Gå til innhold

Overklokking Barton xp2500 /Nf7 v2.0


Anbefalte innlegg

har overklokket for første gang i mitt liv, og er ganske godt fornøyd med resultatet.

 

Det eneste jeg har gjort er å endre fsb fra standard 166 til 186 - og cpu kjører da på over 2ghz - temp kun et par grader høyere enn før overklokkingen (cpu - HK ligger på samme nivå). Pcmark økte med 15 % :-)

 

Er dette helt ok måte - jeg kan gjerne øke fsb litt mer, for jeg har forstått det slik at jeg må begynne og leke med volten dersom jeg skal øke multiplikatoren - har jeg misforstått?

 

Spm - så lenge tempen holder seg akseptabel, og pc er stabil - trenger jeg da gjøre noe annet enn å øke fsb? - (minnet er hele tiden 2x fsb, og twinmos'n skal kunne kjøre på 400)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ok overklokk da, men kan sikkert bedre!

Bare gå videre -> 1-2 mhz at gangen og  når du möter veggen... 1 eller 2 hakk ned. Om du tör! Egen risk

 

skal han bruke en uke da eller?

hehe

 

du KAN jo setten rett opp til 200 å gå ned til 9 på multip.er tempen go gå opp til 9,5 -10 etter det så kan du gjøre som du vil...

Lenke til kommentar

Det har forresten kommet ny BIOS til NF7-S v2.0 nå. :)

 

BIOS ID: 1.2

*Changed SSID of NF7 to "1C02".

*Changed default setting of "Floppy A" to "1.44M, 3.5in." after fail- save default loaded.

*Revised PR Rating for 400FSB Barton 3000+ and 3200+.

*Once update this BIOS revision 12, backward flash to 11 and 10 is impossible.

*Added auto-detecting function of "Dual Channel DDR". The DDR modules should be installed in DIMM-3 and DIMM-2.

*Fixed system instability issue when a PCI card installed in PCI-4 and in Windows 2000 environment.

*BIOS Compile Date: 4/10/2003.

Lenke til kommentar

Er nå på fsb 192..Ser bra ut foreløpig - cpu 2112 mhz - Dette er morro, hvorfor har jeg ikke gjort slikt før :D

 

Tempen økte ikke noe særlig (0,5 grad) på økning fra fsb 186 til 192.

Er det så at jeg ikke trenger rote med volten så lenge pc'n er stabil?

Har jo også sånn 4 pkt strømkontakt på strømforsyningen - er det en god ide og plugge den også inn i HK? Spør kanskje dumt, men det er første gang jeg overklokker så jeg vil prøve og unngå og brenne mitt nybygde vidunder den første uka :-)

Lenke til kommentar

Sett inn P4-kontakta og du - den gir deg ekstra power hvis du skulle trenge det til overklokking.

 

Og du trenger slett ikke sette opp spenninga dersom maskina er helt stabil nei, det er jo bare en fordel å holde den lav. :)

 

Med nyeste BIOS får du også beskjed om å sette minnebrikkene i DIMM 2 og 3 - da får du automatisk DUAL DDR (ja, jeg vet det er liten teoretisk effekt, men det er jo greit å utnytte den funksjonen når man har den).

Lenke til kommentar

Spm1: Hvordan åpner man XP2500+ (Barton) er d sånn grop i L1 som på tidligere T-Bred !?

Har lest noe om L3 som må stenges osv.

 

Spm2: Jeg har 3200 DDR, denne er jo vanlig 200bus x2 så den er det vil ingen fare om jeg klokker opp !?

 

Spm3: klokkes alt av HD'er, pci slots osv når jeg øker fsb'en !?

(Det avhenger gjerne av hvilket hk man har tenker jeg !?)

 

Jeg spør kanskje litt dumt :oops: , men kjipt å svi maskin samme dagen som jeg har fått den.

Har ikke noe erfaring med de nye amd'ene, bare tilbake til T-Bird.

 

Håper gjerne på svar, har spurt flere ganger uten svar. :cry:

Lenke til kommentar
Spm1: Hvordan åpner man XP2500+ (Barton) er d sånn grop i L1 som på tidligere T-Bred !?

Har lest noe om L3 som må stenges osv.

 

-sånn jeg har skjøndt det er vel barton ferdig opplåst men

 

Spm2: Jeg har 3200 DDR, denne er jo vanlig 200bus x2 så den er det vil ingen fare om jeg klokker opp !?

 

-tviler på det ja.. men ved fsb på 220-240 må du nok ty til ram-volten ja..

 

Spm3: klokkes alt av HD'er, pci slots osv når jeg øker fsb'en !?

(Det avhenger gjerne av hvilket hk man har tenker jeg !?)

 

hvis du ikke har agppci lås på hk så klokkes alt ja.. men jeg trur de greiene er oppskrytt jeg.. klokka som bare fa*n med 180 fsb på det gamle amd 761 chipset kortet mitt fra epox, og det var bare beregnet på 133 i fsb.. so, you do the math.. hadde vel ca 40-42mhz på pci, og 80-84mhz på agp- no prob det..

 

Jeg spør kanskje litt dumt :oops: , men kjipt å svi maskin samme dagen som jeg har fått den.

Har ikke noe erfaring med de nye amd'ene, bare tilbake til T-Bird.

 

-bare å spørre.. som du roper i skogen får du svar.. :o

 

Håper gjerne på svar, har spurt flere ganger uten svar. :cry:

Lenke til kommentar

For å si det sånn, jeg har ikke åpnet noe som helst på min Barton - jeg bare puttet den inn i HK. Tror nf kortet "åpner" cpu'en selv. Jeg er bare amatørklokker, så slik med blyantstreker og andre fysiske inngrep får noen andre forklare hvis det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Bruk superpi eller pifast noen timer, da får du belasta cpu'n bedre, ser da om systemet er stabilt.

 

Eller Prime eller sisoft sandra burn in wizzard....

 

Prime95 tester cpu'en din meget hardt ja. Tempen øker nok litt da ja :wink:

 

btw, sånn generelt, hvor bør man trinnvis øke fsb og mp?

Lenke til kommentar

Jeg har nå startet klokkingen min...

Var litt ivrig og satt multipliern til 12 og 180 fsb,

dette likte den aldeles ikke...

2 dager etter jeg hadde fått min barton 2500+ sank den 400kr i pris, surt ? joa.

 

spm1: Hvor mye kan jeg stille Vcore før maskinen ryker? (1.67 var standard når jeg fikk den.)

 

spm2: har lest litt om stepping og alt det der, og satt i spenning når cpu'en kom. Åpnet opp og så at det var originalt en 2400 (24 var tall 5 & 6 bakerst fra) er dette negativt eller positivt ?

 

Jeg roper i skogen og håper på svar :D

Lenke til kommentar
Jeg har nå startet klokkingen min...

Var litt ivrig og satt multipliern til 12 og 180 fsb,

dette likte den aldeles ikke...  

2 dager etter jeg hadde fått min barton 2500+ sank den 400kr i pris, surt ? joa.

 

spm1: Hvor mye kan jeg stille Vcore før maskinen ryker? (1.67 var standard når jeg fikk den.)

 

spm2: har lest litt om stepping og alt det der, og satt i spenning når cpu'en kom. Åpnet opp og så at det var originalt en 2400 (24 var tall 5 & 6 bakerst fra) er dette negativt eller positivt ?

 

Jeg roper i skogen og håper på svar  :D

Maskinen ryker vel ikke, men CPU-temp. blir MYE høyere.

Du kan svi den hvis du f.eks har en VapoChill og setter VCore opp til d ikke går mer og lar den stå et par dgr.. mn d r ikke nødvendig å øke VCore m. mer enn 0.05 v i de fleste tilfeller. (Da er det oftest ting som RAM og HK som stopper for videre overklokking. :cry: )

Lenke til kommentar

hvor høyt har folk her klokket barton xp2500+ på abit nf7-s egentlig?

med luftkjøling/vann.

jeg har luftkjøling og ligger på stabile 60 grader ved 100% load etter en 15-16 timer, kjører 210X10.5 på 1.75 vcore / 2.8v på ram

er det trygt å kjøre på mer volt? eventuelt hvor mye?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...