Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bot for sniking på buss?


123321123321

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Samme om det ikke er ditt kort. Sniker du med et kort som ikke er ditt får du også bot.

Du misforstår meg. Jeg mener hvordan kan de gi eieren av måndeskortet bot hvis de ikke har bevis for at det var nettopp eieren som prøvde å snike på bussen?

Fordi det er hans kort og hans ansvar. Hvem som står med kortet i handa er likegyldig med mindre det er prat om at personen med kortet i handa har erveret seg det på ulovlig vis. Da skal saken anmeldes og melding sendes til Ruter så kortet blir ugyldiggjort.

 

jeg oppfatter det slik at begge to ble true med bot , selv om det var bare den ene av dem som faktisk prøvde å lure sjåføren

Pga. i det øyeblikket han gav kortet til kompisen og kompisen viste det ble kortet ugyldig, ergo ingen av de hadde gyldig billett.

 

Månedskort med bilde? Hvor får man tak i det?

Trafikanten, store klokketårnet på Jernbanetorget. Anbefales hvis man er distrè! Gjør ingenting om du glemmer kortet hvis du blir tatt i kontroll, da sjekkes det om du har abonement og du slipper uten gebyr :)

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

er det ikke er poeng i hvem av dem som brukte kortet først.

je trodde ikke det gikk an å trekke en bussbillett tilbake.

d.v.s. at føste man hadde betal når korte ble ugyldig gjort.

 

angående deljene så kunne kompisen like god ha plukke opp kortet og misbrukt det uten at eieren var klar over det først.skal da eieren da lide.

 

nå er det også litt vanskelig å diskutere her siden man ikke kjenner hendelsens forløpet fult ut

Lenke til kommentar
angående deljene så kunne kompisen like god ha plukke opp kortet og misbrukt det uten at eieren var klar over det først.skal da eieren da lide.

I et slikt tilfelle blir kortet inndratt og personen som viser kortet ilagt gebyr. Gjentar dette seg med eier vil kundeforholdet oppheves.

Lenke til kommentar

Godt å se at det er noen som ser forskjell på bot og gebyr. En bot er en straff gitt i medhold av et lovbrudd, mens et gebyr og inndragning av busskortet er administrative forføyninger selskapet foretar seg da det foreligger avtalebrudd.

Så lenge det er snakk om tilleggsgebyr og inndragelse av busskort uten at politiet har vært inne i bildet blir det, slik jeg ser det, søkt å dra inn straffelovsbestemmelser.

Lenke til kommentar

for presisere det slik jeg ser det :

 

en bot er også et gebyr . da poenget er en straff så kaller man det også for et straffegebyr.

det kan hende at det kalles for bot for å bote for den skaden som kan oppstå.

( ikke de at de kan oppstå noen skade om man feilparker )

 

et gebyr er til for å ta betaling for en ekstra tjeneste - f.eks når en ekstra kostnad oppstår

 

nå forstår jeg ikke hvor det skal være behov for gebyr ved inndragning av ett busskort.

Lenke til kommentar
Hei.

 

Det har seg sånn at jeg og en kompis skulle gå på bussen og oppdaget at kun en av oss hadde busskort med seg. Vi hadde ikke noe cash, så han gikk først, ga kortet bak til meg og jeg prøvde å gå på med samme kort. Sjåføren så selvfølgelig dette, tok kortet og sa vi måtte gå av bussen. Veldig idiotisk av oss, selvom vi hadde drukket. Det jeg da lurer på er om vi får noe bot for dette? Eller hva skjer med kortet nå?

 

Takk for svar.

Jeg og en kammerat gjorde det samme vi måtte betale og buss sjoføren tokk kortet. Vi måtte hente kortet på buss stasjonen (dette skjedde i Tønsberg så vi måtte hente det på VKT). Der sa de at hvis det skjedde en gang til tokk de kortet (har ikke prøvd mer)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...