Gå til innhold

Kan man bli "registrert" for grisekjøring uten bevis?


CrazyDog

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

På vei hjem fra jobb igår, fikk jeg plutselig lyst til å kjøre litt fort. Endte med at jeg kjørte i 140-160 km/t i 60 sonen. Hver gang det var en bil foran, kjørte jeg et par meter bak den og tutet og blinket med fjernlysene inntil den slapp meg fram (morsomt med automatisk varsling når bilen foran er nær). Deretter var det 140 igjen... Dette må jeg ha gjort med 6-7 biler før jeg fant ut at bilen foran meg var en sivil politibil. Den flyttet seg riktignok da jeg tutet og blinket, men rett etter at jeg hadde kjørt forbi, slå den på blålysene og signaliserte at jeg skulle stoppe.

 

Jeg oppførte meg meget korrekt og høflig ovenfor betjentene. Jeg fortalte dem at jeg satte pris på at de gjorde jobben sin, og takket dem for å ha stoppet meg før jeg gjorde noe dumt. De følte nok at jeg angret og sa at jeg burde legge an til en mindre aggressiv kjørestil. De sa at de ikke skulle gi meg bot, men at de skulle registrere meg, slik at dersom jeg neste gang ble tatt for slik kjøring, skulle jeg få en strengere reaksjon. Jeg var da veldig glad for å ha sluppet å betale en kjempebot, og takket og bukket og kjørte rolig fra dem uten å stille spørsmål.

 

Det jeg nå lurer på er, kan de virkelig registrere meg får noe sånt uten at jeg får en mulighet til å vuredere evt. bevismateriale mot meg? Jeg tror disse var på et annet oppdrag, men bare måtte stoppe en sjåfør som meg. De har ingen fartsmåling, bilder el.l. Hva kan de ha registrert om meg?

 

Jeg er forresten klar over at min kjørestil igår ikke var akseptabel, men høyst klanderverdig, men dette er ikke noe jeg gjør hver dag. Jeg vil helst ikke at noen skal dømme meg for den, men kun belyse hva og hvor de tror jeg kan være registrert, og evt. om jeg har en klagemulighet. Eller bløffet de med meg??

Endret av CrazyDog
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, de har lov til å notere at du har blitt stoppet for kjøring. Eneste de trenger å gjøre er å informere deg om at du blir notert. Hadde du ikke godkjent dette eller boten (som ville vært alternativet) så hadde dette jo gått til en høring hvor bevisene ville vært nødvendig.

 

Men så lenge det er to i bilen, kan de gi ut bøter for tydelige overtredelser..

 

 

Kan nevne at det er erfaringen min, ikke noe fakta jeg VET! :p

Lenke til kommentar
Du har garantert blitt notert ned i politiloggen, men ikke noe mer enn det.

 

Det har du nok ja, men ikke noe som er "farlig" siden notatet ikke dukker opp neste gang regnr. ditt blir sjekka :)

 

Det kommer jo an på hvordan de har lagt det inn i politiloggen det. Om de har lagt inn med regnr så er dette fullt søkbart og vil dukke opp ved senere søk.

Lenke til kommentar
Du har garantert blitt notert ned i politiloggen, men ikke noe mer enn det.

 

Det har du nok ja, men ikke noe som er "farlig" siden notatet ikke dukker opp neste gang regnr. ditt blir sjekka :)

 

 

Det som står over stemmer ikke, du har nå blitt registert i politiloggen. Hver gang man søker opp bilen, så vil man få opp informasjon om at du har blitt stoppet og kontrollert tidligere. Om du selger bilen vil dette fortsatt stå registrert.

 

Det vil også komme inn i loggen på deg som mannsperson, om at du har blitt stoppet og kontrollert pga utvettig kjøring.

 

Dette kan ikke brukes mot deg i retten, men neste gang du kjører gris så vil ikke alltid politi-personene være like hyggelige.

 

Jeg personlig fikk en PO oppføring når jeg stod parkert på tryvann og så på folk som lå bredt på snøen. Ingen beviser om at jeg hadde kjørt bilen, eller gjort annet enn å stå parkert der oppe.

 

Da kom det noe slik som "bilen regnr xxxxxx med fører xxxxx xxxxxx har vært observert og kontrollert på tryvann etter en melding om ordensforstyrrelse i området"

 

Det er ikke farlig å komme i dette registeret, men har du mange oppføringer er terskelen for å slippe unna mindre.

Lenke til kommentar

Seriøst?

Nabo´n her er snut, å som han sa: Blir det notert i loggen er det glemt nesten med en gang,

den er der bare så de som kommer på jobb etterpå skal kunne ha oversikt omd et er noe skal skal ha oppfølging..

Det du snakker om her er vel et såkalt advarselsregister, noe det norske politiet ikke har så vidt jeg vet..

 

Edit: Men ja, det er sånn det blir notert i loggen, men ikke nødvendigvis med navn og regnr. med mindre de har mistenker om at bilen/personen kan knyttes til det som har skjedd..

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar
Rart de var så snille mot deg :p

 

Hjelper å ha en "snill" bil (Svart Passat CC). Dessuten hjelper også korrekt og høflig opptreden. Hadde nok vært verre hvis jeg var mørk og kjørte en knall gul BMW.

 

det der burde du ha mistet lappen for i flere år, så skjerp deg :D

 

Ikke hver dag jeg kjører slik...

Lenke til kommentar
Det jeg nå lurer på er, kan de virkelig registrere meg får noe sånt uten at jeg får en mulighet til å vuredere evt. bevismateriale mot meg?

 

Tute og bruke lyshorn for å tvinge seg forbi en sivil politibil som sannsynligvis kjørte omtrent i fartsgrensen... "tatt på fersk gjerning" er vel korrekt beskrivelse av bevismaterialet i en slik sak...

 

Men det er jo klart ønsker du å få vurdert bevismaterialet formelt er det jo bare å anmelde saken selv og se om saken blir henlagt som intet straffbart forhold.

Lenke til kommentar
det der burde du ha mistet lappen for i flere år, så skjerp deg :D

 

Ikke hver dag jeg kjører slik...

Så du mener at siden du ikke kjører i 140-160 km/t i 60-sonen og oppfører deg som en idiot hver gang du får en bil foran deg hver dag (bare sånn av og til, kanskje?) så fortjener du ikke å miste lappen? Okay... :thumbup:

Lenke til kommentar

Hadde dere lyttet litt mer til politiradio, så ville dere fått svaret.

Trådstarter har blitt registrert ja. Og når en patrulje kaller opp sentralen og spør om agent for kjennemerke/personnummer, så vil denne hendelsen bli oppgitt. Dette skjer og om det er mange år siden man ble registert.

Jeg syntes at trådstarter hadde ganske flaks i denne saken. Men ville denne registeringen hatt noen betydning om noen av de andre billistene hadde anmeldt trådstarer for hans kjøring?

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Heisann!

 

På vei hjem fra jobb igår, fikk jeg plutselig lyst til å kjøre litt fort. Endte med at jeg kjørte i 140-160 km/t i 60 sonen. Hver gang det var en bil foran, kjørte jeg et par meter bak den og tutet og blinket med fjernlysene inntil den slapp meg fram (morsomt med automatisk varsling når bilen foran er nær). Deretter var det 140 igjen... Dette må jeg ha gjort med 6-7 biler før jeg fant ut at bilen foran meg var en sivil politibil. Den flyttet seg riktignok da jeg tutet og blinket, men rett etter at jeg hadde kjørt forbi, slå den på blålysene og signaliserte at jeg skulle stoppe.

 

Jeg oppførte meg meget korrekt og høflig ovenfor betjentene. Jeg fortalte dem at jeg satte pris på at de gjorde jobben sin, og takket dem for å ha stoppet meg før jeg gjorde noe dumt. De følte nok at jeg angret og sa at jeg burde legge an til en mindre aggressiv kjørestil. De sa at de ikke skulle gi meg bot, men at de skulle registrere meg, slik at dersom jeg neste gang ble tatt for slik kjøring, skulle jeg få en strengere reaksjon. Jeg var da veldig glad for å ha sluppet å betale en kjempebot, og takket og bukket og kjørte rolig fra dem uten å stille spørsmål.

 

Det jeg nå lurer på er, kan de virkelig registrere meg får noe sånt uten at jeg får en mulighet til å vuredere evt. bevismateriale mot meg? Jeg tror disse var på et annet oppdrag, men bare måtte stoppe en sjåfør som meg. De har ingen fartsmåling, bilder el.l. Hva kan de ha registrert om meg?

 

Jeg er forresten klar over at min kjørestil igår ikke var akseptabel, men høyst klanderverdig, men dette er ikke noe jeg gjør hver dag. Jeg vil helst ikke at noen skal dømme meg for den, men kun belyse hva og hvor de tror jeg kan være registrert, og evt. om jeg har en klagemulighet. Eller bløffet de med meg??

 

IDIOT! hadde du kommet bak meg hadde jeg tatt skiltnummeret ditt, tatt bilde av deg, bråbremsa så du hadde kjørt i ræva på meg og annmeldt deg for idiot kjøring i sinnsyk fart. skulle ha sørga for at du hadde mista førerett til motorkjøretøy for resten av livet. er bare idioter som kjører slik i 160 km/h i 60 sonen og blinker med lysene og tuter.

 

synes det var synd du ikke fikk en bot eller mista lappen i noen år.

 

du kom nokk i et register hos dem ja.

 

:p

Endret av hahaa
Lenke til kommentar
IDIOT! hadde du kommet bak meg hadde jeg tatt skiltnummeret ditt, tatt bilde av deg, bråbremsa så du hadde kjørt i ræva på meg og annmeldt deg for idiot kjøring i sinnsyk fart. skulle ha sørga for at du hadde mista førerett til motorkjøretøy for resten av livet. er bare idioter som kjører slik i 160 i 60 sonen og blinker med lysene og tuter.

 

håper så indelig du blir tatt for idiot kjøring og får deg en kraftig bot.

 

Lykketil ;)

Vet ikke hvem som skal rope "idiot" høyest her, hadde du bråbremset i en slik situasjon er sjansen stor for at du ikke hadde overlevd.

 

Det hjelper også lite å ta et skiltnummer uten å ha vitner eller beviser for råkjøring. Tro meg, jeg har forsøkt å anmelde råkjøring i gata her tidligere. Resultat: "Saken henlagt i henhold til bevisets stilling." Synd, men sant.

 

Jeg forsvarer for all del ikke råkjøringen i første post, den er helt hinsides idiotisk. Trådstarter virker å være klar over dette, takk og pris. Jeg håper at han har lært og aldri gjør dette igjen.

Lenke til kommentar
[...] Jeg håper at han har lært og aldri gjør dette igjen.

 

Det får vi da virkelig håpe. Desverre er nok trådstarter en 19 år gammel ekstremt erfaren verdensmester.... Stemmer den antakelsen vil han fortsette å kjøre som en idiot til enten:

A) Han blir 4-5-6 år eldre og litt mer fornuftig

eller

B) Han plasserer bilen sin i grillen på en lastebil/ i baksetet til en barnefamilie/ rett i fjellveggen, og ender opp med å bli sopt opp i en plastsekk og levert likhuset....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...