Gå til innhold

USA satser på droner fremfor bemannede kampfly.


USA satser på droner fremfor bemannede kampfly  

265 stemmer

  1. 1. Er USA tjent med å bruke droner fremfor bemannede kampfly?

    • Ja
      200
    • Nei
      26
    • Ingen formening/vet ikke.
      39
  2. 2. Tror du dette vil føre til slutten på bemannede kampfly?

    • Ja
      93
    • Nei
      145
    • Vet ikke
      27


Anbefalte innlegg

De sier at de "tok den ned" med et "cyberattack". Det er da vel synonymt med at de jammet den?

Nei. De påstod også at de tok kontroll over dronen og landet den i cyberangrepet (helt fjernt).

Som nevnt så er den programmert til å returnere hvis den mister kontakten så jammingen ville ikke kunne ta den ned uansett.

 

Men det virker altså veldig lite plausibelt at "motoren sluttet å fungere".

Er veldig lite plausibelt og er nok ikke det som skjedde her, men er mer plausibelt enn at autopiloten slo seg av helt uavhengig med at dronen mistet kontakten med omverdenen.

Endret av Kirikovski
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei. De påstod også at de tok kontroll over dronen og landet den i cyberangrepet (helt fjernt).

Som nevnt så er den programmert til å returnere hvis den mister kontakten så jammingen ville ikke kunne ta den ned uansett.

 

Dette blir tekniske saker som jeg ikke har kompetanse på. Men jeg forstår fortsatt ikke : Hvis svaret er at "det elektriske kortsluttet", hvordan kan de vite at ikke det elektriske ble kortsluttet.

 

Ser at de amerikanske uttalelser har vært at det var "probably" en teknisk feil. Det virker som de er nærmere min posisjon, at de ikke har lukket døra for andre forklaringer :

 

"U.S. officials have admitted the drone was lost on a mission last week, but say it was probably because of a malfunction on board.

They also pointed out it would have probably been badly damaged - and therefore less sensitive - if it had fallen from a height of up to 50,000ft. However the video shows the drone pretty much intact."

 

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2071741/Is-downed-U-S-stealth-drone-Iranian-TV-airs-footage-military-officials-inspecting-craft.html#ixzz1g45zCjQ9

 

Det som sies til slutt her, er jo også verdt å spørre seg : Hvis det var slik at alt sluttet å virke i dronen, og den var flere titusen fot oppe i været, hvordan kan det da ha seg at den kom ned så godt som intakt?

 

Edit : Tar med en av kommentarene til artikkelen som ble sitert over her.

 

"A few months ago word leaked out that a keylogger virus had infected the U.S. drone fleet. I can't link to the article (House Rules) but if you Google "US Drone Fleet Virus" you will find a couple of news articles about it. The New York Times and Wired.com covered it. One suspects that the two incidents are not entirely coincidental. This is a great intelligence coup for the bad guys (China is the world leader in cyberwarfare ... what you think only "the good guys" can work together on projects?) It is also a great argument for piloted aircraft."

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

De sier at de "tok den ned" med et "cyberattack". Det er da vel synonymt med at de jammet den?

Nei. De påstod også at de tok kontroll over dronen og landet den i cyberangrepet (helt fjernt).

Som nevnt så er den programmert til å returnere hvis den mister kontakten så jammingen ville ikke kunne ta den ned uansett.

Virker som de hadde god oversikt på bevegelsene

 

"The Iranian Army's electronic warfare unit downed with minimum damage the US RQ-170 Sentinel stealth aircraft which was flying over the Iranian city of Kashmar, some 140 miles (225km) from the Afghan border, on Sunday December 4"

Lenke til kommentar

Tja, om dere tar noen kjappe søk på dronene som ble / blir brukt i Afghanistan og Pakistan vil dere se at Al-Qaida viste om disse og til og med kunne vite hva dronene sendte av informasjon i form av bilder etc til basestasjonen allerede i 2009 :

WASHINGTON -- Militants in Iraq have used $26 off-the-shelf software to intercept live video feeds from U.S. Predator drones, potentially providing them with information they need to evade or monitor U.S. military operations.

http://online.wsj.com/article/SB126102247889095011.html

 

Sånn sett så synnes jeg ikke dette kommer som en overraskelse på meg , russerne er kjent for å ha svært gode programmerere og sånn sett så er det heller ikke umulig at Iranerne har godt trente IT spesialister som behersker det man behøver for å kunne slå ned på slike droner.

 

Det idiotiske i denne sammenhengen var at Dronene ikke hadde en "safebox" som detonerte i en slik situasjon og som var 100% foolproof.

Lenke til kommentar

Det idiotiske i denne sammenhengen var at Dronene ikke hadde en "safebox" som detonerte i en slik situasjon og som var 100% foolproof.

Mens dronene er i luften mener du?

 

For er vel ikke helt "legalt" vil jeg tro å ha en device som eksploderer på bakken der hvem som helst uforstående kan være førstemann å tukle?

Lenke til kommentar

 

Mens dronene er i luften mener du?

 

For er vel ikke helt "legalt" vil jeg tro å ha en device som eksploderer på bakken der hvem som helst uforstående kan være førstemann å tukle?

 

Insert self detonating bomb before takeoff ja ^_^

I alle fall noe i den duren som sørger for at man har minst mulig å vise til om det værste skjer.

Lenke til kommentar

Skulle du sett. Her er det BusinessWeek som har snakket med "three U.S. intelligence officials" :

 

"The most troubling prospect is that the Iranians’ second claim about how they brought it down -- by hacking into its controls and landing it themselves -- might be true, said one of the intelligence officials."

 

Moralen blir vel at en kan kanskje være litt mindre kjepphøy, skråsikker og "utdritende", eller hur Kiri?

 

Det idiotiske i denne sammenhengen var at Dronene ikke hadde en "safebox" som detonerte i en slik situasjon og som var 100% foolproof.

 

Takk for innspillet. Jeg ser i Business Week artikkelen at disse "intelligence officials" snakker om en slik mekanisme, og det virker som det er en selvfølge at det fantes en slik "self destruct- mekanisme" i dronen.

 

Og hvis det var det, kan det vel bare bety at iranerne har klart hacke også denne. Eller skal vi tro at det var en teknisk svikt som også slo ut selfdestruct-mekanismen?

 

"Studying it may give two technologically sophisticated potential adversaries insight into the unmanned spy plane’s flight controls, communications gear, video equipment and self- destruct, holding pattern or return-to-base mechanisms, officials said. The officials spoke on condition of anonymity because the RQ-170 is part of a Secret Compartmented Intelligence (SCI) program, a classification higher than Top Secret, and because the investigation into the loss of the drone is also classified.

 

(...)

 

The official said the possibility that the Iranians, perhaps with help from China or Russia, hacked into the drone’s satellite communications is doubly alarming because it would mean that Iranian or other cyber-warfare officers were able to disable the Sentinel’s automatic self-destruct, holding pattern and return-to-base mechanisms."

 

http://www.businessweek.com/news/2011-12-09/iran-shows-downed-spy-drone-as-u-s-assesses-technology-loss.html

Endret av Kubin
Lenke til kommentar

Takk for innspillet. Jeg ser i Business Week artikkelen at disse "intelligence officials" snakker om en slik mekanisme, og det virker som det er en selvfølge at det fantes en slik "self destruct- mekanisme" i dronen.

 

Og hvis det var det, kan det vel bare bety at iranerne har klart hacke også denne. Eller skal vi tro at det var en teknisk svikt som også slo ut selfdestruct-mekanismen?

 

 

Den kan jo ikke være "fool proof" om den ble hacket ;-) , sånn sett så må det la seg gjøre å lage et system som gjør at den ikke kan bli hacket og er sikker mot både interne problemer og eksterne.

 

Rent teoretisk tipper jeg at Iranerne rett og slett tok over muligheten til å sende signaler til dronen mens de stoppet USA fra å sende disse , antar at de har studert flere droner og signalene som blir sendt til dem og kan derfor etter hvert få kopiert disse i "farta" når de samtidlig fjerner motstanderens mulighet til å fortsette å sende disse.

 

Så sørger man enten for å fortsette med "støy" eller fjerne mottakeren for signalene på dronen så antar jeg at det er svært lite amerikanerne kan gjøre med mindre dronen også inneholder en tidsinnstilt timer som går av innen en viss tid (noe jeg antar iranerne har sørget for å sjekke kjapt etter å ha tatt den).

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Edit : Tar med en av kommentarene til artikkelen som ble sitert over her.

 

"A few months ago word leaked out that a keylogger virus had infected the U.S. drone fleet. I can't link to the article (House Rules) but if you Google "US Drone Fleet Virus" you will find a couple of news articles about it. The New York Times and Wired.com covered it. One suspects that the two incidents are not entirely coincidental. This is a great intelligence coup for the bad guys (China is the world leader in cyberwarfare ... what you think only "the good guys" can work together on projects?) It is also a great argument for piloted aircraft."

 

Noen off-site laptoper som ble brukt til nettpoker som ikke har noe direkte med datamaskinene som kontrollerer dronene ble infisert med malware, big fucking deal.

Lenke til kommentar

Tja, om dere tar noen kjappe søk på dronene som ble / blir brukt i Afghanistan og Pakistan vil dere se at Al-Qaida viste om disse og til og med kunne vite hva dronene sendte av informasjon i form av bilder etc til basestasjonen allerede i 2009 :

WASHINGTON -- Militants in Iraq have used $26 off-the-shelf software to intercept live video feeds from U.S. Predator drones, potentially providing them with information they need to evade or monitor U.S. military operations.

http://online.wsj.com/article/SB126102247889095011.html

 

Sånn sett så synnes jeg ikke dette kommer som en overraskelse på meg , russerne er kjent for å ha svært gode programmerere og sånn sett så er det heller ikke umulig at Iranerne har godt trente IT spesialister som behersker det man behøver for å kunne slå ned på slike droner.

 

De slo bevisst av video krypteringen for å redusere lag, de(alqaida) hadde aldri muligheten til å ta kontroll over dronen da kontrollene har alltid vært kryptert. Dette var en kjent svakhet som de har erfaring med fra tidligere kriger men de antok at afghanerne ikke visste hvordan å utnytte denne svakheten. Etter hendelsen slo de på video krypteringen og slår den bare av akkurat i det de skal ta ut mål o.l.

Lenke til kommentar

 

De slo bevisst av video krypteringen for å redusere lag, de(alqaida) hadde aldri muligheten til å ta kontroll over dronen da kontrollene har alltid vært kryptert. Dette var en kjent svakhet som de har erfaring med fra tidligere kriger men de antok at afghanerne ikke visste hvordan å utnytte denne svakheten. Etter hendelsen slo de på video krypteringen og slår den bare av akkurat i det de skal ta ut mål o.l.

 

Jeg vil heller påstå at svakhetene ved disse dronene har blitt godt studert av USA sine fiender og man har derfor muliggjort at fienden kan ta kontroll over disse.

Hadde jeg stått bak en annen stormakt (feks Kina, Russia etc) så tror jeg nok personlig at jeg hadde brukt den etterretning og muligheter jeg har tilgjengelig som føre var prinsipp nettopp for å unngå at et stort land som USA kan ta full kontroll på verdenskartet , det er derfor ikke utenkelig at Iranerne faktisk har fått hjelp til å stoppe dronene der og da.

 

Slik situasjonen er i midtøsten akkurat nå med mange spekulasjoner om USA som aktiv deltaker i opprør i arabiske land (libya , Syria , egypt ) så skal det ikke forundre meg om dette faktisk stemmer. Om noe så vil neste mål være Iran etter at man har "pasifisert" Syria.

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg har ikke fulgt med på alt dette (om drone teknologi) men å "sammenligne" hva evt. Al-Quaida tidligere har fått til med "hacking" er vel underlegent hva Iran har kapasitet til?

 

Iran har vel sendt opp minst et par satelitter i jordomløp, har et space-program, forsker mye på militær teknologi osv.

Lenke til kommentar

Kaster fram en ny teori her, kom gjerne med feedback.

 

Teorien er at Kina er den "medskyldige", og at grunnen til at det var mulig å få ned dronen er at Kina hadde levert "hardware", og at de har en "backdoor" :

 

"China is the country of origin for many, many of the semiconductors used by the US Military. It was most likely that China provided the hardware with the secret backdoor that allowed the Iranians to seize control of the Stealth drone while the drone was on a secret CIA mission over Iran.

 

Working together, they captured a state of the art US Military stealth aircraft."

 

http://www.veteranstoday.com/2011/12/10/the-great-chinese-iranian-stealth-reconnaissance-drone-theft-caper/

Lenke til kommentar

Kaster fram en ny teori her, kom gjerne med feedback.

 

Hva slags feedback var du ute etter? :hmm:

 

Hele saken er bare ønsketenking, Iran er ikke Pakistan, de er ikke super-bestevenner med Kina, og hvis Kina faktisk hadde en slik bakdør (noe det er full grunn til å betvile, han kommer ikke akkurat med noen beviser for saken sin) så ville de ha spart den til en "rainy day" og ikke helt uten videre gitt den til Iran slik at de kunne ta ned en UAV for moro skyld.

 

Både Kina og Russland har spurt Iran om lov til å undersøke dronen så virker ikke helt som om de er medskyldige på det nivået.

Lenke til kommentar

Vil vel tippe at en eventuell bakdør ville blitt oppdaget, det er jo tross alt ikke fraggleberget som sender ut slike droner. Og som Kirikovski sier, om kineserne deler ut slikt in hütt und veir så er de ikke akkurat strategiske genier.

 

Dog, kan jo hende de håper at USA skal brenne seg tom på en krig i midtøsten, for så å komme og banke på døra til Uncle Sam etterpå.

 

Spilte WIC:SA i går, serru =P

Lenke til kommentar

Ganske forutsigbar utvikling :

 

"Local cops using Predator drones to spy on Americans in their own backyards.

 

The same unmanned drones that the CIA and the American military uses to kill terrorists in Pakistan and gather intelligence on militants in Afghanistan are being deployed by local cops to spy on US citizens at home."

 

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2072869/Local-cops-using-Predator-drones-spy-Americans-backyards.html#ixzz1gHXjiLa5

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...