Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvilke spesifikasjoner er viktig og tenke på når man skal kjøpe ny router?


Gjest Anonym konto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Som sagt, hvilke spesifikasjoner er viktig og tenke på når jeg skal kjøpe nye router. Den skal brukes til "hjemme-bruk". Det skal kobles opp flere enn 2 PC-er.

 

Bruksområde. Skal den ha trådløst nettverk? Hvilke teknologier støtter det trådløse nettverkskortet?

 

Støtter den 802.11n, så ser jeg ingen grunn til å ikke skaffe seg en router som støtter det. Trengs det høy kryptering?

 

Hadde vært bra om du kunne utdype litt mer hva du trenger (:

Endret av Apple4thewin
Lenke til kommentar

Finnes sikkert like mange svar på det spørsmålet som det finnes erfaringer med routere der ute.

 

Viktigst uansett er stabillitet!!!!!!!!!!!

 

Min erfaring sier IKKE D-Link....

Linksys har jeg gode erfaringer med. Stabil og ikke noe tull. Aldri behov for restarter pga tung trafikk eller rare routinger.

 

PS. Tror ett godt tips er å finne ut om evt.ny router støttes av DD-WRT.COM....

 

 

Mvh.

 

NoNickAtAll

Endret av NoNickAtAll
Lenke til kommentar

Det er ikke trådløsnett på det hovedkortet men det har Gigabit kablet nettverk.

Du må med andre ord skaffe deg et pcikort eller usb-dongle som støtter 11n.

Selv har jeg D-link DIR-655 som er dønn stabil mot internett også ved bruk av bittorrent.

Klikker du på test av routere under så ser du hvilke som sannsynligvis er mest stabile øverst. Det går ikke an å si at D-link er dårlig mens Linksys er topp. Begge merkene har søppel og topprodukter.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar
Som sagt, hvilke spesifikasjoner er viktig og tenke på når jeg skal kjøpe nye router. Den skal brukes til "hjemme-bruk". Det skal kobles opp flere enn 2 PC-er.

 

Jeg synes du skal vurdere 'n' når du først skal kjøpe ny router. Og også dual-band (hvilket betyr at den også kan bruke 5 GHz båndet, som ikke er tjåkfullt av annet ræl, som naboens router, mobiltelefoni, mikrobølgovnstøy, bluetooth etc). Dette for å være litt rustet til framtida, istedet for å utelukkende satse på 5 års gammel tech (eller er det vel enda flere år 'g' er?).

 

Jeg sitter akkurat i samme situasjon, og har sett på denne: NETGEAR RangeMax Dual Band Wireless-N (WNDR3700) til kr 1.295,- (Den er tydeligvis ny nok til at den ikke finnes i prisguiden, derav link til Komplett. Søk i prisguiden for å finne linker til masse nettbutikker som har den på vei inn!)

 

Ellers får jo D-Link DIR-655 til 739,- 790,- ganske mye skryt - men denne har ikke dual-band. Jeg fikk min far til å kjøpe denne, og han er ihvertfall strålende fornøyd! Den får også mye pepper - men det kan jo være slik det er med ting som selges mye av (det er alltid noen som ender opp skuffede).

 

Ellers er jo denne artikkelen akkurat i din gate!

Endret av stolsvik
Lenke til kommentar
Gjest Anonym konto

Jeg ser at det er \to forskjellige routere med samme navn. (de to øverste)Men prisklassene er jo ganske så forskjellige. Hvilke spesifikasjoner har den dyreste som den billigste ikke har?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...