Gå til innhold

ATI Radeon HD 5800-serie på trappene?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Grunnen til at G300 ikke har kommet er nok problemene med 40nm prosessen. De får ikke laget nok GPU'er som er av god nok kvalitet har jeg lest.

Problemene med 40nm begynner det å bli orden på nå. De gjelder også for AMD. nVIDIA har siden begynnelsen av juni shippa 40nm GT21x brikker til OEM-kunder.

Lenke til kommentar

Kan ikke si at artikkelen sa så veldig mye nyttig om de kommende GPUene.

 

OpenGL 3.x er støttet på all maskinvare fra og med Radeon HD 2x00 / GeForce 8x00, så 3.1-støtte er ikke noe nytt her. Forøvrig sørgelig at AMD/ATI er så trege på implementasjon av OpenGL-spesifikasjoner, det tok et halvt år å få inn støtte for 3.1, mens nVidia hadde støtte for 3.2 før spesifikasjonen kom ut.

 

Jeg er først og fremst spent på hvor mye mer rå kraft de nye GPUene vil tilby, uten å svi av for stor effekt.

Lenke til kommentar

ATI’s Dual-Chip Hemlock Due Late in Q4 2009

 

* Hemlock - dual-chip flagship graphics solutions powered by two RV870 chips (originally known as R800);

* Cypress – single-chip high-performance graphics solution based on RV870 chip that will replace ATI Radeon HD 4890;

* Juniper – single chip performance graphics solution that will replace the remaining Radeon HD 4870 and 4850 graphics boards. It is highly likely that this one is based on the RV870 as well;

* Redwood – single chip mainstream graphics solution(s) based on RV830 chip that will replace both RV730 and RV740-based solutions;

* Cedar – single chip entry-level graphics solution(s) based on RV810 chip

 

http://www.xbitlabs.com/news/video/display...te_in_2009.html

Endret av Agrop
Lenke til kommentar
Synes grafikkortutviklinga har gått ganske treigt de siste par årene. Klassikeren 8800GT(X) klarer fortsatt å henge greit med.

 

Selv om mine to 8800GT enda klarer seg ganske greit, skulle jeg gjerne bytta de ut mot noen som ikke var oppi 90 grader når det ble litt bevegelse på skjermen. De sneik seg faktisk over 110 grader i sommer, though, det var 30-35 grader i rommet da. But still..

 

 

EDIT: stokka litt på bokstavene..

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b
Synes grafikkortutviklinga har gått ganske treigt de siste par årene. Klassikeren 8800GT(X) klarer fortsatt å henge greit med.

 

Er det nå jeg skal mimre tilbake til mitt 9700 Pro, som til sin siste slutt klarte selv Oblivion på low-medium. :love:

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Med mitt 4890, så kjører jeg i alle fall "gamer-instillingene" på flytende i 1680x1050. Men så er jeg ikke noe særlig kresen til fps heller, da jeg skjeldent spiller shooters, så 30-40 er flytende nok for min del ;)

Lenke til kommentar

hvorfor linker du til noe som da tydlig viser at 4890 ikke holder til Crysis (om jeg ikke missforstår deg). 20 fps er for lite og man kommer til å oppleve lagging.

 

Da skulle du hatt en 30" LCD med 2560x1600, så hadde nok pipa fått en annen lyd

 

Om det er dette du svarer til

 

Om du kjører 1600*1050 er 37 fps i gjennomsnitt også helt på grensen.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Jeg svarte på evgeny (derfor startet jeg med @evgeny) som uten noen tanker om oppløsning latterliggjorde 4890 med tanke på Crysis. Dette synes jeg kommer klart frem i testen.

 

Når det kommer til 2560x1600 kommenterer jeg ingenting da dette er en oppløsning jeg ikke (perosnlig) har noen som helst grunn til å bevege meg mot. Da sier selvsagt testen sitt.

Lenke til kommentar

Derfor svarte jeg i begge tilfeller som du sikkert ser?.

 

Og siden du linket til viser etter min mening at 4890 ikke fungerer optimalt med Crysis (på maks settings som her diskuteres), om det er 37 fps gjennomsnitt betyr dette at det trolig beveger seg stygt nærme 20-25fps i enkelte tillfeller. Ergo alle spill på maks..neppe. det som var litt av mitt poeng.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt sikker på hva vi diskuterer her nå. Mitt innlegg startet som nevnt som en liten reaksjon på en latterliggjøring av HD 4890 når det kommer til Crysis.

 

Jeg la aldri frem noen påstander om at HD 4890 er gullkortet når det kommer til Crysis, så hvorvidt du mener at det ikke er et optimalt kort for dette spillet er meg klinkende likegyldig da det ikke var snakk om dette på hva jeg svarte på. For meg er 20-25 fps enkelte plasser helt greit, men det kommer vel an på hva man krever. Ikke ta dette som at ulike krav er bedre eller dårligere, kun forskjellig fra hverandre.

 

Så jo, du har et riktig poeng det er jeg enig i. Men du diskuterer noe som jeg ikke ser som en diskusjon.

 

Uansett er dette en diskusjonstråd om 58xx serien, så vi har begge to beveget oss bort fra trådens egentlige tema. Skal vi la det ligge da?

Lenke til kommentar
4890 kjører alt jeg har av spill på max, og DX11 spill som faktisk er interessante er ikke engang oppført som "kommende" enda, så no stress her i gården før neste sommer minimum :woot:

Da har du ikke prøvd crysis eeeeeeehehehe

 

Joda, men jeg har allerede rundet det for lengst, så hvorfor skal jeg svi av både penger og kjemiske ressurser på en fullstendig unødvendig oppgradering? Jèg har ikke behov for å skryte av hvor fet min Crysis fps er, derfor har jeg overskudd til å tenke fremtidsrettet.

 

4890 spiller alle de spillene jeg har interesse av å spille, titler fra 2009, på max. Jeg står fortsatt bak mitt utsagn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...