Gå til innhold

Guide: Diodene kommer!


Anbefalte innlegg

Nyttig artikkel for meg som skal bytte ut min 11 år gamle 28" TV (den er minst 28" dyp også :p)!

 

Var vel egentlig klar over det meste i denne artikkelen med unntak av dette med Kant-LED vs Led-Baklys med lokal dimming.

 

Takk for tipsene, hilsen en som er på jakt etter LCD-TV (Plasma er valgt bort pga varme og at jeg skal koble til PC).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det jeg skulle ønske meg var at det var mulig å søke på type bakgrunnsbelsyning i prisguiden, det ville gjøre det enklere å finne LED-skjermene.

 

Hei!

 

Har nå fyrt inn LED LCD som filtreringsmulighet for pc-skjermer, så skal vi ta en gjennomgang for å merke korrekt av alle slike skjermer. Vi kan jo se på muligheten til å gjøre det enda mer detaljert, men det spørs hvor lett slik informasjon er tilgjengelig :)

Lenke til kommentar
hva med lag, hørt at led skjermer sliter med dette 20+ms i enkelte tilfeller...

 

20 Ms i input-lag er egentlig ganske akseptabelt.

 

AtW

 

Ja, normen er vel høyere blant TV-er vil jeg tro. Div tester jeg har sett utført av blant annet folk som spiller slossespill (de er utrolig opptatte av dette) tilsier at de fleste ligger på omtrent det dobbelte.

 

Ang. skjermmarkedet: Jeg har ikke funnet noe godt alternativ til min PVA-baserte Eizo som begynner å bli fem år gammel. I alle fall ikke som jeg mener er verdt å bruke såpass mye penger som de faktisk vil ha for de. Det eneste som kan måle seg med den er jo faktisk high-end, og de er jo per i dag veldig dyre i forhold til det man får. For søren, man får jo en Kuro til prisen for en god LCD-skjerm. Ikke at dette er noe å sitte å redigere bilder på akkurat, men jeg kjøper da glatt 50" plasma-deilighet som flerbruksmonitor (for ikke å snakke om referanse da det gjelder video, siden jeg driver en del med video/filmredigering) enn en lusen LCD til et par lapper mindre.

 

Jeg kjenner jeg blir litt irritert bare av å snakke om det.

Lenke til kommentar
Det jeg skulle ønske meg var at det var mulig å søke på type bakgrunnsbelsyning i prisguiden, det ville gjøre det enklere å finne LED-skjermene.

 

Har nå fyrt inn LED LCD som filtreringsmulighet for pc-skjermer

 

Flott! Men mulig jeg ser dårlig, fant ikke denne muligheten, antar det er snakk om avansert søk? Det idelle ville forøvrig vært en listboks med mulighet for å velge mellom "gammeldags" bakgrunnsbeslysning, enfargers LED og trefargers LED.

 

 

 

Vet du hvor mye det er å hente på LED baserte pc-skjermer kontra vanlig bakgrunnsbelysning?

 

Det spørs hva du er på jakt etter, for enfarge LED er det vel først og fremst strømsparing og tynnere skjermer, samt poensielt mer stabil fargetemperatur over tid, pluss total levetid.

 

Med trefarge LED kan man få bedret bildekvalitet mht eksakthet i farger osv og større fargerom, dette er mest rettet mot foto/grafikk. Tror ikke trefarge LED nødvendigvis sparer så mye strøm, Samsungs 30-tommer har så vidt jeg vet vifte for å holde temperaturen nede.

 

Da LED begynte å komme var det forøvrig snakk om stabil fargetemp over tid, tre ganger så lang levetid og mer korrekte farger og større fargerom som fordeler, men verden står jo ikke i ro når det gjelder CCFL-baklys heller, og siste året har det kommet mange nye skjermer med større fargerom også med CCFL-baklys.

 

Det har stått flere interessante artikler om LCD/LED teknologi, blant annet på anandtech, men jeg har dessverre ingen linker.

Lenke til kommentar

Dette er vel helt feil tråd, men virker som kompetanse er samlet her.

 

Jeg lurer veldig på dette med lag.

Tenker på at jeg har 2ms på mine 22" LCD monitorer. Tidligere har jeg hatt både 5, 7 og 11ms - alle har vært gode.

 

Grunnen til at jeg lurer på dette, er at jeg har sett LCD-skjermer hvor fargene "flyter", spesielt ved fotballkamper hvor det er hurtig kameraføring, men også ved panorering (Ringenes Herre DVD).

 

Blitt anbefalt av selgere til å velge enn 100Hz LCD-TV, men jeg vil ikke miste "filmsløret". Da fikk jeg beskjed om å velge en hvor man kan skifte mellom 100Hz og normal (50hz)?

 

Hva i all verden skal man se etter når man skal handle TV?

 

Butikkene reklamerer jo med skjermer fra 3990,- men så fort jeg stiller spørsmål som dette havner jeg på en modell til 10-15000,- :S

Lenke til kommentar
Flott! Men mulig jeg ser dårlig, fant ikke denne muligheten, antar det er snakk om avansert søk? Det idelle ville forøvrig vært en listboks med mulighet for å velge mellom "gammeldags" bakgrunnsbeslysning, enfargers LED og trefargers LED.

 

Du velger det under "skjermtype"

 

https://prisguiden.no/vis_kategori.php?c...ering=min_price

 

Vi skal få lagt til flere skjermer så fort vi blir obs på dem :)

Lenke til kommentar

CAT-scan:

Kan du linke meg til kjøp av en slik 40-50" Kuro Plasma jeg kan kjøpe til prisen av en god LCD skjerm som har alle disse gode egenskapene du snakker om? Jeg kjøper gjerne en slik. Jeg skal bruke den til TV, Film, PS3, Xbox360 og litt PC.

 

Kan virke som tiden er rett for å kjøpe høykvalitets Plasma til en lav pris nå?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Flott! Men mulig jeg ser dårlig, fant ikke denne muligheten, antar det er snakk om avansert søk? Det idelle ville forøvrig vært en listboks med mulighet for å velge mellom "gammeldags" bakgrunnsbeslysning, enfargers LED og trefargers LED.

 

Du velger det under "skjermtype"

 

https://prisguiden.no/vis_kategori.php?c...ering=min_price

 

Vi skal få lagt til flere skjermer så fort vi blir obs på dem :)

 

Takk

Lenke til kommentar
Takk for svar se#.

 

Et annet spørsmål:

Vil man få tak i pc-skjermer som har sortnivå som i det hele tatt nærmer seg det vi ser på de bedre plasma og lcd tvene vi har i dag? Jeg har ihvertfall ikke sett noe som er i nærheten.

 

Jeg har ikke anelse, vet veldig lite om TVer og ikke så fryktelig mye om PC-skjermer heller. Det jeg vet er at det er viktig å sjekke hvordan tallene som presenteres er målt.

 

Det brukes to begreper, statisk kontrast og dynamisk kontrast. Statisk er typisk opp til rundt 1:1000, mens dynamisk kan være en størrelsesorden mer. Statisk kontrast måeles med et skjermbilde, mens dynamisk måles over entidsperiode hvor bakgrunnsbelysningen varieres avhengig av bildet som vises og dette øker kontrastområdet vesentlig, og er helt ubrukelig for annet enn film og spill.

 

På PC-skjermer er bakgrunnsbelynsningen stort sett veldig kraftig for å få et lyst fint skjermbilde i et lyst rom, men det begrenser også hvor sort sort kan bli.

 

Noen nyttige linker

http://www.xbitlabs.com/articles/monitors/...parameters.html

 

http://www.lagom.nl/lcd-test/

Lenke til kommentar
Det brukes to begreper, statisk kontrast og dynamisk kontrast. Statisk er typisk opp til rundt 1:1000, mens dynamisk kan være en størrelsesorden mer. Statisk kontrast måeles med et skjermbilde, mens dynamisk måles over entidsperiode hvor bakgrunnsbelysningen varieres avhengig av bildet som vises og dette øker kontrastområdet vesentlig, og er helt ubrukelig for annet enn film og spill.

 

På PC-skjermer er bakgrunnsbelynsningen stort sett veldig kraftig for å få et lyst fint skjermbilde i et lyst rom, men det begrenser også hvor sort sort kan bli.

 

Noen nyttige linker

http://www.xbitlabs.com/articles/monitors/...parameters.html

 

Jeg gikk vekk fra dynamisk kontrast for lenge siden, da man spesielt på min skjerm kunne tydelig se overgangene når lysstyrken varierte. Kan bli meget irriterende.

 

Takk for den øverste linken der, den nederste har jeg brukt litt før, men den andre kan vise seg å bli meget god fredagskveld underholdning ^^

Lenke til kommentar
CAT-scan:

Kan du linke meg til kjøp av en slik 40-50" Kuro Plasma jeg kan kjøpe til prisen av en god LCD skjerm som har alle disse gode egenskapene du snakker om? Jeg kjøper gjerne en slik. Jeg skal bruke den til TV, Film, PS3, Xbox360 og litt PC.

 

Kan virke som tiden er rett for å kjøpe høykvalitets Plasma til en lav pris nå?

 

Hepp!

 

Vel, 1080p-plasma kan man få fra omtrent 10k og oppover, men en Kuro er det 19 tusen for, men dette er altså da referanse-kvalitet.

 

Jeg vet ikke hvordan du tolket meg, men jeg tenkte som en erstatter for en stor PC-skjerm, dvs. minimum 26", og av særdeles god kvalitet.

 

Tingen er at, for meg, så er det lite interessant å bruke penger på LCD, all den tid jeg synes det er en forferdelig teknologi som knapt kan brukes til annet enn å se på mail og surfe på nettet. Jeg kan se fordelen med nøyaktige farger i ultra-high-end under trykk og ved redigering av bilder (selv om også bilder har en forferdelig tendens til å bli blasse på samtlige LCD-skjermer — for å teste dette, prøv å redigere et bilde side om side på en LCD og en high-end CRT, evt. en god plasma-skjerm, du kommer til å få hakeslepp), men skal jeg først ha en skjerm, så vil jeg ha en som jeg kan bruke til alt, slik som deg. Jeg satt med en Kuro som PC-skjerm i sommer, og det var helt fantastisk. Brukte den til PC, PS3, TV og film. Optimalt, spør du meg, men det koster altså en hel del penger.

 

Noe man kan vurdere er selvfølgelig en billigere plasma. LG har fått mye skryt i det siste, og Panasonic har jo alltid vært en god nummer to, etter Pioneer. Likevel så koster gode modeller.

 

For min egen del, så handler det om at jeg ikke prioriterer skjerm/TV akkurat nå (instrumenter er dyrt :o), om jeg hadde hatt penger, så ville jeg nok helt enkelt ha bestilt meg en plasma, hvilken jeg hadde valgt hadde vært avhengig av tykkelsen på lommeboka. Jeg vurderte sterkt en 50" Kuro før jeg bestemte meg for å bruke penger på instrumenter istedenfor, så nå blir det heller å vente.

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar

Hva koster en god Kuro 50" 1080p-plasma? 19.000? Er det noen i Oslo/omegn du anbefaler som forhandler? Kommer de med grei lyd for filmtitting(om man ikke må ha surround) og er de mye tyngre enn en LCD TV? Hvor lenge er det "trygt" å vente og fortsatt regne med å få ta i Kuro samt vil prisene synke mer?

 

Hvilke modeller kunne du anbefalt om man ønsker noe i størrelsesorden 40-50" og er villig til å bruke 15k+ på det?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Theo343 : Pioneer skal ikke fortsette med TV som du sikkert vet. Skal du sikre deg en Kuro burde du gjøre det så fort du kan før lagrene blir tomme. Tviler på prisen vil gå mer ned. Pioneer LX5090H er den du burde gå for. Pioneer har en som er litt bedre også, som heter KRP-500A, men den koster en del mer. Søstera mi har LX5090H og den er uten tvil en meget fryd for øyet! Konge sort nivå!

Lenke til kommentar

Takker for tipset, er notert og sjekkes! :) Men selv om de slutter med TV vil man ha god garantiordning mm. om noe skulle skje med dem?

 

EDIT:

Litt synd at LX5090H ikke støtter oppløsningen 1280x720p selv om den har 1920x1080p.

640x480 (SVGA), 800x600 (SVGA/XGA), 1024x768 (XGA), 1280x1024 (SXGA), 1280x768 (WXGA), 1920x1080

 

438W er også rimelig heftige saker å ha stående på mens man ser på filmer og spiller på PS3/360. Jeg synes LCD TVer på rundt 40" avgir mye varme i små rom allerede. (9kvm)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Leste noe om at Pioneer vil støtte dem som har skjøpt en Kuro ja.

 

Jeg har da sett søstera mi og mannen spille PS3 spill på den Kuro'n, og det spillet var 720P etter det jeg kan huske... Det er ingen hemmelighet at en LCD er bedre til spilling enn Plasma da.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
Leste noe om at Pioneer vil støtte dem som har skjøpt en Kuro ja.

 

Jeg har da sett søstera mi og mannen spille PS3 spill på den Kuro'n, og det spillet var 720P etter det jeg kan huske... Det er ingen hemmelighet at en LCD er bedre til spilling enn Plasma da.

 

Hva er det egentlig som gjør LCD bedre til spilling?

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...