Gå til innhold

Hvilke partier ønsker mer frihet? (Stortingsvalg 2009)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Økonomisk likhet er da et godt steg på veien for et rettferdig samfunn?

Nei. "Rettferdig samfunn" er et umulig mål, fordi rettferdighet er så subjektivt.

 

Noen synes rettferdig er like mye til alle. Noen synes rettferdig er at man har etter behov. Noen synes rettferdig er at man får igjen for innsats.

 

Å ha "rettferdig samfunn" som målsetning blir en dårlig målsetning, fordi man aldri vil være enig om hva det betyr. Noen vil alltid synes ting er urettferdig når andre synes ting er rettferdig. Å snakke om rettferdighet i denne sammenhengen er bare å appellere til misnøye og misunnelse.

 

Man bør heller snakke om HVA man synes er riktig, og hvorfor. HVA konkret er rett og galt. HVA konkret er statens oppgave, og hva skal staten ligge langt unna. Dette er selvsagt også subjektivt, men i motsetning til begrepet rettferdighet så har man konkrete mål å være uenige om.

Lenke til kommentar

Hvor mye er DLFs frihet verdt når neste generasjon vokser opp i en verden der ulikhet har blitt forutsetning nr. 1? Det må være mulig å ha et bredere perspektiv på frihet, der grunnlaget for personlig frihet er en viss form for likhet. Det rettferdige, i mine øyne, er å gi hvert individ en sjanse. Det får du ikke uten omfordeling.

Lenke til kommentar
Økonomisk likhet er da et godt steg på veien for et rettferdig samfunn?

Nei. "Rettferdig samfunn" er et umulig mål, fordi rettferdighet er så subjektivt.

 

Noen synes rettferdig er like mye til alle. Noen synes rettferdig er at man har etter behov. Noen synes rettferdig er at man får igjen for innsats.

 

Å ha "rettferdig samfunn" som målsetning blir en dårlig målsetning, fordi man aldri vil være enig om hva det betyr. Noen vil alltid synes ting er urettferdig når andre synes ting er rettferdig. Å snakke om rettferdighet i denne sammenhengen er bare å appellere til misnøye og misunnelse.

 

Man bør heller snakke om HVA man synes er riktig, og hvorfor. HVA konkret er rett og galt. HVA konkret er statens oppgave, og hva skal staten ligge langt unna. Dette er selvsagt også subjektivt, men i motsetning til begrepet rettferdighet så har man konkrete mål å være uenige om.

 

Nei nei, et vansklig spørsmål er jo bare å gi opp.

 

Det har seg sånn at Norge er et av verdens beste land å bo i! Og forsatt med et stort forbedrings potensiale, men er det en forbedring å bli en tro kopi av USA? med lite skatter etc?

 

Norge er bygd på nestekjælighet.

Lenke til kommentar
DLFere mener at skatt er tyveri. Det gjør jo alle DLFere til helere når de bruker offentlig sykehus, offentlig skole, offentlige veier osv. Heleren er verre en stjeleren.
Tenkt deg at det plutselig dukket opp en mafia bande hos deg som sa: "enten dør du, ellers gir du oss 1000 kroner". Du vil jo selvfølgelig ikke dø, og gir dem 1000 kroner. Men neste dag kommer de tilbake og krever nye 1000 kroner. Dette skjer igjen og igjen, hver eneste dag.

 

Så, plutselig en dag når du kommer hjem fra jobb ser du at det ligger en pakke utenfor døren din. Merkelig tenker du idet du åpner pakken. Ut drøsser det 5 tusen lapper og en post-it lapp. På lappen står det "Her har du litt penger. mvh Mafian". Hva er dette for noe tenker du? her har jeg betalt 1000 kroner hver dag i ukesvis, og plutselig gir de meg litt av det tilbake?

 

Neste dag kommer mafiane som vanlig og krever tusen kroner. Du spør dem hvorfor de sendte pakken med pengene og de svarer "vi kan godt ta den tilbake hvis du ikke vil ha den, vi prøver bare å gjøre det beste for deg".

 

Vel vitende om at mafiane uansett vil komme neste dag er du rask med å si at du beholder den.

 

Gjør dette deg til en heler? I såfall har du en merkelig virkelighetsoppfattning.

Lenke til kommentar
Økt tilgjenglighet er lik mer forbruk, flere misbrukere osv. Kan godt hende DLF er for flere rusa personer bak rattet, på arbeidsplasser, rusa foreldra osv, men det øker ikke friheten.

DLF ønsker KJEMPESTRENGE straffer for å kjøre rusa! På arbeidsplassen risikerer du å få sparken og i hjemmet kan barnevernet gripe inn. På hvilken måte er det at friheten ikke øker?

 

Og ja, det vil være aldersgrense.

 

Hvor er friheten i det da? Staten vil bestemme hvor gammel jeg skal være for å ruse meg. Jeg får ikke lov å ruse meg med familien min til stede og

 

DLF gjør samme tabben som de fleste andre litt småekstreme parti. Lager seg en liten boble som de tror vil fungere så veldig mye bedre og friere enn dagens samfunn. DLF får sikkert sine 500 stemmer og kanskje en representant på tinget som kan sitte ved siden av Torstein Dahle, men politikken er bare for urealistisk til å noensinne kunne nå gjennomslag i det store og det hele.

 

Som de fleste sikkert har oppdaget er situasjonen at vi bor i et av verdens rikeste land, som til tross for rikdommen har en haug mindre problemer som vi kan løse for å gjøre det enda bedre. Det store poenget må da være å jobbe for at alle innbyggerne i Norge har det best mulig. Det burde la seg gjøre uten å skatte et mindretall i senk for at den store folkemassen skal kunne bli litt rikere. Vi trenger heller ikke å la full barnehagedekning prioriteres uhemmet over primærskole, eller tvinge foreldre til å benytte seg av et tilbud de mener overgåes av andre barnepasstjenester. Jobb for en økt velstand i landet, så kommer friheten med på kjøpet.

Endret av radivx
Lenke til kommentar
Hvor er friheten i det da? Staten vil bestemme hvor gammel jeg skal være for å ruse meg. Jeg får ikke lov å ruse meg med familien min til stede og
Mener du virkelig at barn skal få lov til å ruse seg? Barn er ikke ferdig utviklet og kan ikke ta rasjonelle avgjørelser slik som voksne mennesker kan. Hjernen utvikles og barnet må vi derfor passe på til det er myndig og kan bestemme selv.

 

DLF gjør samme tabben som de fleste andre litt småekstreme parti. Lager seg en liten boble som de tror vil fungere så veldig mye bedre og friere enn dagens samfunn. DLF får sikkert sine 500 stemmer og kanskje en representant på tinget som kan sitte ved siden av Torstein Dahle, men politikken er bare for urealistisk til å noensinne kunne nå gjennomslag i det store og det hele.
Dette er en påstand blottet for noe som helst argument. Dette er et diskusjonsforum, mao, hvorfor skrive det? Slik jeg tolker påstanden din mener du at fred ikke fungerer i praksis og at vold er løsningen på alle problemer. En som ikke har på sikkerhets belte sier du? Skyt ham! En som kjører uten hjelm? BOOM headshot. En som spiller litt poker på lørdagskveldene? Slike umoralske mennesker liker vi ikke, inn i fengsel med ham!
Lenke til kommentar

Økonomisk likhet er ikke rettferdig. Er det rettferdig at 2 som jobber skal dele inntekten med den som ikke vil jobbe? Bare for at økonomisk likhet skal gjelde?

Norge har i 341.400 som mottar uføreytelser, det utgjør 11 prosent av befolkningen mellom 18 og 67 år. Noen må jobbe for at disse skal få overføringer... rettferdig?

Lenke til kommentar
DLFere mener at skatt er tyveri. Det gjør jo alle DLFere til helere når de bruker offentlig sykehus, offentlig skole, offentlige veier osv. Heleren er verre en stjeleren.

For at noe skal kunne være rett eller galt, må det være åpent for valg. Liberalister har ikke noen mulighet til å velge bort offentlige tjenester i et gjennomregulert samfunn. Dersom man skulle følge din logikk, kunne ikke liberalister gjort noe annet enn å legge seg ned og dø, og knapt nok det. Jeg har ikke noen problemer med å benytte meg av offentlige tjenester eller jobbe i det offentlige, med mindre det strider klart imot mine prinsipper. (Et eksempel her ville være om jeg tok meg jobb i Konkurransetilsynet eller i narkopolitiet.) Man må nødvendigvis akseptere at man lever i et samfunn, og ta konsekvensene av det. Selv om jeg er motstander av private skoler og sykehus, er jeg fortsatt med på spleiselaget, om jeg vil eller ikke. Da må jeg også kunne benytte meg av disse tjenestene. Hadde jeg kunnet melde meg ut av folketrygden, hadde jeg gjort det, men så lenge jeg ikke kan det, er det bare rett og rimelig at jeg også får noe tilbake.

Lenke til kommentar
DLFere mener at skatt er tyveri. Det gjør jo alle DLFere til helere når de bruker offentlig sykehus, offentlig skole, offentlige veier osv. Heleren er verre en stjeleren.
Tenkt deg at det plutselig dukket opp en mafia bande hos deg som sa: "enten dør du, ellers gir du oss 1000 kroner". Du vil jo selvfølgelig ikke dø, og gir dem 1000 kroner. Men neste dag kommer de tilbake og krever nye 1000 kroner. Dette skjer igjen og igjen, hver eneste dag.

 

Så, plutselig en dag når du kommer hjem fra jobb ser du at det ligger en pakke utenfor døren din. Merkelig tenker du idet du åpner pakken. Ut drøsser det 5 tusen lapper og en post-it lapp. På lappen står det "Her har du litt penger. mvh Mafian". Hva er dette for noe tenker du? her har jeg betalt 1000 kroner hver dag i ukesvis, og plutselig gir de meg litt av det tilbake?

 

Neste dag kommer mafiane som vanlig og krever tusen kroner. Du spør dem hvorfor de sendte pakken med pengene og de svarer "vi kan godt ta den tilbake hvis du ikke vil ha den, vi prøver bare å gjøre det beste for deg".

 

Vel vitende om at mafiane uansett vil komme neste dag er du rask med å si at du beholder den.

 

Gjør dette deg til en heler? I såfall har du en merkelig virkelighetsoppfattning.

 

unnskyld at jeg bryter inn, men den dagen mafiaen bygger skoler, veier, sykehus, omsorgsenter og kinoer og står for driften skal jeg heise flagget og gladelig betale de 1000 kroner.

Lenke til kommentar
DLFere mener at skatt er tyveri. Det gjør jo alle DLFere til helere når de bruker offentlig sykehus, offentlig skole, offentlige veier osv. Heleren er verre en stjeleren.
Tenkt deg at det plutselig dukket opp en mafia bande hos deg som sa: "enten dør du, ellers gir du oss 1000 kroner". Du vil jo selvfølgelig ikke dø, og gir dem 1000 kroner. Men neste dag kommer de tilbake og krever nye 1000 kroner. Dette skjer igjen og igjen, hver eneste dag.

 

Så, plutselig en dag når du kommer hjem fra jobb ser du at det ligger en pakke utenfor døren din. Merkelig tenker du idet du åpner pakken. Ut drøsser det 5 tusen lapper og en post-it lapp. På lappen står det "Her har du litt penger. mvh Mafian". Hva er dette for noe tenker du? her har jeg betalt 1000 kroner hver dag i ukesvis, og plutselig gir de meg litt av det tilbake?

 

Neste dag kommer mafiane som vanlig og krever tusen kroner. Du spør dem hvorfor de sendte pakken med pengene og de svarer "vi kan godt ta den tilbake hvis du ikke vil ha den, vi prøver bare å gjøre det beste for deg".

 

Vel vitende om at mafiane uansett vil komme neste dag er du rask med å si at du beholder den.

 

Gjør dette deg til en heler? I såfall har du en merkelig virkelighetsoppfattning.

 

unnskyld at jeg bryter inn, men den dagen mafiaen bygger skoler, veier, sykehus, omsorgsenter og kinoer og står for driften skal jeg heise flagget og gladelig betale de 1000 kroner.

Den dagen skal du betale dem 70% av inntekten din.

Lenke til kommentar
Økonomisk likhet er da et godt steg på veien for et rettferdig samfunn?

Nei. "Rettferdig samfunn" er et umulig mål, fordi rettferdighet er så subjektivt.

 

Noen synes rettferdig er like mye til alle. Noen synes rettferdig er at man har etter behov. Noen synes rettferdig er at man får igjen for innsats.

 

Å ha "rettferdig samfunn" som målsetning blir en dårlig målsetning, fordi man aldri vil være enig om hva det betyr. Noen vil alltid synes ting er urettferdig når andre synes ting er rettferdig. Å snakke om rettferdighet i denne sammenhengen er bare å appellere til misnøye og misunnelse.

 

Man bør heller snakke om HVA man synes er riktig, og hvorfor. HVA konkret er rett og galt. HVA konkret er statens oppgave, og hva skal staten ligge langt unna. Dette er selvsagt også subjektivt, men i motsetning til begrepet rettferdighet så har man konkrete mål å være uenige om.

 

Nei nei, et vansklig spørsmål er jo bare å gi opp.

Du skjønte ikke poenget. Det er ikke et vanskelig spørsmål, det er et spørsmål der svaret er subjektivt og vil endre seg fra person til person. Det er derfor et spørsmål som i natur er umulig å bli enig om. Derfor er det et spørsmål som vil generere konflikter, i stedet for løsninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...