Gå til innhold

EOS 7D: Flaggskip blant crop-kameraer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det går heller ikke å diskutere med Nikon-folk. De vil alltid hevde at Nikon er best uansett.
Noe sånt kunne vært sagt om et hvilket som helst merke.

Ikke Canon folk, da! :scared:

 

Ærlig talt, Tim... :no:

 

Jeg er selvsagt litt "underwhelmed" - hyggelig at Canonistene endelig får et skikkelig spekket crop-hus. Mest spent er jeg faktisk på å se om Canon har funnet på noe fiffig med denne LCD'en i søkeren, slik at Nikon får noe å strekke seg etter (og så er det jo et spørsmål om søkeren er super-snasen).

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Jeg er selvsagt litt "underwhelmed" - hyggelig at Canonistene endelig får et skikkelig spekket crop-hus. Mest spent er jeg faktisk på å se om Canon har funnet på noe fiffig med denne LCD'en i søkeren, slik at Nikon får noe å strekke seg etter (og så er det jo et spørsmål om søkeren er super-snasen).

Etter bildene å dømme, så er det old-school monokrom LCD - ikke pixler, men forhåndsdefinerte områder.

Hmm - hvis man la inn en LCD med custom mønster og oppgraderte firmware, så kunne man spille Donkey Kong! :D

 

Å virkelig kunne markere de aktive fokuspunktene og å skru hjelpelinjer av og på - det er snadder! :D

Lenke til kommentar
Å virkelig kunne markere de aktive fokuspunktene og å skru hjelpelinjer av og på - det er snadder! :D

Ja, jeg sitter og leser DPR-previewen nå. Like avansert som en F80 altså... <dukk>

 

Det jeg virkelig liker når jeg leser DPR er muligheten til å koble en USB-disk (eller GPS) rett i kameraet. En veldig fin feature når man er på tur.

Lenke til kommentar
Spennende nyhet! Noen som tar seg bryet å forklare disse to punktene nevnt under spesifikasjoner?:

 

# Alle punktene er kryss-punkter følsomme til f/5.6

# Senterpunktet er dobbeltkryss også med følsomhet på diagonalen.

 

På forhånd takk!

Kryss sensor ser slik ut

 

  |
-- --
 |

 

Dobbelt kryss ser slik ut

\ | /
-- --
/ | \

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Jeg vurderer å kjøpe 50D for prisens skyld. Jeg vurderer også å svi av en del mer tusenlapper, men da vil jeg ha noe igjen for det (35mm 5Dmk2). Men jeg betaler ALDRI nesten like mye som for sistnevnte for et 1.6x crop. Forskjellen fra 50D er ikke så stor på papiret (sett at du ikke er videoavhengig), og du må betale en god del mer og ende opp med høyere vekt. Og kanskje redusert bildekvalitet på grunn av det uheldige behovet for å stappe flest mulige MP inn på en bestemt brikkestørrelse.

 

Jeg har ingen endelig avgjørelse her og nå, men 7D blir det nå iallfall ikke.

Lenke til kommentar
Artig å se at Canon sparker liv i APS på ny.

 

Dette, sammen med D300s, endrer markedet en del. Plutselig sikler folk på APS igjen. Og det syns jeg er positivt. Jeg håper nemlig at APS og FF vil kunne eksistere side om side, som to likeverdige alternativer, rett og slett med ulike egenskaper.

 

Ett av de engelske Digital Photo bladene hadde sammenligning av nettopp APS og FF i siste nummeret, og de klarte ikke kåre en vinner fordi begge format har sine fordeler og ulemper. Ett format til hvert sitt bruk er mitt motto tm.

Lenke til kommentar
# Alle punktene er kryss-punkter følsomme til f/5.6

Canon har ofte latt krysspunktene sine konke ut og reduseres til vertikale striper dersom optikken ikke har hatt lysstyrke på f/2.8 eller bedre. Også 50D lar alle krysspunkter henge med til f/5.6 (men dobbeltkrysspunktet i senter krever f/2.8).

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Har Nikon som er BLANDT det beste som kan kjøpes/stjeles/leies og tar meg ikke nær av ordet fanboy.

 

Men kanskje Canon folket kan svare på følgende, nå har de akkurat lansert G11 med mindre antall mp da det gir støy, og nå lanserer de nytt hus med økt antall. Skjer a ?

 

Det er matematiske problemer med pådynga mp på en for liten sensor, og antar at det må seriøs maskinkraft og software for å kompansere for dette tullet. At det lager bedre bilder vil vel tiden vise...

Lenke til kommentar

Mye fristende her. Hadde vært digg med 8 bps og bedre autofokus når jeg skal ta skibilder og andre actionbilder. Hadde sikkert vært greit å kunne filme et lite klipp i HD når jeg er ute og fotograferer action også. Liker også de nye funksjonene den innebygde blitsen har fått. Virker som den har alt jeg savner hos 30D.

 

Men så var det prisen da ...spesielt med tanke på at det ikke er FF.

Lenke til kommentar
Har Nikon som er BLANDT det beste som kan kjøpes/stjeles/leies og tar meg ikke nær av ordet fanboy.

 

Men kanskje Canon folket kan svare på følgende, nå har de akkurat lansert G11 med mindre antall mp da det gir støy, og nå lanserer de nytt hus med økt antall. Skjer a ?

 

Det er matematiske problemer med pådynga mp på en for liten sensor, og antar at det må seriøs maskinkraft og software for å kompansere for dette tullet. At det lager bedre bilder vil vel tiden vise...

Nå er vel det fortsatt et stykke igjen til pikseltettheten til G11 ... Og jeg tror nok at også D400 kommer til å ha mer enn 12MP.

 

At vi egentlig ikke trenger mer enn 12MP, det er en annen sak.

 

Tom

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...