Gå til innhold

Hentet bankkort med kode, uten legitimasjon.


Anbefalte innlegg

Bestilte meg nylig nytt bankkort, etter å hatt en periode uten bankkort i det hele tatt. Valgte denne gangen en helt ny bank for å gjøre det enklere med flytting av penger. Når jeg bestilte bankkortet måtte jeg vise pass, noe som i grunn er greit nok i mine øyne. Etter en og en halv uke fikk jeg endelig stressa meg fra jobb for å hente kortet. Jeg tok med meg passet i tro at jeg mest trolig måtte legitimere meg når jeg skulle hente det ut.

 

Da jeg kom opp til skranken spurte jeg fint om bankkortet mitt var kommet, sa navnet mitt og ventet mens damen lette i bunken sin. Hun fant en konvolutt med mitt navn og et forseglet brev med koden i. Hun gav meg konvolutten med bankkortet og det forseglet brevet med koden å sa værsegod. Jeg sto der en liten stund i frustrasjon om jeg ikke skulle vise legitimasjon, men etterhvert forsto jeg at jeg ikke trenkte deg å stressa meg tilbake til jobb. Det tok en tid før det faktisk gikk opp for meg at jeg ikke måtte legitimere meg for å hente dette.

 

Dette hadde i grunn vært forståelig nok om det var noen jeg kjente bak skranken, men jeg har aldri hatt denne banken å har heller ikke bodd her på nesten 2 år. I den siste tiden har det vært utrolig mye fokus på sikkerhet på bankkort og kopiering. Men i mine øyne er dette bare ett av bevisene på at svikten er meneskelig eller rutinemessig. Jeg veit ikke om damen i skranken gjorde en feil, eller om dette faktisk er vanlig. Men hvem som helst kunna ha gått i banken for å hente mitt kort og min kode å tatt alle pengene mine på 10 min.

 

Jeg har temmelig lyst til å ringe banken å høre om bankkortet mitt kommer snart, bare for å gi dem en lærepenge. Spørsmålet mitt vil være, er dette vanlig rutine? Eller var det en glipp?

 

Er veldig usikker på om dette er riktig kategori, så bare flytt om det finnes en som er mer passende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke banken som bestemmer dette, det er det posten. PUM-sendinger skal ikke kunne hentes uten gyldig leg. Og det skal i mange situasjoner skannes for at det skulle kunne hentes fram ved uregelmessigheter senere.

 

Igjennom jobb har jeg også opplevd uregelmessigheter som dette hos posten, spesielt post i butikk.

 

 

Edit1:

Derimot, var dette i bank, da veit ikke jeg.

 

 

Edit2:

Ja, det nytter heller ikke å klage til posten. Ikke på noen måte.

Endret av Bata
Lenke til kommentar

Posten her er ganske strenge på PUM-sendinger. Her tar de kopi av passet mitt hver gang. En annen ting som irriterer meg veldig, er når folk bak kassen i butikker ikke sjekker signaturen eller ser på kredittkortet når man betaler. Hender jeg bare signerer med "lol" eller smilefjes. En kamerat av meg tegnet en penis som signatur en gang. :p

 

Ikke rart det er mye kredittkortsvindel i verden ...

 

 

Edit: Gikk litt fort i svingene gitt ... Var ikke Posten denne gang. :)

Endret av Billy-the-kid
Lenke til kommentar
Det kan være at hun hadde sett på bankkortet i en ledig stund, og merket seg bildet. Og så når du kom, kjente hun deg igjen med en gang. Men i tilfelle burde hun sagt det til deg...

Konvolutten var ikke åpnet.

 

Ducktoy - Aldri sett mennesket. Har heller som sagt aldri brukt denne banken eller bodd her på nesten 2 år.

Endret av Neppe
Lenke til kommentar

Hvis du tenker etter litt så hadde du allerede vist legitimasjon, t.o.m. pass, da du bestilte kortet. Og kortet ble liggende trygt i banken til du hentet det. Hvilken nytte skulle det gjort å vise passet om igjen? Selvfølgelig greit at du hadde med legitimasjon, men det måtte jo være den samme personen som kom tilbake igjen for å hente kortet, i akkurat den banken.

 

Visakort som hentes i private postkasser er avklart med banken allerede, og kunden behøver ikke å vise legitimasjon for å åpne postkassen sin.

Lenke til kommentar
Hvis du tenker etter litt så hadde du allerede vist legitimasjon, t.o.m. pass, da du bestilte kortet. Og kortet ble liggende trygt i banken til du hentet det. Hvilken nytte skulle det gjort å vise passet om igjen? Selvfølgelig greit at du hadde med legitimasjon, men det måtte jo være den samme personen som kom tilbake igjen for å hente kortet, i akkurat den banken.

 

Visakort som hentes i private postkasser er avklart med banken allerede, og kunden behøver ikke å vise legitimasjon for å åpne postkassen sin.

Hvor mange tror du ikke er innom banken mens han ventet på kortet sitt? Tror du dama bak skranken husker navnet på alle som er innom og husker hvordan de alle ser ut?

 

Og i din private postkasse er du helt fri til å sette på en hengelås eller lignende.

Lenke til kommentar

Jo, det er nok riktig. Men jeg mener at det måtte være den samme personen som kom tilbake til banken for å hente kortet og koden.

F.eks. da jeg hentet et nytt pass hos politiet, kunne det bare være jeg som kom for å hente det. Med mindre mafiaen hadde kidnappet meg på forhånd og fått vite at jeg akkurat den dagen skulle hente et nytt pass.

Lenke til kommentar
Hvis du tenker etter litt så hadde du allerede vist legitimasjon, t.o.m. pass, da du bestilte kortet. Og kortet ble liggende trygt i banken til du hentet det. Hvilken nytte skulle det gjort å vise passet om igjen? Selvfølgelig greit at du hadde med legitimasjon, men det måtte jo være den samme personen som kom tilbake igjen for å hente kortet, i akkurat den banken.

 

Visakort som hentes i private postkasser er avklart med banken allerede, og kunden behøver ikke å vise legitimasjon for å åpne postkassen sin.

Hvor mange tror du ikke er innom banken mens han ventet på kortet sitt? Tror du dama bak skranken husker navnet på alle som er innom og husker hvordan de alle ser ut?

 

Og i din private postkasse er du helt fri til å sette på en hengelås eller lignende.

 

Var kanskje litt slapt av banken å ikke sjekke legitimasjon, men sjansen for at noen andre enn trådstarter skulle gå inn i denne banken og spørre etter et kort til trådstarter, identifisert med navn, er ganske så mikroskopisk, mye mindre enn sjansen for at noen skal se gjennom postkassa di, enten den er låst eller ikke -med mindre trådstarter selv har spredt nyheten om at kortet lå i banken og ventet til tvilsomme folk, sammen med navnet sitt...

Lenke til kommentar

Nja, det er ikke så vanskelig å finne kjeltringer. Skal ikke mye til for å plukke opp at noen har bestilt bankkort.

 

Du må bestille det, som tar litt tid. Er ganske enkelt å plukke opp om du står i nærheten. Hadde de spurt om fødsels og personnr hadde jo det bedret sikkerheten litt iallefall. Men at det bare var nok med navn og etternavn sjokkerte meg litt. Du skal nok være litt uheldig for at noen faktisk skal gjøre det, men om det hadde vært kjent å noen fikk greier på det så er jeg temmelig sikkert at det finnes folk som er kjeltringer nok til å ta nytte av dårlige rutiner.

 

Det var ikke samme damen i skranken som da jeg bestilte. Skjønner også at man kan bruke litt skjønn i situasjonen, jeg gikk ikke akkurat inn i banken i hoodie og buksa på knea.

 

Det er mer sikkerthet på å hente ut pakker du har bestilt på komplett hos posten, jeg finner ikke det veldig betryggende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...