Gå til innhold

Nokia N900 - Den store diskusjonstråden


Mr. P

Anbefalte innlegg

Jeg må innrømme at etter 5 dagers bruk at jeg er overbevist! Har over lengre tid vekslet mellom iPhone 3GS, Blackberry 8900, E71 og Omnia HD og N900 er en mellomting mellom iPhone (multimedia) og BB 8900 (epost) i min hverdag.

 

Det var noen som har kommentert dårlig epost (MfE) og kun i det aspektet om henting manuelt av epost kan jeg være enig. Både det å sende, lese og svare på epost fungerer veldig godt på denne.

 

Den skal også ha skryt for at den multimedia messig håndterer veldig mange videoformater. Den tok nesten alle videoene jeg prøvde.

 

Den klarer fint å spille av NRK webstream som er utrolig kult.

 

Den spiller lystig av musikk.

 

Batteriet varer i ca 1 1/2 med mitt bruk som er ganske krevende.

 

Det er to ting jeg har å utsette men som jeg regner med at den blir bedre på:

 

1. Programmer og spill. Jeg savner veldig en god børs apps som kan vise meg kursinfo

2. Mer customiserbar ift apps man bruker ofte og som burde auto-oppdateres når man kjører appen som f. eks vær, aksjer osv. Både iPhone og Android er lette å tilpasse til eget bruk. Ennå klarer jeg ikke helt å fintune N900 til slik jeg vil at den skal kjøres.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Avbestilte visst N900'en jeg hadde bestilt hos Netcom.. Var bare rot med kundeservice der. Plutselig fikk de ikke telefonen inn før 13. januar, og så skulle de plutselig få telefonen i dag. Virket ikke som de hadde kontroll i det hele tatt når jeg snakket med de. Bestilte like greit bare en HTC Touch HD2 fra Elprice. Får heller prøve Maemo neste gang jeg skal oppgradere. :) Kos dere med N900'ene. Tipper de er ganske digg å trykke på.

 

*EDIT*

 

Bestilte jo selvfølgelig en invisibleSHIELD fra Zagg jeg plutselig ikke trenger lenger.. Dersom ingen jeg kjenner trenger den, kan jo evt noen her overta den for en billig penge hvis de bor i nærheten av Stavanger. Får se. :p

 

Du kan jo sende den i posten til meg i Trondheim om du vil det? =D

Orker ikke stresse med å bestille fra utlandet ^^

 

Når det gjelder batteritiden for de som lurer på det, så har min holdt i to dager med ett par sms, samtaler og litt tid på wifi. Jeg er meget fornøyd!

Endret av Skitongen
Lenke til kommentar
tip: For about £3.5 you can get a nice case for the N900 at Amazon UK, the Hybrid armour soft touch case by Qubits.

 

According to various ppl at talk.maemo.org worth its money!

 

 

(and I am sure for that price you can import it into Norway without getting b*tt-f*cked by Norwegian Customs with a hefty import tax!) :cool:

 

Hvorfor skriver du på engelsk hele tiden?

 

We're going slightly OT here, but ok... ;-)

I write in English because you wouldn't understand me if I attempt to write in Norwegian! ;-)

(Moved here 12 years ago, have no trouble with reading Norwegian, but my Norwegian grammar sucks and blows...)

 

;)

Lenke til kommentar
Jeg må innrømme at etter 5 dagers bruk at jeg er overbevist! Har over lengre tid vekslet mellom iPhone 3GS, Blackberry 8900, E71 og Omnia HD og N900 er en mellomting mellom iPhone (multimedia) og BB 8900 (epost) i min hverdag.

 

Det var noen som har kommentert dårlig epost (MfE) og kun i det aspektet om henting manuelt av epost kan jeg være enig. Både det å sende, lese og svare på epost fungerer veldig godt på denne.

 

Den skal også ha skryt for at den multimedia messig håndterer veldig mange videoformater. Den tok nesten alle videoene jeg prøvde.

 

Den klarer fint å spille av NRK webstream som er utrolig kult.

 

Den spiller lystig av musikk.

 

Batteriet varer i ca 1 1/2 med mitt bruk som er ganske krevende.

 

Det er to ting jeg har å utsette men som jeg regner med at den blir bedre på:

 

1. Programmer og spill. Jeg savner veldig en god børs apps som kan vise meg kursinfo

2. Mer customiserbar ift apps man bruker ofte og som burde auto-oppdateres når man kjører appen som f. eks vær, aksjer osv. Både iPhone og Android er lette å tilpasse til eget bruk. Ennå klarer jeg ikke helt å fintune N900 til slik jeg vil at den skal kjøres.

 

Det ligger hvertfall EN børsapplikasjon på Maemo Select kalt StockThis.

Kan ikke si hvor bra denne er selv men...

Lenke til kommentar

Jeg svarer engelsk med engelsk. Får sikkert mange n900 brukere på nakken nå, men : )

You cant navigate well with gloves.
I'd like to see anyone navigate a 3,5 inch resistive screen with a solid glove on the hand. You will have to pick up the stylus anyhow.

 

I'd also like to remark that capacitive screens has an advantage regarding durability. Treated glass resists wear better compared to plastic.

 

..on the n900 you can view web pages just like on your desktop without much zooming and panning. You just open the web page and read no need to keep on fiddling with the text to read which makes web browsing very comfortable.
You're missing a big point here. High resolution doesn't help anything unless you move closer to your device. From a comfortable distance (0,5m), you will have to zoom anyway to read the smaller text, as long as the screen size is the same (3,5 inch). I have not yet seen any device capable of zooming as easy and fast as iphone, and I'm certain n900 won't be at the same level when talking of web browsing.

 

I should know, I've got i8910. Better resolution, larger screen. Though inferior to iphone when webbrowsing.

 

3. TV out (PAL/NTSC) with Nokia Video Connectivity Cable Vs None
Do your research. iPhone has tv out. iPhone has better(relative) TV-out than n900. Whereas n900 has composite video, iphone supports component video.

 

I'm uncertain though, whether iPhone can utilize the capacity of a component cable.

 

Here again the higher resolution helps by displaying the video on a bigger size and better clarity on the tv.
Composite video has a maximum of 576i. Meaning you cannot get 800 pixels on video out.

 

The n900 supports tethering, meaning that you can use its data connection to connect to another device like a laptop. I heard even apple allows that these days... but also have heard that it is not possible on AT&T. So basically you cant do it on the iphone whereas you can do anything you want on the n910.
This actually made me laugh. You say both iphone and n900 supports tethering, BUT iphone DOESN'T support it, and n900 can do "anything you want". Logical breach, where? Mind I say, your "opinion" about straight facts is quite biased.

 

Let me get to the point: They both support tethering.

 

6. Integrated FM transmitter Vs None

So you can tune your car radio into that frequency and listen to the media on the phone wirelessly. Basically this removes the additional audio jack going out of the device into the tape slot of the car stereo. This is a great advantage for car owners.

You might not have noticed since you're talking of tape casettes, but todays car stereo has bluetooth, which does the same job with better quality. FM transmitter is, with a few exeptions, obsolete.

 

 

13. Maemo browser powered by Mozilla technology Vs Safari without flash.

 

This browser renders pages just like your desktop. You can directly go to the youtube page and watch videos and respond to comments just like you do on the desktop. No need for additional clients. This is specially useful for many of the flash video sites. You are no longer cramped by only youtube with a client... you get everything. Also another advantage with flash 9.4 is that there are millions of flash games which are browser based. you can take advantage of all those games which are free and load directly on the browser.

Being able to view flash in-browser has some advantages (e.g. more complete pages), but its no good for video or games, as you might think. You do not want to watch youtube in-browser. The framerate is way too low. As goes for playing flash games on the browser. The performance will be poor to mediocre, at best. Flash will eat your OMAP3 for breakfast (The same processor which n900, i8910 and 3GS utilizes). Might be the, or part of the; reason why iPhones doesn't support it.

 

I dont know if there is zoom on the iphone but the n900 has 3x digital zoom
I'm not certain what iPhone has either, but digital zoom is a tool of the devil : ) It does nothing else but crop the image and rescale it up, reducing picture quality. The picture information remains the same, whether you use 1x zoom or 1000x zoom. Only the latter has a ridiculus quality to size ratio.

 

25. Open source operating system.

Off all the features the apple iphone will never be able to beat this one. Most of the applications are free to download and use. Anyone can work on anything and submit their application. There are no restrictions of any kind.

Can't beat a system which aims to be something else, as the goals are different. Can't compare tomato to apple. I personally prefer open OS. But OSX does have some advantages over linux based OS'. The quality of apps given the same quantity is at a far higher level. In addition, OSX even has the most apps.

 

---

N900 seems like a good device, but it is in no means superior (nor inferior) to the other high end devices of today, iPhone, Pre, F1, Omnia HD, HTC HD2 etc. When I get the chance though, I'll check out maemo. The OS is the most interesting part on this phone.

 

---

OJ jeg svarte på en tråd fra langt-tilbake-tid.. :(

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

apegryn: Ikke tro at posten du svarte på representerer den typiske N900-eieren. Vi kunne ikke bry oss mindre om hvordan den ender opp mobil-feature mot mobil-feature mot iPhone eller en WM/Android-enhet.

 

N900 er en datamaskin hvor produsenten ønsker at den skal brukes som en datamaskin og som har GNU/Linux-samfunnet som motor. Som du selv sier blir dette tomater mot epler og hverken av telefonene er nødvendigvis bedre, men N900 er mer.

 

Når det gjelder skjermen tar du forøvrig også feil. Jeg brukte den for et par sekunder siden med store hansker på meg (faktisk nesten 1cm for lange i fingrene) og det gikk helt perfekt. Jeg startet musikkspilleren, webbrowseren, valgte et bookmark, byttet til desktop, trykket på en widget, byttet til browser, zommet inn på første artikkel, trykket på en lenke, byttet til en SMS-samtale som akkurat kom inn hvor jeg svarte med skjermtastaturet og til slutt lukket alt. Jeg tror jeg måtte trykke to ganger én gang i hele prosessen.

Lenke til kommentar
Jeg svarer engelsk med engelsk. Får sikkert mange n900 brukere på nakken nå, men : )

 

Being able to view flash in-browser has some advantages (e.g. more complete pages), but its no good for video or games, as you might think. You do not want to watch youtube in-browser. The framerate is way too low. As goes for playing flash games on the browser. The performance will be poor to mediocre, at best. Flash will eat your OMAP3 for breakfast (The same processor which n900, i8910 and 3GS utilizes). Might be the, or part of the; reason why iPhones doesn't support it.

 

 

Må bare få si at jeg ser på youtubevideoer, NRK Streams, MySpace streams og mye mer med N900 og framerate'en er helt knirkefri og i det hele tatt er det en flott opplevelse! Kan godt slenge opp en youtube video hvis du ikke tror meg... Nettleseren til N900 er overlegen alt annet på en mobiltelefon per dags dato, punktum.. Ikke minst pga hastigheten!

 

La forøvrig ut en kort sammenlikning

Endret av Lokii
Lenke til kommentar
Lokii,

 

N900 har en mye bedre prosessor enn Hero. Resultatet er forventet.

 

Det hadde vært interessant om du kunne sammenligne n900 med andre cortex a8 baserte enheter, som f.eks iPhone og palm pre.

 

Det er det folk som allerede har gjort hvis du søker litt rundt.

 

Men uansett, så kan ikke andre Cortex A8 telefoner spille av eksempelvis Youtube i nettleseren, noe jeg synes er utrolig tøft!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...