Gå til innhold

Oktoberfest 2009 - Trondster - EF 100/2.8 Macro


Anbefalte innlegg

Etter en stresset dag - feilsøking, lage workaround, finne ut at den eksterne komponenten by design ikke fungerer med .Net 2.0, installere og teste, så var det deilig å komme hjem og bli møtt med en aldeles nydelig rose, som jeg bare måtte forevige... :)

 

 

7. Oktober - Å bli roset

post-71211-1254947878_thumb.jpg

ISO 100, f/4, 1.6s

 

 

 

(Vel, for øyet mitt var det masser av duse detaljer i bakgrunnen da jeg tok bildet, men når man må undereksponere ett stopp i kameraet, og dempe enda et halvt stopp i etterbehandlingen, alt for å ikke brenne ut de dype rødtonene, så var det ikke så mye bakgrunn igjen. Blacks på 0, i alle fall. ;))

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pluss i margen for en skikkelig måne mot skikkelig himmel. Overflatestrukturer synes bra (om enn ikke i klasse med Schmidt-Cassegrain'en som Aetius nettopp har skaffet seg).

 

Kronbladet i rosen var jo rene kosen, slettes ikke borte tegnet mot det sorte, og de grønne blader stillet opp på rader, forsvinner ned mot bunnen og det var det i grunnen.

Lenke til kommentar

Takker igjen for koselige kommentarer! :)

Hmm - å trekke ned exposure i RAW fikk jeg prøvd meg på igjen i dag - syntes på vei hjem fra handletur at det var ganske fint lys, hvorpå jeg hører fra konen "Hmm - er det ikke fint lys akkurat nå - du kan jo ta med kameraet og så går vi en tur!".. Fine konen! :D

 

Som sagt hverken utsikt eller horisont heromkring, så man tager hva man haver - dette er over Utterslev Mose, som er rett ved kåken og har sinnsykt mye fugleliv. Måtte dra ned eksponeringen over et halvt stopp i kameraet og enda ett stopp i etterbehandlingen for å ikke brenne ut fargene (for mye). Så glad, så glad jeg har gått helt over til RAW.. :)

 

8. Oktober - Mosekos

post-71211-1255034224_thumb.jpg

ISO 100, f/8, 1/25s

 

 

Og - k.n.b - skulle gjerne svart med et dikt, men det er ikke kaldt nok - for tidlig på høsten til at det rimer her nede i "syden", vet du.. ;)

Lenke til kommentar
Og - k.n.b - skulle gjerne svart med et dikt, men det er ikke kaldt nok - for tidlig på høsten til at det rimer her nede i "syden", vet du.. ;)
He, he.

Dagens var en skikkelig ildebrann. Rene fyrverkeriet. Det eneste jeg kan finne på å trekke for her er litt for opprørt vann i forgrunnen.

Lenke til kommentar

Opptatt dag i går - svigers på besøk i helgen. Var en tur ute i hagen i dag, men hagen var like daff som meg. Endte opp med å luke litt i steden for å ta særlig med bilder. Ikke så mange blomster der lenger, men jeg tok denne høstrosen. Våt, kald og på tampen mot vinter.

 

10. Oktober - Sommeren er over

post-71211-1255208534_thumb.jpg

ISO 100, f/2.8, 1/125s

 

 

 

Hmm - skyter stadig mer på full åpning. Er jeg egentlig en DOF-junkie? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...