Gå til innhold

Spill i bredformat?


Anbefalte innlegg

Så vidt meg bekjent så lages de fleste spill både til konsoll og pc i gammelt 4:3 format.(Stemmer dette? Litt usikker, men tror det er tilfelle) Er det noen som vet om og evt når bransjen har tenkt til å endre til 16:9 format, i tråd med utviklingen generelt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så vidt meg bekjent så lages de fleste spill både til konsoll og pc i gammelt 4:3 format.(Stemmer dette? Litt usikker, men tror det er tilfelle) Er det noen som vet om og evt når bransjen har tenkt til å endre til 16:9 format, i tråd med utviklingen generelt?

 

Det er flere konsoll spill som støtter 16:9 format, men det store flertallet gjør det desverre ikke. Noe av grunnen er nok at det blir et fillrate issue pga høyere oppløsning.

Når det gjelder PC spill så er jeg mer usikker, jeg tror ikke det bare er å kjøre en 16:9 oppløsning siden de fleste spillene bruker 4:3 transformation aspect ratio slik at det ser riktig ut på en 4:3 skjerm uansett hvilken oppløsning man kjører. Men Doom3 skal visnok støtte 16:9.

Lenke til kommentar

Hvis du har et Matrox Parhelia og tre skjermer kan du jo få et slags bredformat. Det er forholdsvis mange spill som støtter "Surround Gaming", som det kalles, bl.a. Unreal Tournament 2003, Flight Simulator 2002, og alle spill basert på Quake III-motoren. :wink:

Lenke til kommentar
Dette er en av de tingene jeg liker med xbox. De fleste spill er eller støtter 16:9 100%. Digger også at de fleste har ekte ingame Dolby Digital :-)

 

Etter det jeg vet og har fått erfare så er det forholdsvis også ganske få spill til xbox som støtter 16:9 aspect ratio. Sikker på at du ikke sitter å spiller noen spill med fordreit bilde? :)

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke huske å ha sett PC-spill som kjører ekte 16:9 (sier ikke at det ikke finnes), men jeg har vært borti et par som kan kjøre letterbox.

 

Ehm, tenker du på anamorft bilde, som på dvd? 16:9 er nemlig et nokså standard AR, 1.78:1, uansett om bildet er 4:3 letterbox eller anamorf widescreen.

Lenke til kommentar

Hei dere

 

Jeg har en 16/9 skjerm en sony 24 " Widescreen . denne har jeg hatt de siste årene .

 

Jeg har spilt spill som

 

Halflife /CS

Aces High

Neocron

AO

Battlefield 1942

 

og mange andre , alle disse spillene ( PC ) har widescreen aka 1280 x960 skjermformat . Har enda ikke spilt spill de siste årene som ikke har widescreen .

 

JANNERIK

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...