Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

Etter å ha studert iometer resultatene begynner jeg å lure på om Agrophel kan ha forbyttet Workstation og Write resultatene?

 

edit:

AS SSD lager en fil på 1GB i en egen mappe på testpartisjonen.

At resultatene blir slik de er kommer av at den prøver å omgå cachingen, på min HW kontroller varierer resultatene voldsomt under testen, sluttresultatet ser ikke ut til å påvirkes av dette.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jau, at han hadde byttet om disse var tanken som slo meg også...

 

Kan heldigvis bekrefte at FOX+ FlamingBlade QF X58 ikke har noen dårligere resultater i benchene sammenlignet med ICH9R, selv med v8.5 O-Rom.. Men, ser fremdeles folk popper opp på XS med klager på Asus X58.. Det sies i allefall at enkelte bioser fixer dette for Asus eierne, men ikke satt meg så mye inn i det mtp. at jeg har Asus lenger.

 

Men, siden dette hovedkortet har Award bios, så blir jeg vel tvunget til å lære meg modding av disse biosene også, selv om det er fryktelig knotete verktøy :ermm:

Lenke til kommentar

Jau, fikk en fin pakkepris på supertirsdagen av NetShop, så kunne ikke la det gå fra meg... Lekkert hovedkort, og ja, en D0 som rusler greit på 1.10v på 3.5ghz til jeg får meg en kjøler med litt mer "saft" enn den grusomme orginalsaken....

Men angrer litt på at jeg ikke fulgte hjertet å satset på 965 AMD oppsett, men det ville kostet meg mer, så da ble det x58 gitt :roll:

Lenke til kommentar
Får du bedre ICH resultater på 1366 eller er det likt så langt.

Er det bare innbilling fra min side eller har ikke AMD generelt sett dårligere "disk" ytelse?

At du fikk en 1366 billigere enn AMD er jo ganske utrolig.

Må si at jeg er meget godt fornøyd med 1366.

 

Helt likt på det jeg har testet sålangt ang. ICH, heldigvis.. Og ja, ser også at det skorter litt generellt på AMD, og det var vel det som ble tungen på skålen for meg, kjenner meg selv så godt at jeg er sikker på at jeg hadde blitt ufint grinete om jeg tapte noe på SSD ytelsen, selv om det bare var i bencher :whistle:

 

Totalt kom pakken med FOX+ FlamingBlade QF+6gb OCZ DDR3 1600 (kjører dem på 1343+ og 7-7-7-16 nuh), og 920 D0 på 4.400, mine AMD regnestykker med 8gb ram kom på noe mer. Da var det lekkert hovedkort valgt i AMD pakka dah, og jeg ville ikke kjipe på hovedkort og evnt. kun starte med 4gb ram, sånn kan det gå :innocent:

 

Må jo legge til at det var litt tynt med AMD stuff der jeg måtte handle da, så ikke akkurat AMD's feil...... ASUS Crosshair III Formula og Phenom II 965 ville blitt fett det, bare så synd ramprisen på 8gb vs. 6gb er så til de grader fordyrende, de siste 2gb koster jo sjorta, og ikke vil jeg ha det kjipeste jeg kan finne av ram heller...... 8gb pakkeprisene er jo ville målt mot 6gb pakkene, lukter noe surt ett eller annet sted...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Fin pris på en sånn oppgradering.

Kjører du på 1.10 holder standardkjøleren en stund, ligger selv på ~1.20 ved 4GHz og da er tempen fin med en TRUE.

 

Du får komme deg i gang med Award :) så blir det kanskje enda mer fart på sakene.

 

edit:

Mener jeg nettopp leste at ram prisene var på tur opp?

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Nei, du trenger ikke raid mode for 1 SSD.

Det som er saken er at P5K tydeligvis ikke støtter de ønskede "modes" og da må du enten bytte MB eller leve med litt lavere ytelse.

Hvis maskinen føles kjapp kan du vel leve med det til du oppgraderer?

 

Bah, tenkte jeg skulle sjekke om noen andre hadde tips ang mitt hovedkort, og ser jo at dette kortet (Asus P5K) ikke har en skikkelig kontrollér.

 

Hvor mye dårligere blir ytelsen uten AHCI?

Kanskje fornuftig å vente med bytte av hovedkort til jeg bytter til iCore 5/7?

Lenke til kommentar

Forksjellen på AHCI og IDE vil være merkbar.

 

Det er ikke noen måte å omgå dette problemet på på ditt MB uten å kjøpe en kontroller, en god kontroller koster penger.

 

Har du planer om å kjøpe Ci7 foreslår jeg at du venter.

(den innebygde kontrolleren på X58 er god nok i massevis)

Lenke til kommentar

Ser at Ci5 gir mer for pengene for meg, som ikke skal overklokke og heller ikke bruke mer enn ett skjermkort. Ser også ut til at jeg må bytte ut RAM'en jeg har med noe brikker. Blir fort en kostbar affære dette ;)

 

Vil Intel P55 være ett godt alternativ til X58, eller burde jeg velge en Ci7 på 1366 socket istedenfor?

 

Edit: https://prisguiden.no/profil/lister/107920

 

Har da ett Asus nVidia GTX 275 fra før.

Endret av JohnRichard
Lenke til kommentar
Vil Intel P55 være ett godt alternativ til X58, eller burde jeg velge en Ci7 på 1366 socket istedenfor?

 

Hvis du ikke ønsker å klokke er P55 (1156) et bedre alternativ, en Ci5 750 vil for de aller fleste være et utmerket valg. (P55 klokker selv opp)

(du sparer noen kroner på CPU og kanskje litt på MB)

1366 vil sannsynligvis vare lengre som platform men 1156 vil vare lenge nok etter min mening.

Det ble litt off topic dette men det må vi vel godta når du har en SSD i handlekurven.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Da har jeg nettop testet min X25-M G2 160gb (ICH9R), med Win7.

 

IOMeter Random Read: 41175.23

IOMeter Random Write: 15528.49

IOMeter Workstation: 15664.81

 

Er dette fornuftige resultater for singel SSD?

 

Noen tips til bedre boottid (16sec)? Har utført de fleste av tweaks i starttråden.

post-11420-1257276918_thumb.png

post-11420-1257276925_thumb.png

Endret av klo
Lenke til kommentar

Da må jeg se "MSConfig" startup fanen og "Task Manager" for å se hvor du har flaskehalsene Klo...

 

Vil Intel P55 være ett godt alternativ til X58, eller burde jeg velge en Ci7 på 1366 socket istedenfor?

 

Hvis du ikke ønsker å klokke er P55 (1156) et bedre alternativ, en Ci5 750 vil for de aller fleste være et utmerket valg. (P55 klokker selv opp)

(du sparer noen kroner på CPU og kanskje litt på MB)

1366 vil sannsynligvis vare lengre som platform men 1156 vil vare lenge nok etter min mening.

 

Det ble litt off topic dette men det må vi vel godta når du har en SSD i handlekurven.

 

Litt OT er tillatt i denne tråden, og hovedkort/platform valg er direkte relatert til SSD ytelse, så her strekker jeg meg (vi) langt... :thumbup:

 

Tusen takk, poenget var mer arkitektturen og kontrolleren på P55 kontra X58, CPU'en er jo bare en konsekvens, hehe :)

 

Om du er ute etter billig hovedkort, og billig CPU, så vil jo P55 tilfredstille disse kravene lett, men det vil også ett AMD 965 oppsett, Rammen er jo samme til dem begge... Begynner du lukte på litt fetere hovedkort, er steget til X58 kort, noe jeg fant ut...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Jau, resultatene er fine de, men boottiden var litt laber... Merk deg at nettverk/trådløst, enkelte produsenters drivere etc. kan sinke boot uten at du får gjort noe fra eller til, men din er minst 6 sekunder off normalen etter en fersk install imho..

 

PS: Merk deg at boot vil bedres jo flere ganger du booter, dersom du har urørt superfetch og register settings...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Tusen takk, poenget var mer arkitektturen og kontrolleren på P55 kontra X58, CPU'en er jo bare en konsekvens, hehe :)

 

Om du er ute etter billig hovedkort, og billig CPU, så vil jo P55 tilfredstille disse kravene lett, men det vil også ett AMD 965 oppsett, Rammen er jo samme til dem begge... Begynner du lukte på litt fetere hovedkort, er steget til X58 kort, noe jeg fant ut...

 

Tror jeg satser på kun SSD i IDE-modus nå, så vet jeg at jeg må ta ett større løft ved neste korsvei - håper uansett dette blir ett bra løft. Fra standard 7200 RPM singeldisk SATA og Vista Ultimate x64 til SSD Intel Gen 2 og Windows 7 Ultimate x64.

 

Kjører ellers E8500 og 8GB RAM.

 

Takk for god informasjon her i tråden, og i SSD-tråden :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...