4. Jo, det kan det. Det har bare vært slik så lenge du kan huske, at du tror at det er deg. Vel, det er feil, men hva du trenger er bedre selvtillit. Du er verdt like mye som alle andre i verden, og du kan utrette akkurat det samme som din fremtidige klasse, det er ingen grunn til å gjemme seg, fordi hvis de er slemme med deg beviser de at de er dummere enn deg.

Lenke til kommentar
Gjest Usosial gutt
1. Ja, men hvorfor? Er du redd for andre mennesker? Jeg kjenner deg ikke, men uansett hvordan du er vill andre folk ha et mer negativt inntrykk av deg når du gjemmer deg.

 

2. Der er vi i samme båt, jeg er også sånn, at med nye mennesker er jeg veldig sjenert. Eksempelet jeg brukte med interessen var det faktisk noen som brukte på meg 1. skoledag.

 

3. Nei, det er du ikke. Jeg vet ikke hva du legger i kjedelig, men er det feks. at du ikke snakker så mye? Vel, jeg er heller ikke den som åpner munnen og ord bare renner ut, og jeg klarer meg, og det kan du også!

 

4. Jo, det kan det. Det har bare vært slik så lenge du kan huske, at du tror at det er deg. Vel, det er feil, men hva du trenger er bedre selvtillit. Du er verdt like mye som alle andre i verden, og du kan utrette akkurat det samme som din fremtidige klasse, det er ingen grunn til å gjemme seg, fordi hvis de er slemme med deg beviser de at de er dummere enn deg.

Takk for svar, skal holde dere oppdatert på hvordan det går. Men lurer også på hvis andre begynner en diskusjon med meg, hva skal jeg gjøre. vanlige meg går bare vekk uten å svare.

Lenke til kommentar
Gjest Usosial gutt
Du svarer, men om du ikke kjenner dem godt, ville jeg vært litt defensiv.

Defansiv? Hvordan? Bare svare enkelt med få ord, men hva om flere kommer bort, vanlige meg løper hjem til meg selv og gjemmer meg under dyna.

Lenke til kommentar
Forstår svarene. Leser dem, ikke tro jeg ikke gjør det. Men du må forstå dette:

1. Jeg gjemmer meg i hetta mi når andre snakker til meg

2. Tar aldri intiativet

3. Er verdens mest kjedelige gutt.

4. Personlighet og alt innen (meg) er jeg født med, det kan ikke forandres på.

Forbedre sjølvtilliten din til det motsatte. Det er ijaffal det første du bør gjere!!!!!!!!!! :w00t:

Lenke til kommentar
Gjest Usosial gutt
Har ikke så alt for mye vettugt å komme med, men bare for å ta det scenarioet med fotballdiskusjonen, så kommer du langt med litt selvironi. Istedet for å bli pottesur og kalle folk for idioter, bør du helle prøve le det av deg og kanskje erte litt tilbake.

 

Slik gjør jeg NÅ:

 

De: ''Jeg tror Liverpool vinner Premier League iår''.

Jeg bryter inn (uhøflig) i min stil

Jeg: ''Selvfølgelig gjør dem ikke det, det er Chelsea som er best, Liverpool suger deg hardt!''.

De: ''Jasså? Den nye apen av en gutt kommer og bryter inn uten aning om fotball''

Jeg: ''Jeg vet mere om fotball enn dere!''.

Ja... Skjønner dere? Der har vi kranglen igang, diskusjoner osv.

 

Kan dere lage en lignende om hva jeg BØR si og gjøre, (trenger ikke være fotball)

Lenke til kommentar
Har ikke så alt for mye vettugt å komme med, men bare for å ta det scenarioet med fotballdiskusjonen, så kommer du langt med litt selvironi. Istedet for å bli pottesur og kalle folk for idioter, bør du helle prøve le det av deg og kanskje erte litt tilbake.

 

Slik gjør jeg NÅ:

 

De: ''Jeg tror Liverpool vinner Premier League iår''.

Jeg bryter inn (uhøflig) i min stil

Jeg: ''Selvfølgelig gjør dem ikke det, det er Chelsea som er best, Liverpool suger deg hardt!''.

De: ''Jasså? Den nye apen av en gutt kommer og bryter inn uten aning om fotball''

Jeg: ''Jeg vet mere om fotball enn dere!''.

Ja... Skjønner dere? Der har vi kranglen igang, diskusjoner osv.

 

Kan dere lage en lignende om hva jeg BØR si og gjøre, (trenger ikke være fotball)

 

Tar du ikke hintet mann? Det er ingen fasit i hva du bør si. Du må rett og slett bare få bedre selvtillit. Kutt ut å si at du er en kjedelig person, det er idiotisk, det kan alle forstå. Bli kjent med folk fordi det ER GØØØYYY. Ikke bli nervøs i hverdagen din, det er nyttesløst, det gjør bare ting vanskeligere. Ta livet med ro og vær deg selv. Vær en grei og kul kar. Bare fokuser på å få selvtillit, du må VITE at du er en kul kar, du må TRO det. Ikke vær nervøs, men DEEEG SEEEELV. :new_woot:

Lenke til kommentar
Når det ringer ut så hører jeg folk i klassen diskutere fotball:

De: ''Nei, er du gal, Italia vinner ikke VM andre gang på rad, jeg tror England vinner''

Så diskuterer dem hvem de tror vinner

Jeg: ''Jeg tror Italia vinner, fordi de har (nevner alt om spillerne klubbene dem spiller på, alt jeg vet om fotball)''

De tenker da at jeg er en fotballnerd, fordi jeg vet så mye.

De: ''Jasså? Han nye i klassen er en fotballnerd, du sitter vel foran tv'en og pugger lag og spillere på FIFA elns''. Og der er ordkrigen igang når jeg kaller dem idioter osv fordi de er slemme mot meg. Vet med andre ord ikke når og hvordan jeg skal komme inn i en samtale.

Kan du ikke bare svare med litt sånn selvironi da? F.eks sier du da bare "jepp, er så sinnsykt nerd jeg" mens du gliser bredt som tydelig viser at det er nettopp det du ikke her. Eventuelt kan du bare le av det de sier på en måte som tilsier at du ikke tar deg nær av det. Svare med "idiot" og lignende vil gjøre alt til et helvette for deg. Le heller av deg selv og ikke ta sånne kommentarer personlig.

 

De: ''Jeg tror Liverpool vinner Premier League iår''.

Jeg bryter inn (uhøflig) i min stil

Jeg: ''Selvfølgelig gjør dem ikke det, det er Chelsea som er best, Liverpool suger deg hardt!''.

De: ''Jasså? Den nye apen av en gutt kommer og bryter inn uten aning om fotball''

Jeg: ''Jeg vet mere om fotball enn dere!''.

Ja... Skjønner dere? Der har vi kranglen igang, diskusjoner osv.

Muligens du bør la være å uttale deg om fotball, prøv heller å join en annen type diskusjon.

 

Jeg skjønner hvordan du har det, men jeg kan nesten garantere deg at alt vil bli verre dersom du tyr til personangrep tilbake. Håper dette hjelper litt.

Lenke til kommentar
De: ''Jeg tror Liverpool vinner Premier League iår''.

Jeg bryter inn (uhøflig) i min stil

Jeg: ''Jeg tror heller at Chealsea vinner fordi blablabal".

De: ''Jasså? blablabla motargumnter'

Ja... Skjønner du? Der har vi diskusjonen igang, men den er saklig, og det er det ingen som har noen imot.

Som sagt, for all del ikke vær frekk, hvis du vill safe helt ikke bruk iromi mot dem heller, kanskje bare til å forsvare deg selv.

OG DU TRENGER BEDRE SELVTILITT

 

GOGOGO!

Lenke til kommentar
Gjest Usosial gutt

Gode svar her. Jeg skal holde dere oppdatert på hvordan første skoledag går.

Men har sett bilder fra skolen, og det ser ut som guttene er mest sammen, og jentene er mest sammen, ikkesånn 50/50. Ser det rart ut hvis en ny gutt kommer inn og ''melder seg inn'' i jentegruppen?

Uansett. Skolen er ''åpen''. Har angst for å møte mange fremmede folk og slikt, bør jeg avtale med lærern at jeg skal komme ett kvarter etter skolestart når alle er gått inn? Har veldig angst for å møte folk jeg ikke har møtt før, sånn plutselig. Det værste som kan skje er at jeg for beskjed om å sykle dit første dagen, helt alene, på en helt ny skole. Hva kan egentlig hjelpe meg mot angst? Og er det farlig om jeg er mye med ''jentegruppa''?

Lenke til kommentar

Folk ler mer av deg hvis du bare gjemmer deg og aldri sier noe, enn hvis du prøver å ta kontakt, for å si det sånn. Folk kommer nok til å gi opp med å få kontakt med deg ganske fort på den måten, og dermed vil det kreves mye mer av deg for å ta kontakten enn til å begynne med.

 

Jeg har vært i situasjoner hvor jeg ikke har kjent noen (riktig nok ikke i en ny klasse, men likevel i lignende scenarier), og har alltid endt opp med å ha noen å snakke med.

 

Du må bare være litt aktiv og åpen. Bare kast deg ut i det. Når du først har hoppet faller du av deg selv, for å bruke en metafor (der å falle er positivt :p).

Hils på folk, svar på spørsmål og ikke ta deg selv så seriøst. Og så må du ta intiativ til å være med folk. Sett deg heller ved siden av noen enn helt bakerst helt alene, dersom det er noe du har mulighet til, og prøv å starte samtaler med folk. Når du er i en ny klasse er det nok alltid noen som prøver å snakke med deg, og dette må du ta i bruk. Fortsett å snakke med dem, still spørsmål selv osv.

Bruk litt humor også, da virker du mer interessant, uansett hva for slags person du er, og folk får mer lyst til å bli kjent med deg.

 

Det du skriver over at du bryter inn i samtaler er egentlig bra, men gjør det på en litt mer positiv måte. Og så kan det sikkert være lurt å gjøre som allerede nevnt over, bruk litt selvironi og humor. Det er tydelig at du forstår at folk blir sure når du bare sier dustete ting uten argumenter, så prøv å la være med det ;) Dessuten er det nok bedre å bryte inn i samtaler om ting du kan og syns noe om.

 

Som ny et sted hjelper det alltid lengst med humor og positivitet.

 

Om du er med jentene eller guttene har ingenting å si.

Endret av ulrik1012
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...