Gå til innhold

SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD


Ourasi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter at maskina stod på i natt og lastet ned oppdateringer i fra Windows update så tok jeg en ny runde på testene i dag. Til min store overraskelse så gikk de fleste litt bedre enn i går. Ikke voldsomt men det var tydelig i resultatene. Først så tenke jeg på at trim kunne være aktivert men siden jeg ikke har lagt inn den siste firmwaren fra intel som ble trukket så kan det ikke være dette. Jeg hadde i utgangspunktet også de nyeste driverene fra AMD da jeg kjørte testene i går kveld. Noen som har noen idéer?

 

Uansett her er oppdaterte resultater.

 

AS: SSD score=367, X25-M G2 160 GB på SB750

post-140856-1258217545_thumb.png

Crystaldiskmark:

Seq: Read-260,6MB/s, Write-101,7MB/s;

512K: Read-212,1MB/s, Write-101,6MB/s;

4K: Read-23,67MB/s, Write-67,51MB/s;

4K QD4: Read-62,18MB/s, Write-83,44MB/s;

4KQD32: Read-123,2MB/s, Write-83,69MB/s; X25-M G2 160 GB på SB750

post-140856-1258217606_thumb.jpg

Iometer: Read: 28850.91, Write 12545.09, Workstation 11941.58; X25-M G2 160 GB på SB750

post-140856-1258217821_thumb.jpg

post-140856-1258217854_thumb.jpg

post-140856-1258217905_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Forskjellene er vel såpass små at det er innenfor variasjonene en må regne med, kanskje litt mindre aktivitet i bakgrunnen av Win7 er en mulighet, eller at noen av oppdateringene er AMD spesifike.. Uansett er ytelsen såpass bra at det er liten grunn til å velge Intel Chipset (og dertil CPU) fremfor AMD, med mindre man satser på de første plassene på listene, og der er det nokså trangt om plassen selv for Intel chipsettene...

Lenke til kommentar

Hastigheten i daglig bruk er ingenting å klage på ihvertfall :cool:

 

Eneste som gjenstår å prøve er litt klokking og se hvordan det vil påvirke ytelsen. Men så langt har jeg ikke kommet ennå.

 

Nå er vi vel ganske få med AMD oppsett i denne tråden foreløpig. Lurer på om de finnes noen spesielle tweaks for oss på samme måte som det er mye til spesielt X58 kortene... Hvis jeg kommer over noe spesielt så poster jeg det her.

Lenke til kommentar

Det er vel bare en feilrapportering, men for å fikse det sett SSD'ene på port 0 og 1, dette er en midlertidig fix, så hvorfor den oppstår er usikkert. Hvilken versjon raidbios er det du har? Og hvorfor la du inn Storage Manager når du la inn v8.7 under installasjon, waste imho, for det går nemlig ikke å legge inn storage manager uten at den kuker med driverne.... Har selv fått feil på raidet ved klokking/for aggresive chipset innstillinger, da er det bare å flytte om på kablene og redusere klokkingen/chipset timings/evnt. minne settings oppmot chipset.. Tipper at om du skanner SSD'en med "Feil", så vil ikke storage manager finne feil..

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Det er vel bare en feilrapportering, men for å fikse det sett SSD'ene på port 0 og 1, dette er en midlertidig fix, så hvorfor den oppstår er usikkert. Hvilken versjon raidbios er det du har? Og hvorfor la du inn Storage Manager når du la inn v8.7 under installasjon, waste imho, for det går nemlig ikke å legge inn storage manager uten at den kuker med driverne.... Har selv fått feil på raidet ved klokking/for aggresive chipset innstillinger, da er det bare å flytte om på kablene og redusere klokkingen/chipset timings/evnt. minne settings oppmot chipset.. Tipper at om du skanner SSD'en med "Feil", så vil ikke storage manager finne feil..

De stod i port 0 og 1 flyttet den ene for å sen om win ville starte, det gjorde den ikke slik de stod.

La inn Storage Manager i safe mode for å se om den kunne hjelpe men nei.

Win 7 stoppet/frøs restartet og da kom det opp disk error.

 

Edit:

Kjørte en checkdisk nå og den fant ingen feil, men det står fortsatt "disk error" under boot. Men den booter in win7 selv etter at jeg flyttet disken tilbake til port 0 og 1.

HM :hmm: Kan det være HK som tuller det til eller er det feil på disken?

Endret av minhund
Lenke til kommentar
Hvilken versjon RaidBios? Lukter hovedkort/raidbios lang vei... Spesiellt om den er feilfri som singeldisk..

Det var det som var problemet jeg fikk ikke lagt in win7 på den i IDE mode heller fikk diskerror press F1.

Raidbios er hva?

Jeg har den nyeste vesjonen av bios til RampageII, versjon 1504

 

Feilmeldingen som står under boot på disken: Error occured(0)

Endret av minhund
Lenke til kommentar

audienceofone har postet en interessant link til idf (intel developer forum) som forteller om levetid på SSD.

SSD Endurance

Ved å øke "spare area" på SSD'en forlenger man levetiden betydelig.

Merk at de skiller mellom sekvensiell og random endurance.

 

Man kan selv bestemme størrelse på "spare area" men dette må gjøres når enheten er helt ny eller etter en HDDerase. Det eneste man trenger å gjøre er å opprette en partisjon som er mindre enn 100%. eks. en 64GB partisjon på en 80GB og en 128GB eller 140GB partisjon på 160GB utgaven.

 

Disse er etter min mening vel så interessante.

Understanding performance of SSD in the Enterprise

forteller bla at man kan øke iops ved å redusere det utnyttbare området på SSD'en.

 

Future SSD Innovations

 

De er litt lange men absolutt verdt å høre på

Lenke til kommentar

27% spare splass på E diskene forklarer jo litt hvorfor de yter bra i brukt tillstand, de har altså 8.64gb satt av til dette... Ved neste reinstallasjon tror jeg E'en blir OS SSD, og Raidet får Apps/Games/benches etc.. Da vil E'en ha ~7gb brukt plass, og jeg installerer med 2gb Ram for å få mindre footprint fra pagefile og hibernate før de slettes, og så smekker resten av rammen inn igjen etter install, min egen lille ide... Skriv til stripa blir da så lite at jeg ikke gidder å vurdere å sette av mer plass som spare, selv om jeg kanskje gir den litt ekstra for fun :whistle:

Lenke til kommentar

Dentro,

 

Skriveytelsen virker litt lav men ikke helt på vidda.

Hvilken hardware har du og har du installert med AHCI eller IDE?

 

Prøv å teste igjen med CDM 3 Technical Preview, den er linket til på en av de siste sidene.

(du finner den på side 43, innlegg 848 Link)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Hei og takk for svar, jeg har kort forklart:

 

- P6t deluxe v2

- i7 920

- Kingston HyperX 2000mhz

- Corsair HX 1000w

- Corsair H50

- 4850x2

- Silikon Image 4xsata raid PCI-kort

- + en røys med disker

 

Jeg installerte med IDE, men endret til AHCI etter å ha lest litt på forumet og Googlet litt. Krevde en endring av registernøkkel + stille over til AHCI i BIOS. Ser det riktig ut i Matrix Storage?

 

Jeg gjorde også endel optimaliseringer etter denne lista.

 

(har 22,8GB free space på C:)

 

Ny bench...

post-71158-1258324624_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Du har litt høy aksesstid ved skriving så det virker som det er noe som enten forstyrrer eller som ikke er helt optimalt.

 

Vertex ligger litt høyere men jeg ville ventet litt før jeg tok flere benchmarks, la den roe seg litt ned hvis du nettop har installert W7.

(det kan være prosesser som går i bakgrunnen)

 

Vertex kan ligge opp i 230 (120-250GB, 30-60 er noe lavere) i total score men da er den ikke OS "disk", når man kjører OS på disken man måler faller ytelsen en del så rundt 200 er ikke så ille.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...