Gå til innhold

Den store lommelykt tråden


Anbefalte innlegg

@Ozelot

 

2300 lumen som den lykta du fant er det SST-90 dioden er kapabel til under maksimum current.

 

I teorien har den 2300 lumen, men i praksis tipper jeg Trustfirelykta rundt 1000.

 

Olight SR90 gir 1500 lumen ca i praksis. Den er også oppladbar, så du trenger ikke kjøpe 3 18650 batterier + god lader, som du må med Trustfire lykta. For kvalitetsbatterier og lader flyr det fort en 500 kr der og.

 

Dessuten er Olight sin teknologi kompromissløs, mens jeg aldri hadde kjøpt en Trustfire lykt til 900 kr. Et kjent DX-drittmerke egentlig.

 

For å få skikkelige lykter med god kvalitet så finnes det ingen snarveier dessverre :(

 

Trustfire er liksom ikke merket jeg ville stolt mye på, samme som alt de selger på DealExtreme osv..

 

Noen ganger føler jeg meg flau over å kunne sånne rare ting angående lykter, men det er en ekstremt dyp fascinasjon for meg..

 

Olight SR90 koster forresten rundt 3000 kr og leverer absolutt best lys på langdistanse i verden når det gjelder LED lykter :)

Endret av MeinMather
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en god lykt, men etter min mening utdatert.

Etterkommeren Fenix TK41 kommer snart, blir vel lik pris tom TK40.

 

TK41 får 800 ANSI lumen (lumen målt etter veldig strenge krav, TK40 har rundt 500 ansi lumen) og gir 10 minutter bedre brenntid på samme antall batterier som TK40.

TK41 vil også lyse SVÆRT langt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+6132

Det er vel nå jeg får dra igang faren min sin lykt er sterkere en faren din sin lykt :) Neida...

 

Men ja, jeg er så heldig å ha en far som er entusiastisk(litt til det ekstreme faktisk) samler av blant annet modifiserte lykter og gamle krigs kikkerter (store optisk avstandsmålere ) Og fassinasjonen smitter også over på meg over alt han klarer å få tak i (har litt gadgetfeber selv)

Vet han kjøper inn mange av lyktene sine fra privat personer i USA som modifiserer og dreier elementer til lykter selv(mesteparten er basert på maglight) Det er vistnokk et stort nettsamfunn av folk som bytter, selger og viser frem modifiserte lykter seg i mellom.

Så om dere er på jakt etter utenom det vanlige kvalitetsmodifiserte lykter så vil jeg anbefale å sjekke ut blant annet candlepowerforums.

De har en egen kjøp og salg forumdel.

 

Jeg fikk blant annet en modifisert maglight som lå på rundt 500 lumens, men ble senere modifisert til rundt 1400 Lumens. Faren min sine ligger de fleste rundt 800-3000Lumens.

Kvaliteten og egenskapene på reflektorene (bland annet på hvor langt lykten kaster)

Husker vi kunne lyse opp store deler av veggen på asylmotaket 800m fra huset vårt med flere av lyktene

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

@Ozelot

 

2300 lumen som den lykta du fant er det SST-90 dioden er kapabel til under maksimum current.

 

I teorien har den 2300 lumen, men i praksis tipper jeg Trustfirelykta rundt 1000.

 

Olight SR90 gir 1500 lumen ca i praksis. Den er også oppladbar, så du trenger ikke kjøpe 3 18650 batterier + god lader, som du må med Trustfire lykta. For kvalitetsbatterier og lader flyr det fort en 500 kr der og.

 

Dessuten er Olight sin teknologi kompromissløs, mens jeg aldri hadde kjøpt en Trustfire lykt til 900 kr. Et kjent DX-drittmerke egentlig.

 

For å få skikkelige lykter med god kvalitet så finnes det ingen snarveier dessverre :(

 

Trustfire er liksom ikke merket jeg ville stolt mye på, samme som alt de selger på DealExtreme osv..

 

Noen ganger føler jeg meg flau over å kunne sånne rare ting angående lykter, men det er en ekstremt dyp fascinasjon for meg..

 

Olight SR90 koster forresten rundt 3000 kr og leverer absolutt best lys på langdistanse i verden når det gjelder LED lykter :)

 

 

Hvor har du fra at Trustfire X6 har 1000 lumen? Alle som har testet den har jo målt minst 5A som gir rundt 1400 lumen. Kan ikke tenke meg at den er noe spesielt lavere enn det.

Jeg har lykten selv, den er ca like kraftig som 2x av mine 700 lumen lykter. (XM-L @ 3A)

Endret av Ekinorak
Lenke til kommentar

Mener å huske en post på CPF angående den.

 

Er ikke SST-90 på 5A 1107 lumen?

 

 

Er ikke så veldig ekspert på slikt med strøm osv, så jeg gir meg her :p jeg har sikkert feil uansett.

 

EDIT: Leste litt mer, tok helt feil jeg. SST-90 @5a er rundt 1500 lumen ja. Tenkte litt på Olight SR90 som blir kjørt på 5a og gir rundt 13-1400 OTF lumen.

Endret av MeinMather
Lenke til kommentar

Jeg bruker også mye candlepowerforums. Føler jeg er ganske amtaør da. Har lyst å lære mer om å sette sammen en lykt selv. Kjøpe alle delene og lage en lykt. hadde vært fristende å lage sin egen lykt f.eks av 5x XM-L Leds :p

 

Brukt denne lykten fra Dealextreme en stund nå: http://www.dealextreme.com/p/ultrafire-kf-t60-ha-ii-xm-lt60-5-mode-1200-lumen-white-led-flashlight-with-strap-1-x-18650-57003 Kan jeg varmt anbefale. En solid liten lykt som lyser ganske kraftig. Jeg har ikke noe måleutstyr men utifra lykter som jeg vet hvor kraftig er antar jeg rundt 800 Lumen, den bruker led dioden: XM-LT60 som i teorien skal gi fra 910-975 lumen på 3A.

Endret av Ekinorak
Lenke til kommentar

Fikk meg et BEIST i dag. 65 Watt HID. For en LYKT! Spesifisert til 5500 Lumen. Gleder meg til det blir mørkt :D :D

 

post-62564-0-52937200-1302794456_thumb.jpg

 

Kjøpte 2 stykker, og en kompis av meg som var innom bare skulle kjøpe den andre jeg hadde med en gang han fikk se hvor mye lys den ga.

Endret av Ekinorak
Lenke til kommentar

Fikk meg et BEIST i dag. 65 Watt HID. For en LYKT! Spesifisert til 5500 Lumen. Gleder meg til det blir mørkt :D :D

 

post-62564-0-52937200-1302794456_thumb.jpg

 

Kjøpte 2 stykker, og en kompis av meg som var innom bare skulle kjøpe den andre jeg hadde med en gang han fikk se hvor mye lys den ga.

 

 

i svarte !! litt av eit beist!!

Lenke til kommentar

Se forskjellen da tok bilder av lyset fra 3 lykter.

Manuelle kamera instillinger 1/50 sek, 100 Iso blender 5,6. Tatt i mørk rom. Bildene virker mindre lys en det du ser.

 

Her er fra en ca 180-200 Q5 Lumen lykt:

 

post-62564-0-88363100-1302881873_thumb.jpg

 

Her er fra en XM-L lykt på ca 800 Lumen:

 

post-62564-0-41481100-1302881971_thumb.jpg

 

Og her er fra 65 Watt Beistet:

 

post-62564-0-33215000-1302881985_thumb.jpg

 

 

 

Bildene er forresten tatt på et Lerret. Gain 1,1

 

 

 

 

 

Bildene har jeg tatt inn i photoshop og bare exportert dem til JPG uten å røre på bildene.

Endret av Ekinorak
Lenke til kommentar

Kan bruke en bil med fjernlys som sammenligning heller?

 

Tror det hadde vært bedre sammenligning :p

 

Egentlig ikke med mindre den bruker Xenon lys. Så vidt jeg vet så bruker nye biler med Xenon lamper på 35 watt.

 

Denne lommelykten har en Xenon på 65 Watt. Men så har en muligheten til å fokusere lyset på et mindre område.

 

Så ja den tilsvarer fjernlyset til 1x bil med Xenon (vet ikke om det er helt lovlig en gang pga det blir så lyst, med mindre du har avanserte sensorer på bilen).

 

Eller så tilsvarer det 3x ganger fjernlyset på en eldre bil.

 

Men det blir uansett litt vanskelig å sammenligne. Tror ikke at lykten er fullt 65Watt heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...