Gå til innhold

Vil ha Nikon, men hvilken modell? Kom med innspill!


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg mitt første speilrefleks nå, og har kommet så langt at jeg har funnet ut at jeg skal ha Nikon.

Har snuset litt på D300 og D500. Har jeg bruk for de ekstra funksjonene D500 har ettersom jeg er så "grønn?"

Og dette med VR. For 500 ekstra får jeg VR objekttiv til D300, og får 1000 får jeg VR objektiv til D500. Har VR mye og si til "vanlig bruk" eller er det bare proffene som har nytte av det?

 

Blir forøverig til å bruke kameraet til hverdagsfotografering, med på tur o.l.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at et er D3000 og D5000 du kikker på.

 

Hvis du overhode ikke ønsker video, ønsker mest mulig kompakt kamera eller har lite penger, så bør du vurdere D3000.

 

Men D5000 er et klart bedre kamera, og det er mindre sjanse for at du får lyst til å oppgradere etter en uke.

 

Jeg synes du skal spandere på deg ekstra-kostnadene som et VR objektiv gir deg. Jeg si det slik at VR er viktigere for nybegynnerene og amatørene enn de profesjonelle.

 

Tom

Lenke til kommentar
Men er det verdt det da? Ser for eksempel at jeg får et D5000 VR kit til nesten 3000 rimeligere ved å kjøpe det fra USA inkludert frakt. Får alltids noen til å merke pakken med lavere verdi for å slippe tollen.

Kan tro mye om de norske myndighetene, men helt blonde er de ikke. Mottar du D5000 VR kit til 1500 spenn så skjønner de at det ikke stemmer. Forøvrig om det er verdt å ha norske rettigheter vil du først se om kamera feiler fullstendig etter 1 år. Sender du kamera ut av landet så får du MVA på det når det returnerer fra eventuell reperasjon. Forsikring vil også bli et problem, siden flertallet krever kvittering på det du vil ha erstatning for på verdigjenstand/reiseforsikring.

 

Anbefaler på det sterkeste at du kjøper i Norge.

Lenke til kommentar
Ok, takk godt poeng der!

Fint at du nevener forsikring, for det har jeg også lurt på. Tenker å kjøpe kameraet fra komplett, hvor er det best å forsikre det da? pris? Har reiseforsikring fra gjensidige, dekker den det meste?

Vanlige reiseforsikringer dekker bare opp til 8000 (tror jeg det var) for fotoutstyr (uavhengig av total verdi dekket for andre ting). Spør forsikringsselskapet ditt (kan variere basert på avtale, eller om forsikring er kjøpt gjennom fagforening eller lignende).

 

Edit:

Innbo forskring dekker også ofte veldig mye mer for hele Norden. Så skulle du mot formodning miste det i gulvet, så prøv å miste det slik at det blir dekket av innboforsikringen :D

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Har fått et tilbud på et pent brukt D80 med et nikon 18 - 70mm f3.5 - 4.5 DX ED objektiv til ca 5000.

Er dette et godt tilbud, eller bør jeg gå for noe "nyere" ettersom D80 er en gammel modell?

Ser jo også at elkjøp har tilbud denne helgen på canon 450d med IS objektiv til 5000, kanskje jeg skulle vurdere canon likevell?

 

 

 

HJELP!!!!!!

Endret av nasse_
Lenke til kommentar
Kjøp et D5000, det gruser D80 på det meste. Ville aldri kjøpt et nær 3 år gammelt kamera uansett.

 

Når jeg ser tilbake på bildene jeg tok med D80 og Tamron 17-50mm, så er ikke "gruser" det første ordet som legger seg på tunga. D80 gir faktisk veldig bra bilder - men sliter såklart litt mer med støy på høyere ISO, og på nattbilder.

 

D80 har dessuten CLS, og fokusmotor, noe som taler i dets fordel. D3000 er vel dagens D80 Light.

Lenke til kommentar
Når jeg ser tilbake på bildene jeg tok med D80 og Tamron 17-50mm, så er ikke "gruser" det første ordet som legger seg på tunga. D80 gir faktisk veldig bra bilder - men sliter såklart litt mer med støy på høyere ISO, og på nattbilder.

 

D80 har dessuten CLS, og fokusmotor, noe som taler i dets fordel. D3000 er vel dagens D80 Light.

Det er slik jeg ser D80; et meget kompetent kamera med en del avanserte og nyttige funksjoner. Litt som Canon 30D egentlig.

 

Tom

Lenke til kommentar
Når jeg ser tilbake på bildene jeg tok med D80 og Tamron 17-50mm, så er ikke "gruser" det første ordet som legger seg på tunga. D80 gir faktisk veldig bra bilder - men sliter såklart litt mer med støy på høyere ISO, og på nattbilder.

 

D80 har dessuten CLS, og fokusmotor, noe som taler i dets fordel. D3000 er vel dagens D80 Light.

 

Greit nok at D80 har CLS og fokusmotor, men det viktigste er tross alt bildekvaliteten. Jeg har selv D80, og begynner å bli litt lei av at alle bilder på litt høy ISO er dårlige. Nå har jeg ikke testet, men har fått inntrykk av at generasjonen etter D80 er en god del bedre på støy. Uansett... til og med usle kompakter duger jo i dagslys.

 

Selv skulle jeg gjerne hatt en D300 med lysmåling på AI-S-objektiver. Det er mye viktigere egentlig, siden jeg har 3 AF-S, 1 AF-D og 5 AI-S. For meg er fokusmotoren nesten verdiløs, men andre kan selvsagt ha massevis av AF-D.

 

PS! Når det gjelder bildekvalitet kan det vel ikke være tvil om at nyere kameraer "gruser" D80?

Endret av Det Skumle Fjellet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...