Gå til innhold

Sperrefrist på livstid, når kan jeg søke om førerkort igjen?


YouRock

Anbefalte innlegg

Her er det jammen mange skinnhellige forståsegpåere ;)

 

Burde man bli fratatt mulighetene for førerkort for alltid om man blir tatt 2 ganger i 100Km/t i 50 sonen sonen også? I så fall ville det ha vært mange som hadde gått i pensjon uten førerkort her hvor jeg bor! ;)

 

Leste her om dagen et sted at det var en som fikk inndratt førerkortet for å ha spilt for høy musikk hjemme på fest også...

 

For meg så virker det faktisk som om trådstarter angrer og har planer om å skjerpe seg. Ting man gjør i ungdommlig dumskap (som 17 åring!) bør ikke bli hengende over en for alltid, og det er vel noe av de fleste av oss setter pris på vil jeg tro!

 

At det er alvorlig det han har gjort er det imidlertid liten tvil om om, og hvis han får en ny sjanse bør det etter min mening være den aller siste, for er det noe jeg virkelig frykter i trafikken er det evneveike og ansvarsløse idioter som kjører i beruset tilstand enten det dreier seg om alkohol eller narkotika og idioter som kjører som svin i upåvirket tilstand.

 

Tilbake til overskriften og søknaden:

 

Under forutsetning av at det er sant det du sier og at du virkelig har skjerpet deg, nevn gjerne at du kunne tenke deg å innstallere en startsperre i bilen på egen bekostning og også er er villig til å delta i eventuelle prosjekter rundt dette også.

 

http://www.tryggtrafikk.no/?module=Article...licShow;ID=3655

 

Men helt til slutt trådstarter, hvis du tross alt det du hevder her, en dag i fremtiden i fylla dreper et menneske jeg bryr meg om... Da kommer jeg til å gjøre alt i min makt for at du mister langt mer enn førerkortet, og det er det som er bakgrunnen den manglende forståelsen du får her.

Takk for innlegget ditt! :)

Jeg setter utrolig pris på den hje

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er en god grunn til at du er fradømt muligheten til førerkort.

 

Sånne som deg bør og skal være fotgjenger på livstid.

Håper på vegne av samfunnet at du aldri kjører bil igjen!

 

 

Det her er en tett holdning! Håper aldri du blir jurist/dommer..

 

For å lage noen eksempler, og sette det på spissen:

 

1. TS blir fradømt lappen for alltid slik du ønsker og kan ALDRI kjøre bil igjen. Han jobber til dags dato og er i utgangspunktet avhengig av bil,men klarer i en kortere periode å beholde jobben pga venner og godt mot. En dag knekkes han helt. Utslitt. Han blir sykemeldt en lengre periode,mens skattepengene våre ruller i vei.. Etter lengre tids sykemelding blir han satt til omskolering på statens regning. Skole blir betalt og han får ellers arbeidsledighetstrygd.. år går før han kanskje er i annen jobb.

 

2. Han oppfører seg pent i sperrefristen og dommeren gir han førerretten tilbake etter 5 år. TS er tilbake i full jobb og er en ressurs for landet. Siden TS også nå har førerkort, og jobb, så har han mulighet til å stifte familie. Familien må jo forsørges. Barn er en veldig stor ressurs for landet.

 

3. Tar utgangspunkt i punkt 1. TS knekkes helt etter å mistet jobben. Får et alkoholproblem og generelt mister troen. Blir depressiv, får angst og blir likgyldig i livet og hva som skjer rundt han. Siden han ikke har noe førerkort eller jobb å miste, så tar han seg en kjøretur.. ender i uhell og flere omkommer.

 

 

Poenget er at det virker mot sin hensikt å straffe noen resten av livet! Det får fort større konsekvenser enn om man gir dem en ny sjanse.

Lenke til kommentar

PwrOfNow:

 

Jeg ser poengene dine, men for å sette det på spissen igjen:

 

Han får som du sier lappen tilbake etter feks 5 år. Etter 2 kjører han i fylla igjen å dreper 2 barn som går til skolen.

 

Dine eksempler har lette løsninger.

1. Holdning

2. Holdning

3. Holdning

 

Jeg kjenner mange som er i full jobb og som ikke har bil, de får det til å fungere kjempefint.

Jeg kjenner tilogmed to som i de to siste år har vært uten lapp pga fyllakjøring. De klarte helt fint å beholde jobben samtidig som de sonet fengselsstraff og hun ene har familie.

 

Da skulle det vel ikke være grunn til at en hvilken som helst annen 24(?)åring skulle klare det?

 

Det handler bare om vilje. Er man så dum at man kjører i fylla å risikerer sitt eget og mange andres liv og helse bør man ta konsekvensen.

 

Jeg tror på at man skal få en ny sjanse, men når man ødelegger den å, er det en tapt sak.

Risikoen er for stor til å gi en andregangs fyllakjører lappen tilbake spør du meg.

Lenke til kommentar
Han får som du sier lappen tilbake etter feks 5 år. Etter 2 kjører han i fylla igjen å dreper 2 barn som går til skolen.

 

Greia her, er at hvis han er en "kronisk" fyllekjører, så hadde han alt fyllekjørt igjen FØR 5 år var gått for bilen går på drivstoff og ikke førerkort.

 

Så om en person har oppført seg i 5 år, så tror jeg ikke denne personen kjører i fylla første dagen han har førerkort pga da har han jo lappen...

 

Så samfunnmessig får vi mer igjen ved å gi personer en ny sjanse etter 5 år med god oppførsel .

Lenke til kommentar
Han får som du sier lappen tilbake etter feks 5 år. Etter 2 kjører han i fylla igjen å dreper 2 barn som går til skolen.

 

Så samfunnmessig får vi mer igjen ved å gi personer en ny sjanse etter 5 år med god oppførsel .

 

ja vi får igjen at folk som har brutt loven er ute på veiene.... gir meg overhode ikke noen ting, bare følelsen at dette sammfunnet sier det er greit å bryte loven flere ganger. norge trenger seriøst strengere lover(gleder alle straffesaker)

Lenke til kommentar
Han får som du sier lappen tilbake etter feks 5 år. Etter 2 kjører han i fylla igjen å dreper 2 barn som går til skolen.

 

Greia her, er at hvis han er en "kronisk" fyllekjører, så hadde han alt fyllekjørt igjen FØR 5 år var gått for bilen går på drivstoff og ikke førerkort.

 

Så om en person har oppført seg i 5 år, så tror jeg ikke denne personen kjører i fylla første dagen han har førerkort pga da har han jo lappen...

 

Så samfunnmessig får vi mer igjen ved å gi personer en ny sjanse etter 5 år med god oppførsel .

 

Hvis man går 5 år uten lappen er det vel lite sannsynlig at man betaler for å ha en bil i de 5 årene?

 

Anyways. Sannsynlig vis kommer TS til å få tilbake lappen etter, si 5 år fordi det er slik systemet fungerer i Norge. Det satses på at man endrer holdninger når man soner straffen sin etc.

Noen gjør det, noen gjør ikke det. Derfor synes jeg vi trenger en type "third strike" ordning som de har i andre land, men det er en annen diskusjon :p

Lenke til kommentar
Anyways. Sannsynlig vis kommer TS til å få tilbake lappen etter, si 5 år fordi det er slik systemet fungerer i Norge. Det satses på at man endrer holdninger når man soner straffen sin etc.

Noen gjør det, noen gjør ikke det. Derfor synes jeg vi trenger en type "third strike" ordning som de har i andre land, men det er en annen diskusjon :p

 

enig der!

 

men som sagt.. når det gjelder fyllekjøring så bør man begynne i andre enden og det er å stanse fyllekjøring FØR det skjer. Klarer man det, så slipper man det tullet med å straffe folk :p

Lenke til kommentar
Du mistet lappen på livstid, og så valgte du å bli anleggsgartner? Taktiker du. Foreslår at du bruker denne enorme holdningsforandringen du skryter på deg til å finne en jobb mer passende din livssituasjon.

 

Enig der.

 

Kva tenkte du når du tok ein slik jobb?

Argumentet mtp jobbsituasjonen kan du bare legge død, hvis det er eit såpass stort problem for deg burde du aldri tatt jobben i utganspunktet.

Hvis jobben er noko du verkeleg liker finn du ei løsning utan bil.

Lenke til kommentar
ja vi får igjen at folk som har brutt loven er ute på veiene.... gir meg overhode ikke noen ting, bare følelsen at dette sammfunnet sier det er greit å bryte loven flere ganger. norge trenger seriøst strengere lover(gleder alle straffesaker)

 

 

nå snur jeg litt på flisa igjen...

 

Estella.. hva om du er gift med en person som aldri har gjort noe galt i sitt liv, men en kveld, langt på vidda så kjører han i fylla et par kilometer pga uheldige omstendigheter og dårlig dømmekraft.. fortjener han ALDRI å kjøre bil igjen selv om han blir avholds og ellers oppfører seg som en drømmemann, og far til deres unger?

Lenke til kommentar
Du mistet lappen på livstid, og så valgte du å bli anleggsgartner? Taktiker du. Foreslår at du bruker denne enorme holdningsforandringen du skryter på deg til å finne en jobb mer passende din livssituasjon.

 

Enig der.

 

Kva tenkte du når du tok ein slik jobb?

Argumentet mtp jobbsituasjonen kan du bare legge død, hvis det er eit såpass stort problem for deg burde du aldri tatt jobben i utganspunktet.

Hvis jobben er noko du verkeleg liker finn du ei løsning utan bil.

TS tenkte helt sikkert at "anleggsgartner, det har jeg lyst til å bli". Noe som er helt lovlig å tenke for dem som ikke har lappen også. Helt utrolig at dere presterer å kritisere ham for yrkesvalg også, tenk litt før dere skriver!

 

Jeg vil ikke ødelegge for TS, men jeg foreslår denne tråden stengt før det kommer flere slike utblåsninger. Ingen er tjent med dette, spesielt ikke TS. Heldigvis har det også vært noen innlegg av mer nyttig karakter.

Lenke til kommentar
TS tenkte helt sikkert at "anleggsgartner, det har jeg lyst til å bli". Noe som er helt lovlig å tenke for dem som ikke har lappen også. Helt utrolig at dere presterer å kritisere ham for yrkesvalg også, tenk litt før dere skriver!

 

Jeg vil ikke ødelegge for TS, men jeg foreslår denne tråden stengt før det kommer flere slike utblåsninger. Ingen er tjent med dette, spesielt ikke TS. Heldigvis har det også vært noen innlegg av mer nyttig karakter.

 

Har ikkje kritisert nokon for val av arbeid.

For meg kan folk jobbe med akkuart det dei vil, poenget er at arbeid kan tilpassast mangel på førarkort og bør således ikkje brukast som eit argument for å "trenge" førarkort.

 

Kan ikkje sei eg har sett noko utblåsning, med mindre det er ditt eige innlegg du tenkjer på da, så vidt eg kan sjå er det berre du som brukar ropeteikn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Du mistet lappen på livstid, og så valgte du å bli anleggsgartner? Taktiker du. Foreslår at du bruker denne enorme holdningsforandringen du skryter på deg til å finne en jobb mer passende din livssituasjon.

 

Enig der.

 

Kva tenkte du når du tok ein slik jobb?

Argumentet mtp jobbsituasjonen kan du bare legge død, hvis det er eit såpass stort problem for deg burde du aldri tatt jobben i utganspunktet.

Hvis jobben er noko du verkeleg liker finn du ei løsning utan bil.

TS tenkte helt sikkert at "anleggsgartner, det har jeg lyst til å bli". Noe som er helt lovlig å tenke for dem som ikke har lappen også. Helt utrolig at dere presterer å kritisere ham for yrkesvalg også, tenk litt før dere skriver!

 

Det var et innlegg utelukkende ment for å få mannen til å vurdere andre alternativer som kan forbedre hans livssituasjon. Jeg tror nemlig ikke han kan få medhold med en slik søknad. Mulig det var for krasst, beklager hvis noen ble støtt...

 

Jeg har en kompis som hadde som høyeste drøm å bli fotballspiller, talent hadde han og. Da han var 17 havnet han i rullestol, og måtte selvfølgelig tilpasse ambisjoner og livssituasjonen etter det. I motsetning til trådstarter var han ikke en gang selvforskyldt, men tok faktisk den nye situasjonen helt ypperlig. Du må nesten tilpasse seg de kortene du får utdelt og deler ut til deg selv her i livet... Jeg synes ikke den beste løsningen er å pådra seg livsforbud for bilkjøring for deretter å ta en jobb som krever bil, og klage.

Lenke til kommentar

jeg kjenner en 3 - 4 anleggsgartnere alle disse driver mer eller mindre å jobbe i par med andre annleggsgartnere rett og slett fordi det er mange jobber(faktisk de fleste) der de minst må være to stykker for å jobbe effektivt. da snakker jeg om alt fra å klippe rundkjøringer og det rundt til å legge nytt grønt rundt nye rundkjøringer, kryss og/eller parker og lignende.

i disse tilfellene trenger ikke mer enn en av folkene førerkort og eventuell firmabil. lignende erfaring kan fra min erfaring trekkes til litt større jobber innen rørlegger, elektriker og service elektronikk(der de gjerne kan drive med alarmer og nettverk) yrket.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

som en annen nevnte tidligere her i tråden så får vi vel kappe av hånda eller avlive alle som gjør noe galt her i livet, for å gi en person en ny sjanse er tydeligvis uaktuelt. Blir helt målløs av tankegangen til noen.

 

Selv håper jeg TS for lengst har sendt inn en kortfattet søknad til politiet og får et positivt svar slik at han kan komme seg på veien og vise at han er førerkort verdig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...