Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ser normalt ut på begge to, test med CDM 3.0 jeg la ut i en tidligere post for et par sider siden... BootTimer er rimelig enkel, dobbelklikk på .exe og la den reboote systemet, og vent med å røre noe til den gir deg en tid etter rebooten...

Lar den restarte, men skjer ikke noe etter reboot.

 

Jeg har brukernavn og passord, vet ikke om det er det som "ødelegger".

Jeg logger inn.

 

post-50616-1257972382_thumb.png

Lenke til kommentar

Det første bildet var fra ett annet hovedkort, med Windows Vista 64-bit.

Altså før ny hardvare (MB+SSD) og reinstallasjon av OS (Vista -> Win7).

 

Her er samme disken (men som secondary) på nytt hovedkort, og Windows 7 64bit.

 

post-50616-1257973512_thumb.png

 

(PS! Ytelse på Samsungen er en ting, lyden ved random-testene er en "vekker" - elsker stillheten til SSD!)

 

Hovedkort: Asus P5Q Deluxe P45+ICH10R (Bios: 2201, ACHI mode)

CPU: Intel Core2Duo E8500 3.16Ghz

Ram: 4x2GB DDR2 ~ 8GB

OS: Windows 7 Ultimate 64-bit

 

Ingen overklokking (Bios Tweaking = Auto)

 

 

Edit: Windows Ytelsesindeks

 

post-50616-1257974123_thumb.png

 

Legg merke til harddisken som yter 7.7 av 7.9 (maks)

Endret av JohnRichard
Lenke til kommentar

Ganske god sammenlignet med harddisker. Men du har fortsatt høyere risiko enn ved singel SSD.

Jeg har ikke nummer å sitere, men jeg vil tro 2-4 SSDer i RAID-0 har lavere feilrate enn èn standard 3,5" HDD. Bare man tar forhåndsregler (backup) og venter litt med firmware oppgraderinger for å være sikker på at de er trygge (både SSD og raid kontroller firmware), så er det ikke noen store faremomenter.

Lenke til kommentar

Dette er en Intel X25-M G2 80Gb på Win7 x64 med et Asus P5Q og AHCI. Bruker driverne som fulgte med Windows.

 

post-38411-1258053012_thumb.png

 

post-38411-1258053020_thumb.png

 

Benchen i CDM3 ikke er gjort mer enn 3,5 døgn etter CDM2.2 testen. Jeg er overrasket over hvor mye ytelsestap det har vært i løpet av denne korte tiden. Jeg har ikke installert noen spesielle programmer, det er helt ordinær bruk og ikke installasjon av noen større programmer. Det er 36% ledig plass på disken.

Lenke til kommentar

hvordan ser dette ut?

 

x25-m 80GB gen2

 

 

Kjører du i IDE mode Krist2? Du ligger på 1/3 del av normalen på QD#32 på les, noe som tyder på IDE mode.. Skriv er vel ikke som best heller om du ikke kjører AHCI/Raid mode...

 

jeg satte opp AHCI i bios før jeg installerte windows, er det en plass jeg kan se etter om dette i windows?

 

så i enhetsbehandlingen i windows at det står: "Standard AHCI 1.0 Serial ATA-kontroller" under WIDE ATA/ATAPI-kontrollere"

 

Betyr dette at den er aktivert?

Endret av krist2
Lenke til kommentar

_Xsorcist: Ja, det var mye ytelsestap. Forundrer meg hvorfor det er så mye ytelsesforskjeller ute å går. Men resultatene dine er ikke noe dårligere enn mine: (AHCI, ICH10R, Win7 1 uke etter installasjon)

post-73440-1258054716_thumb.jpg

 

Jeg ser mange har lik write ytelse på seq og 512. Jeg har alltid hatt mye lavere 512. Hva kommer dette av?

Diskbruk-led'en på kabinettet blinker også 1gang i sekundet ved idle; er dette normalt?

Lenke til kommentar

For dere med Gen. 2 X25-M SSD, så merk dere at disse degraderer lettere enn Gen. 1, som flere Reviewsites har bemerket. Disse Gen.2 SSD'ene har nok i det hele vært rettet inn mot TRIM og trimtool, og derfor har mindre aggresiv GC. 40-20% ledig plass vil være med på å forsterke dette for det tar ikke lang tid før alle celler er brukt med så liten ledig plass, men fortvil ikke, TRIM er rett rundt hjørnet og mulig allerede nå for den litt vågale der ute.. For å holde den ved like nå uten fw og toolbox, så har man ikke annet valg enn å holde ledig plass så stor som mulig, og eventuellt ta en HDDErase i ny og ne og alltid før en reinstallasjon av OS, ellers er litt lavere random skriveytelse ikke noe problem da disse allerede har dette i bøtter og spann, det er først når random lese ytelse faller man har grunn til uro..

Lenke til kommentar
Jeg fikk bare BootTimer til å funke etter at jeg hadde startet det som administrator; høyreklikk og run as administrator.

 

Tanken har slått meg, men ble ikke mer data i går, tester igjen i ettermiddag.

 

Kjørte som administrator, OK!

 

Men hvordan kalkuleres boottida? Fikk 24 sec, men fra POST er ferdig, til OS begynner å laste og til jeg kan skrive passordet, tok det ca 4-5 sek?

Endret av JohnRichard
Lenke til kommentar

For å teste BootTimer skikkelig må du sette windows til å logge inn automatisk, hvilket du så kan endre tilbake igjen etterpå. Start - kjør - control userpasswords2 og enter. Ta vekk haken for "Users must enter a user name and password to use this computer" og trykk ok, du blir så bedt om brukernavn og passord som skal logges på.

Lenke til kommentar
For dere med Gen. 2 X25-M SSD, så merk dere at disse degraderer lettere enn Gen. 1, som flere Reviewsites har bemerket. Disse Gen.2 SSD'ene har nok i det hele vært rettet inn mot TRIM og trimtool, og derfor har mindre aggresiv GC. 40-20% ledig plass vil være med på å forsterke dette for det tar ikke lang tid før alle celler er brukt med så liten ledig plass, men fortvil ikke, TRIM er rett rundt hjørnet og mulig allerede nå for den litt vågale der ute..

Er det slikt at TRIM ikke kommer til XP x64 ?

 

Isåfall er det vel ikke så lurt av meg å kjøpe G2 ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...