Gå til innhold

Boliglån som samboere


Baen

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Jeg og min samboer planlegger å kjøpe bolig sammen, men er litt usikre på hvordan vi burde fordele lånet. Han jobber fullt og jeg er student, så sånn sett er han den eneste som vil ha skattefordeler av det. Men sammtidig vil vi begge betale lånet og eie boligen likt.

Har dere noen forslag til hvordan vi ordner dette? Vil det være nok at han står som hovedlånetaker og jeg som medlånetaker, eller vil lånet da dukke opp på begges likning?

Endret av Baen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann,

 

Jeg og min samboer planlegger å kjøpe bolig sammen, men er litt usikre på hvordan vi burde fordele lånet. Han jobber fullt og jeg er student, så sånn sett er han den eneste som vil ha skattefordeler av det. Men sammtidig vil vi begge betale lånet og eie boligen likt.

Har dere noen forslag til hvordan vi ordner dette? Vil det være nok at han står som hovedlånetaker og jeg som medlånetaker, eller vil lånet da dukke opp på begges likning?

 

Er det ikke bare å fordele dette på selvangivelsen da? Hvis det står 80.000 i renter på samboer`n sin og null på din, så kan dere vel bare endre til 40.000 på hver? Tror det funker hvertfall.

 

I utgangspunket så havner vel summen på hovedlånetakerens selvangivelse.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg minnes må de være gift for å kunne gjøre dette - mens med samboere så vil den som står som betaler på gjeld være den som kan ta fradrag.

Står begge som ansvarlig for gjelden vil jeg anta en vil få fradrag for den delen av gjelden av avdragene en har heftet for sist år, men noe fordeling vil dessverre ikke kunne skje utover dette.

Lenke til kommentar

Fastien ligger nok nærmere McHalvorsen sitt svar. Samboere kan flytte fritt rundt, dersom de dokumentere at hefter likt for lånet. Dokumentasjon kan være kopi av låneavtalen/gjeldsbrev. Ektefeller trenger ikke legge fram slik dokumentasjon.