Gå til innhold

Snøscooter i Sverige


Pepsi Max

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

EU-regelverket bestemmer at førerkort utstedt i én EØS-stat er gyldig i en annen EØS-stat "etter sitt innhold". Det vil si at for å kunne lovlig kjøre snøscooter i Sverige på norsk førerkort må det førerkortet tillate deg å kjøre snøscooter i Norge.

 

Etter min forståelse gir ikke A1 noen rett til å kjøre snøscooter i Norge, og derfor heller ikke i Sverige.

Lenke til kommentar

Hvilke ting er det en skole kan lære deg, som du ikke skjønner selv de første fem minuttene?

Trafikkreglene kan man jo fra før av, hvis man har førerkort i en annen klasse.

Desuten kjører de stort sett i utmark.

Har aldri sett en på veien, som venter på grønt lys.

 

Eneste grunnen til at man må ha lapp for disse, er vel den dusteloven som sier at veitrafikkloven gjelder i HELE landet, også på jordet til onkelen din.

 

Jeg har heller aldri kjørt en snøskuter, men fikk til min store overraskelse dette på kjøpet.

Men jeg trenger ikke å betale for å skjønne hvordan de funker.

Det står i manualen, eller en kompis kan lære meg det.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Herregud, det er så teit.

Hvorfor er det sånn?

Helt enig. En snøscooter er ikke mye verre å føre enn en ATV i mine øyne. Skjønt, denne må man vel ha enda en klasse for å føre... :roll:

Har man førerrett for bil, ser jeg ikke noe problem ved at man får førerrett for både ATV og snøscooter også.

 

Grunnen er vel delt, både av "sikkerhetshensyn" og inntekt til staten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ATV, eller All Terrain vehicle, kan du kjøre med B-lappen.

Det sa i hvert fall Stahlen MC til meg.

 

De hadde 4-hjuls motorsykler som man kjører med B-lappen.

 

Jeg var så nære å kjøpe en. Problemet er at man blir like våt på en ATV som på en moped. Ingen løsning for å ferdes komfortabelt i dårlig vær.

 

Kult de første 5 minuttene. Så begynner det å regne.

 

 

Forresten... Har jeg lov til nå kjøre mopeden min over grensen?

Har mopedlappen, jeg tok den separat som 16-åring.

Nå har jeg også billappen.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

hvor vanskelig det er å kjøre nei det vet ikke jeg. jeg har som sagt null erfaring, med den argumentasjonen så trenger man ikke førerkorklasser. man har jo lært å trafikkreglene og det å kjøre vanlig bil så hvorfor kan man ikke bare få motorsykkellappen også siden så vidt jeg forstår er snøscooter likere motrsykkel en det er å kjøre bil?(hadde kanskje vært mer logisk å gi folk førerett på snøscooter når de tar motorsykkellappen en bil lappen:P )

men ja jeg er egentlig enig i at det burde ikke være vanskelig å lære seg å kjøre snøscooter når man har lært lover å regler.

 

ATV over 50CCM kan kjøres på førerkort klasse B under 50 så er det moped så vidt jeg har forstått.

 

kjøre moped over grensen? mener du over det loven setter som makshastighet for å kunne definere kjøretøyet som "moped"? nei det kan du ikke, eller du kan men det er ikke lov.

eneste må være vis mopeden er så gammel at den er førstegangsregistrert før det ble satt hastighetsbegrensning på moped i Norge, siden jeg tror at slike begrensninger ikke er bakover"kompatible"(i mangel på ordet som jeg ikke husker)

Lenke til kommentar
hvor vanskelig det er å kjøre nei det vet ikke jeg. jeg har som sagt null erfaring, med den argumentasjonen så trenger man ikke førerkorklasser. man har jo lært å trafikkreglene og det å kjøre vanlig bil så hvorfor kan man ikke bare få motorsykkellappen også siden så vidt jeg forstår er snøscooter likere motrsykkel en det er å kjøre bil?(hadde kanskje vært mer logisk å gi folk førerett på snøscooter når de tar motorsykkellappen en bil lappen:P )

men ja jeg er egentlig enig i at det burde ikke være vanskelig å lære seg å kjøre snøscooter når man har lært lover å regler.

Nå er det en ganske stor forskjell på det å kjøre en snøscooter i forhold til å kjøre en motorsykkel. Dersom du sammenligner disse kjøretøyene direkte, blir det syltynt fra mitt ståsted. En motorsykkel har gjerne en voldsom akselerasjon og fartspotensiale, som både skal temmes og balanseres. En snøscooter er en ATV med belter, og har en helt annen stabilitet.

 

Det hjelper som oftest lite med trafikkregler på snøscooter, da man gjerne kjører den i utmark.

Lenke til kommentar

jeg har aldri kjørt en snøscooter så kan ikke legge noe grunnlag for hva det er likest av atv, motorsykkel og bil. jeg vet at har aldri hørt noen sammenligne snøscooter med bil men har hørt/sett det sammenlignet med motorsykkel, men ja jeg kan se at det er likere atv en motorsykkel.

når du snakker om akselerasjon så finnes det snøscootere som presterer bra på det området også. men ja stabiliteten er noe helt anderledes en motorsykkel vil jeg tro.

 

trodde ikke kjøring i utmark var tillatt(iallfall ikke i norge) uten spesiell tillatelse\behov. og hvis man går ut ifra at den av og til skal kjøres på vei for å f.eks fylle drivstoff så er trafikkreglene viktig å kunne.

 

mener uansett det er tullete å få snøscooterlappen samtidig med bil som man gjorde før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...