Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Økonomiske problemer, livet ser ille ut! Noen råd?


Anbefalte innlegg

Hvordan mobil ab. har du? Her kan du spare mye, hvis du f.eks bytter til Tele 2 Sheriff, for å deretter signe deg opp her, får du 230 kr i månden uten å betale en dritt! Har selv hatt 150 kr totalt i regning for alle de siste 6 måndene tilsammen, og da har jeg vært i 3 utland innen perioden der prisene er enn del høyere.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

15 000 kr i mnden og bor hjemme? At det går an altså, dårlig økonomisk planlegging til de grader!

 

500kr i mobil burde du kunne få ned mye. Iallfall under 200kr.

600kr i datalån? Datalån er vel det som på godt norsk heter forbrukslån.

500kr i internett er bare sløsing. Betaler 350kr/mnd her og det er mer enn kjapt nok til normalt bruk.

1677kr i billån høres for meg mye ut. Dessuten ser ikke bilen din spesielt billig ut i drift heller, hvilken bil er det?

 

 

1800kr i forsikring vært kvartal er mye. Min bestefar betaler 4500kr året fullkasko på sin Ford Focus 2006. Dette er en betydelig dyrere bil!

 

Jeg sjekket Gjensidige for hva de skulle ha for å forsikre en Mitsubishi Galant 96' på min mor med NiTO-rabatt:

266kr/mnd med kun ansvar, 20 000km. Bilen din er neppe verd noe særlig, så bare tull og ha mer enn ansvar.

 

Slik burde det sett ut hos deg pr. mnd, og jeg tror du kommer til å få dette til hvis du skjerper deg:

Bilforsikring 250kr/mnd <- Ring rundt å finn ut hvor det er billigst, ta kun ansvar.

Internett 500k/mnd <- Denne skal ned til 350kr/mnd etter oppsigelsestiden er gått ut

Telefoni 150kr/mnd <- Sjekk telepriser.no

Datalån 0kr/mnd <- Dette bør du betale tilbake fort som fy. Hvor mye har du igjen?

Bensin 1500kr/mnd <- (21dager*6mil/dagen*0,7l/mil*12kr/l ~ 1100kr/mnd. Da har du 400kr til å kjøre hvor du vil på fritiden. Du blir dessverre nødt til å spare ned på bilutgiftene til du kommer deg skikkelig på beina.

 

Og når det kommer til verkstedutgiftene. Sikker på at du ikke får til å gjøre noe av det selv? Mye av dette er svært enkelt, og med tanke på at verkstedet tar 1000kr/t er det _mye_ å hente der. Om du får til det så koster normalt en service 4000-6000kr året. La oss også si at du må ha deler til bilen for 1500kr/året. Da havner vi på 5500-7500kr/året i vedlikehold. Så da sier vi:

Vedlikehold bil 460-625kr/mnd

 

Da har du en sum på: 250+500+150+1500+625= 3025kr/mnd.

 

Regn ut selv hvor mye du trenger til regninger gjennomsnittlig hver måned og sett av disse pengene på en egen konto. Ikke ta regningene som de kommer, f.eks. sett av 250kr/mnd til forsikring selvom det betales 750kr kvartalsvis. Fordel om du har en liten buffer på regningskontoen også.

 

Edit:

Og hvor er årsavgiften på bilen? Setter du ikke av penger til den? ikke la den komme som en like stor overraskelse som resten av regningene tydeligvis gjør.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

La meg nå bare starte med å si det rett ut; det er ikke synd på deg. For du har er relativt "klarbar" innkomst.

 

Men jeg synes det lukter litt "dårlig oversikt" hos deg.. og DET er fyfy.. Der kan du skape deg problemer ved at du forskyver gjelda over på neste måned fordi du glemmer, og slik baller det seg på..

 

Første regel er planlegging planlegging og atter planlegging. Neste er å ikke skaffe seg mere lån fra dyre aktører. Mitt råd er som følger. (Alle bør følges)

 

1) Lag deg en SKIKKELIG såkalt flytdiagram eller skjema. Dette skal inneholde en rubikk for hver bidige eneste faste utgift du har i måneden. Utgifter som forsikring skal deles på 12 mnd og regnes med som en fast utgift. Disse rubikkene skal inneholde FORFALL, BELØP, KONTONUMMER, OG TERMINER

 

2) Har du kredittkort? KLIPP DEM OVER -- NÅ!!

 

3) Selg selg selg, til 1,2 og 3 måned har gått, og alle utgifter er betalt. Som motivasjon kan være at du skal skaffe deg noe enda bedre når du får pengene på stell. Men uten å låne.

 

4) Spar. Spesielt når du IKKE har råd. Kan du sette av 500 kr? Flott? Ikke? Sett av kr 50,- Ikke det heller? Sett av 25 kr. Eller dropp den romantiske kjøreturen til gokk med dama, og sett inn de 500 kr det kosta å fylle tanken inn på sparekontoen.

 

5) Innse situasjonen du er i. Det blir bare verre.

 

Regel nr 1 er dødsviktig. Oversikt er alfa omega!! Roter du her, så kommer du til å få store problemer.

Lenke til kommentar

Eg er ikke enig i å selge småting for å komme seg ovenpå økonomisk, med mindre det er skikkelig krise. Bil, hus, hytte, campingvogn, båt, diamantring osv osv kan fint selges for å komme ovenpå igjen. Men småting som mobil, kamera, møbler(standard møbler), sykler, anlegg og TV har såpass stort verdifall at det er rimelig bortkastet(nå snakker eg om ting man allikevel har, og ikke direkte hadde planer om å bytte ut med det første). Ting som man ikke trenger og ikke kjøper senere igjen selges naturligvis.

Lenke til kommentar

Det gjev heller ikkje noko langsiktig plan, så eg er enig i at å selge ting ikkje er noko poeng i. Så lenge ein ikkje kan heve inntektene må utgiftene kuttes ned på eit eller anna vis. Med 15 000 utbetalt og ingen husleige å betale bør det ikkje være noko problem å finne ein plass å kutte.

Lenke til kommentar

Så klart det er en mening med å selge ting. Her er det snakk om å komme seg på rett sport snarest mulig. Og da skal ikke regninger overføres til neste måned. De skal betales der og da.

 

Selvsagt selger man ikke buksene man går i. Men det er forbløffende hva man kan klare seg uten en liten stund.

 

Å bare kutte hjelper pent lite hvis man er kommet skjevt ut. Da er regningene ikke bare månedens, men også forrige måneds, og måneden deretter.

 

Sunn økonomi er å sette tæringen etter næringen.

Lenke til kommentar

Det kommer litt an på hvor alvorlig det er. Man har kortvarige økonomiske problemer, og man har langvarige. Uavhengig av hvilken det er snakk om her, så tror eg vi alle er enige i at det mangler økonomisk planlegging i fra a til å i dette tilfelle.

 

Dersom man for ett år siden kjøpte en TV til 10k, så får man hvertfall ikke mer enn 4-5k for den i dag, spesielt ikke om man må selge raskt pga problemer. 4-5k er en dråpe i havet, spesielt når det er mangel på planlegging og man vil i løpet av kort tid kjøpe seg en ny TV, ofte til mer enn hva man hadde tenkt. Resultatet kan være at man havner på samme sted igjen, eller enda verre. Så om det er snakk om en uventet utgift på 5k, og man er sikker på at man klarer å få betalt den bare den blir utsatt litt, eller fordelt over lenger tid, så er dette det absolutt gunstigste. Alternativet for en så liten sum vil være å låne av familie(om man har) eller venner(om man har muligheten).

 

Største problemet til trådstarter akkurat nå, slik eg forstår det, er utgiftene til bilen. Selv om dette ikke er årsaken til problemene så er det dette som merkes akkurat nå, og da spesielt verkstedutgifter og bensin. Her må man bare kraftig vurdere om reparasjonene er nødvendige og om man kan ta seg fri i fra jobb(ferie til gode?).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...