Gå til innhold

Den store lommelykt tråden


Anbefalte innlegg

Sydvest skrev (26 minutter siden):

Aluminium utførelse, 5000K.
Bruker batteriet på 5100 mAh som fulgte med lykten.

Det var dog ikke lang brenntid som skulle til på Ledlenseren før effekten hadde sunket til under Acebeamen.
Mistenker at det var litt ufair å matche P7 med helt nye batterier mot E70 som hadde brent 5-10 minutter siden full opplading??

Ledlenser P7R Signature, Acebeam E70, og Fenix PD35 V3.0 var alle på årets ønskeliste. Men der var Acebeam sin lykt som stod øverst. Hadde ikke bruk for en ny lykt. Men må man ønske seg noe så må man..

Skulle ikke være batteriet som er problemet. 5-10 minutter burde ikke være nok til å svekke batteriet så mye at du øyeblikkelig ser forskjell. Høres mer ut som det er noe optimistiske tall ute og går her. Eller at Led Lenser oppgir lavere tall enn faktisk ytelse. Det er ikke ofte, men det har skjedd.

Siste teori er overoppheting og automatisk nedblending på Acebeam lykten. På Turbo får man gjerne ~30 sekunder før lykten automatisk dimmer ned. Men jeg ser heller ikke det som sannsynlig her ved testen du beskriver.

Personlig styrer jeg unna Led Lenser (har noen smålykter fra Coast som er det amerikanske Led Lenser merket). Fokuseringen er kjekt hvis man trenger det, men jeg anser det kun som en ekstra ting som kan bli ødelagt. Pluss at det svekker hele lyktekonstruksjonen.

Mine Acebeam lykter er H15 (nåværende aktive hodelykt) og EC50 Gen 2. Begge lyser bra, men byggekvaliteten er ikke helt den samme som Fenix. Og begge har ALT FOR LITE metall til å fungere som en akseptabel kjøleribbe ved lengre brenntider på høy styrke.

Har ikke prøvd PD35 v2 eller v3, men jeg hadde PD35 v1 på arbeidsbeltet i 6 år. Hadde dette vært Twitter ville jeg satt #worship for den lykten bestod ildprøven uten å svikte noen gang (bortsett fra den gangen jeg dro på jobb med lykten og batteriet lå igjen i laderen hjemme...).

På lykteønskelisten min står Fenix HP30R v2, Acebeam X75, Acebeam X80 RGB og Nitecore P35i.
Har allerede massevis av små og medium EDC lykter så der klarer jeg meg, men ingen som lenger er totalt overkill. Fenix TK75 2018 er på bare 5100 Lumen. Men neste lyktekjøp blir en hodelykt med bedre brenntid, i.e. Fenix HP30R v2.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har pd35 v3, veldig god lykt.

Om man skal påpeke noe negativt med den lykta så er det at man må bruke batterier fra Fenix, de standard 18650 blir for korte og den positive anoden må i tillegg ha en forhøyning for at det skal bli kontakt. Batterikompatibiliteten var beder på de eldre lyktene

Om noe så vil jeg anbefale Fenix e35, denne lyser enda bedre, lyser et bedre spredt og man har i tillegg et større batteri.

Lenke til kommentar
Musefella skrev (2 timer siden):

Har PD35 v3, veldig god lykt.

Om man skal påpeke noe negativt med den lykta så er det at man må bruke batterier fra Fenix, de standard 18650 blir for korte og den positive anoden må i tillegg ha en forhøyning for at det skal bli kontakt. Batterikompatibiliteten var beder på de eldre lyktene

Kan du vennligst legge ut et bilde av batterier som ikke passer, for alle mine 18650 batterier har en ekstra forhøyning på pluss-siden.

Ubeskyttede batterier er gjerne noe kortere (siden de ikke har den integrerte sikkerhetskretsen som bygger ut, og er gjerne flat på pluss-siden i tillegg. Slike batterier kan jeg forstå ikke passer.

Length_difference_between_protected_and_

Har selv 18650 batterier fra Fenix, Hixon, Nitecore, Panasonic, Orbtronic og Keeppower og alle har denne tuppen.
Eksempelbilde fra Google:

41_cihxx50l.jpg

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Musefella skrev (8 minutter siden):

Som du ser så er fenix batteriet mye lengre, så er misvisende å kalle det 18650.

Ser ut som de andre batteriene er ubeskyttede.

Fenix batteriet mitt er av modellen ARB-L18-2600 og er like langt som et Nitecore NL1862600. Begge er 69mm langt på skyvelæret så i praksis er det vel ubeskyttede batterier som er "18650" mens de beskyttede batteriene er "18690".

Poenget er at det er flere batterier som passer til Fenix PD35 v3 - man må bare vite om det er et beskyttet eller ubeskyttet batteri man kjøper.
En venn av meg hadde akkurat samme problem til sin Fenix TK75 2018. Hvor batteriene han hadde fått tak i var ubeskyttet og dermed for kort.

Jeg bruker Nitecore NL1835HP til min egen Fenix TK75 2018 og disse måler også ~70mm. Og de er lett å få tak i.
https://prisguiden.no/produkt/v/7lElvJAHXmc

Lenke til kommentar
Musefella skrev (14 timer siden):

Ja det er korrekt, 18650 indikerer dog størrelsen så det er uansett litt dumt at man ikke får brukt standardbatterier på lykta.

Jeg mener ikke å kverulere, og jeg kjøper ikke 18650 batterier så ofte at dette er annet enn mest en gjetning, men alle "standard" 18650 batterier jeg har sett har vært med beskyttelse.

Alle 18650 salgsannonser jeg kan huske å ha sett som ikke har vært av beskyttede batterier har vært spesielt merket med enten "flat top" eller "unprotected".

Men ja, det er dumt at ikke alle 18650 batterier passer i PD35. Og dette er et problem jeg sett flere ganger med spesielt Fenix lykter, så det er noe de som produsent burde ta tak i.

De aller fleste lyktene (ihvertfall av kvalitet) har allerede innebygde sikkerhetskretser, så det burde ikke vært nødvendig med ekstra sikring i batteriet som det i praksis blir når lyktene fysisk ikke støtter ubeskyttede batterier.

Det kan kanskje argumenteres for at dette er en bra ting, med ekstra beskyttelse av forbruker mot brukerfeil (spesielt mtp. alle de falske batteriene som florerer på Ebay, Aliexpress etc), men jeg personlig foretrekker den ekstra friheten med å fritt velge batteri hvis man - som i ditt tilfelle - har et kvalitetsbatteri liggende, men som da fysisk ikke passer.

EDIT:
Det er også de tilfellene hvor det er motsatt. Det finnes lykter som er beregnet på ubeskyttede batterier og hvor beskyttede batterier er for lange, og det er kontaktproblemer hvis man ikke klipper vekk litt av fjæren som presser imot minus-polen i bakkant.

Eneste lyktene jeg har sett dette er på "ekstremlykter", hvor strømtrekket er så høyt at de innebygde sikkerhetskretsene i beskyttede batterier kan bli utløst ved vanlig bruk.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Sydvest skrev (På 11.1.2023 den 19.27):

Skaffet meg en Suprabeam Q3r til arbeid i dag. Fin liten sak med enkel betjening, og som jeg digger har den justerbar optikk.

Denne ser mye bedre ut enn noe fra Led Lenser! Hvordan justeres optikken?

Det jeg ikke liker med Led Lenser er at lykten må fysisk endres utvendig, noe som svekker konstruksjonen.
Forklarer sikkert dårlig her, men hvis Suprabeams løsning er en intern skrumekanisme (slik det ser ut), uten at man kan dra i lykten for å flytte på optikken, så er det en langt bedre løsning.

Hva betale du for denne modellen?

EDIT:
Desverre en utvendig justering her også, og det er ikke hva jeg ønsker:

:(

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (8 minutter siden):

Må kjøpe meg en lykt til bruk på jobb.

Noe konkret du skal bruke den til?
Behovet bestemmer om du trenger langt kast / god spredning / god fargegjengivelse / høy lysstyrke.

Generelt vil jeg anbefale Fenix PD35 v3
https://prisguiden.no/produkt/v/r8FmLnFgoxk
https://www.fenixlighting.com/products/fenix-pd35-v3-flashlight

Har ingen personlige erfaringer med v2 eller v3, men jeg hadde PD35 modellen fra 2014 på snekkerbeltet i flere år og den har overlevd alt uten å svikte.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Bare småting i grunn. I dag brukes jo mobilen, men den har ikke nok lys eller nok rekkevidde.

Alt fra lys ved åpning av hengelås, lys ved småting i motoren på bil/båt, lys om en må rett ned i en kjeller eller opp på et loft osv.

Hva hvordan er den du nevner i forhold til den som ble nevnt et par innlegg over?

PaladinNO skrev (25 minutter siden):

Noe konkret du skal bruke den til?
Behovet bestemmer om du trenger langt kast / god spredning / god fargegjengivelse / høy lysstyrke.

Generelt vil jeg anbefale Fenix PD35 v3
https://prisguiden.no/produkt/v/r8FmLnFgoxk
https://www.fenixlighting.com/products/fenix-pd35-v3-flashlight

Har ingen personlige erfaringer med v2 eller v3, men jeg hadde PD35 modellen fra 2014 på snekkerbeltet i flere år og den har overlevd alt uten å svikte.

 

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (48 minutter siden):

Bare småting i grunn. I dag brukes jo mobilen, men den har ikke nok lys eller nok rekkevidde.

Alt fra lys ved åpning av hengelås, lys ved småting i motoren på bil/båt, lys om en må rett ned i en kjeller eller opp på et loft osv.

Til dette ville jeg anbefalt noe med god fargegjengivelse. Hvis å se forskjell på en blå, brun og svart ledning nede i et skyggelagt motorrom er aktuelt. F.eks. Jaxman E2 eller Convoy S2+
https://www.ebay.com/itm/334692059698?

Jeg kjøpte en Convoy S2+ til slikt fargepresisjonsarbeid (PC-bygging hovedsaklig, men alt er blitt langt mer standardisert siden den gang).
Valgte en ~3000 Kelvin modell (gulhvitt lys), men alle variantene har god fargegjengivelse.

Convoy-Side-By-Side-Tints.jpg

Disse lyktene er ikke så kraftige, bare rundt 500 Lumen, men det er mer enn nok når man ikke trenger lys 100+ meter frem.

Til ting hvor man trenger begge hendene (som man ofte gjør i et motorrom), hva med en tilsvarende hodelykt som Mankerlight E03H II?
https://www.ebay.com/itm/234805375498?hash=item36ab7db20
http://www.mankerlight.com/mankerlight-e03h-ii/

Har E02H varianten hvor hele hodelykten er omtrent på størrelse med et AA-batteri. ^^

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Sydvest skrev (34 minutter siden):

Optikken skrur man ut og inn. Ganske tight faktisk. Würth hadde kampanje på lykten til 1250,- Jobben betalte.

Tenkte jeg skulle sende melding om at jeg fant den på nettet til 900 Kr., avhengig av hva du betalte for den, men er jo ingen sak når jobben betaler. :cool:
https://www.torn.no/product/lykt-q3-oppladbar-suprabeam/

Lurer på hvor jeg må jobbe for å kunne bli påspandert en Acebeam X80. :hmm:
https://www.acebeam.com/x80-gt

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

 

PaladinNO skrev (58 minutter siden):

Lurer på hvor jeg må jobbe for å kunne bli påspandert en Acebeam X80. :hmm:

Nja si det. Skogsforvalter eller i Røde Kors kanskje? 😅

Jeg sa til jobben at jeg i det minste måtte få noe oppladbart. Jeg har en Suprabeam hodelykt som går på 3 AAA-batterier, og den må nesten ha nye batterier ukentlig. Orket ikke drive på sånn med lommelykten også.

Lenke til kommentar
Sydvest skrev (4 minutter siden):

Jeg har en Suprabeam hodelykt som går på 3 AAA-batterier, og den må nesten ha nye batterier ukentlig. Orket ikke drive på sånn med lommelykten også.

Woah, du gir vel ikke en LED-lykt alkaliske batterier!? :omg:

Gi den heller en ladning med Panasonic Eneloop Pro AAA:
https://www.proshop.no/Batteri/Panasonic-eneloop-pro/2845821

Brukstiden vil takke deg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Først og fremst, så visste jeg ikke at diskusjon.no hadde en "Lommelykt"-tråd, men jeg elsker det.

Dernest, så vurderer jeg å kjøpe en "all-rounder". Jeg er ikke håndverker eller har en jobb som på noen som helst måte krever en lykt (mest kontorarbeid), men jeg ser verdien av å ha bra utstyr til fritid, friluftsliv, med i bilen, og alt mulig innen kategorien "diverse". En kjapp gjennomlesning av de siste x sidene i tråden viser at Fenix feks er en gjenganger. Etter minimalt med research har jeg sett på modeller som PD35 og PD40. Ser PD40 har en rotasjonsbryter, noe jeg har litt ymse erfaring med. Er det en ubegrunnet skepsis?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...