Gå til innhold

Hvor mye bør man satse på kjøreskolen?


Juden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir nå en oppveingssak det. Klart at det er bedre å kjøre med kjøreskole når det gjelder det aller meste, men til enkelte ting som feks giring, chlutch osv trengs det trening, å hvorfor i allværden skal man betale over 500 kr timen KUN for å drive bom-giring, når man kan gjørra det "gratis" hjemme?

 

Vil nå si at det beste er å få inn det elimentære hjemme, også får man kjørelæreren til å finpusse plasseringer, regler og andre elimentære trafikkale ting. Enkelte ting trengs det kun trening til for å beherske, å kan man grunn-prinsippene er det ikke noe poeng i at en lærer sitter å ser på at du øver. Pris ER faktisk blitt et viktig argument etter hvert.

 

Det viktigste er å kjøre MYE. Kjør hver gang familien skal noen steder, kjør på bil-ferier osv, også blir det plutselig en del timer i uka uten at man trenger sette av ekstra tid til det. Får man 5 timer kjøring i uka bare på å kjøre til butikken, ærend osv, så er det god mengdetrening som ville kosta 10.000 kr i månden med en kjørelærer (eller 240.000 kr fra man er 16-18). Kjørelæreren kan forklare deg trafikk-reglene å passe på at du følger dem, men eneste måten å få trafikal forståelse på og få et avslappet forhold til bilen, er å værra mye ute i trafikken, å DET kan bli dyrt i lengden om man skal ha med seg kjørelærer hver gang.

Lenke til kommentar

Du bør uansett ha dei fyrste kjøyretimane på kjøyreskulen slik at du får ei kvalifisert innledning til å kjøyre bil.

 

Eit problem som mange som kjøyrer mykje privat før dei starter på kjøyreskulen er at dei lærer seg uvaner fra foreldra sine, desse uvanane tar lang tid å lære av seg igjen. Resultatet blir at om du har mykje kjøyre erfaring men har lært deg uvaner så bruker du omtrent like mange kjøyretimer på å lære av deg uvanene som ein som starter på bar bakke og kun lærer å kjøyre bil på kjøyreskulen.

 

Det er klart at heilt enkel biltrening som å gire og ta laust kan du med fordel trene litt på privat, men før du skal ut i trafikken så bør du ha ein time på kjøyreskulen.

Lenke til kommentar

Kan nå si min egen erfaring er at det virkelig lønner seg å kjøre hjemme. Både jeg og kompisene mine gjorde dette mye. Kjører man hver gang man skal noen plass fra man er 16 år burde man kunne komme seg unna med ett minimum av timer.

 

Jeg hadde bare en kjøretime før kjørelærer mente at jeg var klar til oppkjøring..

Lenke til kommentar
Problemet er dusteloven som krever at man har med en 25-åring som har hatt lappen i sammenhengende 5 år.

Det utelukker vel det meste av kompisgjengen til en vanlig 17-åring.

Er vel akkurat det som er poenget med "dusteloven", at man ikke skal kunne bruke lørdagsnatta på å råna rundt i blod-trimma biler mellom de heftigste festene uten sertfikat. En 18-åring som har hatt lappen ei uke er desuten LANGT i fra kompetent til å lære kompisene å kjøre. Et sted har man bestemt at grensa skal gå, å da er 25 år satt. Kunne like gjerne vært 23 år eller 30 år.

Lenke til kommentar

Enig at den skulle vært satt ned til 23år og min. 5 med førerkort.

 

Egentlig så føler jeg egentlig at den kunne vært satt ned til 2år med førerkort og 20 år for min del, men det varier jo stort hvor egnet man er til det i akkurat den alderen. Jeg føler at jeg er mer skikket nå til å være "lærer" enn min mor var med meg :p

Lenke til kommentar
Jeg føler at jeg er mer skikket nå til å være "lærer" enn min mor var med meg

 

Er akkurat den holdninga som gjør at de under 25 er uegnet til å bedrive øvelseskjøring. Er kansje fler enn meg som har hørt at unge gutter topper ulykkesstatistikken? Å hvorfor det? JO, fordi de trur de er værdensmestere med en gang de får lappen, å detta er ei holdning som kan sitta til langt utti 30-åra for enkelte, mens andre kansje vasker den av seg etter bare noen få år. Veit det har vært en diskusjon her om hvorvidt lovverket kan bestemme at enkelt-personer under 25 år skal være u-modene, men det er faktisk noe i det. Ja, det finnes unntak i begge rettninger, men 25 år er den aldern statistikken tilsier at de fleste skal være kommet over på den rette siden. Man er ikke moden før man sjøl innser at man er u-moden.

 

Sjøl har jeg jobba med lastebil, vogntog og buss siden jeg var 18 år (fyller 22 neste gang), å jeg føler meg langt i fra utlært når det gjelder trafikk å kjøring. Syns jeg lærer noe nytt hver dag av de 250 dagene jeg i snitt tilbringer i lastebil eller buss i året, men ALDRI om jeg ville tatt annsvaret for å la en 17-åring kjøre bil under min opplæring. Å hvis jeg med mine 4 år bak rattet som bilist og yrkessjåfør føler meg fersk og u-erfaren i trafikken, hva er det da som tilsier at en som har lånt bilen til "mamma å pappa" en time hver uke i 2 år, er skikket til å drive øvelseskjøring? Kan tenke tilbake fra jeg sjøl var 20 år, så var jeg MYE sikkrere på kjøringa mi og hadde sett forholdsvis lite av det som kan skje i trafikken. Nå som jeg har sett noen stygge kræsj, unger bli påkjørt, blod etter assfalten og brennende trailere begynner jeg stadig oftere å tenke meg om 2 ganger før jeg gjør noe i trafikken. Blir stadig oftere at jeg holder 45 i 50-sona i mørket, framfor 60 sånn som er mye mer fristende og kansje ville gjort i dagslys. Er vel en grunn til at gamle folk alltid ligger under fartsgrensa? Mens 18-20-åringer derimot, hvorfor ligger ikke DE under fartsgrensa når akkurat de samma hendelsene kan intreffe med dem? KAN det værra fordi de er såpass tidlig i sjåfør-karriæren sin at de ennå ikke greier forutse hva som kan dukke opp? Trur faktisk det har no med det å gjørra, å når man ikke greier DET, så syns jeg heller ikke man er skikket til å lære andre å kjøre.

Lenke til kommentar

BECMST, grunnlaget for et høyt ulykkestall blant unge menn er søk etter fart i kombinasjon med overvurdering av bilens og førerens egenskaper. Dessuten er også modenhet en mangelvare, slik at unge menn ikke klarer å tenke konsekvenser av deres handlinger i trafikken.

 

Man kan jo ta mopeder som et godt eksempel. Det er vel gjort undersøkelser som viser at skillet mellom død og overlevelse i kræsj som fører/passasjer på 2-hjuling ligger på omtrent 45km/t. Likevel så trimmer unge gutter (og jenter) deres mopeder slik at de kan oppnå hastigheter på 70-80km/t m.m. Er det fordi de tror de er verdensmestere? Nei, de klarer bare ikke å tenke konsekvenser. De mener de har rett på å kjøre så fort de vill, uten at de forstår at livet kan gå tapt.

 

Jeg var forøvrig langt flinkere enn min mor til å kjøre bil når jeg var 20 år, men så er jeg en av dem som faktisk overholder vikeplikten min når det kommer biler fra høyre på tydelig oppmerket veg. Dessuten holder jeg alltid 50km/t eller lavere når jeg kjører i en 50-sone hvor forholdene er dårlige (som gjerne betegner 50-soner). Viktigst av alt så velger jeg å ikke snakke i tlf, sende meldinger, spise mat, drikke brus, lese vg, sminke meg, ha øyenkontakt med sidemannen, lete etter papirer i baksete, kjøre uten setebelte, sette meg i bil når jeg er altfor trøtt, kjøre i ruset tilstand, sette meg i bilen etter å ha inntatt trekant-legemidler, studere babes/mennesker generelt i veikanten/busskur osv. mens jeg kjører. Det artigste jeg har vært borti var hun som vinglet mellom felt-1 og felt-3 bak meg på motorveien, mens hun spiste kebab. Har også vært borti ei dame som lå midt mellom to felt, uten kjørelys på og varierende fart i en 60-sone på lys sommertid (farten var 20-45km/t). Hun virket psykisk forstyrret, uten at jeg kjenner henne.

 

OT: Hvorfor legger folk seg i 40km/t i 70-sona straks det er "vinter" på værkartet? Mens om sommeren råkjører de rett ut i grøfta, gjerne i ruset tilstand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...