Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
http://service.futuremark.com/compare?pcm05=2129544

 

pcmark 5 :)

 

HDD Test Suite - 152784.0 :!:

 

Knall resultat, men hva skjedde med Application Load da, er den bare så treig i 05 utgaven?

Kunne jo vurdert PCMark 05 som bench i 1. posten, men den koster jo penger den au, holder kanskje med Vantage, men om dere vil er det lov....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Tusen takk, poenget var mer arkitektturen og kontrolleren på P55 kontra X58, CPU'en er jo bare en konsekvens, hehe :)

 

Om du er ute etter billig hovedkort, og billig CPU, så vil jo P55 tilfredstille disse kravene lett, men det vil også ett AMD 965 oppsett, Rammen er jo samme til dem begge... Begynner du lukte på litt fetere hovedkort, er steget til X58 kort, noe jeg fant ut...

 

Tror jeg satser på kun SSD i IDE-modus nå, så vet jeg at jeg må ta ett større løft ved neste korsvei - håper uansett dette blir ett bra løft. Fra standard 7200 RPM singeldisk SATA og Vista Ultimate x64 til SSD Intel Gen 2 og Windows 7 Ultimate x64.

 

Kjører ellers E8500 og 8GB RAM.

 

Takk for god informasjon her i tråden, og i SSD-tråden :)

 

Vil det være en kurrant løsning, og kun bytte hovedkort, å holde meg på socket 775 standard og DDR2 Dual-Channel, men få ett hovedkort med enten ICH9R eller ICH10R, og er det noen forskjeller mellom ICH9/10R?

Er det slik at det er X48 chipset som gjelder på den plattformen eller? Har P35 i dag, men med en kontroller som ikke kan kjøre ACHI (ICH9).

 

Noen som kan anbefale ett Asus hovedkort med Socket 775 og en bra storage controller for SSD?

 

Dette virker som mer fornuftig for meg enn å i tillegg bytte til i7 og DDR3 (jeg har 8GB DDR2 i dag).

 

Edit: For eksempel: https://prisguiden.no/produkt/96385 (P45 chipset med ICH10R) eller https://prisguiden.no/produkt/111220 (X48 chipset med ICH9R)

Endret av JohnRichard
Lenke til kommentar

Maximus II Formula P45 ICH10R er et lekkert kanonkort : http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=109512

P5Q Deluxe er populært og litt billigere, ICH10R: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=104374

Gigabyte P45 ICH10R, billig, og sikkert bra: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=130725

MSI sin toppmodell av P45 med ICH10R ser også bra ut: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=113127

 

I det hele tatt har du så mye lekkert å velge blant, at dette er et luksusproblem... P45 er å foretrekke fremfor X38/X48 dersom du ikke skal ha Crossfire med de feteste korta, og på klokking er P45 bedre og kjøligere... De kronene du bruker på dette er barnemat sammenlignet med en ny platform, så har du ingen ønsker om å brenne mye penger, har du ytelse og fleksibilitet i bøtter og spann ved kun innkjøp av et nytt hovedkort, anbefales... :thumbup:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Det ble P5Q Deluxe siden jeg ikke trenger SLI/Crossfire - ikke overklokker jeg heller.

 

Kostet 969,- hos Dustin|home :)

 

Klarer nesten ikke vente på å få det i posten, nå som en Intel X25-M SSD Gen2 80GB Retail box står fint på skrivebordet mitt, og ved siden av ligger Windows 7 Ultimate x64

Endret av JohnRichard
Lenke til kommentar
Last week i get the testsample "Solidata SC-64 SF-1500" (SLC) with the brandnew Sandforce-Controller. Price at the moment 549€ or US-$ 815 <- klick

 

Win7 x64 + AHCI @ ICH10R...

 

Win7 x64 + AHCI - 4k - 100% read

 

Win7 x64 + AHCI - 4k - 100% write

Jeg ser ikke noen resultater...

 

Jeg vet jeg har postet nyheten om at disse skal lage SSDer med SandForce kontrollere, men jeg viste ikke at de hadde ting på markedet så tidlig.

 

Prisene ser ikke ut til å være helt astronomiske heller, så dette kan bli interresant.

Lenke til kommentar

Har du noen linker jeg ikke ser? Jeg ser bare tekst i posten på XS.

Om du kunne postet linkene kjapt her hadde det vært fint.

Edit: de tallene er jo en god del over sustained IOPS de oppgir som 30k r/w. 50k i ny tilstand lover godt.

Det blir spennende å se hvordan SF-1200 MLC gjør det.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Kan ikke helt skjønne hvorfor du ikke får dem opp men her er screenshots.

 

post-137664-1257422278_thumb.jpg

 

post-137664-1257422330_thumb.jpg

 

post-137664-1257422394_thumb.jpg

 

Sammenlignet med Ourasi's iometer test av E gir Sandforce en økning på

rundt 12.000 iops i read

rundt 10.000 iops i write

 

Dette er ikke lite :)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Anvil, har du noe info på QD brukt i IOmeter testene?

Resultatene her er jo kjempebra. 200 MB/s ved 4KB random er ganske ekstremt sammenlignet med 0,5-1 MB/s fra harddisker.

Bare som en tankevekker er dette den laveste ytelsen man vil få fra enhetene så lenge det er litt QD tilgjengelig, og der det ikke er stor kø merker man det ikke noe særlig om farten er litt lavere.

 

Enterprise SLC versonen til SandForce klarer alså ca halvparten av IOPS ytelsen til ioDrive, og ca 40%? av båndbredden. Det virker som det er hovedsaklig gjennomsnittlig og maks responstid som er den store forskjellen mellom ioDrive og high-end SATA/SAS SSDer, og det gir et utslag i RL tester.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe info om QD på iometer, kanskje han legger ut flere tester etterhvert.

 

Jeg ser at han har økt QD i ATTO til 10. (normalen er 4)

 

CPU bruken i iometer er >50% som er høyt etter min mening men hva som gjør dette er ikke godt å si. Det kan kanskje tyde på høy QD.

 

edit:

ser at han har opplyst om at det er ved QD 64.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Det er mulig at IOPS havner såpass mye over oppgitt sustained fordi de har kjørt fler workers med høy QD for å få høy utnyttelsesgrad av flashkanalene, men jeg stusser litt siden enheten bare støtter QD=32 med NCQ, så alt over det vil være kø hos host og ikke hos kontrolleren.

Host Interface:

* SATA 2.6 Compliant, 3Gb/s and 1.5Gb/s support

* Native Command Queuing (up to 32 commands)

* SMART Command Transport

 

Er disse benchmarkene foretatt av fyren på XS eller SandForce?

Om det er fra XS kan du jo kanskje spørre om QD hvis du har konto der?

 

QD=10 i ATTO tyder på at den som har benchet vet hva han gjør etter min mening. Om kontrolleren har 10 interne flash kanaler vil dette si at tallene her er ganske nære det maksimale sekvensielle ved diverse sekvensielle blokker. Legg forresten merke til at båndbredden med random IOPS funnet med IOmeter er høyere enn den med sekvensielle blokker funnet med ATTO for 4KB blokker, både les og skriv.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke andre kilder enn han på XS.

 

 

 

SF1200 - 8 Channels Consumer / Mobile User

 

SF1500 - 16 Channels Enterprise Level (my testsample)

 

Duraclass -

* DuraWrite™ extends the endurance of SSDs

* Intelligent Block Management & Wear Leveling

* Intelligent Read Disturb Management

* Intelligent “Recycling” for advanced free space management

* RAISE™ (Redundant Array of Independent Silicon Elements)

* Best-in-Class ECC protection for longest data retention and drive life

 

 

Data Protection and Reliability

 

SF-1500 SSD Processors provide up to 100x greater data protection than today's SSDs, and leading enterprise HDDs. This is a result of superior ECC protection and unique RAISE™ (Redundant Array of Independent Silicon Elements) technology. RAISE provides the protection and reliability of RAID on a single drive without the significant write overhead of parity.

 

 

 

edit:

Link til original tråd hardwareluxx.de

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...