Gå til innhold

Hvilke partier ønsker mer frihet? (Stortingsvalg 2009)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Beklager men jeg vil ikke gjøre landet vårt til et Amerika, hvor den sosiale mobiliteten er altfor lav.

Jeg betaler heller mer skatter fordi jeg vet at både jeg og andre har tjent så mye på det som vårt samfunn gir oss.

Ikke alle har rike foreldre til å betale for utdanning, og du sier man burde jobbe, noe som er helt rettferdig. Men når man får privatskoler for rike barn som i tillegg slipper og jobbe som igjen går på bedre skoler så begynner skillet mellom rik og fattig å øke.

 

Alle de som tjener penger i landet, spesielt de som tjener mye, skylder sin rikdom til samfunnet og arbeiderne under de. Hardt arbeid skal belønnes, men det skal ikke være slik at hvis du jobber i kassa på Kiwi så er du et dårligt menneske som fortjener det.

 

Fakta er at det er bare et mindretall mennesker som kan tjene masse penger, noen må tømme søpla di.

Lenke til kommentar
Fakta er at det er bare et mindretall mennesker som kan tjene masse penger, noen må tømme søpla di.

 

"Fakta er at bare noen få kan sitte på bærestoler, noen må bære dem."

 

Nei, vent nå litt..., vi har sykler, biler, tog og fly.

 

I et fritt samfunn kan alle ha det bedre enn de som har det best i dag. I et fritt samfunn vil det være mer frivillig veldedighet enn det er total veldedighet i et ufritt samfunn. Ikke glem at man ikke kan ta mer penger fra noen enn det de har. Så selv statlig tvunget veledighet er begrenset i et ufritt samfunn. I ett et fritt samfunn kan ingen tvinges til å tømme søppelet. Dersom ingen ønsker å tømme søppelet vil prisen stige til astronomsike høyder. Og da gjør jeg det gjerne selv.

Lenke til kommentar
Eventuelt at folk bruker alternative lokasjoner for søppelet sitt.

Hvorfor kaste bort penger på renovasjon når parken/skogen/stranda rett borti her funker like bra?

 

 

Jeg lurer forresten fortsatt på dokumentasjon ved påstanden om at det vil være mer veldedighet i ett fritt samfunn.

Ja det er ganske interresant. Det er jo faktisk ikke sånn at jo rikere man er jo mer gir man, slik jeg ser det? Har vanskeligheter med å se for meg at folk skal gi mer i veldigedighet enn det de gir i skatt nå.

Lenke til kommentar
Beklager men jeg vil ikke gjøre landet vårt til et Amerika, hvor den sosiale mobiliteten er altfor lav.

Jeg betaler heller mer skatter fordi jeg vet at både jeg og andre har tjent så mye på det som vårt samfunn gir oss.

Ikke alle har rike foreldre til å betale for utdanning, og du sier man burde jobbe, noe som er helt rettferdig. Men når man får privatskoler for rike barn som i tillegg slipper og jobbe som igjen går på bedre skoler så begynner skillet mellom rik og fattig å øke.

 

Alle de som tjener penger i landet, spesielt de som tjener mye, skylder sin rikdom til samfunnet og arbeiderne under de. Hardt arbeid skal belønnes, men det skal ikke være slik at hvis du jobber i kassa på Kiwi så er du et dårligt menneske som fortjener det.

 

Fakta er at det er bare et mindretall mennesker som kan tjene masse penger, noen må tømme søpla di.

 

Det er vel heller i Norge at det er vanskelig å bli rik pga høy og progressiv beskattning, behovsprøvde støtteordninger og høyt prisnivå slik at man ikke kan spare opp penger lett så sant man har bil og drikker alkohol iallefall.

 

Man er ikke avhengig av bra skoler lenger for å lære. Fattige har tilgang på biblioteket og gratis forelesninger på internett etc slik at man kan lære. Og eksamen er ikke dyrt for VGS og oppover.

 

Kort og godt er DLF for et klasseskille slik Europa hadde det for en 500 år tilbake.

 

For noe tull. Om politikken deres så fører til et klasseskille, er ikke det grunnlag for å si at de er for et klasseskille.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...