Gå til innhold

Boliglån som samboere


Baen

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Jeg og min samboer planlegger å kjøpe bolig sammen, men er litt usikre på hvordan vi burde fordele lånet. Han jobber fullt og jeg er student, så sånn sett er han den eneste som vil ha skattefordeler av det. Men sammtidig vil vi begge betale lånet og eie boligen likt.

Har dere noen forslag til hvordan vi ordner dette? Vil det være nok at han står som hovedlånetaker og jeg som medlånetaker, eller vil lånet da dukke opp på begges likning?

Endret av Baen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann,

 

Jeg og min samboer planlegger å kjøpe bolig sammen, men er litt usikre på hvordan vi burde fordele lånet. Han jobber fullt og jeg er student, så sånn sett er han den eneste som vil ha skattefordeler av det. Men sammtidig vil vi begge betale lånet og eie boligen likt.

Har dere noen forslag til hvordan vi ordner dette? Vil det være nok at han står som hovedlånetaker og jeg som medlånetaker, eller vil lånet da dukke opp på begges likning?

 

Er det ikke bare å fordele dette på selvangivelsen da? Hvis det står 80.000 i renter på samboer`n sin og null på din, så kan dere vel bare endre til 40.000 på hver? Tror det funker hvertfall.

 

I utgangspunket så havner vel summen på hovedlånetakerens selvangivelse.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg minnes må de være gift for å kunne gjøre dette - mens med samboere så vil den som står som betaler på gjeld være den som kan ta fradrag.

Står begge som ansvarlig for gjelden vil jeg anta en vil få fradrag for den delen av gjelden av avdragene en har heftet for sist år, men noe fordeling vil dessverre ikke kunne skje utover dette.

Lenke til kommentar

Fastien ligger nok nærmere McHalvorsen sitt svar. Samboere kan flytte fritt rundt, dersom de dokumentere at hefter likt for lånet. Dokumentasjon kan være kopi av låneavtalen/gjeldsbrev. Ektefeller trenger ikke legge fram slik dokumentasjon.

 

I praksis har jeg fortstått det slik at heller ikke samboere blir avkrevd for dokumentasjon.

Lenke til kommentar

Se ligningens-ABC-2009:

 

2.4.7 Ikke-meldepliktige samboere

 

[...] Det er bare den som er ansvarlig for gjelden som kan få fradrag. Intern avtale om hvem som skal betale rentene er uten betydning. Dette gjelder også om skattyter har garantert (kausjonert) for samboers gjeld. Om og i tilfelle når renter er fradragsberettiget ved kausjon, se pkt. 6.15 «Kausjon». Er begge ikke-meldepliktige samboere ansvarlige for gjelden i samme tidsrom, skal hver av dem ha fradrag for sin del av rentebeløpet etter en reell, intern avtale om ansvaret for gjelden. Endring av den interne avtalen om ansvar for gjelden kan ikke anses som reell når samboerne endrer den uten å kunne påvise reelle grunner for endring utenom de skattemessige. Slike reelle grunner kan f.eks. være vesentlige endringer i inntektsforholdene. Avtale om endring av ansvaret for gjeld, får bare virkning for renter påløpt etter datoen for endringen. Foreligger det ikke en reell, intern avtale, deles rentefradraget likt mellom samboerne når begge er ansvarlige for gjelden overfor kreditor. Det er ikke tilstrekkelig med en avtale om at en av partene skal dekke en andel av den andres gjeldsrenter så lenge det underliggende ansvarsforholdet for gjelden er uendret, se LRD (Hålogaland) i Utv. 1991/569. [...]

 

http://www.skatteetaten.no/upload/PDFer/Li...tive_lenker.pdf

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Vi fordelte dette rundt uten problemer da vi var samboere (gift nå).

 

Det som var spesielt med våre betaling var at samboeren min betalte alt (dvs alt gikk fra hennes konto) og fikk alt fradraget, selv om jeg tjente mest. Så nå selvangivelsen kom flyttet vi deler av hennes renteutgifter over på meg.

Samtidig stod vi som 50-50 eiere av boligen, dvs at jeg hadde 50% av boligen som formue.

Jeg betalte da samtidig alle andre regninger så alt i lat kom vi noenlunde ut i 0.

 

 

Så en løsning er at den som tjener mest betaler alt. Likningskontoret vil da (i min erfaring) kun gi fradrag til denne personen.

 

"Lovligheten" kan man jo diskutere.

Lenke til kommentar
Se ligningens-ABC-2009:

 

2.4.7 Ikke-meldepliktige samboere

 

[...]

 

Slik jeg forstår ligningens-ABC-2009 som jeg har sitert ovenfor kan samboere inngå reelle interne avtaler om hvem som "eier" gjeld (og dermed både gjeld og gjeldsrenter), og i så fall kan de selvfølgelig føre selvangivelsen i tråd med virkeligheten.

 

Dermed kan dere skrive en intern avtale der det fremgår at din samboer er ene ansvarlig for gjeld og renter inntil du er ferdig med utdannelsen din.

 

Gifte kan fritt "herje" med gjeld og renteutgifter i selvangivelsen, uavhengig av om man har en reell avtale i bånd.

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...