Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Økonomiske problemer, livet ser ille ut! Noen råd?


Anbefalte innlegg

Det som jeg tenker mest på er skjefen min. Kan komme med et forslag om hjelpearbider stilling. Men som sakt selv om jeg har vært læling er det ikke sikkert jeg får jobb.

 

Har ting som data lån osv som jeg ikke skulle hatt men kommer ikke unna det nå

 

Neste lønning

 

timer og ekstra innarbeidet ca 16-17 000kr

så kommer regninger

 

1600lån

600data

500mobil

600 internett

2500kr bensin ( på jobb butikken som er 10min unna. osv )

mat 3500kr 2-persjoner

 

NORMAL lønning. siste lønn hadde jeg flere bil deler osv..... pusset opp båt i sommer som jeg alderig skulle gjort eller brukt penger på.

 

Mat for to personer? Det er ikke en del av regnestykket, hun må da isåfall bidra med sin deltidsinntekt.

 

 

Hun har hjelpet litt. Hjelper stadig mer. Men hun har nettop startet i jobben.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Slik jeg ser det har du greit med penger i en overgangsfase til ny jobb om dama får lønninger fra Kiwi fremover også.

Du har 9 000 i utgifter og 16-17 000 utbetalt, så da har du jo en mnd ++ på å finne nytt arbeid om sjefen skulle mislike din glemsel.

 

 

Fremdeles bilen jeg ikke kan selle sitter da igjen med masse lån-

 

Bilen er på repp nå. Forstilligs kontroll og bytte 2 deler . 3000kr

 

Neste lønning trenger jeg nye dekk for ALLE mine dekk er slitet siden forstillingen var skjev.

 

Etter det er det ny front rute. Går på forsikring.. Ene bremse skiven er skev. Etter att kaliperen Hang.

 

Bilen drar ned MYE

 

EDIT; Pris anntydning på denne===)))

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1123320&st=0

Endret av exsods
Lenke til kommentar
Det som jeg tenker mest på er skjefen min. Kan komme med et forslag om hjelpearbider stilling. Men som sakt selv om jeg har vært læling er det ikke sikkert jeg får jobb.

 

Har ting som data lån osv som jeg ikke skulle hatt men kommer ikke unna det nå

 

Neste lønning

 

timer og ekstra innarbeidet ca 16-17 000kr

så kommer regninger

 

1600lån

600data

500mobil

600 internett

2500kr bensin ( på jobb butikken som er 10min unna. osv )

mat 3500kr 2-persjoner

 

NORMAL lønning. siste lønn hadde jeg flere bil deler osv..... pusset opp båt i sommer som jeg alderig skulle gjort eller brukt penger på.

 

Mat for to personer? Det er ikke en del av regnestykket, hun må da isåfall bidra med sin deltidsinntekt.

 

 

Hun har hjelpet litt. Hjelper stadig mer. Men hun har nettop startet i jobben.

 

Med halvannen stilling til sammen kan jeg ikke skjønne at det her skal være noe problem, og hvilken betydning har det at hun nettopp starta i jobben?

 

Hun får vel lønn hver måned, minimum, antar jeg. Det er heller ikke krise å måtte utsette noen av utgiftene til hun har fått lønn.

 

Kreditorer vil nok ha forståelse for det om du forklarer situasjonen, og du kan også bare la være å betale og heller betale purregebyr seinere.

Endret av Kloever
Lenke til kommentar
Jeg har en inntekt på ca 15 000kr vær 4-uke.

 

utgjifter er som regel.

 

1600 bil lån

500 mobil

500 internett

2500 bensin

600 Data lån

 

...

 

Hadde igjen 1000kr denne månden. Men har ikke satt av nokk til bensin.

Du bør nok se litt på hva pengene *egentlig* går til. Det er mange 'voksne' i full jobb som har igjen mindre etter at boliglån og andre faste utgifter er betalt enn det du har.

 

Hadde jeg sittet igjen med ca. 9000 i måneden (som du gjør) etter å ha betalt alle faste utgifter og resten av pengene bare kunne brukes til mat og moro hadde jeg vært overlykkelig. Og jeg har vært i jobb i 15+ år.

 

Jeg synes også (som flere andre her) at det er ganske godt gjort å bruke 15.000 i måneden hvis man bor gratis hjemme. Men jeg skjønner at bilen fort kan velte hele budsjettet - hva med å kjøpe en 'billig' bil og ha den et par år istedet?

Endret av Transponder79
Lenke til kommentar

Dette førte du ikke opp i sted over utgifter du hadde, og en mnd til på slitte dekk er jo en mulighet?

 

Du må jo legge prioriteringer, for har man dårlig råd kan man ikke leve som normalt uansett hvor lyst man har.

Noe må vike, og hva det blir må du finne ut, men nye dekk midt i mnd du kanskje mister jobb høres på meg ut som en dårlig plan.

Først finn ut om du har jobb og bolig, som må sies å ha første pri, og se hva man har igjen etter disse er i orden.

Lenke til kommentar
Kjøpe ny bil billig og håpe den holder. Nei takk. bilen min er helt ok. Bare vært mye nå. Har altig hatt penger, men det går fort vekk. Værtfall når ting baller seg opp

Kommer jo helt an på hva slags (og hvor dyr) bil du har nå så klart :) Men freser du rundt i en bil til 200.000 og klager på dårlig råd så virker jo det litt småteit for å si det mildt, for da kunne du både kvittet deg med bilgjeld (og månedlige utgifter), kjøpt en helt ok bil til 50k som varer et par år og alikevel sittet igjen med ganske mange titusener (skal du inn på leiemarkedet med madammen etterhvert så forsvinner jo som regel 3x månedsleie i depositum f.eks. - for ikke å snakke om at dere må ha en del møbler).

Endret av Transponder79
Lenke til kommentar

Hvorfor forstår ikke ungdom at du ikke kan leve eller vil leve som en greve(øse ut penger på alle poster) som elektrikker osv..Såkalte yrker der du ikke tjener over 3-400 000 kr.

Du må spare inn på alle områder, begynne å spare allerede, hvis du vil få deg et hus i framtia. Bil har du ikke rå til. Spare spare spare. Slik kan du i framtiden eventuelt starte for deg selv en gang du har nok kapital. Slik at det blir mer penger. Håper jeg ikke er proveserende nå. Det er ikke meningen.

Lenke til kommentar

Gi bort bilen med lånet til noen som vil ha. Lei en leilighet eller hybel mye nærmere jobben din. Sjekk med videregående og universiteter i nærheten, spør du pent kan du fort få bo der for relativt lite.

 

Så vidt jeg kan se går det 6-7 tusen på bil i måneden. Om det går så få busser tipper jeg at det er en liten plass og da burde det gå ann å få hybel eller leilighet for 2-3 tusen i måneden. Da har du spart 4-5 tusen i måneden. Sparer du halvparten av de nye pengende dine tar det ca halvannet år før du har råd til å betale for en ny bil cash. Da har du ikke lån, og mye mindre bensinutgifter siden du bor sentralt.

 

Jeg synes du bruker mye på mat, slutt å drikke og røyke (eller trapp ned hverfall), og fremfor alt ta med matpakke på jobb. Kjøper du en burger eller pølse hver dag så gjør du den lokale bensinstasjonen rik på et øyeblikk.

 

Du har det ikke så ille, du har da dame i vertfall. Mange der ute som er i din situasjon uten noen å støtte seg på.

Lenke til kommentar

2500 kr i drivstoff hver måned?

Hvor mye drivstoff og hvor langt/mye kjører du?

Er litt usikker på hva literprisen ligger på men dette er hva jeg regnet ut;

 

2500kr / f.eks 12 kr literen = 208,3 liter

 

Jeg er inne i en veldig dårlig økonomisk periode selv. Jeg både tjener og sitter igjen med mindre enn det du oppgir her.

Jeg har bortimot 0 i telefonregning (har ikke fått telefonregning på evigheter da telenor ikke sender ut regning før den har samlet seg opp litt). Går fint ann å lage avtaler og chatte over f.eks MSN. Snakker jeg i tlf er jeg rimelig kort i praten og heller avtaler møte.

Jeg har skiftet forsikringselskap på bilen og sparer bortimot 3000kr i året der (burde vært gjort mye før :roll: ).

Bilen bruker lite drivstoff men prøver å bruke den enda litt mindre likevel (fyller vel 30 liter annenhver uke :!: ).

Har nesten sluttet å dra på fuktige byturer, det er kanskje litt usosialt men sparer 500-1000 kr pr bytur.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Husk at emnetittelen skal beskrive trådens innhold og det skal komme klart frem av førsteinnlegget hva temaet for tråden er. Unngå overdreven bruk av store bokstaver og tegn. Emnetittel skal være på minimum tre ord. I henhold til retningslinjene er emnetittel endret til noe som lettere kan gi bedre tilbakemeldinger og/eller assistanse.

 

Reaksjoner på moderering går som alltid via "Personlig Melding".

 

:)

Lenke til kommentar

Med 15.000 utbetalt i måneden som hjemmeboende hos foreldre burde du være ganske langt unna økonomiske problemer.

 

Uansett, det finnes bare to sider av dette regnestykket: inntekter og utgifter.

 

Altså må du enten sørge for å få ned utgiftene eller få opp inntektene, eller en kombinasjon av begge.

 

Denne bilen din høres ut som et skikkelig tapsprosjekt. Billån er ganske dumt i utgangspunktet, ikke minst når du blir sittende med en bil som du ikke har råd til, men som du heller ikke kan la være å reparere siden den tross alt er verdt en del. Jeg villa ha kvitta meg med bilen og kjøpt en bil kontant i stedet.

 

Dette datalånet du har er like kjipt. Forbrukslån er sjelden en god ide om du ønsker en stabil økonomi.

 

Bensin, mobil og andre utgifter kan du sikkert også kutte ned en del.

 

I tillegg kan du jo også vurdere å få deg en deltidsjobb, om ikke annet enn for å tjene litt ekstra penger i en periode slik at du kommer deg oppå.

 

Uansett hva du gjør, så ville jeg ikke ha flytta ut før du får kontrollen på økonomien din som hjemmeboende. Undersøk leiemarkedet i området og finn ut hvor mye du må betale i husleie når den tid kommer. Ta så det beløpet og betal til deg selv på en sparekonto hver måned. Etter du har gjort det i noen måneder kan du begynne å vurdere om du har kontroll nok til å flytte ut.

 

Ikke flytt inn med dama og baser husleie og utgifter på to inntekter før dere har et stabilt og forpliktende forhold.

 

Jeg har selv brent meg økonomisk i den samme fasen i min ungdom, men lærte allikevel nokså fort at det eneste trikset til en stabil økonomi er å bruke mindre enn du tjener.

Lenke til kommentar

Dette lyser det dårlig økonomisk planlegging av lang vei, som andre sier. Og du er langt i fra alene, men andre er heldige og slipper unna(enn så lenge).

 

Økonomi er såre enkelt(fra en som har lært det harde veien):

- Månedslønn minus faste utgifter(lån, forsikring, husleie) er lik det du har til forbruk(mat, såpe, klær) og variable utgifter(strøm, telefon).

- Planlegg hva som er absolutt minimum av det du trenger til forbruk pr måned(mat, klær osv). Dette skal være til overs når du har betalt de regningene du klarer.

- Alle utgifter må prioriteres, og betales i prioritert rekkefølge med de pengene du har til å betale regninger med(inntekt - Forbruk = penger til regninger).

- De regningene du ikke klarer å svelge unna får du utsatt til måneden etterpå. Avtalt dette. Manglende betaling medfører høye gebyrer(som er det siste du trenger).

- Kvitt deg med dyre utgifter du ikke MÅ ha.

- Sørg for å planlegge uforutsette utgifter.

- Sørg for å ha en sparekonto med en buffer tilsvarende ei månedslønn(inngår i planlegging av uforutsette utgifter).

- Bil ER dyrt.

 

Dette er enkle tips alle klarer, og bør gjøre med jevne mellomrom.

 

Men, når ting først begynner å gå skeis må du ty til nødløsninger for å komme i mål. Første post er å få utsatt det som utsettes kan. Banker pleier å være veldig greie med å gi avdragsutsettelse på friske lån. Vær sædeles kritisk med reparasjoner på bilen, men sørg for all del å alltid ha den i godkjent tilstand. Blir du stoppet så svir bota enda værre siden ting allerede er gale. Lån penger av familie/venner om det er snakk om mindre kortsiktige lån(snakk åpen med familie om det). I nødstilfelle kan du også klare å skvise ut en 10-20k ved å få forskudd på neste års feriepenger(sørg for å ha minst ei månedslønn igjen på feriepengene i tilfelle dette glemmes ut) eller høre med arbeidsgiver om de kan trekke mindre skatt og enten øke ekstra senere eller være forberedt på restskatt(+ renter). Husk også at det er halv skatt i desember, og da er det mulig å betale tilbake smålån. Ekstra ferie du ikke har tatt ut enda? Ferie = slipper å kjøre bil til jobb = mindre i bensin og bomutgifter.

 

Punktum finale er uansett at du ikke kan bruke mer penger enn det du har. Og gjør du det allikevel så sitter du på expressen til luksusfellen. Det er en dårlig ide. Inntekt - penger til det absolutt nødvendige(mat) = penger du kan betale regninger med. Ikke mer, ikke mindre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...