Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Økonomiske problemer, livet ser ille ut! Noen råd?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Sitter hær i kveld og må bare dele dette med noen. Har snakket med dama på telefonen. Tror ikke ting kan bli bra noen gang. Problemene bare drøsser på. Sett dere inn i min sitvasjon. Og fortell meg noe jeg trenger og høre. Tror ikke jeg kommer lengre ned en dette. Jeg bor hjemme, har dama. Og dette er sitvsjonen.

 

oppsumering!

 

Penger

 

Jeg har en inntekt på ca 15 000kr vær 4-uke.

 

utgjifter er som regel.

 

1600 bil lån

500 mobil

500 internett

2500 bensin

600 Data lån

 

5700kr

 

Men mer som kommer

 

Forsikring

mat

andre regninger . bil reprasjon osv..

 

Hadde igjen 1000kr denne månden. Men har ikke satt av nokk til bensin.

 

 

jobb/utdanning

 

Har hatt 2læling år som elektro tavle bygger. Det første åre skulle jeg ta opp samfunslære som privatist. Men bommet med noen dager på (påmelding) Fikk en forlenget lælingkontrakt. Skulle melle meg på nå! MEN var sikker på att påmeldingen var 1-15,oktober. Det er feil! Sitter da igjen uten eksamen. Og ingen fagbrev. Må snakke med skefen i morgen. Aner ikke om jeg fremdeles har jobb der da? Hva skjer da ? o kr?

 

 

Kjæreste

 

 

Dama mi har ikke hatt jobb på en stunn. Fikk en jobb nå 50%: Hun bor hjemme, det gjør jeg også. Har vært veldig mye hos henne. Men foreldra har ikke rå til det. Det har ikke vi heller. Hva gjør vi?

 

----------------------------

Bilen min trenger reprasjon

Trenger et sted og bo

Har jeg jobb? Eller mister jeg den

----------------------------

 

Sukk! :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Få orden på utdanninga di så fort som mogeleg. Om du bommer på påmeldinga to gonger vil eg påstå du ikkje har andre å skulde på enn deg sjølv. Om du bur heime og har 15 000 kroner utbetalt må det vel være mogeleg å halde ein grei økonomi? 2500 til drivstoff er mykje, må du bruke den ifm. jobb eller kan du kutte der? Billånet kan du fryse inntil vidare for å få litt meir å gå på inntil du får orden på økonomien. Kutt ut alle utgifter som ikkje er livsnødvendige, spar det du har til overs kvar månad så du kan bygge opp ein liten buffer.

 

Uansett må du få fingeren ut og gjere alt du kan for å få tatt eksamen. Snakk med arbeidsgivar, skule, kven som helst som kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Kjører ca 6mil vær dag til jobb. Bilen må jeg bruke. Siste 3-lønningene. Har gått mye til bilen. Bremse kaliper. Hjul lager. Nå er det forstillinge som skal stilles inn osv.

 

Privatist eksamen rekker jeg ikke, Som sakt var jeg helt sikker på att dette var oktokber. Ja kan skylle på meg selv!!

 

Mobilen er max 500kr. Internett har jeg binding på. 3000kr og bryte kontrakten der.

Bil lån. frysing ?

Lenke til kommentar

Noen steder er det vel mulig å få jobb uten fagbrev? Særlig hvis du forklarer situasjonen. I verste fall har du rett til arbeidsledighetstrygd fra NAV (i ett år tror jeg). Det er ikke ideelt å havne der som så ung, men da sulter du iallfall ikke ihjel, inntil fagbrevet er i boks.

 

Ville egentlig råde deg til å selge bilen, men du bruker sinnssykt mye bensin, så det er vel ikke mulig. 15000 kr i måneden er ganske mye penger. Det bør være mulig å få plass til husleie i de pengene.

Lenke til kommentar
Mobilen er max 500kr. Internett har jeg binding på. 3000kr og bryte kontrakten der.

Bil lån. frysing ?

 

500 kr på mobil er veldig mye i din situasjon. Burde halveres i hvert fall. Du kan sikkert stramme inn på mat og "luksus" også.

 

Ikke sulte deg eller leve på nudler, men ikke kjøpe så mye ekstra eller unødvendig dyr mat.

Lenke til kommentar
Noen steder er det vel mulig å få jobb uten fagbrev? Særlig hvis du forklarer situasjonen. I verste fall har du rett til arbeidsledighetstrygd fra NAV (i ett år tror jeg). Det er ikke ideelt å havne der som så ung, men da sulter du iallfall ikke ihjel, inntil fagbrevet er i boks.

 

Ville egentlig råde deg til å selge bilen, men du bruker sinnssykt mye bensin, så det er vel ikke mulig. 15000 kr i måneden er ganske mye penger. Det bør være mulig å få plass til husleie i de pengene.

 

 

Har 51 tusen igjen på bil låne. Bilen trenger jeg får og komme meg på jobb i det hele tatt.

 

Full oversikt over denne lønning

 

1677kr bil lån

478kr mobil

600kr data lån

3000kr bil værksted

2200kr bensin

2345kr mat hittil

1800kr forsikring

 

 

PS FIKK 4tusen mindre denne lønningen. Grunnen er det ble sent ut får mye i ferien!

Lenke til kommentar

Kan du liste opp alle utgiftene? Utan husleige (sidan du bur hos dine foreldre), forstår er ikkje korleis du kan bruke opp 15 000 kvar einaste månad. Forsikring er neppe meir enn 1000 kr. månaden. Mat går det sjølvsagt litt til, du kan kanskje vurdere billigare produkter.

 

Edit: Der kom den ja, kva bil har du, og er det kun den du betaler forsikring på? 1800 på forsikring, er det kvar månad eller 4 gonger i året elns.? Kan umogeleg gå 21 600 i forsikring på bil.

 

3000 til bilreparasjon skjer ikkje kvar månad, ei heller at du får 4000 mindre. Der har du plutseleg 7000 kroner ekstra så fort du får bilen i orden.

 

Er det komplett umogeleg å droppe bilen til jobb? Køyrer du rundt på jobber så du har verktøy og utstyr i bilen? Går det ikkje buss? Er det ikkje kollegaer du kan køyre saman med og i det minste halvere drivstoffutgiftene?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Det er utrlolig hvor mye man kan spare på mat. Hvordan er spisevanene dine? Spiser du mye ute på f. eks. resturang, kebab-sjapper, take-away, etc? Hvor mye spiser du om dagen? Hvor kjøper du maten din fra, og hva kjøper du vanligvis?

 

EDIT: Se om du kan få deg jobb i nærmiljøet slik at du kan spare på bil-bruken, evntuelt selge bilen og sykle isteden (hvis du får deg en jobb veldig nærme der du bor)

Endret av pululf
Lenke til kommentar
Det er utrlolig hvor mye man kan spare på mat. Hvordan er spisevanene dine? Spiser du mye ute på f. eks. resturang, kebab-sjapper, take-away, etc? Hvor mye spiser du om dagen? Hvor kjøper du maten din fra, og hva kjøper du vanligvis?

 

 

dama jobber på kiwi. Vi er meget flinke med first price osv..

 

 

Som regel går pengene helt greit. Men ikke de siste 3-4 lønningene.

 

Tror jeg må selge noe. Båt motor? båt. Gitar. Flat tv.... er en liten mulighet. MEN jobben da? =( Hva skal jeg si i morgen..

Lenke til kommentar

Bil forsikring kommer ikke vær månde. Bilen min er en Mitsubishi galant 2liter.. Bruker ikke mye bensin. Men slitedeler har ramlet fraværandre etter den paserte 200tusen km (98mod

 

Der jeg bor er det 2busser om dagen. Passer ikke inn etter jobb tiden. Ingen og sitte på med.

 

 

Noen go ide hva jeg sier til skjefen i mogen. ang eksamen jeg klarte og glemme riktig dato IGJEN

Endret av exsods
Lenke til kommentar

Datalånet ditt er dumt å ha nå, men du kan vel få en avtale om at du betaler mindre enn 600pr mnd for en periode fremover.

Lån og andre kan også gi deg utsettelse i korte perioder om man ber om dette.

Mat kan du spare mye på om du hittil i september har brukt nesten 2500, for det er ofte mer enn hva jeg bruker på hele mnd.

 

15000,- skal man klare å overleve, selv med bil, bare man er villig til å leve billig andre steder, og på meg virker maten som et sted det bør kunne hentes inn noe.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
MEN jobben da? =( Hva skal jeg si i morgen..

Forklar akkurat korleis situasjonen din er og høyr kva dei har å sei. Dersom du kan jobbe tilnærma like godt som ein fagmann kan bedrifta være interessert i å halde på deg. Om du ikkje får jobbe vidare, få deg ein ny jobb fort som svint, gjerne ein som ikkje krever så mykje bilbruk, fram til du får utdanninga på plass.

Lenke til kommentar
MEN jobben da? =( Hva skal jeg si i morgen..

Legg kortene på bordet, og vær litt ydmyk. Kanskje de da lar deg fortsette...

 

Siden du egentlig er på jakt etter leilighet kunne det vært en mulighet å leie en i nærheten av jobben el. byen, det ville også skåret kraftig ned på bensinbruken.

Endret av Frankline
Lenke til kommentar
Har 51 tusen igjen på bil låne. Bilen trenger jeg får og komme meg på jobb i det hele tatt.

 

Full oversikt over denne lønning

 

1677kr bil lån

478kr mobil

600kr data lån

3000kr bil værksted

2200kr bensin

2345kr mat hittil

1800kr forsikring

 

 

PS FIKK 4tusen mindre denne lønningen. Grunnen er det ble sent ut får mye i ferien!

 

Jeg er helt grønn på bilkostnader, men er det bare nødvendig kjøring som inngår i de 2200 kr?

 

Hvis du får 4000 kr mer neste måned og i tillegg får spart inn på det som er foreslått, hvordan vil det se ut da? Ca sum på bilrep?

 

500 kr på internett og 600 kr på datalån høres veldig unødvendig ut, men det er ikke så lett å omgjøre.

Lenke til kommentar
Siden du egentlig er på jakt etter leilighet kunne det vært en mulighet å leie en i nærheten av jobben el. byen, det ville også skåret kraftig ned på bensinbruken.

Trodde heller ikke det var noen som betalte forsikring hver bidige måned.

Hjelper lite dersom det går 3-4000 meir i månaden på husleige. I tillegg kjem møbler, straum osv. Så lenge du ikkje har fast jobb og sikker inntekt bør du ikkje vurdere å skaffe deg leilighet.

Lenke til kommentar
MEN jobben da? =( Hva skal jeg si i morgen..

Legg kortene på bordet, og vær litt ydmyk. Kanskje de da lar deg fortsette...

 

Siden du egentlig er på jakt etter leilighet kunne det vært en mulighet å leie en i nærheten av jobben el. byen, det ville også skåret kraftig ned på bensinbruken.

 

 

 

Har ikke bil forsikring vær månde. Kommer 3stykker i åre på 1800kr ca. Den står da på min mor. Skulle jeg hatt bilen på meg, Og lån garanti i bilen måtte jeg hatt full kasko. Ca 14000kr i åre får meg og forsikre.

Lenke til kommentar

Har ting som data lån osv som jeg ikke skulle hatt men kommer ikke unna det nå

 

Neste lønning

 

timer og ekstra innarbeidet ca 16-17 000kr

så kommer regninger

 

1600lån

600data

500mobil

600 internett

2500kr bensin ( på jobb butikken som er 10min unna. osv )

mat 3500kr 2-persjoner

 

NORMAL lønning. siste lønn hadde jeg flere bil deler osv..... pusset opp båt i sommer som jeg alderig skulle gjort eller brukt penger på.

Lenke til kommentar
Har ting som data lån osv som jeg ikke skulle hatt men kommer ikke unna det nå

 

Neste lønning

 

timer og ekstra innarbeidet ca 16-17 000kr

så kommer regninger

 

1600lån

600data

500mobil

600 internett

2500kr bensin ( på jobb butikken som er 10min unna. osv )

mat 3500kr 2-persjoner

 

NORMAL lønning. siste lønn hadde jeg flere bil deler osv..... pusset opp båt i sommer som jeg alderig skulle gjort eller brukt penger på.

 

Mat for to personer? Det er ikke en del av regnestykket, hun må da isåfall bidra med sin deltidsinntekt.

 

Mobiltelefon er jeg skråsikker på at du kan halvere hvis det ikke er noen binding og gebyrer som du betaler for.

 

Da trenger du ikke føre opp 500 kr på mobil.

Endret av Kloever
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...