Gå til innhold

BenQ 24" LED V2410 Eco


Blank_File

Anbefalte innlegg

Kan noen forklare meg, både praktisk og teknisk hva som gjør LED bedre enn LCD? Jeg skal kjøpe meg ny skjerm i disse dager, men er SVÆRT usikker på hva jeg skal velge.

 

Så litt i de forskjellige nettbutikken i dag, og der fant jeg denne:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=495362

 

Den kommer også i 21,5"

 

Bør jeg heller vente på at LED skal komme på banen eller vil jeg som gamer og avslappet surfer ikke merke noe forskjell? Bryr meg overhodet ikke om de fysiske målene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er baklyset i skjermene det er snakk om. Istedenfor en enkelt sterk lampe som gir panelet baklys så er det mange små LED(dioder). Kort fortalt så er det ingen stor forskjell per i dag, med mindre det er snakk om RGB LED. Den største fordelen med LED baklys er vel mindre sjanse for lys gjennomblødning.

Lenke til kommentar
Dette er baklyset i skjermene det er snakk om. Istedenfor en enkelt sterk lampe som gir panelet baklys så er det mange små LED(dioder). Kort fortalt så er det ingen stor forskjell per i dag, med mindre det er snakk om RGB LED. Den største fordelen med LED baklys er vel mindre sjanse for lys gjennomblødning.

 

Så det panelet er også det samme som i LCD? Det eneste som er annerledes er altså baklyset? Men det vil vel bety at denne kan vise mer riktige farger pga et mer fornuftig baklys, eller?

 

Hva er RGB LED?

Lenke til kommentar

Nei fargene er det ingen forskjell på så lenge det er snakk om vanlige hvite LED, dette kommer ann på paneltypen(TN, VA,ISP). RGB LED er nå man istedenfor har bare hvite LED baklys har dioder i Red Green Blue da vil vi snakke om fargegjengivelse i ypperste klasse, men slike skjermer koster 20-30k. Skal du ha skjerm som er bra hold deg unna TN panel og blås i baklyset, det er mitt tips.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Nei fargene er det ingen forskjell på så lenge det er snakk om vanlige hvite LED, dette kommer ann på paneltypen(TN, VA,ISP). RGB LED er nå man istedenfor har bare hvite LED baklys har dioder i Red Green Blue da vil vi snakke om fargegjengivelse i ypperste klasse, men slike skjermer koster 20-30k. Skal du ha skjerm som er bra hold deg unna TN panel og blås i baklyset, det er mitt tips.

 

Er dette helt riktig da? Jeg trodde det var slik at med LED baklys så kan hver enkelt LED dimmes avhengig av hva slags bilde som vises. Med andre ord, så blir svart enda svartere, hvitt blir hvitere etc.

Lenke til kommentar

Hvitt og svart er ikke farger, men kontraster. Og jo hvis man har LED som baklys fordelt på flaten av panelet vil man få en veldig fordel på sortnivået. Men slik jeg har forstått det så er alle skjermer med LED baklys i budsjettklassen slik at lyset enten sitter rundt kanten på skjermen eller man har bare delt inn skjermen i få soner som er styrt sammen. F.eks man har delt inn skjermen i fire soner som styres istedenfor at hver enkelt diode dimmer seg individuelt. Det som er best er at skjermens baklys er delt inn i hundrevis av små soner med LED lys som kan justere lyset separat i den lille delen av skjermen. Så vidt jeg vet er det ingen monitorer som gjør dette, men det er noen TVer som har det.

Lenke til kommentar

En del (mesteparten?) av det som finnes av LED-baklys nå om dagen er med baklyset langs kantene, uten mulighet for lokal dimming. En fordel med det er at dem kan lages tynnere, f.eks dem nye tynne Samsung LED TV'eve som er ute om dagen er alle slik. Bildemessig har det da ingenting å si, det er fortsatt global dimming som er like ubrukelig for PC bruk som før, og omtrent som før for film/TV. Aftenposten mente bla. annet at Samsungs nye LED vidunder må se seg slått av forrige generasjons (òg billigere) Sony, med CCFL, på sortnivå og kontrast.

 

Den største fordelen med LED baklys er vel mindre sjanse for lys gjennomblødning.

Det har vel mer med byggekvaliteten enn typen baklys å gjøre? Lys lekker gjennom fordi det er for dårlige toleranser mellom panelet og ramme, ser ikke helt hvordan LED skulle ha noe effekt på det, eller?

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har ihvertfall bestilt Samsung 2443BW sammen med min nye gaming maskin. Den har en ganske tynn ramme så jeg har planer om å bestille 2 til om den er bra og kjøre eyefinity, det er jo spesielt for FSX. Men jeg kan jo ikke anbefale den på grunnlag av egne erfaringer enda men da har du i alle fall en kandidat å se på :)

 

https://prisguiden.no/produkt/102105

TriSamsung.jpg

Endret av dredg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...