Gå til innhold

USA satser på droner fremfor bemannede kampfly.


USA satser på droner fremfor bemannede kampfly  

265 stemmer

  1. 1. Er USA tjent med å bruke droner fremfor bemannede kampfly?

    • Ja
      200
    • Nei
      26
    • Ingen formening/vet ikke.
      39
  2. 2. Tror du dette vil føre til slutten på bemannede kampfly?

    • Ja
      93
    • Nei
      145
    • Vet ikke
      27


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det har ikke noe med å plutselig skifte mening å gjøre. Det står jo at pakistanske myndigheter har samarbeidet med USA om disse angrepene i en årrekke.

Hvorfor vil den pakistanske statsministeren da at USA skal slutte nå? Da har de jo skiftet mening, har de ikke?

 

Det var derfor jeg spurte om det var et spill for galleriet (jeg antar at den pakistanske befolkningen ikke setter stor pris på USAs innblanding i pakistanske saker) for å høste popularitet.

Lenke til kommentar

Bare tenk på hvor mye mer vi kunne ha utrettet utslettet om vi faktisk hadde et skikkelig militære istedenfor de latterlige greiene vi har...

Fixed. :dremel:

 

Hva er det du vil ha da?

 

Jeg vet ikke hva Mathias drikker cola vil ha. Men Forsvaret i Norge er latterlige i den forstand vi bruker halvparten av de nye fregattene som reservedeler til den andre halvparten, at baser flyttes stadig. Det siste punktet er kritisk, fordi mye kompetanse forsvinner når yrkesmilitære velger å finne seg noe annet å gjøre, istedet for å flytte på seg. Det reduserer den operative evnen til Forsvaret på kort sikt, på lang sikt reduserer det troverdigheten til Forsvaret som en stabil arbeidsgiver og vil dermed redusere rekrutteringen.

Kan noen tenke seg hvorfor forsvaret har vært så aggressive i rekrutteringen sin de siste årene? Hint: Det er i alle fall ikke fordi det er overflod av kompetanse i forsvaret.

 

Min mening er at Forsvaret skal gjøre jobben sin, og den jobben er ikke å involvere seg i utlandet og jakte på enkeltpersoner. At NATO aktiverte artikkel 5 etter 11. september 2001 og sendte personell til Afganistan er forsåvidt riktig i den forstand at landet ble styrt av Taliban som i sin tur bakket Al'quida. Nå er NATO-landenes suverenitet hevdet og Norge mfl. ute.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Litt på siden, men jeg er synes forsvaret burde hatt mere midler til å drifte de oppgavene de er gitt, samt å ha en større hær. Utover det er det vi har idag av enheter og utstyr temmelig bra, mye takket være proffesjonaliseringen. Noen stadig flytting er jeg ikke heller enig i at vi ser. Det har vært mye nedleggelser, både av avdelinger og baser, og fra tid til annen flyttes kapasiteter, men at baser "stadig" flyttes kan jeg ikke se.

 

Det Forsvaret trenger er ett bedre system for å ta vare på kompetanse og dytte erfarne soldater oppover i systemet. Alt for mange grenaderer slutter etter kontrakten er ferdig, med enormt mye erfaring, mens rekrutter trenes av 20 åringer med ett års befalskole bak seg. Vanvidd spør du meg.

Lenke til kommentar

Alt for mange grenaderer slutter etter kontrakten er ferdig, med enormt mye erfaring, mens rekrutter trenes av 20 åringer med ett års befalskole bak seg. Vanvidd spør du meg.

Grunnen til at 20-åringer trener rekrutter er jo nettopp for å lære! På rekruttskolen lærer man bare disiplin og grunnleggende egenskaper, så en trenger ikke mye erfaring for å være befal der.

Lenke til kommentar

Grunnen til at 20-åringer trener rekrutter er jo nettopp for å lære! På rekruttskolen lærer man bare disiplin og grunnleggende egenskaper, så en trenger ikke mye erfaring for å være befal der.

 

Ja, man lærer av en guttunge med lite kjennskap til det han lærer bort. Om man var flinkere til å få grenaderene opp og frem kunne man fått mer erfarent befal som lærte det samme som 20-åringen i dag, men som hadde mye bedre ferdigheter innenfor så å si alle disipliner, samt bedre forståelse av striden. Det igjen ville gjøre en enorm forskjell ved en situasjon der avdelingene faktisk ble satt på prøve.

Lenke til kommentar

Hvorfor dronebomber vi ikke tilhengere av Breivik da? Burde jo gjøre det siden han angrep den norske staten. jfr. NATO artikkel 5.

 

Vet du hvem de alle er? Du kan ikke uten videre bombe land og nabolag fordi en mistenkt muligens befinner seg der. Det er bare Staten Israel som gjør sånt.

Endret av Mathias drikker cola
Lenke til kommentar

Hvorfor vil den pakistanske statsministeren da at USA skal slutte nå? Da har de jo skiftet mening, har de ikke?

 

Det var derfor jeg spurte om det var et spill for galleriet (jeg antar at den pakistanske befolkningen ikke setter stor pris på USAs innblanding i pakistanske saker) for å høste popularitet.

 

Den tullingen av en statsminister tror sikkert at den pakistanske regjeringen og dets militære klarer å ta saken i egne hender, noe som de for lengst har bevist at det ikke kan. Og så lenge de ikke kan det kan de bare la være å hyle og sutre over det du kaller innblanding fra USA!

Lenke til kommentar

Hva er det du vil ha da?

 

 

TOTAL UTSLETTELSE av alle våre fiender, deres støttespillere og deres sympatisører!

 

Og jo, Al Qaida samt flere organisasjoner og enkeltpersoner har truet med å angripe Norge samt drept norske soldater og sivile så de er våre fiender. Og utenom det må vi selvsagt støtte våre venner og allierte.

Lenke til kommentar

 

Vet du hvem de alle er? Du kan ikke uten videre bombe land og nabolag fordi en mistenkt muligens befinner seg der. Det er bare Staten Israel som gjør sånt.

Det er ikke bare Israel som dreper uskyldige.

 

 

Så det å utslette fienden er liksom negativt?

Det var ikke det jeg skrev.

Det er jo verdt å tenke på at vi ikke hadde kommet til å hatt fiender i Afganistan om vi ikke hadde vært med dit i første omgang.

 

Jeg fant også ut at Pakistan har uttalt i 2009 at drone-angrep på militante i Pakistan er en krenkelse av deres suverenitet. Så jeg tror at WP enten tar feil om samarbeid, eller mest sannsynlig er det statsministeren i Pakistan som driver et spill for galleriet for å høste popularitet.

Dog mener jeg at det er fundamentalt feil at en fremmed makt skal gripe inn i en annen stat slik USA tilsynelatende har gjort i Pakistan. Hvordan hadde folk reagert i Norge hvis USA plutselig sendte raketter etter de radikale muslimene her?

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

 

 

TOTAL UTSLETTELSE av alle våre fiender, deres støttespillere og deres sympatisører!

 

Og jo, Al Qaida samt flere organisasjoner og enkeltpersoner har truet med å angripe Norge samt drept norske soldater og sivile så de er våre fiender. Og utenom det må vi selvsagt støtte våre venner og allierte.

Du har jo nå truet med å drepe dem, så da regner jeg med at det er helt legitimt at de også "totalt utsletter" slike som deg.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke bare Israel som dreper uskyldige.

 

Det var ikke det jeg skrev.

Det er jo verdt å tenke på at vi ikke hadde kommet til å hatt fiender i Afganistan om vi ikke hadde vært med dit i første omgang.

 

Jeg fant også ut at Pakistan har uttalt i 2009 at drone-angrep på militante i Pakistan er en krenkelse av deres suverenitet. Så jeg tror at WP enten tar feil om samarbeid, eller mest sannsynlig er det statsministeren i Pakistan som driver et spill for galleriet for å høste popularitet.

Dog mener jeg at det er fundamentalt feil at en fremmed makt skal gripe inn i en annen stat slik USA tilsynelatende har gjort i Pakistan. Hvordan hadde folk reagert i Norge hvis USA plutselig sendte raketter etter de radikale muslimene her?

 

Det er bare Staten Israel som benytter seg av de angrepsformene de bruker. Selvsagt er det ikke bare de som tar uskyldige liv. Sivile og uskyldige blir alltid rammet i krig.

 

Nok en gang: Al Qaida, Taliban og deres likesinnede trenger ingen unnskyldning for å angripe og utrydde oss annet enn at vi tilhører Vesten og er "vantro". De vil gjøre hele verden islamsk. Både ovenfor USA, NATO, Vesten og Den frie verden var det helt riktig av oss å delta i angrepet for å befri Afghanistan!

 

Og det ville ha lykkes også dersom den kronidioten George W. Bush og hans regjering hadde fokusert på å stabilisere Afghanistan etter krigen istedenfor å mase om Saddam Hussein og Irak.

 

Pakistan klarer ikke å ta seg av de militante opprørerne like lite som de klarte å oppspore Osama bin Laden så de kan bare sutre, hyle og grine alt de vil ang. suvereniteten deres!

Lenke til kommentar

Du har jo nå truet med å drepe dem, så da regner jeg med at det er helt legitimt at de også "totalt utsletter" slike som deg.

 

Jada... :roll: For det første var det fienden som begynte denne konflikten og for det andre har ikke jeg truet noen. Det jeg har gjort og alltid kommer til å gjøre er å støtte våre venner og allierte samt selvsagt våre egne styrker. Og de sivile som jobberi krigssonen så vel som de militære så klart.

 

Og jeg støtter i ALLER HØYESTE GRAD USAs bruk av droner da dette ikke risikerer livene til amerikanske soldater.

Lenke til kommentar

Ikke uttal deg om ting du ikke har peiling på. Du aner ikke hva det norske forsvaret bidrar med, ofrer og disponer.

 

Det er helt klart du som ikke har peiling her! Og istedenfor å bare komme med dumme påstander uten hold i kan du jo begynne med å legge fram kilder/dokumentasjon på den norske innsatsen å si nøyaktig hva som er så imponerende med den norske innsatsen. Norge er flinke til å bidra i aksjoner som Gulfkrigen, Kosovokrigen, frigjøringen av Afghanistan, stabiliseringen av Irak og Libyakrigen, men bidrar alltid for lite.

Lenke til kommentar
Karzai kritiserer USA for Taliban-attentat

 

USAs attentat på Taliban-lederen Hakimullah Mehsud kom på et ugunstig 
tidspunkt, mener Afghanistans president Hamid Karzai.
Den pakistanske regjeringen har også fordømt attentatet mot Mehsud og 
anklager USA for å ville sabotere fredsforhandlingene mellom regjeringen og 
Taliban som etter planen skulle innledes lørdag.
 
Karzai reagerte også sterkt da amerikanske soldater i begynnelsen av oktober 
slo til mot en bilkortesje øst i Afghanistan, og tok en pakistansk Taliban-leder 
til fange.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Karzai-kritiserer-USA-for-Taliban-attentat-7361424.html

 

Når man ser på holdningene til ledelsen i Afghanistan og Pakistan er det jo helt klart at det ikke er mulig å regne med dem for å vinne denne krigen, hvilket beviser at det er riktig og nødvendig av USA å ta saken i egne hender!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...