Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst]Et trist farvel med arbeidsplassen, men lovlig kan det ikke være?


branick

Anbefalte innlegg

Luftbor : Poenget mitt var at Trådstarter prøver å stå fram som at han bryr seg om at sikkerhets rutinene ivaretaes / forbedres for å så senere knuse sitt eget argument ved å reagere slik han gjorde.

 

Om man er bekymret for at noe ikke stemmer er ikke ensbetydende at man gjør handlingen som gjøres mulig av det man er bekymret over. Isåfall er man inne på å straffe de som tenker over saker, og ikke minst mistenker de som varsler for å utnytte det man varsler over. Det er et langt steg å gå, uten holdepunkter, å anklage en person for å stjele, fordi han er bevist på sitt privatliv som arbeidsgiver ikke har noe med, selv om han og andre er fullstendig klar over at det er fullt mulig å stjele fra arbeidsgiver.

 

Jo mer jeg leser i denne tråden jo dårligere magefølelse får jeg når det gjelder TS noe jeg forstår godt at sjefene også hadde. Selvsagt er man ikke skyldig før det er bevist , men det bør da gå ann å hjelpe til litt hvis man er uskyldig og så forlange en unskyldning + endring i rutinene på arbeidsplassen.

 

branick var "dødsdømt" med engang han var anklaget. Ved neste korsvei hadde han blitt tvunget ut uansett.

 

Oppførselen til sjefene var definitivt feil, men jeg synnes det personlig er rart at TS reagerte såpass kraftig, når faktisk de fleste store bedrifter har som regel en kontroll ved utgang av lager for å ivareta sikkerheten, men har forståelse for at han reagerte ved første henviselse, men burde absolutt ha ryddet opp når han var hos sjefen gang 3.

 

Hvis vi antar at han skal ha stjålt mobiltelefon har arbeidsgiver ingenting annet å stille opp med en politianmeldelse når det ikke var kontrollert ved utgang. Det lederen egentlig like godt kunne gjort var å kreve at bedriften skulle inspisere hjemmet til branick.

Endret av Luftbor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Luftbor : Det var kun logikken i det at trådstarter kommenterer problemene med sikkerheten , og så går bananas når han selv kommer i en situasjon hvor han må avklare om han eier eller ikke produktet han har på seg.

Selvsagt så er det svært beklagelig og feil framgangsmåte sjefene går fram på, og vi hadde sikkert kunnet satt opp mange mange punkter , men husk at på en arbeidsplass så har faktisk eier / Sjef lov til å spørre om nettop dette.

Om den ansatte motsetter seg, og sjef / eier fortsatt har en sterk mistanke om at det har blitt stjålet, er han faktisk i sin rett til å benytte seg av vakthold / politi for å oppklare dette.

 

En annen ting er hvordan framgangsmåten for dette skjer, den ansatte skal ha rett til å bli skånet for urettsemessig behandling , men jeg tviler på at alle arbeidsplasser har dette på plass og her er det nok ofte at det begåes overtramp fra bedriftene sin side.

 

Edit : Er forsåvidt ikke enig om at Branick var dødsdømt, ved å ordne opp i dette på en ryddig måte har han rett og slett vist at mistankene var feil og sjefene har måttet slå seg til ro med dette. Oppfølging av tillitsvalgte og et par samtaler til burde kanskje også hjelpe til videre.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Luftbor : Det var kun logikken i det at trådstarter kommenterer problemene med sikkerheten , og så går bananas når han selv kommer i en situasjon hvor han må avklare om han eier eller ikke produktet han har på seg.

Selvsagt så er det svært beklagelig og feil framgangsmåte sjefene går fram på, og vi hadde sikkert kunnet satt opp mange mange punkter , men husk at på en arbeidsplass så har faktisk eier / Sjef lov til å spørre om nettop dette.

Om den ansatte motsetter seg, og sjef / eier fortsatt har en sterk mistanke om at det har blitt stjålet, er han faktisk i sin rett til å benytte seg av vakthold / politi for å oppklare dette.

 

Om han er under mistanke for å ha stjålet har altså arbeidsgiver ingen rett til å ransake den enkelte så lenge ikke dette er en rutinemessig undersøkelse ved arbeidets avslutning for dagen. Noe ikke dette er, hvis det er slik det hendte.

 

Hva så om han kommenterer sikkerheten?

Betyr det at han stjeler?

Lenke til kommentar

Nei, det har definitivt ingen ting å si at han kommenterte sikkerheten, annet enn at jeg personlig synnes det var rart at han sier først at sikkerheten er dårlig men reagerer kraftig når han selv blir spurt.

 

Ingen som har snakket om ransakelse heller her, men den ansatte har blitt forespurt å vise til eierskap for et objekt som han selv har på seg og som er synlig, noe som faktisk enhver arbeidsgiver har tillatelse til.

Om det skal være ulovlig å spørre sine ansatte om de har en kvittering eller kan bevise at de eier noe så er det jo fritt fram for å ta med seg det man ønsker fra arbeidsplassen sin.

 

Og selv under en rutinemessig undersøkelse så har sjef ingen autoritet til å foretå en ranssakelse så vidt jeg vet, det er vel kun Politi som har autoritet til.

Lenke til kommentar
Nei, det har definitivt ingen ting å si at han kommenterte sikkerheten, annet enn at jeg personlig synnes det var rart at han sier først at sikkerheten er dårlig men reagerer kraftig når han selv blir spurt.

 

Blir det samme som en røringeniør skulle få skylden for at røret sprakk selv om han i designfasen advarte mot at det var for dårlig.

 

Ingen som har snakket om ransakelse heller her, men den ansatte har blitt forespurt å vise til eierskap for et objekt som han selv har på seg og som er synlig, noe som faktisk enhver arbeidsgiver har tillatelse til.

Om det skal være ulovlig å spørre sine ansatte om de har en kvittering eller kan bevise at de eier noe så er det jo fritt fram for å ta med seg det man ønsker fra arbeidsplassen sin.

 

Det eneste det betyr er at ledelsen får starte å gjøre jobben sin. Lage systemer der svinn blir et neglersjerbart tema.

Lenke til kommentar
Problemet her, er at han ble antatt skyldig. I Norge er man uskyldig til det motsatte er bevist.

Og istedet for å avkrefte det med en eneste gang ved å vise telefonen slik at ledelsen kunne ha konsentrert seg om andre rotet han det dessverre til.

 

Men det ligger nok muligens andre konflikter bak her - merkelig at de 'valgte ut' akkurat ham sånn uten videre. - Eller kanskje de andre med telefoner som er like de som ble stjålet allerede hadde blitt sjekket uten å lage noe bråk om det og han var den eneste som nektet?

Lenke til kommentar

Ehm, fant ut at en kompis av meg er i en lignende situasjon. Han fikk sparken fra butikken fordi det manglet penger i kassa etter han hadde vært aleine på vakt. Grunnlaget var altså at han var den eneste på jobb.

 

Han var på møte med konfliktrådet og sjefen i butikken nå nylig og da kom det tydelig frem at sjefen ikke hadde noen håndfaste bevis. Det er videokamera i butikken, men de var ikke ibruk. Han snakket om at det kanskje ble etterbetalt masse penger fordi all skaden som har skjedd når han mistet jobben på ugyldig grunnlag. Skal sies at han hadde bil med lån, som da gikk til inkasso osv når han mistet jobben og nå sitter han igjen med et nesten like stort lån og null bil.

Lenke til kommentar

Beklager min sene respons her inne. Har hatt en hektisk tid den siste tiden.

 

Jeg har nå ordnet opp med sjefen min, fått en god attest og en beklagelse for hele sakens gang mot meg. Vil ikke følge opp saken videre i rettsapparatet da jeg har fått en etterbetaling som passet meg godt.

 

Har også fått ny jobb, det fikk jeg 1 uke etter at jeg sa opp den gamle jobben, og dette må litt ære tilfalle min gamle arbeidsgiver som beskrev meg korrekt til nye arbeidsgiver når det gjelder salgskunnskaper jeg innehar.

 

Jeg vil også takke alle dere som har kommet med gode råd her inne angående min oppførsel, mine rettigheter angående avskjed på særskilt grunnlag, og faktisk til dere som mistenkte meg her inne også. Skjønner at vi ikke er like alle sammen da noen velger å støtte meg mens andre velger å tro det verste om meg :)

 

Alt i alt ser det ut som at ting har løst seg på en god måte i tiden etter episoden, så jeg anser saken for løst fra min side, men moderatorer kan gjerne la tråden stå åpen hvis det er noen som vil kommentere mer seinere :)

 

-Branick-

Lenke til kommentar

Kjempebra!

Flott at dette løste seg på en elegant måte , men en ting er sikkert, du har kunnet laget et helvete for tidligere sjef om de hadde laget mer kvalm.

 

Regner med at du har lært av denne erfaringen og at du kanskje kan nå bidra til bedre rutiner på dette punktet om den nye arbeidsplassen din trenger det :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oppdatering:

 

Ikke minst fikk jeg i dag attesten min. Denne har jeg selvfølgelig vært spent på hvordan lød, men må si at jeg ikke noengang har sett en bedre attest for noen andre i hele mitt liv. Imponert over sluttarbeidet utført fra gamle jobben min, så det settes pris på.

Hvis det er interesse for å vite hvilken butikk & kjede, PM! tas ikke i plenum!

 

Er allerede godt i gang med kurs på nye jobben, så alt har ordnet seg med tanke på tiden fremover også, så nå står feiring for døren :w00t:

 

-Øivind-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...