Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor kjører ikke alle med automatgir?


Coffey

Anbefalte innlegg

Kan motorbremse med automatgir også da :)

Ja men ikke på like mange ulike måter som med manuell, dette gjelder hvertfall for Jaguaren til pappa. Han har AUT med 1. og 2. gir, men når man har fem gir kan man velge hvor mye man vil motoren skal bremse, fra og med første (maks motorbremsing) til femte gir (mininalt med brems)...

Jaguaren har tydeligvis en "klassisk" automat-kasse.

Med min PowerShift-kasse kan jeg velge om jeg vil la automatikken gire opp/ned, eller om jeg vil gjøre det selv. Og da har jeg 6 gir å velge mellom, så jeg mangler ikke motorbrems når jeg virkelig trenger det.

 

Jeg har automatisk avblendbart speil og termostatstyrt klimaanlegg også, og føler ikke at jeg "gir fra meg kontrollen" over bilen på noen måte ...

 

De fleste som har manuell kasse får vel også hjelp til giringen i og med at girkassene er "synkroniserte". Jeg har ikke hørt mange uttrykke noe savn over at mellomgassens tid er over.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man bare er ute etter bil for å komme seg fra a til b, så ville nok de fleste valgt automat om pris og slikt var likt.

Hvis man derimot vil kjøre bil fordi man liker å kjøre bil, og ikke bare bruke bilen som et transportmiddel, da ville nok de fleste ha valgt manuell.

For å si det slik; Jeg har ikke sertifikatet, jeg er tross alt bare 17 år. Jeg har allikevel kjørt mye manuell og automat, da familiebilen har automat, mens min har manuell. Min erfaring er at i Audien, som har automat, må man nesten ha automat. Dette er en bil av den litt luksuriøse varianten, og da føles det helt riktig med automat. Det er også en veldig god kasse, multitronic, som er fin og gire manuelt med også.

Mazdaen min er en mye mindre bil. Den er mer snerten i trafikken og føles som en liten go-kart i forhold til Audien. I denne bilen kunne jeg aldri ha tenkt meg automat. For det første er eldre automatkasser trege og suger en del motoreffekt. Dette er en bil som må jages litt for å yte, og da funker det absolutt ikke med en gammel automatkasse.

 

Så konklusjonen min er at automat er best til hverdagen, hvor du står i kø og bare kjører til og fra jobb og til butikken.

Hvis du derimot vil kjøre en tur bare for å kjøre, så syns iallefall jeg det er best med manuell. De små vibrasjonene i spaken, å øve seg på raske gir skift med perfekt timing av clutch og gass, mellomgassing når man bremser og girer ned, dette er ting som gjør at jeg foretrekker manuell i min bil.

Endret av rublings
Lenke til kommentar

Ser flere som snakker om gleden ved og kjøre manuellgiret bil og all respekt til de for deres meninger for når det kommer til hva folk foretrekker så er dette rent subjektivt.

Å dra inn poeng som at manuellkasser girer raskere en automat holder ikke med dagens automatkasser og selv 80 talls hydraulisk/elektriske kasser girer raskere en manuell kasser men der igjen er problemet at man har færre gir slik at man får turtallsområder der man ikke får utnyttet motoren maksimalt men igjen selv noen av disse kassene girer fortere en det mennesket klarer manuelt.

Så det koker egentlig ned til smak og behag og selv foretrekker jeg stor bil med V(8) stabel under og hydraulisk kasse som brummer når man gir gass, det er kjøreglede for meg selv om speedometeret stopper på 140km/t.

Lenke til kommentar
Det er også en fordel å ha clutch tilgjengelig på vinterføre ;)

Den ska jeg være enig i...:)

 

Kjører selv Volvo 760 med automat, og den ER sterk på tomgang med tanke på at den er bakhjulsdrifta...kan bli et problem på vinter'n når en ska ta i gang...;P Siden den er så lett i rompa, og du har "null" kontroll på hjuldriften på hjulene...

 

Men fyttikatta å godt det er i byen...(A)

Lenke til kommentar

Joda vist drar automatkasser litt på tomgang men har aldri opplevd dette som et problem på vinteren for på mine biler har det ikke vært nok til å dra rundt hjulene selv på speilhålke.

Men ja greier en bil med automat dette så ser jeg problemet.

Hvilket tomgangsturtall hadde denne volvoen.

Bare til sammenligning hadde den gamle Laurellen min 600rpm på tomgang.

Lenke til kommentar
Joda vist drar automatkasser litt på tomgang men har aldri opplevd dette som et problem på vinteren for på mine biler har det ikke vært nok til å dra rundt hjulene selv på speilhålke.

Men ja greier en bil med automat dette så ser jeg problemet.

Hvilket tomgangsturtall hadde denne volvoen.

Bare til sammenligning hadde den gamle Laurellen min 600rpm på tomgang.

Har 700rpm ved varm motor og 950rpm ved kald motor sånn ca...;P

 

760-ene drar godt på tomgang vel og merke...har vært borti 4 stk av typen b28e og b28f, og bilen kan ikke stå i Drive på tomgang uten å stå stille på flatt område...

 

Mutter'n hadde en 740 med automat og den kunne du sette i Drive uten at den gikk framover uten å gi gass...

 

Kan det ha noe med olja å gjøra?

 

OFFTOPIC:

Kassa girer bra til å ha gått så mye som det bilen ha gjort på min (248 000km), men går det ann å putte på tjukkere olje enn orginalt for å få en "penere" overgang mellom girene?

Lenke til kommentar
Joda vist drar automatkasser litt på tomgang men har aldri opplevd dette som et problem på vinteren for på mine biler har det ikke vært nok til å dra rundt hjulene selv på speilhålke.

Men ja greier en bil med automat dette så ser jeg problemet.

Hvilket tomgangsturtall hadde denne volvoen.

Bare til sammenligning hadde den gamle Laurellen min 600rpm på tomgang.

 

Jeg bare trykker på en knapp det står "Winter" på, så går alt helt fint.

Lenke til kommentar
Joda vist drar automatkasser litt på tomgang men har aldri opplevd dette som et problem på vinteren for på mine biler har det ikke vært nok til å dra rundt hjulene selv på speilhålke.

Men ja greier en bil med automat dette så ser jeg problemet.

Hvilket tomgangsturtall hadde denne volvoen.

Bare til sammenligning hadde den gamle Laurellen min 600rpm på tomgang.

 

Jeg bare trykker på en knapp det står "Winter" på, så går alt helt fint.

Har ikke den girkassa...disse finnes jo orginalt på 940/960 av de eldre modellene...kan ikke si jeg har oppdaga det på 740/760...

Lenke til kommentar

Jeg er av den oppfatning at manuell kan være morsomt og mer "utfordrende", dog forstår jeg pappa som kjøper aut.

Etter å ha sittet i kø på E6en i flere år, så skjønner jeg at folk velger aut. Om man ligger å cruiser på motorveien fram og tilbake til jobb, så syns jeg selv at automat er det mest behagelige.

Jeg var også super takknemlig for at sjefen min på Peppes Pizza hadde valgt automat framfor manuell, selvom slitasje på bremser o.l er større med aut (ihvertfall på Yarisene vi kjørte).

Men han hadde skjønt at automat kan gjøre jobben lettere i stressende situasjoner, noe det også gjorde.

 

I bunn og grunn, vil jeg si at det kommer helt ann på hvilket behov man har.

Lenke til kommentar
Joda vist drar automatkasser litt på tomgang men har aldri opplevd dette som et problem på vinteren for på mine biler har det ikke vært nok til å dra rundt hjulene selv på speilhålke.

Men ja greier en bil med automat dette så ser jeg problemet.

Hvilket tomgangsturtall hadde denne volvoen.

Bare til sammenligning hadde den gamle Laurellen min 600rpm på tomgang.

Har 700rpm ved varm motor og 950rpm ved kald motor sånn ca...;P

 

760-ene drar godt på tomgang vel og merke...har vært borti 4 stk av typen b28e og b28f, og bilen kan ikke stå i Drive på tomgang uten å stå stille på flatt område...

 

Mutter'n hadde en 740 med automat og den kunne du sette i Drive uten at den gikk framover uten å gi gass...

 

Kan det ha noe med olja å gjøra?

 

OFFTOPIC:

Kassa girer bra til å ha gått så mye som det bilen ha gjort på min (248 000km), men går det ann å putte på tjukkere olje enn orginalt for å få en "penere" overgang mellom girene?

OFFTOPIC: Du burde ikke ha på tykkere olje enn det det skal være. Det du kan prøve på er å bytte olja som står på den nå, og når du skal ha på ny, skal du kjøpe den olja som det står i boka om bilen at du skal ha. Eventulet dra ned på volvo å spørre. Da kan det bli bedre, men er ikke sikkert.

Lenke til kommentar

Ser mange skriver at de vil kunne velge hvilket gir de vil kjøre i selv og at de vil kunne bremse på gir, dette kan du selvsagt i en automatgiret bil! Men i motsetning til TS sin teori, så hjelper det ikke med automatgir for å få mer oppmerksomhet på kjøringen. Det trodde forsikringsselskapene tidligere, så automatgir ga et lite avslag på forsikringspremien, men det har de sluttet med nå. Husker det ble skrevet noen artikler om den saken og, folk ble heller sittende og fikle med andre ting i bilen i den "ledige" tiden de fikk fra å ikke gire.

 

På jobben kjører jeg bl.a. Scania lastebiler med semiautomatgir (12 trinn), det syns jeg er helt konge. Men de har manuell clutch, ikke converter, og automatgiret er egentlig en manuellkasse som bilen selv styrer elektronisk. Noe litt morsomt er at i militæret hadde vi på en måte semiautomatiske girkasser også, bare helt motsatte av Scaniaene på jobben (de i militæret var forsåvidt Scania og): De hadde converter, så man satt giren i 5. og slapp clutchen rett ut, tok av parkbremsen og så løste bilen seg selv. Deretter girte man som vanlig med clutch og kjepp. Converter er altså den gamle oljemåten å få en automatgirkasse til å få kontakt med motoren på.

 

Jeg mener alle bør lære å kjøre bil med manuelt gir, og så heller velge automatgir senere. Husker en reklame som gikk på radioen for noen år siden, den gikk noe som "i Odda er du homo om du har automatgir" :p Jeg har vært tilhenger av manuell fram til 2007, da hadde jeg min hittil eneste bil med automat (Volvo 940), og det var deilig. Utrolig fint å stå i kø med, og i løpet av noen dager lærer du å få bilen til å gire som du vil. Før var mitt store ankepunkt at jeg hadde kjørt en Mercedes 250E som alltid girte ned når jeg ville gi gass, men det var jo strengt tatt jeg som ikke kunne "bruke" bilen.

 

Min Volvo 940 begynte å kjøre om den sto i drive på flat mark, trodde det var vanlig med automat jeg. Men så har jeg bare kjørt biler med relativt stort motorvolum (2,3 liter og oppover) og de har jo mer moment på lavt turtall og det er kanskje det som drar de i gang, i motsetning til biler med 1,2 liters motor og automat.

 

Til deg med Volvo 760, finn ut om det er noen filtre du kan rense i kassen din! Vet ikke om du kjenner til Volvos M46-kasse, den har hvertfall 4 gir og overdrive. Overdrive-giret er egentlig et automatgir som du styrer med en knapp, der har det hjulpet for flere å rense et filter i den kassen for å få den til å gire mykt igjen :) /offtopic

 

Ble langt dette, har fjernet litt.. TL;DR: Bytter mellom manuell, hel- og halv-automat og foretrekker egentlig automat. Man har full kontroll på automatgir når man bare kan bruke det, og det tar noen turer før man lærer det :)

Endret av knetrom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...