Gå til innhold

Den store lommelykt tråden


Anbefalte innlegg

Takk for svar igjen!

 

Tror jeg går for den lykta, ser jo ut til å kunne lyse bra :)

Den ligger forresten heeelt på 200kr-grensa.. Noen kjennskap til hvor godt disse sendingene blir fanget opp? Ikke at jeg vil oppfordre til å snike meg unna å betale mva - men er jo bedre å slippe å betale.. ;)

 

Men - neste spørsmål: Batterier!

Det ser ut for at 3x18650-batterier vil gi mer strøm enn 4x16340?

Dessverre er det så altfor mange batterier å velge blandt ;)

Kan du anbefale noen batterier og -lader?

 

Godt utvalg er ikke alltid en fordel :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lader: http://www.dealextreme.com/p/oem-2-18650-lithium-battery-charger-110v-240v-ac-13820

 

Batterier: 2x av denne: http://www.dealextreme.com/p/ultrafire-protected-18650-3-7v-2400mah-lithium-batteries-2-pack-grey-19624

 

Dem har jeg ihvertfall god erfaring med.

 

Kan med 99% sikkert si at du ikke må betale mva på lykten. Det kan være lurt å bestille lykten i 1 bestilling og batteriene i 1 bestillig, da kommer det i 2 seperate pakker.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Må si at jeg synes det er litt rart at nesten alle her anbefaler DealExtremelykter..

Synd rett og slett, fordi de holder i mine øyne ikke mål med tanke på kvalitet, og det at 18650 batterier fra DX blir anbefalt er også skummelt. Dette er svært kraftige batterier som burde håndteres varsomt.

 

Mangler anbefalinger fra kvalitetsmerker her, merker som har et bredt spekter i lykter for alle formål. Surefire(!) Fenix, 4Sevens, JETbeam, Zebralight(!), Malkoff, Olight osv..

Sunwayman er et relativt nytt merke som jeg er UTROLIG fornøyd med, disse har virkelig vist svært høy kvalitet og er høyt elsket på CandlePowerForums.com.

Finnes jo plenty av lyktemerker å velge mellom, men tenkte jeg bare skulle nevne et par som er verdt å ta en kikk på istedefor disse jallalyktene fra DX.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Må si at jeg synes det er litt rart at nesten alle her anbefaler DealExtremelykter..

Synd rett og slett, fordi de holder i mine øyne ikke mål med tanke på kvalitet, og det at 18650 batterier fra DX blir anbefalt er også skummelt. Dette er svært kraftige batterier som burde håndteres varsomt.

 

Mangler anbefalinger fra kvalitetsmerker her, merker som har et bredt spekter i lykter for alle formål. Surefire(!) Fenix, 4Sevens, JETbeam, Zebralight(!), Malkoff, Olight osv..

Sunwayman er et relativt nytt merke som jeg er UTROLIG fornøyd med, disse har virkelig vist svært høy kvalitet og er høyt elsket på CandlePowerForums.com.

Finnes jo plenty av lyktemerker å velge mellom, men tenkte jeg bare skulle nevne et par som er verdt å ta en kikk på istedefor disse jallalyktene fra DX.

Sitter selv og venter på en olight SR-90 i spenning/fortvilelse. Håper den kommer tilbake til den norske importøren før 2012!

Lenke til kommentar

Må si at jeg synes det er litt rart at nesten alle her anbefaler DealExtremelykter..

Synd rett og slett, fordi de holder i mine øyne ikke mål med tanke på kvalitet, og det at 18650 batterier fra DX blir anbefalt er også skummelt. Dette er svært kraftige batterier som burde håndteres varsomt.

 

Hva er det med 18650 batteriene som er så annerledes kontra et eller flere C\D batteri?

 

Jeg ser bare fordeler med 18650, da det har både høy spenning og nok mAh til å drive en diode i noen timer. Heller 1 18650, enn 3-4 AA\AAA ;)

Lenke til kommentar

Med tanke på en tidligere post her. Batterier fra DX kan faktisk være farlige.

Det er mest fordi det ikke følger med bruksanvisning.

 

Se på batteriet som en kapsel av stoff som reagerer kraftig med f.eks vann. Nå exploderer ikke litium i seg selv, men om den får bygget opp et trykk inni batteriet eller i en lommelykt kan en neste ha en liten "pipebomb"

 

Folk er stort sett ikke vandt med å bruke litium baserte batterier som løse "celler".

I en lommelykt har en ofte flere batterier, og en lader dem separat eller 2 og 2.

 

Det er viktig at alle batteriene som skal benyttes i en lykt er av samme merke, produsent og ladning. Da vil dem ha samme kapasitet og lade seg ut synkront.

 

Det er også slik at DX er så billig fordi blandt annet fordi dem har en veldig dårlig kvalitetskontroll på varene sine.Det kan være lurt å undersøke batteriene litt før bruk.

 

En burde sjekke spenningen på batteriene, det gir en god indikasjon på om det er noe gale. Fullt utladd er det normalt med 2,6volt , fullt ladet er den på ca 4,2volt. Stemmer ikke dette ville jeg ikke brukt batteriet.

 

Det samme gjelder om batteriet lager en høy summelyd når det lades, eller at det blir veldig varmt under ladningen.

 

En bør derfor alltid være tilstede når en lader batteriene.

Lenke til kommentar
Hva er det med 18650 batteriene som er så annerledes kontra et eller flere C\D batteri?

 

Jeg ser bare fordeler med 18650, da det har både høy spenning og nok mAh til å drive en diode i noen timer. Heller 1 18650, enn 3-4 AA\AAA ;)

 

 

Sikkerheten.

Jeg ser svært mange fordeler med 18650 jeg og, og velger det ovenfor AA, AAA og i mange tilfeller over CR123. Ekstremt høy kapasitet og bra spenning, det liker jeg.

 

MEN. Sikkerheten.

Dealextreme fører merker som Ultrafire, Trustfire, Spiderfire, Superfire, og merker uten navn. Disse 18650 produsentene har så og si 0 kvalitetskontroll og det har hendt flere ganger (Sjekk Candlepowerforums) at slike batterier har sprengt, begynt å ryke osv.

18650 batteriene er svært eksplosive med mindre kvaliteten er god, og det har ikke disse kinabatteriene. Vil ikke anbefale de til noen, og laderne DealExtreme er ikke så svært gode heller, selv om jeg er relativt fornøyd med en Trustfire lader jeg har.

 

Av 18650 batterier bruker jeg: Callies Kustoms, AW og RedIlast. Dette er batterier laget av Panasonic, men produsenten har omgjort de slik at de, ihvertfall AW, har en mekanisme som utsonderer gassen fra batteriet hvis noe skulle hende. Mekanismen hindrer også overlading og kortslutning.

 

Maha og PILA lager gode ladere for 18650, men dyrt, ja det er det.

 

Men for all del, hvis man er varsom når man bruker 18650 batterier og måler spenningen etter lading så man vet at alt er OK, og alltid er i nærheten av laderen og ikke lar de lade for lenge, da er de supre! :)

 

Selvfølgelig, i denne posten tar jeg ikke bare for meg 18650 batterier, men alle Li-ion batterier, som RCR123, 14500, 17670, 18650, 26600 osv.. finnes mætti forskjellige li-ion batterier!

 

Alkaline, Lithium (engangslithium) Nimh og slikt er mye mer sikkert :) Høyere kvalitet og mer ''utprøvd'' :)

Men, hvis man har god kjennskap til Li-ion og 18650, så er det absolutt å anbefale på det sterkeste! supre greier! :) fantastiske gode batterier.

Endret av MeinMather
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Må si at jeg synes det er litt rart at nesten alle her anbefaler DealExtremelykter..

Synd rett og slett, fordi de holder i mine øyne ikke mål med tanke på kvalitet, og det at 18650 batterier fra DX blir anbefalt er også skummelt. Dette er svært kraftige batterier som burde håndteres varsomt.

 

Mangler anbefalinger fra kvalitetsmerker her, merker som har et bredt spekter i lykter for alle formål. Surefire(!) Fenix, 4Sevens, JETbeam, Zebralight(!), Malkoff, Olight osv..

Sunwayman er et relativt nytt merke som jeg er UTROLIG fornøyd med, disse har virkelig vist svært høy kvalitet og er høyt elsket på CandlePowerForums.com.

Finnes jo plenty av lyktemerker å velge mellom, men tenkte jeg bare skulle nevne et par som er verdt å ta en kikk på istedefor disse jallalyktene fra DX.

Hvor får man kjøpt disse lyktene, og hvordan ligger de i pris i forhold til en tilsvarende billigmodell fra DX? For en lommelyktamatør som meg er det mye penger for en "ekte" lommelykt som kanskje bare blir liggende innerst i en skuff når nyhetens interesse har lagt seg.

 

Ellers tror jeg de fleste som handler på DX vet at man får det man betaler for; kvaliteten er ofte så-som-så. Men selvfølgelig, det er jo skummelt om batteriene forårsaker brann..

Lenke til kommentar

Må si at jeg synes det er litt rart at nesten alle her anbefaler DealExtremelykter..

Synd rett og slett, fordi de holder i mine øyne ikke mål med tanke på kvalitet, og det at 18650 batterier fra DX blir anbefalt er også skummelt. Dette er svært kraftige batterier som burde håndteres varsomt.

 

Mangler anbefalinger fra kvalitetsmerker her, merker som har et bredt spekter i lykter for alle formål. Surefire(!) Fenix, 4Sevens, JETbeam, Zebralight(!), Malkoff, Olight osv..

Sunwayman er et relativt nytt merke som jeg er UTROLIG fornøyd med, disse har virkelig vist svært høy kvalitet og er høyt elsket på CandlePowerForums.com.

Finnes jo plenty av lyktemerker å velge mellom, men tenkte jeg bare skulle nevne et par som er verdt å ta en kikk på istedefor disse jallalyktene fra DX.

Hvor får man kjøpt disse lyktene, og hvordan ligger de i pris i forhold til en tilsvarende billigmodell fra DX? For en lommelyktamatør som meg er det mye penger for en "ekte" lommelykt som kanskje bare blir liggende innerst i en skuff når nyhetens interesse har lagt seg.

 

Ellers tror jeg de fleste som handler på DX vet at man får det man betaler for; kvaliteten er ofte så-som-så. Men selvfølgelig, det er jo skummelt om batteriene forårsaker brann..

En norsk forhandler som har mange av disse merkene er www.lightman.no, og rett fra statene kan du besøke siden www.goinggear.com.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ny lykt i hus. Hentet den på lørenskog i morgentimene i dag før jeg peiset avgårde til jobb. Fått testet den litt nå i kveld, og mengden lys denne lykta slenger ut er kvalmende... Kan tydelig lyse 400 meter over vannet her og lyse opp andre siden relativt godt, det er jo helt sinnsykt! Bra det er nyttårsaften i morra så ikke det blir for mange rare blikk :p

post-121091-0-08164000-1325303108_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Må bare spørre, lommelykt tråd, men har vi en tråd med hodelykter?

 

Er på jakt etter hodelykt til å jogge med, gå på ski med. Vil ha "dagslys" :-D

 

kjenner jo til disse halogenlampene, med oppladbare batterier og batteritid på noen timer, men hvordan er LED i forhold til disse? Når man skal løpe med lykten er det jo viktig med en god kombinasjon av kastelengde og spredning....

 

Og kan eg slippe oppladning er jo det bedre, for ellers vil den aldri være oppladet når eg trenger den :-P

Lenke til kommentar

Må bare spørre, lommelykt tråd, men har vi en tråd med hodelykter?

 

Er på jakt etter hodelykt til å jogge med, gå på ski med. Vil ha "dagslys" :-D

 

kjenner jo til disse halogenlampene, med oppladbare batterier og batteritid på noen timer, men hvordan er LED i forhold til disse? Når man skal løpe med lykten er det jo viktig med en god kombinasjon av kastelengde og spredning....

 

Og kan eg slippe oppladning er jo det bedre, for ellers vil den aldri være oppladet når eg trenger den :-P

Jeg har en zebralight h501 som jeg er meget godt fornøyd med.. får roughly 2.5 timer med sterkeste setting på den. Går på ett singelt AA batteri.

Lenke til kommentar

Imponerende lykt :D .

Er meeeget fornøyd med den også, selv om jeg aldri får et "behov" for en slik sak. Kunne bare ikke tillate at en slik gikk meg hus forbi uten at jeg kjøpte én. Har hatt det utrolig gøy med den ute på landet allerede. Når snøen la seg som en hvit hinne før helgen ble lysmengden plutselig doblet pga gjenskinnet, så nå kan jeg ikke se "hotspot" hvis den er for langt unna :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...